Winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 25-01-2021 15:25

John schreef:
25-01-2021 13:34
Ko schreef:
25-01-2021 13:28
Wat een slaapverwekkend saai weer buiten. Het lijkt meer op zonnig voorjaarsweer dan winter. Ik zie het somber in voor de rest van de winter. Zowel in kou als serieus winterweer met sneeuw. Die paar natte sneeuwbuien leuk maar hebben we verder niks aan.
Ja, de actie is er weer uit.

Veel winter komt er niet. Atlantisch raakt niet slot. Zoals in de tweede decade al berekend werd voor de derde decade.
Ben tevreden met de LT resultaten. Je kunt er op bouwen ook in tijden van SSW. :mrgreen:
Ben daarom ook gestopt met reageren op dagelijkse weerkaarten en pluim.

We hebben het hier geweldig voor elkaar. Als we het weerbericht van A3 lezen en de KNMI Guidance, dan zijn we voldoende op de hoogte van wat er grootschalig speelt op de LT. :D
Eventueel kan men een pluimpje bekijken met het idee zelf ook nog een inschatting te maken. ;)
En zo stappen we met passen van een tot twee weken door de antiwinter heen. :lol:
Die LT zien wij ook wel en het gehele ensemble ook als wij daar de tijd voor nemen. Adrie doet hetzelfde als wij! Gewoon de weerkaarten volgen...

"Koude lucht dicht in de buurt
We verkeren in polaire lucht en de stroming is noordwestelijk. Dinsdag passeert een rug van hogedruk. Er zijn dan zonnige perioden en het wordt een graad of 6. Aan de oostkant van een grootschalig laag op de Atlantische Oceaan vindt sterke warmte-advectie plaats waardoor een hoogterug in stand blijft. Vanuit het lagedrukgebied trekken woensdag en donderdag randstoringen (warmtefrontgolven) over of vlak langs Nederland zuidoostwaarts. Dit gaat gepaard met regen, donderdag in het noorden en oosten mogelijk ook sneeuw. De temperaturen liggen woensdag rond 5 °C, donderdag ligt de temperatuur in het noordoosten iets boven nul terwijl het in het zuidwesten tussen 6 en 10 graden kan worden, afhankelijk van hoe noordelijk de grens met de zachte lucht ligt. Vrijdag trekt een volgende storing over Nederland. De tweedeling blijft bestaan, al lijkt het er nu op dat een groter deel van het land in de zachte lucht komt. Een klein verschil in de baan van de storingen kan een groot verschil betekenen en de Uitvoer zal nog schuiven.  In het weekeinde komen we waarschijnlijk onder de invloed van een hoog tussen IJsland en Schotland en is het koud met 's nachts lichte, lokaal matige vorst.  De maxima liggen enkele graden boven nul. maar als er sneeuw ligt kan het 's nachts kouder worden en overdag kouder blijven. Aan het begin van de volgende week komen we dan geleidelijk onder invloed van een volgend, groot lagedrukgebied op de Oceaan. Dit is in ongeveer 70% van de EC2412 Eps Leden het geval. In de rest blijven we langere tijd in de koude lucht. Op de lange termijn neemt de kans dat we in koude lucht van maritieme oorsprong komen weer toe naar 50%, maar de kans op echt winters weer blijft ongeveer 25%."

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 25-01-2021 15:39

Ik noem Adrie en KNMI Guidance vanwege de schrijfstijl.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 25-01-2021 15:43

John schreef:
25-01-2021 15:39
Ik noem Adrie en KNMI Guidance vanwege de schrijfstijl.
Het is toch weerforum....taalforum zal er ook wel ergens zijn
Voor mij blijft LT in de winter altijd interessant want ik heb nog nooit een fatsoenlijke natuurkundige beschrijving van die LT gelezen. 75% klimatologie/WC is niet natuurkundig. Modellen zijn maar 6 tot 8 dagen redelijk betrouwbaar. Deze week zelfs minder. Na 6 tot 8 dagen kan het altijd veranderen en daar speculeren ik/we dan op als de uitvoer loopt.
Uitvoer komt nu met matige en eventueel strenge vorst rond het weekend met eventueel sneeuw.
Paar dagen geleden schreef je nog tot half februari geen winter

Sebastiaan
Berichten: 12297
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 25-01-2021 15:59

Ko schreef:
25-01-2021 13:28
Wat een slaapverwekkend saai weer buiten. Het lijkt meer op zonnig voorjaarsweer dan winter. Ik zie het somber in voor de rest van de winter. Zowel in kou als serieus winterweer met sneeuw. Die paar natte sneeuwbuien leuk maar hebben we verder niks aan.
-> ik zag vandaag op veel plekken, waaronder mijn schaatsmeer, ijs. Dappere meerkoeten betraden het ijs en zakten er doorheen. Koddig en zo 2021 :mrgreen:

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 25-01-2021 16:24

Gerben schreef:
25-01-2021 15:43
John schreef:
25-01-2021 15:39
Ik noem Adrie en KNMI Guidance vanwege de schrijfstijl.
Het is toch weerforum....taalforum zal er ook wel ergens zijn
Voor mij blijft LT in de winter altijd interessant want ik heb nog nooit een fatsoenlijke natuurkundige beschrijving van die LT gelezen. 75% klimatologie/WC is niet natuurkundig. Modellen zijn maar 6 tot 8 dagen redelijk betrouwbaar. Deze week zelfs minder. Na 6 tot 8 dagen kan het altijd veranderen en daar speculeren ik/we dan op als de uitvoer loopt.
Uitvoer komt nu met matige en eventueel strenge vorst rond het weekend met eventueel sneeuw.
Paar dagen geleden schreef je nog tot half februari geen winter
Ik heb dagen geleden aangegeven niet meer op kaartjes en pluimen te reageren elke dag. Dat lukt. ;)
Ik reken inderdaad niet op een periode van winters weer. Ik reken niet op een vorstperiode. Stralingsvorst kan altijd natuurlijk.

Ook een weerforum vaart op taal. Jij kan kansrijk schrijven, ik vaker ontnuchterend. Passende rolverdeling. ;)

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 25-01-2021 16:45

John schreef:
25-01-2021 16:24
Gerben schreef:
25-01-2021 15:43
John schreef:
25-01-2021 15:39
Ik noem Adrie en KNMI Guidance vanwege de schrijfstijl.
Het is toch weerforum....taalforum zal er ook wel ergens zijn
Voor mij blijft LT in de winter altijd interessant want ik heb nog nooit een fatsoenlijke natuurkundige beschrijving van die LT gelezen. 75% klimatologie/WC is niet natuurkundig. Modellen zijn maar 6 tot 8 dagen redelijk betrouwbaar. Deze week zelfs minder. Na 6 tot 8 dagen kan het altijd veranderen en daar speculeren ik/we dan op als de uitvoer loopt.
Uitvoer komt nu met matige en eventueel strenge vorst rond het weekend met eventueel sneeuw.
Paar dagen geleden schreef je nog tot half februari geen winter
Ik heb dagen geleden aangegeven niet meer op kaartjes en pluimen te reageren elke dag. Dat lukt. ;)
Ik reken inderdaad niet op een periode van winters weer. Ik reken niet op een vorstperiode. Stralingsvorst kan altijd natuurlijk.

Ook een weerforum vaart op taal. Jij kan kansrijk schrijven, ik vaker ontnuchterend. Passende rolverdeling. ;)
Het is toch bijna altijd stralingsvorst of dacht jij dat de -23 op 4 februari 2012 getransporteerd werd? De koudste nachten zijn juist stralingsvorst
Tevens de reden dat koude-/warmterecords nooit 50/50 kunnen zijn want hier waait het meestal en dan ook nog van zee. Geldt ook voor andere seizoenen. Maar ene Karin van het KNMI blijft met die onzin komen en alle meteorologen op twitter ed ook.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 25-01-2021 16:49

In goede winters kennen we actieve vorst en stralingsvorst.
In slappe winters stopt het altijd bij stralingsvorst.
Wat jij noemt, 4 februari 2012, is ontstaan na vooraf actieve vorst en dan rust met ideale uitstraling.

Je vraagt naar de bekende weg. Je weet het zelf en je weet dat ik het weet, want ik heb er vaker over geschreven.
Alle grote winters zijn combinaties van actieve vorst en stralingsvorst.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 25-01-2021 16:55

John schreef:
25-01-2021 16:49
In goede winters kennen we actieve vorst en stralingsvorst.
In slappe winters stopt het altijd bij stralingsvorst.
Wat jij noemt, 4 februari 2012, is ontstaan na vooraf actieve vorst en dan rust met ideale uitstraling.

Je vraagt naar de bekende weg. Je weet het zelf en je weet dat ik het weet, want ik heb er vaker over geschreven.
Alle grote winters zijn combinaties van actieve vorst en stralingsvorst.
Wat is actieve vorst?

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 25-01-2021 17:13

Gerben schreef:
25-01-2021 16:55
John schreef:
25-01-2021 16:49
In goede winters kennen we actieve vorst en stralingsvorst.
In slappe winters stopt het altijd bij stralingsvorst.
Wat jij noemt, 4 februari 2012, is ontstaan na vooraf actieve vorst en dan rust met ideale uitstraling.

Je vraagt naar de bekende weg. Je weet het zelf en je weet dat ik het weet, want ik heb er vaker over geschreven.
Alle grote winters zijn combinaties van actieve vorst en stralingsvorst.
Wat is actieve vorst?
Dat is vorst, op ooghoogte, die van elders ons land binnen komt door wind. Misschien moet ik het vorst-advectie noemen.

Het is de bekende vorstgrens, waarover hier al eerder nostalgisch is gesproken. De grens waarachter het zo koud is dat er ook ijsdagen zijn, dus 24 uur vorst per etmaal.

Een vorstgrens die dus door stroming daadwerkelijk het land binnenkomt.

In zeer succesvolle mate zijn het die blauwe tongen op 850hPa, die jij ook wel eens laat zien. Zo’n isotherm van -15 graden op 1400 meter maakt dat we gebeiteld zitten boven land, ongeacht windrichting.

Pieter
Berichten: 3061
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2021

Bericht door Pieter » 25-01-2021 17:29

Het lijkt alsof de koude kaarten steeds verder in de toekomst opschuiven Frans Schrader van de Telegraaf verwacht een extreem koude februari maand veroorzaakt door poolwervels , we zullen het zien , of niet natuurlijk !!
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie