Winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Weer.nl

Bericht door Koos » 29-08-2020 15:28

Van de vier seizoenen, is de winter qua drukverdeling en de factoren die daarop van invloed (kunnen) zijn het meest overzichtelijk. Dit heeft onder meer met de laagstaande zon te maken, die minder lokale effecten veroorzaakt dan bij voorbeeld in de zomer het geval is. Het gevoel onder meteorologen is dan ook dat we, als we er al eens in slagen om betrouwbare seizoensverwachtingen te maken, er voor de winter het dichtste bij zijn. En ook dan gaat het gewoon nog heel vaak niet (helemaal) goed.
Ik haal dit stuk er even uit zodat we later niet met elkaar weer.nl gaan afschieten; ze bouwen gewoon een groot stuk onzekerheid in hun verwachtingen. En terecht natuurlijk

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Weer.nl

Bericht door Gerben » 29-08-2020 16:02

Koos schreef:
29-08-2020 15:28
Van de vier seizoenen, is de winter qua drukverdeling en de factoren die daarop van invloed (kunnen) zijn het meest overzichtelijk. Dit heeft onder meer met de laagstaande zon te maken, die minder lokale effecten veroorzaakt dan bij voorbeeld in de zomer het geval is. Het gevoel onder meteorologen is dan ook dat we, als we er al eens in slagen om betrouwbare seizoensverwachtingen te maken, er voor de winter het dichtste bij zijn. En ook dan gaat het gewoon nog heel vaak niet (helemaal) goed.
Ik haal dit stuk er even uit zodat we later niet met elkaar weer.nl gaan afschieten; ze bouwen gewoon een groot stuk onzekerheid in hun verwachtingen. En terecht natuurlijk
Natuurkundige pijlen afschieten is alleen maar leuk! In de winter heb je niet zoveel aan de zon. Dat is van van mei t/m juli veel voorspelbaarder. Vreemd dat men andersom denk. Daar kwam ik pas achter toen Karel dat hier op het forum plaatstte.

Pieter
Berichten: 3039
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2021

Bericht door Pieter » 29-08-2020 18:27

Na de ( zeer) zachte winters van de laatste jaren ligt het bijna voor de hand om te zeggen ; Het zal wel weer een zachte winter worden;, maar als de hoge en lage drukgebieden op het juiste moment op de juiste plaats bevinden het best nog een koude winter kan worden bv een Sterk hogedrukgebied boven Scandinavie met uitloper naar Schotland en lagedrukgebieden boven midden en zuid Europa tussen half december en half februari . Dus winterliefhebbers ; Het kan nog !!!

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Winter 2021

Bericht door Koos » 29-08-2020 18:44

Pieter schreef:
29-08-2020 18:27
Na de ( zeer) zachte winters van de laatste jaren ligt het bijna voor de hand om te zeggen ; Het zal wel weer een zachte winter worden;, maar als de hoge en lage drukgebieden op het juiste moment op de juiste plaats bevinden het best nog een koude winter kan worden bv een Sterk hogedrukgebied boven Scandinavie met uitloper naar Schotland en lagedrukgebieden boven midden en zuid Europa tussen half december en half februari . Dus winterliefhebbers ; Het kan nog !!!
Ook al zou het maar drie weken winter worden Pieter. En dan heb ik het over echt winter. Met alles er op en er aan. Het noordoosten had in de regel altijd wel een winterse periode, zelfs in de zachtste winters, maar ook hier laat de winter steeds vaker compleet verstek gaan. En mijn hart ligt nu eenmaal bij onvervalst winterweer. Wanneer ik over een aantal jaren met pensioen ga dan is een reis naar Zweden of Finland in februari een van de eerste dingen die ik ga ondernemen... :) ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Winter 2021

Bericht door Jurgen » 30-08-2020 13:59

Met een winter 2017 - 2018 zou ik al dik tevreden zijn tegenwoordig. De sneeuwval van 10-11 december 2017 en het mooie wintertje van eind februari - begin maart 2017 vond ik al geweldig!

Ook januari 2017 vond ik een heel redelijke wintermaand...Dus de lat niet te hoog leggen en met alle matige vorst, voor zover die tegenwoordig nog voorkomt, dik tevreden zijn. Over strenge vorst zullen we het maar niet meer hebben....

Kort samengevat: Ergens rond de 35 Hellmannen is al prima. Dat kan al een weekje schaatsijs opleveren...

John
Berichten: 7850
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 31-08-2020 09:46

Koude winter, zachte winter, normale winter, gelet op sneeuwavonturen dan is er in elke soort winter wat mogelijk.
Jurgen noemt al een voorbeeld. Al lijk de kwakkelwinter wellicht de meeste kansen te geven. Zeker als de vorstgrens zo goed als samenvalt met het polaire front en dit front zich west- oost georiënteerd over of net ten zuiden van ons land uitstrekt. :)

In zekere zin heb ik mijn grootste sneeuwavonturen in de eigen regio of regionaal elders boven Nederland vooral in de huidige eeuw meegemaakt. Natuurlijk mag 25 november 2005 niet onvermeld blijven alsmede begin maart 2005. :D
Ook begin februari 2001 was een aardige situatie voor het midden en noorden van het land.

Voor mij is 27 december 2014 nog een krachtig sneeuwvoorbeeld (met impact, want problemen in de Efteling en Beeke Bergen door de sneeuwlast), in een overigens weinig beroemde winter. :mrgreen:
Ook goede herinneringen aan een dag frontale sneeuwval (die bleef liggen) aan het begin van de derde decade van november 2008

Ik heb genoeg koude perioden meegemaakt waarin sneeuwavonturen niet of nauwelijks voorkwamen. 1986 (februari) en winter 1996-1997 zijn er voorbeelden van.

Langdurige sneeuwavonturen of sneeuwavonturen op herhaling zijn voor slechts enkele winters weggelegd. Winter 1963, 1979, 1985 (zuiden), februari 1991, winter 2010.

@ Koos: ik zou dan wel goed noordelijk gaan voor de zekerheid. ;)
Laatst gewijzigd door John op 31-08-2020 10:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 31-08-2020 10:10

Het mooie van winter is dat het in Nederland voorkomt. Dat koude lucht ons bereikt...dat er sneeuwt naar beneden valt....
Ben wel eens naar Calgary gevlogen en daar was het -35 graden.Vond er niks aan. Het is meer bijzonder als het hier streng vriest

John
Berichten: 7850
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 31-08-2020 10:13

Gerben schreef:
31-08-2020 10:10
Het mooie van winter is dat het in Nederland voorkomt. Dat koude lucht ons bereikt...dat er sneeuwt naar beneden valt....
Zo had ik het ook schrijven. Kort en duidelijk. :lol:
Kernachtig samengevat.

Ko
Berichten: 5909
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Ko » 31-08-2020 10:20

Een van m'n mooiste wintermaanden is en blijft toch wel december 2010. Echt elke geschetste sneeuwscenario lukte en viel er ook in betekenis. Al op 2 december begon dat met intense sneeuwval en een ijsdag, met in de middag max -6 graden! De hele rest van de maand overheersten kou en sneeuw met sneeuwdekdagen, maandgemiddelde -1,7 graden.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Plaats reactie