Winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 29-01-2021 09:53

Overgenomen van het KNMI. Een weerbericht met combinaties van verschijnselen die we niet vaak in één bericht tegenkomen. Het is ook bedoeld voor het samenstellen van een forumarchief van deze winter, zodat komende zomer Sebastiaan nog een rustig alles kan nasnuffelen. ;) :)


Vandaag & morgen
Regen, in het uiterste noordoosten mogelijk sneeuw

Het is op de meeste plaatsen bewolkt en in het noorden, midden en oosten van het land zijn er flinke perioden met regen, in het uiterste noordoosten kan de neerslag ook in de vorm van (natte) sneeuw vallen. In het westen en zuiden is het inmiddels droog geworden, daar kan de zon zelfs af en toe even doorbreken. Vanmiddag kunnen er in het midden en zuiden echter weer enkele buien overtrekken, in het zuiden is een klap onweer daarbij niet uitgesloten. Het temperatuurverschil is vandaag groot: van net boven het vriespunt in het uiterste noordoosten tot ongeveer 10°C in het midden en zuiden. De wind is west tot zuidwest en is matig tot vrij krachtig, 4-5 Bft, langs de kust en op het IJsselmeer krachtig, 6 Bft. In het noordoosten is de wind oost tot zuidoost en matig, in het Waddengebied vrij krachtig tot krachtig.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door John op 29-01-2021 09:54, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12287
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 29-01-2021 09:53

Geldig van zondag 31 januari tot vrijdag 12 februari

Synoptische ontwikkeling:

Ons aandachtsgebied bevindt zich in de polaire lucht, het polaire front ligt aanvankelijk boven het noorden van Frankrijk en langs dit front trekt maandag een golf met apart laag OZO-waarts. Dinsdag passeert een vlakke hoogterug, waarna in een west tot zuidwestelijke stroming vanaf dinsdag en enkele storingen overtrekken, waarbij de temperatuur tijdelijk oploopt. Aan het einde van de volgende week snoert boven zuidwest Europa een hoogtelaag af, bij ons passeert in het weekeinde een hoogtetrog en komen we weer dieper in de polaire lucht terecht.

Modelbeoordeling en onzekerheden:

Begin volgende week zien we in vrijwel alle EPS-leden het hele land dieper in de koude lucht komen. De timing van de overgang naar minder zacht weer vanaf volgende week dinsdag/woensdag is minder zeker. Deze overgang gaat dinsdag/woensdag mogelijk gepaard met winterse neerslag. Vanaf het einde van de week zien we de kans op een geblokkeerd stromingspatroon toenemen naar 70-80% met hogedruk boven Scandinavie, met daarbij hoogstwaarschijnlijk (ca. 80% kans) weer lagere temperaturen.

Samenvatting meerdaagse-periode:

Vrij koud en zonnige perioden. In het zuiden soms kans op wat regen of (natte) sneeuw. Vanaf dinsdag overal toenemende neerslagkansen en waarschijnlijk zachter.

Samenvatting EPS-periode:

Grote kans (ca. 70%) op een overgang naar een droger weertype met temperaturen (ruim) beneden het langjarig gemiddelde. Ca. 30% kans op het aanhouden van het wisselvallige en zachte weertype.

-----------------------------------------------------------
Voor het archief.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 29-01-2021 09:59

Ben ik er nu gerust op?
Nee.
Ben heel benieuwd naar de ontwikkelingen medio komende week. Hoe komt de (tijdelijke) verzachting tot zijn recht. Daar moeten we eerst doorheen, want mogelijk worden berekende processen daarna, toch weer verstoord.

Dit vind ik geen fijne kaart. Links en rechts nog lagedruk. EC laat ongeveer hetzelfde zien. Dat moet allemaal nog 'opgeruimd' worden. Dat gaat wel vaker langzamer en en qua positie anders dan gewenst door de winterliefhebber die vrij baan wil voor actieve aanvoer van koude lucht.
Het geheel kan zomaar uitgesmeerd raken tot een langgerekte vore van lagedruk, west- oost georiënteerd, met winter tot en met Denemarken, maar deur op slot bij ons met niemandsland onder de vore.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ronald
Berichten: 130
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2021

Bericht door Ronald » 29-01-2021 10:14

Zag onder ander op dit forum al menig maal bijdragen van Sebastiaan waarin hij perioden aankondigde van afstand van alle ""weermedia/modellen"" om gewoon weer de ervaring van vroeger te hebben qua weerbeleving.

Ook gisteren betrapte ik mezelf er op dat ik in de modellen al weer naar bedreigingen zat te kijken van iets wat nog moet gaan plaatsvinden.
Gisterenavond verscheen er op forum weerwoord een bijdrage van ""ouwe"" winterfreak Johan (voorheen ""ijsmeester"" van de Leeuwarder Courant) met dezelfde strekking.

Dat beschouwde ik als een teken.

Daarom ga ik vanaf morgen voor zeker 3 weken in retraite vwb alles volgen op weergebied. In de wetenschap dat het morgen ook hier op Voorne-Putten licht winters zal ogen laat ik vanaf dan de rest over me heen komen.
Het goede gevoel van gisteren in nog stevig uitgebouwd in de uitvoer van afgelopen nacht. Mijn wintermodellen EC en Offenbach laten een klassieke winterinval eind volgende week toe.

Het zal me dagelijks veel moeite kosten om niet ff snel de mogelijke ontwikkelingen door te nemen, ik hoop dat ik er langdurig en daadwerkelijk winterweer voor terug zal krijgen.

We spreken elkaar over enige weken weer, mvg Ronald.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 29-01-2021 10:24

Veel sterkte en succes, Ronald.
Het niet loeren naar modellen, zal veel energie van je vragen. :lol:

Maar we zijn een vermoeiend volkje. :mrgreen: We zien inderdaad al bedreigingen terwijl de winter niet eens binnen de landsgrenzen is.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2021

Bericht door Pieter » 29-01-2021 10:52

Winterweer of juist niet ?? Het kan nog alle kanten op
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12287
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 29-01-2021 10:56

Ronald schreef:
29-01-2021 10:14
Zag onder ander op dit forum al menig maal bijdragen van Sebastiaan waarin hij perioden aankondigde van afstand van alle ""weermedia/modellen"" om gewoon weer de ervaring van vroeger te hebben qua weerbeleving.



Daarom ga ik vanaf morgen voor zeker 3 weken in retraite vwb alles volgen op weergebied. In de wetenschap dat het morgen ook hier op Voorne-Putten licht winters zal ogen laat ik vanaf dan de rest over me heen komen.
Het goede gevoel van gisteren in nog stevig uitgebouwd in de uitvoer van afgelopen nacht. Mijn wintermodellen EC en Offenbach laten een klassieke winterinval eind volgende week toe.

Het zal me dagelijks veel moeite kosten om niet ff snel de mogelijke ontwikkelingen door te nemen, ik hoop dat ik er langdurig en daadwerkelijk winterweer voor terug zal krijgen.

We spreken elkaar over enige weken weer, mvg Ronald.
Veel plezier Ronald. Ik ben nog niet zo ver. Wellicht sluit ik me over een aantal dagen bij je aan.

Tips van een retronaut:
-> maak de kabel van internet los of blokkeer pagina's met weerinfo
-> als het kan, geen smartphone bij je hebben, ik heb een opa telefoon, dus geen gevaar
-> tv uitzetten, je kunt best zonder dat ding
-> informeer mensen om je heen, zodat ze weten dat ze niet over het weer moeten beginnen

Sebastiaan
Berichten: 12287
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 29-01-2021 11:39

SSW slaat keihard toe op het NH.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2021

Bericht door Pieter » 29-01-2021 11:43

Sterkte en succes tijdens je vrijwillge weerquarantaine zal extra moeilijk zijn als het weer spannend wordt (wel of geen winterweer) , maar misschien ook verrassend als het bv ineens gaat sneeuwen of ijzelen, doe voorzichtig

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 29-01-2021 13:02

Vandaag 10:19Laatst bijgewerkt, vandaag 10:1930-Daagse: februari wordt een wintermaandHoewel er steeds een grote potentie voor winterweer is, heeft de winter van 2021 tot nu toe nauwelijks gescoord. Een derde plaats op de lijst van winters met negatieve AO-dagen tot nu toe, tussen de winters van 2010 en 1963 (!) in, leverde tot vandaag in De Bilt nog niet meer dan 0,6 Hellmann koudepunten op. Dat is goed voor een tweede plaats van onderen in de lijst met winters sinds 1901.Toch is er reden om aan te nemen dat in deze situatie de komende weken iets gaat veranderen. Februari lijkt namelijk een echte wintermaand te gaan worden.

In de winter tot nu toe is Nederland steeds een beetje het groene Gallië geweest in een verder regelmatig wit Europa. Zowel ten zuiden als ten oosten van ons heeft het al geregeld gesneeuwd en de winterinvallen in het Spanje, het oosten van Europa en Scandinavië zijn we nog niet vergeten. Bij ons waren het steeds de lagedrukgebieden van de Oceaan die een opmars van de koude lucht tegenhielden en het weerbeeld in Nederland uitermate wisselvallig hielden.

Veel seinen staan op groen

Toch staan veel seinen op groen. Zo is de AO-index, een maat voor de drukverdeling in het Noordpoolgebied, al sinds 1 december vrijwel onafgebroken negatief. Dit betekent dat de luchtdruk in het poolgebied hoger is dan normaal en bij gevolg dat de koude lucht daar veel makkelijker naar het zuiden kan uitbreken dan in winters met een positieve AO-index.

Ook de NAO-index, een maat voor de kracht van de straalstroom in onze omgeving, is deze winter vaak, zij het licht negatief. Dit betekent dat ook de straalstroom minder sterk is dan normaal. Verder ligt hij een stuk zuidelijk dan in voorgaande jaren, waardoor lagedrukgebieden niet ver ten noorden van ons land, maar dichtbij passeren en dat geregeld ook via een koers doen die ze ten zuiden van onze omgeving brengt. En in dat geval kan de wind bij ons ook uit het oosten waaien.

Er is steeds meer kou voorradig

Er is nog iets anders gebeurd. Doordat de grote vaart in de atmosfeer van de winter van vorig jaar dit jaar mist, kan koude lucht veel langer op één en dezelfde plaats blijven liggen en daar rustig afkoelen. In de loop van de decembermaand begon dat in Azië al, in grote delen van Siberië en later ook in gebieden verder zuidelijk. Het leverde daar op veel plaatsen de koudste winter van de laatste tientallen jaren op, met tot in Japan aan toe sneeuwstormen die overlast opleverden.

Inmiddels begint zich ook een flinke poel met koude lucht boven Scandinavië op te bouwen. De voorste begrenzing ervan ligt al vlakbij Nederland, bij het noordoosten van Groningen, waar de temperaturen vandaag niet verder dan tot 2 graden oplopen. Aan de zuidkant van een lagedrukgebied, dat over Noord-Nederland oostwaarts trekt, is de wind zuidwestelijk en is het met tussen 7 en 10 graden een stuk zachter dan in Groningen. Op veel plaatsen regende het vanochtend, vanmiddag kan in Groningen in de koude lucht daar ook plaatselijk sneeuw vallen.

In het weekend draait de wind overal naar noordoost en rukt de koude lucht op. De komende nacht al vriest het een paar graden, in de nacht naar zondag is lichte tot matige vorst mogelijk. Overdag wordt het rond 2 graden, zondag iets hoger. Daarbij schijnt de zon af en toe, maar kan morgen in het uiterste zuiden ook een klein beetje sneeuw vallen. De hoeveelheden zijn echter maar klein.

Week 1: van maandag 1 tot en met zondag 7 februari

Ook begin volgende week houdt het koude weer eerst nog aan. In de nachten naar maandag en dinsdag kan het opnieuw op veel plaatsen licht vriezen. Overdag komt het kwik rond 2 graden boven nul uit. Winters weer dus. In de loop van dinsdag en op woensdag komen vanuit het westen nieuwe lagedrukgebieden dichterbij die opnieuw een erg zuidelijke koers volgen. Er lijkt zich dan een herhaling van de situatie van de afgelopen dagen voor te doen, waarbij het de vraag is of de koude lucht het land dan wel helemaal zal worden uitgedrongen. Mogelijk gebeurt dat niet.

In elk geval zien we tegelijkertijd de luchtdruk boven Scandinavië stijgen. De wintergrens, die eerst dichtbij of pal boven Nederland ligt, komt weer in beweging en trekt opnieuw naar het zuiden. Met de koude lucht die daar dan aanwezig is, de luchtdrukstijgingen die in de vorming van een hogedrukgebied resulteren en de wind die bij ons noordoostelijk wordt, lijkt er dan geen houden meer aan. De kou neemt ook Nederland in bezit en het gaat bij ons vriezen.

Week 2: van maandag 8 tot en met zondag 14 februari

De drukverdeling ziet er voor deze week onversneden winters uit. Een sterk hogedrukgebied ligt boven Scandinavië en de Noorse Zee en ook in Nederland wordt het weer er volledig door beïnvloed. Als dit zo uitkomt, wordt het dan ook een winterweek met zowel in de nachten als in belangrijke mate ook overdag temperaturen beneden het vriespunt. Verder is er een dikke kans dat de zon behoorlijk schijnt, al is dat niet helemaal zeker. Want als de wind van de ook nog warme Oostzee waait, kan bewolking meekomen en zou zelfs af en toe een sneeuwvlok kunnen vallen.

Week 3: van maandag 15 tot en met zondag 21 februari

Hoewel het signaal voor deze week wat minder sterk is, zien we eigenlijk meer van hetzelfde. Nog steeds manifesteert de hoogste luchtdruk zich ten noorden van Nederland boven de Noorse Zee en boven IJsland. Nog steeds ook wordt bij ons een overwegend noordoostelijke wind verwacht. En gaat dit zo door, dan kan ook het winterse karakter van het weer behouden blijven, ook al komen we wel steeds later in de winter en klimt de zon steeds verder boven de horizon. Veel zal van de temperaturen in de bovenlucht afhangen en die lijken nog steeds vrij laag te blijven.

Week 4: van maandag 22 tot en met zondag 28 februari

Voor de laatste week van de periode is de verwachting wat minder duidelijk. Nog steeds zien we hogedrukgebieden in onze buurt, maar de plek waar ze precies terechtkomen, is minder duidelijk. Nog steeds kan dat boven Scandinavië zijn, maar ook plekken op de Oceaan of in de buurt van IJsland en Groenland komen in aanmerking. In Nederland wordt een normale tot nog steeds een iets beneden normale temperatuur verwacht. Voor de andere parameters is er geen duidelijk signaal.

In dit geval zal de voorgeschiedenis waarschijnlijk een rol spelen. Was die koud en is het in Nederland inderdaad voor langere tijd winterweer geweest, dan zou daar ook in de laatste week van februari zomaar iets van over kunnen zijn en blijven, ook door de nog enige tijd aanhoudende uitwerking van de SSW die zich onlangs boven het Noordpoolgebied heeft afgespeeld.

Februari de wintermaand?

Al met al zou het dus zomaar eens zo kunnen zijn dat februari, in tegenstelling tot zijn twee voorgangers, wel tot een echte wintermaand gaat uitgroeien met beneden normale temperaturen. En een droge variant van winterweer. Zit het dan een beetje mee, dan kunnen we ook best nog op de schaats komen. En als het niet sneeuwt, misschien ook wel op ijs van een goede kwaliteit.

Reinout van den BornChef Redactie

Plaats reactie