Winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Winter 2021

Bericht door Jurgen » 31-12-2020 11:15

Gaat wel een beetje lijken op de situatie van eind december 1989 - begin januari 1990. Ook toch een soort niemandsland qua weer. Een heel klein beetje vorst in het noordoosten toen. Destijds waren er toen ook kansen op wat meer serieuzer winterweer, maar dat ging anders waar velen op gehoopt hadden. Het vervolg van die winter weten we.....

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 31-12-2020 11:19

Ko schreef:
31-12-2020 10:28
De huidige kou vooruitzichten zijn bijgesteld naar boven. Vanaf zaterdag zouden er in eerste instantie al Hellmannetjes gescoord worden, wat geheel van de baan is. Als een winter al zo aarzelend begint weet ik het vervolg al. Weet niet of alle winters in het verleden die een SSW hadden ook allemaal koud tot streng verliepen met een Hellmann boven de 100? Voorlopig is het vertrouwen in winter behoorlijk geschaad.
Klopt. Opschuifvorst. :lol:

Nee, niet alle winters met een SSW verliepen koud tot streng. Als het zo makkelijk was geweest. :mrgreen:


Wat vertrouwen in winter 2021 betreft. Groot gelijk Ko, vertrouwen laag houden. Mijn vertrouwen is ook laag.
Totaal geen groei en ontwikkeling naar een winters scenario, niet middels kou-advectie, niet middels stabiele helderheid en stilte voor een periode stralingsvorst met schaatsijs onder een krachtige rug.

Huidig patroon weet van geen wijken. Daardoor blijven we een beroerde uitgangspositie houden. De volgorde der patronen is stek in het nadeel.
Na tijdelijke rug volgende week, zien we wederom lagedruk vanuit het noordwesten contact maken met relatief lagedruk over onze omgeving. En dat blijft weer hangen. :lol:
Herhalingen van begin december en net na kerst dus.
Al die lagedrukgebieden vanuit noordwest die bij ons wat rond blijven hangen, leveren vocht, wolken en misschien wat neerslag.
Ik hecht nog altijd waarde aan de herhalingsdrang die in onze atmosfeer zit. Op basis hiervan weinig verandering.

Alleen een totale omkering in het patroon kan leiden tot nieuwe uitgangssituatie. Die is niet voorhanden nu. Nog geen spoor. We zien op EC ens over 10 dagen wederom laag bij ons, hoog Rusland en hoog oceaan.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Hans
Berichten: 1743
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2021

Bericht door Hans » 31-12-2020 12:46

Kortom, het wordt weer niks! John maakt aan alle spartelingen omtrent winterspeculaties een eind.
Dank voor je duidelijkheid!

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 31-12-2020 13:53

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 11:45, 2 keer totaal gewijzigd.

Pieter
Berichten: 3061
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2021

Bericht door Pieter » 31-12-2020 14:49

Ja Ted en John, als het hartje winter met hogedruk boven Scandinavie en noord Rusland en noordoosten wind in Nederland nog niet wil vriezen wanneer dan wel ??.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ronald
Berichten: 130
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2021

Bericht door Ronald » 31-12-2020 15:45

Plaats hier de laatste tijd geregeld positieve berichten tav mogelijk aanstaand écht koud winterweer.

Maar natuurlijk voel ik met jullie, o.a. Ko en John, mee.

Is het nou toeval of daadwerkelijk de opwarming pro forma die we meemaken en nog gaan meemaken?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 31-12-2020 16:19

Ronald schreef:
31-12-2020 15:45
Plaats hier de laatste tijd geregeld positieve berichten tav mogelijk aanstaand écht koud winterweer.

Maar natuurlijk voel ik met jullie, o.a. Ko en John, mee.

Is het nou toeval of daadwerkelijk de opwarming pro forma die we meemaken en nog gaan meemaken?
Voor nu vooral een verkeerde volgorde van stromingspatronen, waardoor verkeerde luchtsoorten in verkeerde richtingen worden verplaatst. :roll:
Over de Rus heb ik al geregeld lopen mauwen. En in combi met hoogtetrog boven onze omgeving herhaalt het oppompen van warmte in het oosten van Europa zich.

Eenmaal verkeerd uitgangspunt, schade onherstelbaar. Vandaar je bij aflandige wind volgende week en toch nauwelijks kouder afgebeeld ziet.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Ko » 31-12-2020 16:29

John schreef:
31-12-2020 11:19
Nee, niet alle winters met een SSW verliepen koud tot streng. Als het zo makkelijk was geweest. :mrgreen:

Al die lagedrukgebieden vanuit noordwest die bij ons wat rond blijven hangen, leveren vocht, wolken en misschien wat neerslag.
Dan snap ik niet waarom men zich zo richt op een SSW? Biedt dus geen zekerheid omtrent een koude of strenge winter. Hetzelfde liedje na een oktober die "warm en fijn" verloopt.

Het huidige vrij sombere weer kan ik zeer waarderen. Vooral omdat het er koud bij is en dan met name overdag. Een lage max in combi met somber weer doet toch wel winters aan. In elk geval heel wat beter dan al die winters met dagen van +10 graden. Als het dan toch niet wil winteren is dit een prima alternatief.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 31-12-2020 16:33

Ted schreef:
31-12-2020 13:53
Er wordt erg snel opgegeven. Ik geef het pas op als er een sterke ZW of W circulatie komt.
Ondanks afwezigheid van genoemde circulaties maken we geen enkele ontwikkeling door naar stap voor stap kouder weer met meer graden vorst.
Dat komt doordat er niets verandert aan het grote patroon. Dat heb ik willen laten zien met mijn kaart van EC ens van vandaag 00 utc.
Vandaar dat ik er geen groei, geen opbouw van vorstige stappen verwacht tot en met 10 januari.

Ik heb een totale omkering van het patroon nodig, zodat een nieuwe uitgangspositie kan ontstaan, met mogelijk dan een betere opeenvolging van stromingspatronen.
Ik heb de winter dus afgeschreven op basis van stagnerende patronen.

Ik kan natuurlijk niet weten of er een omkering komt later in januari, bijvoorbeeld als uitlokking door de verwachte SSW.
Ik wacht dus eigenlijk op een totale omkering, een volledig opschonen der weerkaarten. Alle oude lucht vervangen.
Tot die die tijd, inderdaad, wordt het niet veel.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 31-12-2020 16:48

Ko schreef:
31-12-2020 16:29
John schreef:
31-12-2020 11:19
Nee, niet alle winters met een SSW verliepen koud tot streng. Als het zo makkelijk was geweest. :mrgreen:

Al die lagedrukgebieden vanuit noordwest die bij ons wat rond blijven hangen, leveren vocht, wolken en misschien wat neerslag.
Dan snap ik niet waarom men zich zo richt op een SSW? Biedt dus geen zekerheid omtrent een koude of strenge winter. Hetzelfde liedje na een oktober die "warm en fijn" verloopt.

Het huidige vrij sombere weer kan ik zeer waarderen. Vooral omdat het er koud bij is en dan met name overdag. Een lage max in combi met somber weer doet toch wel winters aan. In elk geval heel wat beter dan al die winters met dagen van +10 graden. Als het dan toch niet wil winteren is dit een prima alternatief.
Men richt zich op een SSW omdat het een te ontwikkelen terrein van kennis is. Er is samenhang tussen de stratosferisch vortex en onze troposferische vortex, naar niet in de vorm van 1+1=2.

Het zijn in feite allemaal pogingen om onze atmosferische ontwikkelingen beter te begrijpen.

Maar wees gerust, ook zonder SSW heeft Nederland winters weer gekend. Dus niet alles hangt ervan af.

Plaats reactie