Winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Neerslag 2020

Bericht door Koos » 12-12-2020 13:16

Landelijk is het jaar 2020 een fractie te droog. Ongeveer 4%. Eens kijken of we deze maand nog een klein beetje van de achterstand kunnen afhalen.
Opvallend is dat steeds dezelfde gebieden droog zijn, ook deze maand weer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Overgang van fris naar zacht

Bericht door Koos » 12-12-2020 13:20

Het gaat toch wel snel hoor. Al weer bijna dubbele cijfers in het zuidwesten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Nog even voor het archief

Bericht door Koos » 12-12-2020 13:26

Ted schreef:
12-12-2020 10:33
Koos schreef:
11-12-2020 22:28
Om nog maar even duidelijker te maken hoe kansloos winter in deze maand is.
Een overgang naar beduidend kouder weer is in de verste verte niet in de maak.
Is het echt kansloos tot en met 31 december. 31 december is nog 20 dagen weg. Betrouwbaarheid voor deze dag lijkt mij 0,0 %. Vorige week waren er nog koude berekeningen voor 10 dagen vooruit. Deze zijn er nu niet, maar over een paar dagen kunnen ze er weer zijn. Dan kan zo'n berekening uitkomen. Dus... NOOIT 100 % garantie voor zacht weer. De Kerst duurt ook nog 13 dagen. Ik durf pas rond 20 december te zeggen wat voor een Kerst te krijgen.
Nee, natuurlijk is het niet kansloos. Maar veel wijst er op dat de winter deze maand verstek laat gaan. Alle modellen liggen op 1 lijn, dat zegt toch wel het een en ander denk ik. Ook de Polar Vortex en de NAO geven een verkeerd signaal.
Op zich is het natuurlijk dan nog niet gedaan met de winter. Het kan altijd nog. Maar de statistieken spreken heel erg voor zachte winters in Nederland.
Dus niet kansloos Ted, maar het gaat moeilijk worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Laatst gewijzigd door Koos op 12-12-2020 13:27, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 12-12-2020 13:27

Koos schreef:
12-12-2020 13:09
John schreef:
12-12-2020 12:09
Koos, ik dacht dat je de LT omarmd had.
Je schrijft al dagen de hele maand december af en gebruikt de pluim en de staafdiagrammen als illustraties.

Ik lees in je bericht ook dat dit bewust is om ons te tonen dat het klaar is met december. Je geeft echter ook aan dat dat je nog steeds vindt dat meer dan 6 dagen vooruitkijken zinloos is.

Verwarrend hoor. Ik zie dat Ted op jouw stelligheid voor de hele maand december reageert. Moeten we je stelligheid dus eigenlijk niet serieus nemen? :roll:

Ik ben benieuwd naar je reactie op het bericht van Ted.
Wanneer ik al 60 dagen lang steeds geconfronteerd word met "cherry-picking" ga ik natuurlijk op een gegeven moment daar op reageren. Het stoort en het ergert enorm wanneer er keer op keer kaarten tevoorschijn getoverd worden op termijnen die er helemaal niet toe doen, met verkeerde interpretaties van de kaarten, etc, etc, waarbij de ene ook nog eens de andere aanmoedigt, kaarten op 500 hPa, op 850 hPa, zonder eens te kijken wat voor effect dat heeft op het weer op leefniveau.
Vandaar dat ik op een gegeven moment maar een kentering teweeg heb gebracht, door ook maar gewoon kaarten te posten die er niet toe doen. Met als gevolg deze reacties, dat had ik al voorzien, en ik ben erg blij dat het wat losmaakt bij jullie.
Het is een boodschap aan Gerben en John, niet aan alle anderen. En ik hoop dat John en Gerben er iets van leren. Het zal een hele uitdaging worden me dunkt.
Ted weet denk ik ook wel dat ik nooit de man van de lange termijn zal worden. De laatste 10 jaar zijn er geen verbeteringen geweest op een termijn na 6 dagen, we zitten aan de limiet.
Het is dus niet verwarrend, integendeel, het is een leerproces voor jou en voor Gerben. Doe er wat mee!
Het stoort je zo, dat jij het ook maar bent gaan doen. :lol:

De koppeling tussen 850hPa en leefniveau komt regelmatig langs, in alle jaargetijden. In de zomer hebben we over overadiabatisch bij zonnig weer en droge bodem.
Bij lage inversies en grondlaagkou, zoals we dat de laatste tijd zagen, is er geen directe koppeling met 850hPa.

Laatst heb ik 500hPa kaarten en sneeuwkansen gekoppeld. Wel opletten, Koos.

Dat hoort allemaal bij een leuk een leerzaam forum.
Laatst gewijzigd door John op 12-12-2020 14:03, 1 keer totaal gewijzigd.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Winter 2021

Bericht door Koos » 12-12-2020 14:01

Het stoort je zo, dat jij het ook maar bent gaan doen.
[/quote]

Dat is een bewezen strategie John en het werkt! Nadat ik er mee ben begonnen heb ik nog maar een enkele "koude" kaart gezien. Dus heb ik je weer wat geleerd. Zo zie je maar, je leert iedere dag.

Lees nu maar eens rustig terug wat er de afgelopen weken aan onzin is geschreven. Oorzaak is dat sommigen toeschrijven naar aanstaand winterweer, zeg maar desperaat op zoek naar het onmogelijke. Al vroeg (in de tweede helft van november) was duidelijk dat er geen winterweer is te verwachten. Maar toch tegen beter weten in "koude" kaarten plaatsen en ook nog eens verkeerd interpreteren.
Zo werkt dat niet. Nuchter blijven en de realiteit onder ogen zien is dan het devies.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

EC en GFS doen er iedere dag een stapje bij

Bericht door Koos » 12-12-2020 14:06

EC verwacht nu een maandgemiddelde van 5,4 °C en GFS zelfs van 5,6 °C. En dat na een iets te koude eerste decade.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2021

Bericht door John » 12-12-2020 14:34

Koos schreef:
12-12-2020 14:01
Het stoort je zo, dat jij het ook maar bent gaan doen.

Dat is een bewezen strategie John en het werkt! Nadat ik er mee ben begonnen heb ik nog maar een enkele "koude" kaart gezien. Dus heb ik je weer wat geleerd. Zo zie je maar, je leert iedere dag.

Lees nu maar eens rustig terug wat er de afgelopen weken aan onzin is geschreven. Oorzaak is dat sommigen toeschrijven naar aanstaand winterweer, zeg maar desperaat op zoek naar het onmogelijke. Al vroeg (in de tweede helft van november) was duidelijk dat er geen winterweer is te verwachten. Maar toch tegen beter weten in "koude" kaarten plaatsen en ook nog eens verkeerd interpreteren.
Zo werkt dat niet. Nuchter blijven en de realiteit onder ogen zien is dan het devies.
Maar Koos, er zijn toch amper “koude” kaarten. :lol:
En die er zijn, plaats jij wel. :D
Ik zag er vanochtend nog een van 28 december.
En Sebastiaan liet ook een kaart zien, van 23 december.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: EC en GFS doen er iedere dag een stapje bij

Bericht door Gerben » 12-12-2020 14:38

Koos schreef:
12-12-2020 14:06
EC verwacht nu een maandgemiddelde van 5,4 °C en GFS zelfs van 5,6 °C. En dat na een iets te koude eerste decade.
En hier plaatst Koos al weer kaarten voor 20 dagen vooruit

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Nog even voor het archief

Bericht door Gerben » 12-12-2020 14:41

Koos schreef:
12-12-2020 13:26
Ted schreef:
12-12-2020 10:33
Koos schreef:
11-12-2020 22:28
Om nog maar even duidelijker te maken hoe kansloos winter in deze maand is.
Een overgang naar beduidend kouder weer is in de verste verte niet in de maak.
Is het echt kansloos tot en met 31 december. 31 december is nog 20 dagen weg. Betrouwbaarheid voor deze dag lijkt mij 0,0 %. Vorige week waren er nog koude berekeningen voor 10 dagen vooruit. Deze zijn er nu niet, maar over een paar dagen kunnen ze er weer zijn. Dan kan zo'n berekening uitkomen. Dus... NOOIT 100 % garantie voor zacht weer. De Kerst duurt ook nog 13 dagen. Ik durf pas rond 20 december te zeggen wat voor een Kerst te krijgen.
Nee, natuurlijk is het niet kansloos. Maar veel wijst er op dat de winter deze maand verstek laat gaan. Alle modellen liggen op 1 lijn, dat zegt toch wel het een en ander denk ik. Ook de Polar Vortex en de NAO geven een verkeerd signaal.
Op zich is het natuurlijk dan nog niet gedaan met de winter. Het kan altijd nog. Maar de statistieken spreken heel erg voor zachte winters in Nederland.
Dus niet kansloos Ted, maar het gaat moeilijk worden.
En nog 1

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Gerben » 12-12-2020 14:43

Koos schreef:
12-12-2020 14:01
Het stoort je zo, dat jij het ook maar bent gaan doen.
Dat is een bewezen strategie John en het werkt! Nadat ik er mee ben begonnen heb ik nog maar een enkele "koude" kaart gezien. Dus heb ik je weer wat geleerd. Zo zie je maar, je leert iedere dag.

Lees nu maar eens rustig terug wat er de afgelopen weken aan onzin is geschreven. Oorzaak is dat sommigen toeschrijven naar aanstaand winterweer, zeg maar desperaat op zoek naar het onmogelijke. Al vroeg (in de tweede helft van november) was duidelijk dat er geen winterweer is te verwachten. Maar toch tegen beter weten in "koude" kaarten plaatsen en ook nog eens verkeerd interpreteren.
Zo werkt dat niet. Nuchter blijven en de realiteit onder ogen zien is dan het devies.
[/quote]

En nog 1. Koos is alleen met de lange termijn bezig want anders kan hij dat niet al vroeg inzien.

Plaats reactie