Winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2021

Bericht door Karel » 22-01-2021 16:07

John schreef:
22-01-2021 15:13
John schreef:
22-01-2021 15:07
Dan maken we nu iets unieks mee. De qua setting kansrijke winter die zo weinig presteert. Hellmann 0,6 graden is het niet?

Wat is die kansrijke setting? Alles lijkt vooral opgehangen te worden aan de SSW en afname stratosferische vortex.
Warm water bovenste deel Grote oceaan werkt toch tegen? Zo ook de vrij sterke la Nina?

En negatieve NAO en AO worden tot niet gerekend tot kansrijke setting?
Deze waarden hebben geen voorspellende werking voor over 3 weken.
Zoals ook de zuidelijke westcirculatie geen voorspellende waarde heeft voor over 3 weken en dus de kans op winterweer over 3 weken niet groter maakt.
Mijzelf citeren, zover ben ik al gezakt. :lol:
Ik dacht nog, zal ik weghalen, maar in mijn citaat staat wel een zin toegevoegd. Ik wil de nieuwswaarde niet verloren laten gaan. :D
Wat is een kansrijke setting? Dat is in een thesis van Angelo Bohan uitgezocht voor de jaren 1985, 2009,2013,2018 en 2019. https://dspace.library.uu.nl/bitstream/ ... sAllowed=yEr zijn jammer genoeg te weinig jaren in de database om de kansrijke setting statistisch te benaderen.
Er ligt een kans om met een model gericht op de PV-Methodiek stappen te zetten.
Vooralsnog zal voor dit jaar ook een dergelijke analyse moeten worden gemaakt na de komende split.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 22-01-2021 16:25

John schreef:
22-01-2021 15:07
Dan maken we nu iets unieks mee. De qua setting kansrijke winter die zo weinig presteert. Hellmann 0,6 graden is het niet?

Wat is die kansrijke setting?
Warm water bovenste deel Grote oceaan werkt toch tegen? Zo ook de vrij sterke la Nina.

En negatieve NAO en AO worden tot niet gerekend tot kansrijke setting?
Deze waarden hebben geen voorspellende werking voor over 3 weken.
Zoals ook de zuidelijke westcirculatie geen voorspellende waarde heeft voor over 3 weken en dus de kans op winterweer over 3 weken niet groter maakt.
Er is geen sterke La Nina.

Een kansrijke setting is veel Noordelijke blokkades. Aanhoudend negatieve NAO/AO. Zwakke trop/strato poolwervel.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 22-01-2021 16:35

Avondkaarten starten met ICON. Een kaart vol potentie :mrgreen: Daarmee bedoel ik dat de langgerekte depressie niet bijzonder veel naar het zuiden moet, wil het bij ons kouder worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 22-01-2021 16:52

Sebastiaan schreef:
22-01-2021 16:25
John schreef:
22-01-2021 15:07
Dan maken we nu iets unieks mee. De qua setting kansrijke winter die zo weinig presteert. Hellmann 0,6 graden is het niet?

Wat is die kansrijke setting?
Warm water bovenste deel Grote oceaan werkt toch tegen? Zo ook de vrij sterke la Nina.

En negatieve NAO en AO worden tot niet gerekend tot kansrijke setting?
Deze waarden hebben geen voorspellende werking voor over 3 weken.
Zoals ook de zuidelijke westcirculatie geen voorspellende waarde heeft voor over 3 weken en dus de kans op winterweer over 3 weken niet groter maakt.
Er is geen sterke La Nina.

Een kansrijke setting is veel Noordelijke blokkades. Aanhoudend negatieve NAO/AO. Zwakke trop/strato poolwervel.
De vrij sterke La Nina waarover ik schrijf heb ik niet zelf verzonnen, maar overgenomen uit de argumentatie van Reinout, hij haalt het in zijn verhaal als argument naar voren waardoor het allemaal niet gelukt is met de winter in onze contreien.

Ik was er al een beetje bang voor dat negatieve NAO/ AO als kansrijk worden gezien. Het biedt geen kansen, het is geen toekomst, het is een stand van zaken qua drukverdeling zegt niet veel over de toekomstige drukverdeling.
Net als de zuidelijke westcirculatie die ik noemde geen voorspellende waarde heeft voor over twee of drie weken.

Als er een duidelijke relatie is tussen een zwakke stratoferische vortex en een zwakke troposferische vortex dan is dan aspect 1.
Als er een duidelijke relatie is tussen een zwakke troposferische vortex en sterk verhoogd optreden van negatieve NAO/AO danis dat een aspect 2. en hebben we wat meer in handen. Ik heb echter nog niet gelezen dat het zo is.

Aspect 1. is nog een terrein dat volop in ontwikkeling is.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 22-01-2021 17:00

Een negatieve NAO is een index. Die kan op zowel verleden (NAO van 12 december 1962), heden (22 januari 2021) als toekomst (30 januari 2021). Als ik spreek over gunstig, kansrijk, dan heb ik het over de toekomst. Dat is toch logisch?

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 22-01-2021 17:02

Een aanhoudend zuidelijke wc biedt toch meer kansen dan structureel noordelijke? We zien grote delen van deze winter dat de wc zwak is en vrij zuidelijk. Zo'n setting biedt meer kansen dan bij een sterke wc en noordelijk gelegen.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 22-01-2021 17:03

"Als er een duidelijke relatie is tussen een zwakke stratoferische vortex en een zwakke troposferische vortex dan is dan aspect 1.
Als er een duidelijke relatie is tussen een zwakke troposferische vortex en sterk verhoogd optreden van negatieve NAO/AO danis dat een aspect 2. en hebben we wat meer in handen. Ik heb echter nog niet gelezen dat het zo is."

Ik begrijp hier weinig van.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 22-01-2021 17:19

Sebastiaan schreef:
22-01-2021 17:03
"Als er een duidelijke relatie is tussen een zwakke stratoferische vortex en een zwakke troposferische vortex dan is dan aspect 1.
Als er een duidelijke relatie is tussen een zwakke troposferische vortex en sterk verhoogd optreden van negatieve NAO/AO danis dat een aspect 2. en hebben we wat meer in handen. Ik heb echter nog niet gelezen dat het zo is."

Ik begrijp hier weinig van.
Nieuw poging, het staat er inderdaad onhandig, wat gejaagd geformuleerd.

Er wordt hard gewerkt aan het zicht krijgen op verbanden tussen ontwikkelingen in de stratosfeer en ontwikkelingen in de troposfeer. Dat zicht krijgen is nog volop in ontwikkeling.

Ik vraag mij af: is er een feitelijk overzicht van sterk verhoogd (minstens verdubbeld) optreden van negatieve NAO/AO tijdens een zwakkere troposferische vortex?

Ik ken natuurlijk wel de NAO overzichten van het verleden, maar niet in beeld gebracht in samenhang met de kracht van de troposferische vortex.
Bij een negatieve NAO kan de zonale stroming immers ook op volle toeren draaien.

Ik ben nog opgevoed met het beeld dat er eigenlijk altijd een west-oost transport is ergens langs de westkust van Europa.
Een wegvallende Atlantische aanvoer van Portugal tot Lapland, dus de zaak over de volle lengte op slot, is weinig voorkomend.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 22-01-2021 17:43

GFS probeert het nog een keertje. Misschien dat het in februari wel lukt. Mooi geweest met 5 tot 7 weken lagedruk. Tijd voor verandering

Afbeelding

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 22-01-2021 17:48

Sebastiaan schreef:
22-01-2021 17:02
Een aanhoudend zuidelijke wc biedt toch meer kansen dan structureel noordelijke? We zien grote delen van deze winter dat de wc zwak is en vrij zuidelijk. Zo'n setting biedt meer kansen dan bij een sterke wc en noordelijk gelegen.
Dat is niet wat de kaarten, gecombineerd met de GWL overzichten laten zien.
Er zijn tal van Ws (zuidelijk westcirculatiedagen voor Midden-Europa) waarin we gewoon +6 tot +11 als bandbreedte zien in de temperaturen.

En er zijn tal van dagen met een noordelijke westcirculatie die relatief koud weer met hogedruk bij ons laten zien. Bij een noordelijke westcirculatie zijn wij de sterke zonaliteit op onze breedtegraad kwijt. Continentale afkoelkansen in polaire lucht.

De noordelijke stromingen met sneeuwbuien maken natuurlijk weinig kans bij en noordelijke westcirculatie, maar goed, die zijn ook niet rijk vertegenwoordigd bij een zuidelijke westcirculatie.

Plaats reactie