Winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 24-01-2021 11:23

GEM ziet er leuk uit.
GFS6u pijnlijk. De echte kou ligt dichtbij, maar komt er niet. Balen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 24-01-2021 11:40

Para is beter maar wordt waarschijnlijk later overlopen

Afbeelding

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2021

Bericht door Pieter » 24-01-2021 12:08

Ach wie weet komt die kou wel naar ons toe, , dat pak sneeuw in oost Brabant en Limburg was ook door niemand goed voorspeld

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 24-01-2021 12:16

Pieter schreef:
24-01-2021 12:08
Ach wie weet komt die kou wel naar ons toe, , dat pak sneeuw in oost Brabant en Limburg was ook door niemand goed voorspeld
Niet zo overdrijven, Pieter.

De neerslagproductie was wel aanzienlijk, maar meer dan 15 mm neerslag nodig om tot 6 cm sneeuw te komen. Zal papperig zijn. ;)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Ko » 24-01-2021 13:04

John schreef:
24-01-2021 11:11
Herinnert u zich begin februari 2001 nog? Uiteindelijk won de oceaan, maar niet nadat Nederland een tijdje de wintergrens over zich heen had. Zuiden regen en vrij zacht, midden en vooral noorden urenlang sneeuw, flink dek en licht vorstig.
Dat zijn van die typische irritatie situaties. Toen reisde ik nog uitsluitend met openbaar vervoer. Ik was al chagrijnig vanwege die tweedeling, hoorde ik nog mensen om me heen zeggen dat die 'troep' maar daar moest blijven. Toen kon ik ze wel schieten. Het zou nog tot januari 2009 duren voordat ik eens een keertje echt aan de beurt kwam, strenge vrieskou in combi met dik pak sneeuw.

Ook irritant is dat steeds dat leuke boeiende weer 's avonds laat moet zijn, terwijl overdag zoals nu urenlang die saaie zon is te zien. Keer op keer op keer. Des te meer ik die momenten koester als het wel eens een keer overdag wil gebeuren, zoals de gouden december 2010. Een van de mooiere dagen is voor mij toch wel 2 december 2010, fikse sneeuwval in de ochtend leidend tot een pak sneeuw. De max temp bleef die middag -6 graden, een grote zeldzaamheid!
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 24-01-2021 14:32

Nieuwe guidance. Hopelijk neerslag weer wat noordelijker zoals gisteren

Neerslag:

Actueel boven het noordelijke deel van de FIR boven de Noordzee enkele buien, soms nog met korrelhagel of natte sneeuw. Boven het noorden van het land vanmiddag eerst nog een enkele lichte bui, meestal gewoon regen. Vanavond in het zuidwesten enige tijd natte sneeuw in het uiterste zuiden enige tijd sneeuw. Naarmate de neerslag zich geleidelijk over het uiterste zuiden oostwaarts uitbreidt wordt de vaste fractie steeds hoger. In Limburg begint het pas rond middernacht te sneeuwen, maar de sneeuw houdt daar wel aan tot aan halverwege maandagochtend. De intensiteit is niet zo hoog, maar desondanks kan daar cumulatief toch weer 1-3 cm verse sneeuw vallen. Maandag boven de Noordzee nog een enkele geïsoleerde bui, mogelijk kan deze nog de zuidwestkust schampen. Bij de ingedraaide occlusie op maandagavond regen, dieper landinwaarts mogelijk ook natte sneeuw.
Laatst gewijzigd door Gerben op 24-01-2021 15:21, 2 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 24-01-2021 14:39

Dauwpunten ook wat lager

Afbeeldingwww gratisplaatjes nl

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 24-01-2021 15:22

Gerben schreef:
24-01-2021 14:32
Nieuwe guidance. Hopelijk neerslag weer wat noordelijker zoals gisteren

Neerslag:

Actueel boven het noordelijke deel van de FIR boven de Noordzee enkele buien, soms nog met korrelhagel of natte sneeuw. Boven het noorden van het land vanmiddag eerst nog een enkele lichte bui, meestal gewoon regen. Vanavond in het zuidwesten enige tijd natte sneeuw in het uiterste zuiden enige tijd sneeuw. Naarmate de neerslag zich geleidelijk over het uiterste zuiden oostwaarts uitbreidt wordt de vaste fractie steeds hoger. In Limburg begint het pas rond middernacht te sneeuwen, maar de sneeuw houdt daar wel aan tot aan halverwege maandagochtend. De intensiteit is niet zo hoog, maar desondanks kan daar cumulatief toch weer 1-3 cm verse sneeuw vallen. Maandag boven de Noordzee nog een enkele geïsoleerde bui, mogelijk kan deze nog de zuidwestkust schampen. Bij de ingedraaide occlusie op maandagavond regen, dieper landinwaarts mogelijk ook natte sneeuw.
In Engeland valt nu neerslag rond de 53e breedtegraad. Dat laag gaat nauwelijks zuidoostwaarts dus ik denk dat de neerslag veel noordelijker gaat komen. Tot Zwolle of Assen ofzo

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Winter 2021

Bericht door Hans » 24-01-2021 16:01

Net zoals de rijkrekenarij in andere topics zie ik dat hier ook weer. Misschien dit, mogelijk dat en meer van dat soort uitspraken. Als je even kijkt hebben al die colorful diagrams weinig nut, geven meestal een totaal vertekend beeld. Sommigen kijken meer dan 5 dagen vooruit, terwijl prognoses van gisteren vandaag weer totaal anders zijn. Wat is dan het nut van ver vooruit kijken? Naar mijn mening is verder dan 3 dagen vooruit kijken totale onzin.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 24-01-2021 16:24

Hans schreef:
24-01-2021 16:01
Net zoals de rijkrekenarij in andere topics zie ik dat hier ook weer. Misschien dit, mogelijk dat en meer van dat soort uitspraken. Als je even kijkt hebben al die colorful diagrams weinig nut, geven meestal een totaal vertekend beeld. Sommigen kijken meer dan 5 dagen vooruit, terwijl prognoses van gisteren vandaag weer totaal anders zijn. Wat is dan het nut van ver vooruit kijken? Naar mijn mening is verder dan 3 dagen vooruit kijken totale onzin.
Je moet jezelf ook niet rijkrekenen. Dat is ook zeer onvolwassen. Door verder vooruit te kijken krijg je meer inzicht van wat er mogelijk gaat gebeuren in de toekomst

Plaats reactie