Winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 29-01-2021 14:39

Mooi scherpe grens tussen veel te warm en veel te koud weer van Noordkaap tot Mongolie. Is dat ook een LMG?

Afbeelding

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 29-01-2021 14:52

Erik schreef:
28-01-2021 21:21
Gerben schreef:
28-01-2021 18:59
John schreef:
28-01-2021 18:49
Gerben schreef:
28-01-2021 18:31

Wie is Wim en wat weet hij meer dan wij?
Even naar google, Gerben en je hebt hem.
;)
Dat had ik gedaan maar ik begrijp niet wat hij meer weet dan wij?
Wim van den Berg werkt als "senior meteorologisch consultant" bij @DTN en is lid van onze club. Hij runt het sylhpidestation Bennekom. In zijn donderdagse weerbriefings gebruikt hij veel kaartmateriaal, satellietfoto's en modelberekeningen. Het beeldmateriaal dat hij laat zien is veelzijdiger dan wat ik hier op het VWK-forum of op Weerwoord zie passeren. Hij geeft altijd een gedegen terugblik op het weer van de afgelopen dagen, het weer van de dag zelf en behandelt vervolgens de modelverwachtingen voor de komende dagen, de komende week en langer (t/m de maandverwachting - ik weet uit mijn hoofd niet op basis van welk model).

In het eerste deel licht hij altijd een opmerkelijk recent weerfenomeen wat verder uit. Vandaag was dat het polar low van afgelopen maandag. Voor mij zijn dit soort uiteenzettingen bijzonder inspirerend en leerzaam. Ik vond tot nog toe nergens anders een zo gedetailleerd overzicht van het aankomende weer. Het is jammer dat hij dit maar een keer per week doet. De komende twee spannende weerweken zijn er helaas geen briefings omdat de studenten dan een tentamenperiode hebben.
Mmmmmmmm, was dat wel een polar low!? Het kreeg al snel zijn fronten en een oog is ook niet zichtbaar geweest

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 29-01-2021 15:33

Polar low van afgelopen maandag? :shock: Dan heb ik toch iets serieus gemist. :lol:

Ik kan het me niet voorstellen. Er was geen sprake van arctische lucht, maar maritiem polair. Geen grote afwijkingen in de temperatuur op 850hPa en hoger. Geen ring van sneeuwbuien, etc... . Pure regenbuien waren er op het weertoneel. Het systeem had ook fronten. Zie tweede kaart,
We zien op de eerste kaart op 500hPa gewoon een secundaire verstoring aan de rand van een complex/trog in bovenlucht. We zien ook het scheidingsvlak tussen koude en minder koude bovenlucht, waarlangs/waardoor het systeempje geboren is geworden.
Ik ben dan heel benieuwd naar de uitleg. Mogelijk kan Erik er wat over vertellen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door John op 29-01-2021 15:53, 2 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 29-01-2021 15:44

In de guidance stond dat het een CAD was. Kreeg toen al snel fronten...

"Cold Air Development (C.A.D.)
Depressievorming in koude lucht
In sommige gevallen kunnen komma’s in koude, polaire lucht een verdere ontwikkeling doormaken (cold air development, CAD) en doorgroeien tot een depressie-in-koude-lucht. Uiteraard moet aan de voorwaarden voor kommavorming zijn voldaan; zij leiden tot de karakteristieke vorm van de bewolking van de kop (het noordelijk deel) van de storing. Daarnaast spelen windsnelheidsverschillen op ruim vijf kilometer hoogte een belangrijke rol. De ontwikkeling van de ‘staart’ van de bewolking die met de depressie in de koude lucht samenhangt, vindt namelijk plaats aan de linker voorzijde van het gebied met de hoogste windsnelheden. Een CAD-depressie brengt gewoonlijk zowel gelijkmatige als buiige regen; de buien kunnen vergezeld gaan van hagel en onweer. De hevigste buien, vaak georganiseerd al ‘buienlijnen’, zitten in de staart."

https://www.alpenweerman.nl/cold-air-development-c-d/


Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 29-01-2021 15:55

Wat een pech. 20 km! Morgen hebben wij misschien hier in het zuiden die pech

Modelbeoordeling:
Alle modellen hebben de positie van de frontale vore boven het noordoosten nu vrijwel identiek. Wel zien we dat de Harmoniemodellen aan de koude kant van de vore een fractie te warm zijn, dit is wel essentieel voor de neerslagsoort. De echte sneeuwval zit daardoor een 10-20 km meer noordoostwaarts dan de Harmoniemodellen aangeven, oftewel net buiten onze landgrenzen. Tevens berekenen de modellen op de overgang van de warme naar de koude lucht in het uiterste noordoosten een smalle zone met ijzel of ijsregen, in de waarnemingen is dit ook zichtbaar, maar ook dit zit vooralsnog buiten onze landsgrenzen. Vanavond zal de neerslag van het noordoosten uit overgaan in sneeuw, maar dan neemt de intensiteit van de neerslag al behoorlijk af. Zaterdag zien we nog verschillen in noordelijke begrenzing van de neerslag van de frontale zone boven België. In Hirlam komt de sneeuw tot over het uiterste zuiden, de Harmoniemodellen laten deze neerslag stagneren halverwege België.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 29-01-2021 16:03

Ja. Dikke pech.

Verhaal A3. Archief.

Storing trekt over het noorden
Een storing trekt over het noorden van Nederland oostwaarts Het is bewolkt en er zijn perioden met regen. In het zuiden is er in de middag mogelijk een enkele opklaring, maar er zijn ook nog buien. In het noordoosten kan in de middag de regen overgaan in natte sneeuw. Alleen het uiterste noorden van Groningen en een deel van Friesland blijven in de koude lucht, daar ligt de temperatuur rond 2°C. Elders wordt het 7-10°C. Later inn de avond, wanneer de storing oostwaarts is getrokken, wordt de stroming noordoostelijk en stroomt de koude lucht zuidwaarts. In het noordoosten daalt de temperatuur dan onder nul. Sneeuw valt er dan waarschijnlijk niet meer.

Tot en met maandag koud
In het weekeinde komen we onder de invloed van een hoog tussen IJsland en Schotland en is het koud met 's nachts lichte, lokaal matige vorst. Vooral in het noorden en midden zijn er zonnige perioden, in het zuiden is er veel hogere bewolking. Zaterdag en maandag trekken depressies over Frankrijk zuidoostwaarts. In het (uiterste) zuiden zou het dan kunnen sneeuwen, maar de Uitvoer schuift nog. De maxima liggen enkele graden boven nul.

Dinsdag of woensdag zachter
In ongeveer 80% van de EC2812 Eps Leden komen we dinsdag of woensdag in de zachte lucht met maxima van 7-10 graden. Er trekt dan een storing naar de Britse Eilanden en de stroming wordt bij ons zuidwestelijk. De overgang naar zachter weer gaat met (veel) regen gepaard en vooral in het noorden mogelijk ook sneeuw. Dit is vrij consistent in de diverse opeenvolgende EC Uitvoer zichtbaar. In de rest blijven we langere tijd in de koude lucht. Waarschijnlijk blijven we dan tot het einde van de volgende week in de zachte lucht.

Opnieuw grote kans op koud weer
Tegen of in het volgende weekeinde komen we in ongeveer 70% van de Leden toch weer in duidelijk koudere lucht doordat het lagedrukgebied zich oostwaarts verplaatst en de stroming bij ons noordelijk of oostelijk wordt. Daarbij wordt het in ongeveer 40% van de Leden winters onder invloed van een hoog boven de noordoostelijke Atlantische Oceaan of Scandinavië. De kans op sneeuw is dan overigens niet groot.

In de lange termijn EC0128 Eps Uitvoer (Runs op een lagere resolutie tot anderhalve maand vooruit) houden we tot ongeveer halverwege februari een zuidelijk gelegen westelijke circulatie. In tegenstelling tot de vorige Uitvoer is er nu een veel duidelijker noordelijk hoog in een deel van de Leden zichtbaar, meestal ligt het zwaartepunt tussen IJsland en Schotland. De kans op gemiddeld benedennormale temperaturen is dan ook groot, de gemiddelde afwijking is ongeveer 1-2 graden, maar aangezien het ensemblegemiddelde ook warme Leden bevat zullen de koude Leden min of meer winters weer brengen. De rest van de maand en begin maart is er geen duidelijk signaal meer. Zowel de afwijkingen van temperatuur en neerslag zijn klein.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 29-01-2021 16:05

Een gemiddelde afwijking van 1 tot 2 graden beneden normaal is niet zoveel met de huidige normalen. :mrgreen:

Dat betekent 2,9 tot 1,9 graden globaal. Te koud zonder Hellmann, het kan. :lol:

Ik weet dat ik het anders moet lezen. Adrie legt het ook wel uit. ;)

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 29-01-2021 16:15

John schreef:
29-01-2021 16:05
Een gemiddelde afwijking van 1 tot 2 graden beneden normaal is niet zoveel met de huidige normalen. :mrgreen:

Dat betekent 2,9 tot 1,9 graden globaal. Te koud zonder Hellmann, het kan. :lol:

Ik weet dat ik het anders moet lezen. Adrie legt het ook wel uit. ;)
Dat gaat over februari. Dus een afwijking over een hele maand.
In die periode kun je ook daggemiddelden krijgen van bijvoorbeeld -6, -5 etc. En daar staan dan weer een aantal zachte dagen tegenover...
Dan scoor je wel Hellmannen

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 29-01-2021 16:38

Kan woensdag weer best spannend worden. Kou wordt in deze uitvoer niet echt verdreven

Afbeelding

Plaats reactie