Winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12285
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 08-02-2021 09:28

Veel geroeptoeter over een Elfstedentocht. Maar, zo ziet het ijs eruit.
Je zult dus, als je wilt dat schaatsen mogelijk wordt in deze Provincie, nu moeten handelen door er met een boot door heen te gaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12285
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 08-02-2021 09:41

RvdB
Het woord is nu aan de thermometers
Na de sneeuw van sneeuwstorm Darcy komt vanaf vandaag de kou. En toch ook nog een beetje extra sneeuw.

Nu sneeuwstorm Darcy voorbij is, is het woord de komende dagen aan de thermometers. Eigenlijk hadden we gedacht dat het misschien al niet meer kon, maar de lucht die nu, na een lange aanloop in Nederland is terechtgekomen, laat erg lage temperaturen toe.

Vandaag overdag zijn de Wadden het warmst. Daar kan het kwik plaatselijk tot -1 graad stijgen, in de rest van het land wordt het niet warmer dan -1 tot -6 graden. Het is bewolkt en vanuit het oosten trekt een nieuw gebied met af en toe sneeuw het land binnen. Vooral in het oosten en zuidoosten kan daaruit nog 1 tot 3 centimeter aan verse sneeuw vallen, in de rest van het land zijn de hoeveelheden geringer. Vooral aan zee en in het noorden waait het nog hard en kan nog steeds driftsneeuw voorkomen met sneeuwduinen als gevolg. In het binnenland is het met een matige wind al duidelijk rustiger dan voorgaande dagen.
Koude nacht

Vanavond wordt het droog en vannacht komen er in het binnenland opklaringen. In het Waddengebied en langs de noordrand van het land kunnen juist sneeuwbuien gaan vallen. Daar koelt het af tot tussen -3 en -7 graden, in de gebieden met opklaringen kan het boven de sneeuw tussen 10 en 15 graden vriezen. Als de wind wat wegvalt, wordt het plaatselijk nog kouder. Dan zien we welk koudepotentieel de lucht heeft waarin we ons bevinden, want we hebben het over strenge tot zeer strenge vorst en dat is sinds de winter van 2013 niet meer voorgekomen.

Morgen schijnt op veel plaatsen dan de zon behoorlijk, op de Wadden en in het uiterste noorden van het land kan het ook nog steeds tot sneeuwbuien komen. Er waait een zwakke tot matige oostelijke tot noordoostelijke wind en de temperaturen lopen uiteen. Op de Wadden wordt het -1 tot -3 graden, in het binnenland liggen de temperaturen tussen -3 en -7 graden. Ook woensdag verandert weinig in dit weerbeeld.
Later in de week mogelijk -20 graden in de nacht

Donderdag, vrijdag en zaterdag lijken de voorlopig potentieel koudste dagen van deze week te worden. Er is dan overdag veel zon bij in het binnenland lichte tot matige vorst en in de nachten is het helder, bij maar weinig wind. Die drie nachten kan het op de koudste plaatsen potentieel tussen 15 en 20 graden vriezen; ongekend. Daarbij gaat zich in een razend tempo een stevige ijsvloer vormen. Rond het weekend kan de ijsdikte op sommige plekken al zo’n 15 centimeter hebben bereikt. En dan is aan schaatsen heel veel mogelijk.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Ko » 08-02-2021 10:18

Toch vraag ik het me af dat, als het ijs de juiste dikte heeft voor een Elfstedentocht, of ze niet toch iets op touw kunnen zetten om de Elfstedentocht door te kunnen laten gaan. Vooral met het gevaar dat we dan misschien weer 25 jaar of langer moeten wachten, of in het ergste geval nooit meer. Zonder publiek en dan alleen de wedstrijdrijders ofzo. Ik hoop dat ze het niet zomaar voorbij laten gaan indien het echt mogelijk wordt.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Winter 2021

Bericht door Richard » 08-02-2021 10:43

25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Frank
Berichten: 38
Lid geworden op: 31-12-1973

Re: Winter 2021

Bericht door Frank » 08-02-2021 11:54

Hieronder de link naar de dagelijks te verschijnen IJskaarten op de website van Vaarweginformatie (Rijkswaterstaat).
Helaas werkt op dit moment de link naar de legenda (verklaring van de codes) niet. Hopelijk wordt dit spoedig verholpen.
Click onder het kopje "Let op!" op "Kies een regio", en de gewenste kaart komt tevoorschijn.

https://vaarweginformatie.nl/frp/main/#/page/ice_chart

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 08-02-2021 12:24

Aandachtspunten
Temperatuur:
De Tmin komende nacht is afhankelijk van opklaringen en ontkoppeling. Als het opklaart en de wind valt weg dan komen de minima in het oosten en zuidoosten rond -12 °C uit, dit is waar we van uit gaan.

Sebastiaan
Berichten: 12285
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 08-02-2021 12:25

Ko schreef:
08-02-2021 10:18
Toch vraag ik het me af dat, als het ijs de juiste dikte heeft voor een Elfstedentocht, of ze niet toch iets op touw kunnen zetten om de Elfstedentocht door te kunnen laten gaan. Vooral met het gevaar dat we dan misschien weer 25 jaar of langer moeten wachten, of in het ergste geval nooit meer. Zonder publiek en dan alleen de wedstrijdrijders ofzo. Ik hoop dat ze het niet zomaar voorbij laten gaan indien het echt mogelijk wordt.
Ko, heb je de foto's gezien? Ik lees op WW dat het niet veel uitmaakt. We gaan eht zien.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 08-02-2021 12:28, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 08-02-2021 12:25

Mooi weekgemiddelde

Afbeelding

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 08-02-2021 12:26

Sebastiaan schreef:
08-02-2021 12:25
Ko schreef:
08-02-2021 10:18
Toch vraag ik het me af dat, als het ijs de juiste dikte heeft voor een Elfstedentocht, of ze niet toch iets op touw kunnen zetten om de Elfstedentocht door te kunnen laten gaan. Vooral met het gevaar dat we dan misschien weer 25 jaar of langer moeten wachten, of in het ergste geval nooit meer. Zonder publiek en dan alleen de wedstrijdrijders ofzo. Ik hoop dat ze het niet zomaar voorbij laten gaan indien het echt mogelijk wordt.
Ko, heb je de foto's gezien? Nu al onmogelijk. Tenzij ze snel handelen.
Staan de gemalen dicht?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 08-02-2021 12:30

Die Friezen hebben werkelijk helemaal geen verstand van ijs!


'Draaiboek ijs' in werking: gemalen uit en sluizen dicht zodat ijs kan groeien in Friesland
5 februari 2021, 17:25 • Friesland

https://www.lc.nl/friesland/Draaiboek-i ... 75532.html

Plaats reactie