Winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 03-01-2021 21:21

Sebastiaan schreef:
03-01-2021 19:55
Dat pakken we toch mooi nog even mee.
Wat in het vat zit, verzuurd niet.

Het zijn de wachtenden die soms verzuren. :lol:

Ik heb mijn verwachtingen bijgesteld en ben in elk vrij tot en met 20 januari. :mrgreen:

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 03-01-2021 21:43

John schreef:
03-01-2021 21:21
Sebastiaan schreef:
03-01-2021 19:55
Dat pakken we toch mooi nog even mee.
Wat in het vat zit, verzuurd niet.

Het zijn de wachtenden die soms verzuren. :lol:

Ik heb mijn verwachtingen bijgesteld en ben in elk vrij tot en met 20 januari. :mrgreen:
Verstandig. Laatste pluim is drama. Ik toon alleen de windpluim. Dan weet je genoeg.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pieter
Berichten: 3058
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2021

Bericht door Pieter » 03-01-2021 22:07

Neerslaggebied trekt vanuit het oosten over ons land, sneeuw op veel plaatsen (zeker in de hogere gebieden) in Duitsland en in de Ardennen, regen in Nederland, de winter is dichtbij maar we kunnen er niet bij. Gevoelsmatig is het wel koud (0 tot -3 C) dus ga lekker naar buiten voor het winterse gevoel.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 04-01-2021 12:15

verhaal rvdb https://www.weer.nl/nieuws/2021/poolwer ... winterweer
Poolwervel keert om, nog geen winterweer
Het winterloze tijdperk in Nederland duurt alweer behoorlijk lang. De laatste keer dat we winterweer van enige substantie hadden, was in februari 2018. Toen was het lange tijd koud, vooral tegen het einde van de maand en kwamen we op veel plaatsen nog even op de schaats.

Toch hebben we nu weerkaarten die op zijn minst een beetje aan een winterse drukverdeling doen denken. Gisteren lieten we op deze site al zien, waarom de huidige setting voorlopig nog geen winterweer oplevert. Belangrijkste redenen hiervoor zijn het ontbreken van kou in de gebieden waar de wind vandaan waait en de veel warmere dan normale Oostzee. De invloed van die laatste is goed te zien. Op plekken waar de wind van de Oostzee waait, zoals in vrijwel heel Nederland, valt de neerslag als regen. Wat verder naar het zuiden, waar het warme water van de Oostzee geen invloed meer heeft, is dat sneeuw. Zo kan zachte lucht dus zelfs uit het noordoosten komen.
Poolwervel wordt vervangen

Toch gebeurt er op zeer grote hoogte in de atmosfeer op dit moment iets waarvan het hart van menig winterliefhebber sneller gaat kloppen. Boven het noordpoolgebied is een snelle opwarming van de stratosfeer aan de gang die er daar voor zorgt dat de gebruikelijke westelijke poolwervel door een oostelijke wordt vervangen. Niet zelden is zo’n gebeurtenis in het verleden later in de winter door een uitbraak van kou gevolgd die uiteindelijk ook onze omgeving wist te bereiken.

De laatste keer dat dit gebeurde was 3 jaar geleden in 2018 aan het einde van de februarimaand. Erg koude lucht stroomde toen vanuit het oosten over West-Europa uit. In het Verenigd Koninkrijk werd die episode toen 'the Beast from the East' genoemd en mede vanwege het weer van toen is er daar ook nu alweer veel aandacht voor de gebeurtenissen boven het poolgebied van dit moment.
Stratosfeer boven Poolgebied in winter ijskoud

In de stratosfeer, het gebied tussen 10 en 50 kilometer hoogte, wordt het in de winter boven het poolgebied ijskoud. Belangrijkste reden hiervoor is de poolnacht, de periode waarin de zon er niet boven de horizon komt en er dus geen straling is om de lucht te verwarmen. In de kern van die koude bel kan het wel 85 graden vriezen. Hoe meer je bij de pool vandaan komt, hoe lichter het wordt. Uiteindelijk dring je het gebied binnen waar de zon wel weer dagelijks opkomt. Daar is de stratosfeer een stuk warmer omdat de zonnestraling hier de lucht wel weer kan verwarmen.

Op de grens van de kou in het midden en de warmere lucht aan de randen gaat het hard waaien, min of meer in een cirkel rond het poolgebied. Die cirkel van wind wordt de poolwervel genoemd. Zit de kou in het midden en de warmere lucht aan de randen, dan waait de wind linksom het poolgebied heen en is de poolwervel in zijn westelijke fase. Dat is bijna altijd zo.
Gewone straalstroom

Veel lager in de atmosfeer, op een hoogte van tussen 5 en 10 kilometer, zien we iets dergelijks. Ook daar bevindt zich op de plaats waar de koude lucht uit het poolgebied en de veel warmere uit het zuiden elkaar tegenkomen een smalle band met hoge windsnelheden. Het is de straalstroom die ons deel van Europa het weer brengt. Meestal is dat in de winter een wisselvallig en zacht weerbeeld met een zuidwestelijke wind en temperaturen die in niets aan de winter doen denken.

Is de poolwervel westelijk en sterk dan wakkert hij de straalstroom onder zich alleen maar aan. Dit was de situatie in de winter van 2020. Wind uit andere hoeken dan zuidwest of west maakt in zo’n geval nauwelijks kans. Dat bleek toen ook wel. Het bleef maar wisselvallig en zacht en van de winter hebben we geen spoor gezien. Nu zal de ‘gewone’ straalstroom gemiddeld altijd uit het westen waaien en nooit omkeren. Dat komt door de manier waarop de aarde draait. Om de straalstroom om te keren, zou je de aarde een zet in de tegenovergestelde richting moeten geven.
Poolwervel kan omkeren

Onder bijzondere omstandigheden kan de poolwervel wel omkeren. Of beter gezegd: de ‘gewone’ en westelijke poolwervel kan tijdelijk door een andere, die vanuit het oosten waait, worden vervangen. Dat gebeurt als de stratosfeer boven de Noordpool ineens heel sterk opwarmt, zoals nu gebeurt. Zo’n gebeurtenis wordt een plotselinge opwarming van de stratosfeer en in het Engels een ‘Sudden Stratospheric Warming’ genoemd, een SSW. De luchttemperatuur op 20 tot 25 kilometer hoogte gaat in zo’n geval met tientallen graden tegelijk omhoog, vaak in niet meer dan 1 of 2 dagen.

De situatie van kou in het midden en warmer aan de randen keert dan om naar ‘warm’ in het midden en kouder aan de randen. De wind die daarbij in de overgangsgebieden hoort, gaat niet linksom het poolgebied, maar rechtsom. En dan krijg je een oostelijke poolwervel. Zoals al aangegeven, is iets dergelijks nu aan de gang. Op een hoogte van rond 23 kilometer zijn de temperaturen gestegen van -80 tot -85 graden eerst naar tussen -40 en -45 graden nu. Een enorm verschil.

Rond het poolgebied waait hoog in de stratosfeer nu een oostelijke wind, boven de Oceaan is de wind op die hoogte nog steeds westelijk en zeer sterk. Een omslag naar winterweer zit er bij ons voorlopig dan ook nog niet in.

De warme bel, die de koude lucht boven de Noordpool verdrong, kwam vanuit het oosten van Siberië het poolgebied binnen. De koude bel die boven de Noordpool lag, is naar het zuiden gedrongen en daarbij als een ballon opgerekt. De kern hiervan ligt nu boven het noordwesten van Europa, maar de koude wervel als geheel strekt zich helemaal van Canada via de noordelijke helft van de Oceaan tot over het noordwesten van Rusland uit. Aan de zuidkant van deze uitgerekte ballon waait in de stratosfeer nog steeds een erg sterke westelijke wind, ook boven Europa.
SSW in de winter interessant

Nu is zo’n SSW in de winter interessant. Komt er boven de gewone straalstroom een sterke oostelijke wind te waaien, dan kan de straalstroom worden afgeremd. Gebeurt dit inderdaad, dan gaat hij sterk golven en neemt de kans op andere dan zuidwestelijke winden toe. Wordt de wind langere tijd oostelijk of noordoostelijk, dan kan het ook in Nederland echt koud worden en krijgen we hier winterweer. Of dat ook echt gebeurt, hangt wel heel sterk van de details af.

Het is de situatie waarin we ons nu bevinden. Heel hoog boven het poolgebied waait een sterke oostelijke wind. Omdat de stratosfeer daar opgewarmd is, kan er een hogedrukgebied ontstaan. Komt dat er echt, dan kan kou vanaf de poolregio naar het zuiden wegstromen en kunnen wij als alles juist valt ook winterweer krijgen. Tegelijk is de ligging van de koude poolwervel, die vanuit het poolgebied is weggedrongen, voor winterweer bij ons nog ongunstig. De sterke westelijke winden, hoog boven de Oceaan, wakkeren onze straalstroom nu alleen maar aan. Het huidige kille weer, dat je op zijn hoogst kwakkelweer mag noemen, lijkt in de loop van de tijd dan ook weer voor een iets zachtere variant plaats te moeten maken met een (hoe kan het anders) naar zuidwest draaiende wind.
Het is nog vroeg...

De andere kant van het verhaal is dat we nog vroeg in de winter zijn en dat er verderop wel degelijk nog effecten van de SSW van dit moment kunnen zijn. Komt de winter nu nog niet in beeld, later in januari en februari kan dit alsnog wel gebeuren. Maar er is nog een lange aanloop nodig.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 04-01-2021 13:12

Het is een verhaal over een winterkans die telkens opschuift.
Het verliest aan geloofwaardigheid daardoor, naar mijn smaak.
Als je tussen de regels doorleest, dan komt het erop neer dat er zoveel in stratosfeer en troposfeer gecombineerd goed moet vallen. Er is steeds wel weer een reden waarom niet.... .

Eigenlijk lijkt er maar een goede combinatie uit honderd. :mrgreen:
Elke eeuw: één winter van de eeuw. ;)

Vorige eeuw was het 1962-1963. :D
Deze eeuw is het 2009-2010 geweest. De sneeuwwinter. :applaus:

Ik moet me eigenlijk nergens mee bemoeien. Ik heb vrij genomen tot en met 20 januari 2021. ;)

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 04-01-2021 15:10

John schreef:
04-01-2021 13:12
Het is een verhaal over een winterkans die telkens opschuift.
Het verliest aan geloofwaardigheid daardoor, naar mijn smaak.
Als je tussen de regels doorleest, dan komt het erop neer dat er zoveel in stratosfeer en troposfeer gecombineerd goed moet vallen. Er is steeds wel weer een reden waarom niet.... .

Eigenlijk lijkt er maar een goede combinatie uit honderd. :mrgreen:
Elke eeuw: één winter van de eeuw. ;)

Vorige eeuw was het 1962-1963. :D
Deze eeuw is het 2009-2010 geweest. De sneeuwwinter. :applaus:

Ik moet me eigenlijk nergens mee bemoeien. Ik heb vrij genomen tot en met 20 januari 2021. ;)
Beetje flauw. Drivers kunnen eenmaal veranderen. R vd B schetst een globaal beeld wat je kunt verwachten op basis van A, B en C. Als A verandert, kan er ook een ander resultaat komen. Hij geeft inzicht in het proces.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 04-01-2021 15:50

Het is ook wat plagend bedoeld.

Natuurlijk kunnen drivers veranderen. Het zijn immers ook rekenresultaten 240 tot 360 uur vooruit.
Dus we rekenen vooruit aan de troposfeer en aan de stratosfeer. Beiden bevatten onzekerheden los van elkaar al. En dan wordt er als het ware op basis van dubbele onzekerheden gekeken naar verbinding (samenhang) tussen beiden, met een verwachtingsbeeld voor ons West- Europese weer.
Dat is best pittig.
Ik vind het misschien niet handig te veel vooraf een verbinding te willen leggen door kansuitspraken over toekomstig winterweer te doen.

Immers: zelfs de meest dichtgetimmerde drukverdeling voor winterweer kan toch antiwinters weer opleveren door een verkeerde opeenvolging der stromingspatronen en luchtmassa’s.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Ko » 04-01-2021 15:56

Ik vat Johns reactie niet plagend maar meer als realiteit op. Negen van de tien keer kloppen z'n bevindingen. Het is zeer moeilijk om het hier echt winters te krijgen. Ik wou dat het in de zomer net zo moeilijk was om hier de warmte te krijgen als kou in de winter. Van uitstel komt uiteindelijk afstel, wel vaker hebben we dat soort winters gehad. Tal van mooie weerkaarten op termijn, waar je uiteindelijk niks aan hebt. Het is puur virtueel lekkermakerij. Dalijk is het half januari, zitten we op de helft van de winter, en dan hebben we nog niks gehad als alleen maar een paar vorstdagen net onder nul. Geen vorstperiode, geen ijsdagen, geen Hellmann.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 04-01-2021 16:12

Ko schreef:
04-01-2021 15:56
Ik vat Johns reactie niet plagend maar meer als realiteit op. Negen van de tien keer kloppen z'n bevindingen. Het is zeer moeilijk om het hier echt winters te krijgen. Ik wou dat het in de zomer net zo moeilijk was om hier de warmte te krijgen als kou in de winter. Van uitstel komt uiteindelijk afstel, wel vaker hebben we dat soort winters gehad. Tal van mooie weerkaarten op termijn, waar je uiteindelijk niks aan hebt. Het is puur virtueel lekkermakerij. Dalijk is het half januari, zitten we op de helft van de winter, en dan hebben we nog niks gehad als alleen maar een paar vorstdagen net onder nul. Geen vorstperiode, geen ijsdagen, geen Hellmann.
Dat komt omdat John er pas bijkomt met oordelen als de pluim of het gemiddelde is geweest.
Andere mensen hebben hebben het alleen over een operscenario.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 04-01-2021 16:21

John schreef:
04-01-2021 15:50
Het is ook wat plagend bedoeld.

Natuurlijk kunnen drivers veranderen. Het zijn immers ook rekenresultaten 240 tot 360 uur vooruit.
Dus we rekenen vooruit aan de troposfeer en aan de stratosfeer. Beiden bevatten onzekerheden los van elkaar al. En dan wordt er als het ware op basis van dubbele onzekerheden gekeken naar verbinding (samenhang) tussen beiden, met een verwachtingsbeeld voor ons West- Europese weer.
Dat is best pittig.
Ik vind het misschien niet handig te veel vooraf een verbinding te willen leggen door kansuitspraken over toekomstig winterweer te doen.

Immers: zelfs de meest dichtgetimmerde drukverdeling voor winterweer kan toch antiwinters weer opleveren door een verkeerde opeenvolging der stromingspatronen en luchtmassa’s.
Ja, klopt. Op de wintermeeting heb ik gesproken met Reinout en hij vindt het de kunst om de horizon op te rekken.

Plaats reactie