Winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Laat maar zien Gerben. Ik geloof je niet

Bericht door Gerben » 19-11-2020 12:45

Koos schreef:
19-11-2020 11:05
Gerben schreef:
19-11-2020 10:45
De discussie gaat over de albedo. Nergens anders over.
Dit is een volgend toppunt wat mij betreft. Een verwijzing naar het volgende:
In de periode 1950-2015 is de productiewaarde van de Nederlandse landbouw meer dan vertienvoudigd.
En dat wordt dan gebracht als zou de akkerbouw vertienvoudigd zijn. Het moet niet veel gekker worden. Gelukkig kan iedereen meelezen.
Hopelijk leest iedereen mee Koos want dan gaan ze misschien dat H2O-probleem een keertje inzien. Daarvoor is meer water nodig.....

Koos, ik lees altijd dat er donkere vuiligheid op het ijs valt!? Vind je dat niet bijzonder dat die rotzooi alleen op het ijs valt en niet op het water en en land? Daar houdt men helemaal geen rekening mee

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Winter 2021

Bericht door Koos » 19-11-2020 13:10

John schreef:
19-11-2020 11:59
Koos schrijft: verstedelijking geeft een groter albedo dan grasgronden of akkerbouw.

Koos, kun je dat onderbouwen?

In deze bijdrage: https://www.tno.nl/media/4361/kennismo ... d_2011.pdf wordt toch een andere conclusie getrokken.
Nog maar eens goed lezen dan John. Kan helpen. En anders laat ons de regels maar even lezen waarin staat dat verstedelijking de albedo verlaagt.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Toch klopt mijn aanname niet dat steden een hogere

Bericht door Koos » 19-11-2020 13:26

albedo zouden hebben dan de akkers die er voorheen lagen.
Het meteorologische fenomeen van het stedelijke hitte-eilandeffect is bekend sinds de opkomst van grote steden in de 19e eeuw. De materialen waarmee de meeste steden en wegen zijn gebouwd, reflecteren veel minder zonnestraling – en absorberen het meer – dan de vegetatie die ze hebben vervangen. Een deel van die energie wordt opnieuw in de vorm van warmte in de lucht afgegeven.
Heb de regel er maar uitgehaald voordat er misverstanden ontstaan.

En precies dit verwacht ik dus ook van Gerben, dat brengt veel meer.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Toch klopt mijn aanname niet dat steden een hogere

Bericht door John » 19-11-2020 14:43

Koos schreef:
19-11-2020 13:26
albedo zouden hebben dan de akkers die er voorheen lagen.
Het meteorologische fenomeen van het stedelijke hitte-eilandeffect is bekend sinds de opkomst van grote steden in de 19e eeuw. De materialen waarmee de meeste steden en wegen zijn gebouwd, reflecteren veel minder zonnestraling – en absorberen het meer – dan de vegetatie die ze hebben vervangen. Een deel van die energie wordt opnieuw in de vorm van warmte in de lucht afgegeven.
Heb de regel er maar uitgehaald voordat er misverstanden ontstaan.

En precies dit verwacht ik dus ook van Gerben, dat brengt veel meer.
Voordat er misverstanden ontstaan?

De regel moest eruit omdat de regel onjuist was.
Je had een aanname, zoals je schrijft. Ik dacht dat jij reclame maakte voor feiten, voor onderbouwing en niet voor aannames. En dan een grote broek aantrekken en anderen de maat willen nemen. :lol:

Marcel
Berichten: 674
Lid geworden op: 31-12-1995

Re: Winter 2021

Bericht door Marcel » 19-11-2020 15:08

Oooohhhh... je zou haast hopen dat het in december dan maar een beetje kwakkelt en het pas in jan of feb 2021 goed gaat vriezen (en dat het dan al OK is):

“Geen Elfstedentocht zolang anderhalvemetermaatregel van kracht is”
https://www.nu.nl/schaatsen/6091551/gee ... t-is.html

Vincent
Berichten: 2072
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2021

Bericht door Vincent » 19-11-2020 16:50

Ach, ut wordt vast toch weer nix. Voorlopig ga ik gewoon uit van een herhaling van vorig jaar, dan kan het eigenlijk alleen maar meevallen uiteindelijk. :islogisch:

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Toch klopt mijn aanname niet dat steden een hogere

Bericht door Koos » 19-11-2020 17:33

John schreef:
19-11-2020 14:43
Koos schreef:
19-11-2020 13:26
albedo zouden hebben dan de akkers die er voorheen lagen.
Het meteorologische fenomeen van het stedelijke hitte-eilandeffect is bekend sinds de opkomst van grote steden in de 19e eeuw. De materialen waarmee de meeste steden en wegen zijn gebouwd, reflecteren veel minder zonnestraling – en absorberen het meer – dan de vegetatie die ze hebben vervangen. Een deel van die energie wordt opnieuw in de vorm van warmte in de lucht afgegeven.
Heb de regel er maar uitgehaald voordat er misverstanden ontstaan.

En precies dit verwacht ik dus ook van Gerben, dat brengt veel meer.
Voordat er misverstanden ontstaan?

De regel moest eruit omdat de regel onjuist was.
Je had een aanname, zoals je schrijft. Ik dacht dat jij reclame maakte voor feiten, voor onderbouwing en niet voor aannames. En dan een grote broek aantrekken en anderen de maat willen nemen. :lol:
Het beschermen van je vriend Gerben valt zo wel erg op. Wat je nu bij mij doet zou je ook een aantal keren bij Gerben moeten doen. Meten met twee maten is zo slecht hè. Ook jij hebt een veel te grote portie eigendunk John, dat is een slechte eigenschap. Voldoende ruimte voor verbetering zou ik zeggen.
Ik hoor jullie altijd maar zeiken, maar nooit komt er een leuke bijdrage met cijfertjes en grafieken, etc. Kaarten kijken is aan jullie niet besteed, slechts oneliners bij kaarten die er niet toe doen. Waarom altijd dat gezanik, waarom nooit eens een inhoudelijke reactie waar we iets van kunnen leren

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Toch klopt mijn aanname niet dat steden een hogere

Bericht door John » 19-11-2020 17:57

Koos schreef:
19-11-2020 17:33
John schreef:
19-11-2020 14:43
Koos schreef:
19-11-2020 13:26
albedo zouden hebben dan de akkers die er voorheen lagen.
Het meteorologische fenomeen van het stedelijke hitte-eilandeffect is bekend sinds de opkomst van grote steden in de 19e eeuw. De materialen waarmee de meeste steden en wegen zijn gebouwd, reflecteren veel minder zonnestraling – en absorberen het meer – dan de vegetatie die ze hebben vervangen. Een deel van die energie wordt opnieuw in de vorm van warmte in de lucht afgegeven.
Heb de regel er maar uitgehaald voordat er misverstanden ontstaan.

En precies dit verwacht ik dus ook van Gerben, dat brengt veel meer.
Voordat er misverstanden ontstaan?

De regel moest eruit omdat de regel onjuist was.
Je had een aanname, zoals je schrijft. Ik dacht dat jij reclame maakte voor feiten, voor onderbouwing en niet voor aannames. En dan een grote broek aantrekken en anderen de maat willen nemen. :lol:
Het beschermen van je vriend Gerben valt zo wel erg op. Wat je nu bij mij doet zou je ook een aantal keren bij Gerben moeten doen. Meten met twee maten is zo slecht hè. Ook jij hebt een veel te grote portie eigendunk John, dat is een slechte eigenschap. Voldoende ruimte voor verbetering zou ik zeggen.
Ik hoor jullie altijd maar zeiken, maar nooit komt er een leuke bijdrage met cijfertjes en grafieken, etc. Kaarten kijken is aan jullie niet besteed, slechts oneliners bij kaarten die er niet toe doen. Waarom altijd dat gezanik, waarom nooit eens een inhoudelijke reactie waar we iets van kunnen leren
Jij haalt hem erbij. Kijk maar na in het citaat. Dat vind ik niet zuiver.

Ik trek maar een conclusie uit het bovenstaande: kritiek is lastig voor Koos. Je blijft door het ijs zakken man. Je zat fout en begint over anderen te brabbelen als reactie.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 19-11-2020 18:19

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 12:02, 2 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Ko » 19-11-2020 18:50

Ted schreef:
19-11-2020 18:19
Marcel schreef:
19-11-2020 15:08
Oooohhhh... je zou haast hopen dat het in december dan maar een beetje kwakkelt en het pas in jan of feb 2021 goed gaat vriezen (en dat het dan al OK is):

“Geen Elfstedentocht zolang anderhalvemetermaatregel van kracht is”
https://www.nu.nl/schaatsen/6091551/gee ... t-is.html
Geen Elfstedentocht door corona.

Ik zeg: 'Geen Elfstedentocht door hete aardbol.' De aarde is niet meer toe in staat om een fatsoenlijke winter te produceren. Dat 'vod' koelt niet meer af in Siberië en de Noordelijke IJszee. Een groot gebied is nu al weken 10 graden of soms meer te warm.

Vod = aardbol
Tja, vooral het waarom ze dat in het nieuws brengen over geen Elfstedentocht vind ik dan wel grappig. Alsof er actueel om de paar jaar een Elfstedentocht plaatsvindt, terwijl het komende januari al 24 jaar geleden is. Maar ik snap ze wel. Iedereen weet nu dat er deze winter geen komt, ook al zou het er koud genoeg voor zijn met juiste ijsdikte.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Plaats reactie