Winter 2021

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Ko » 12-11-2020 08:32

Kwam de eerste vorst in elfstedenwinter 1985 ook niet pas begin december?
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

John
Berichten: 2612
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Winter 2021

Bericht door John » 12-11-2020 09:07

Ko schreef:
12-11-2020 08:32
Kwam de eerste vorst in elfstedenwinter 1985 ook niet pas begin december?
Klopt, in december toen een paar maal lichte vorst, pas begin januari barstte het winterweer goed los met bijna drie weken matige en strenge (en soms zelfs zeer strenge) vorst. Net geen Elfstedentocht, maar een nieuwe koudegolf van 9 tot 20 februari liet het toch "oan" gaan.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2021

Bericht door Ko » 12-11-2020 12:04

John schreef:
12-11-2020 09:07
Ko schreef:
12-11-2020 08:32
Kwam de eerste vorst in elfstedenwinter 1985 ook niet pas begin december?
Klopt, in december toen een paar maal lichte vorst, pas begin januari barstte het winterweer goed los met bijna drie weken matige en strenge (en soms zelfs zeer strenge) vorst. Net geen Elfstedentocht, maar een nieuwe koudegolf van 9 tot 20 februari liet het toch "oan" gaan.
Januari 1985 en februari 1986 zijn tot nu toe nog steeds de laatste maanden waarin een wintermaand gemiddeld ruim -3 graden scoorde. Denk dat dit nooit meer voor zal komen.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Sebastiaan
Berichten: 12292
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 12-11-2020 12:44

Klopt. Of we moeten technologie ontwikkelen om co2 uit de lucht te halen.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Januari 1987 was ook prima; -3,8 °C

Bericht door Koos » 12-11-2020 13:25

Althans in Eelde. De Bilt had toen -2,7 °C
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 2612
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Januari 1987 was ook prima; -3,8 °C

Bericht door John » 12-11-2020 13:36

Koos schreef:
12-11-2020 13:25
Althans in Eelde. De Bilt had toen -2,7 °C
Januari 1987 staat mij bij als de maand waarin de temperatuur tien dagen achtereen niet boven de -5 kwam, ik denk dat ik dat nooit meer ga mee maken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

21 december 1996 t/m 12 januari 1997; -6,8 °C

Bericht door Koos » 12-11-2020 13:36

Fantastische periode was dat. Ruim 3 weken onvervalst winterweer.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Januari 1987 was ook prima; -3,8 °C

Bericht door Koos » 12-11-2020 13:58

John schreef:
12-11-2020 13:36
Koos schreef:
12-11-2020 13:25
Althans in Eelde. De Bilt had toen -2,7 °C
Januari 1987 staat mij bij als de maand waarin de temperatuur tien dagen achtereen niet boven de -5 kwam, ik denk dat ik dat nooit meer ga mee maken.
Het zal voor onze generatie nooit echt winterweer meer worden John. Vroeger kon ik er stevig van balen wanneer er een winter voorbijging zonder fatsoenlijk schaatsijs en een sneeuwdek. Nu heb ik mij er in berust.
Ik kijk nog graag in gedachten terug naar menige winter. Veel prachtige herinneringen.
Een Noorderrondrit in januari 1987 bijvoorbeeld, de maand die jij aanhaalt. De laatste 30 km toen afgelegd op stompe schaatsen (klei op het ijs) en met stevige hulp van mijn maatje. Dankzij de trainingen voor de marathon van Amsterdam was de conditie geen enkel probleem.
Of hardlopen op 14 januari 1987, dezelfde maand, onder extreme omstandigheden; stevige wind (ONO), strenge vorst en sneeuw op de wegen (strooien gebeurde niet meer...). Gevoelstemperatuur moet wel erg laag zijn geweest op deze dag.
En zo zijn er zoveel herinneringen...
https://www.vwkweb.nl/index.php?page=409

Sebastiaan
Berichten: 12292
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2021

Bericht door Sebastiaan » 12-11-2020 16:22

Met verdwijnen winters gaat stukje Nederlandse cultuur verloren
Met het verdwijnen van vorst, ijs en sneeuw uit het Nederlandse weerbeeld, gaat ook een belangrijk stukje cultuur verloren. Koek en zopie, kistwerken, kwalsterijs en windwakken, het zijn straks termen die alleen mensen boven 35 tot 40 jaar wellicht nog kennen. Na de winter van 1997 hebben we ze niet meer nodig gehad, misschien op die ene mooie vorstperiode in februari 2012 na. Hetzelfde geldt voor woorden als klunen en ijstransplantaties.

Waar zijn ze gebleven, die dagen dat we in de ban waren van de rayonhoofden in het Elfstedenbestuur? De Elfstedentocht, het grootste en meest emblematische sportevenement dat we hebben. Groot geworden, door vrijwel te verdwijnen. De Tocht is een illusie die we samen in stand houden, maar steeds verder van de realiteit komt af te staan. Ieder jaar weer wordt een draaiboek afgewerkt, met alle betrokkenen paraat, voor het ultieme geval dat… En elk jaar weer ook wordt de afstand tussen wat ooit was en waarschijnlijk nooit meer zo zal zijn een stukje groter. Hoe lang houden we dit nog vol?

Ik heb ze nog, mijn schaatsen van 35 jaar oud. Het is het eerste paar dat ik ooit kocht en ik heb ze nooit meer hoeven te vervangen. Toen de winters van 2009 tot en met 2013 wat meer schaatsijs brachten dan we gewend waren, heb ik nog even overwogen klapschaatsen aan te schaffen. Maar het is er nooit van gekomen.
Wat blijft, zijn de herinneringen

Wat blijft, zijn de herinneringen. Aan het Veluwemeer. Aan die lange tochten over het weidse ijs, dat aan de randen vaak zandig was door de oostenwind. Met de wind in de rug vlogen we over het zingende ijs, onder een laagstaande zon. Grote klappen, koude lucht. Hoge snelheid. Terug, tegen de wind in was lastiger, maar minstens zo mooi. Dag zag je de zon boven het ijs naar de horizon zakken. Andere schaatsers, als donkere stipjes, waren je metgezel en deden dezelfde ervaring op. Aan het einde had je het er nog even over.

De opwinding is er nog, als je weet dat het gaat sneeuwen. Vaak ben ik al buiten, nog voor de eerste vlok gevallen is. De verandering die volgt, als de sneeuw dan eenmaal valt, is de ultieme beloning. Er zijn maar weinig dingen zo mooi als die paar uurtjes. Maar ook hier geldt dat ze steeds minder voorkomen. Het genieten moet in hoog tempo gebeuren. Meestal heb je er nog maar een paar uurtjes voor, daarna is de sneeuw alweer weg.
Dat wat voor ons was, is ook al anders

Vele herinneringen dus, aan een tijd die ooit was, maar niet meer is. Waarbij dat wat was, voor ons ook al anders is dan dat wat generaties voor ons zich herinnerden. Mijn oma bijvoorbeeld, als ze over de winter van 1929 vertelde. Toen ze met haar broers, zussen en ouders op een houten schip woonde dat door het groeiende ijs verpletterd dreigde te worden. Elke ochtend moesten de mannen al vroeg de ijzige kou in om buiten het ijs rond het schip kapot te hakken, zodat er geen schade zou worden aangericht.

Mijn oma zelf werd als meisje op pad gestuurd om aan schaatswedstrijden mee te doen. Ze was daar goed in en won niet zelden. Dat was belangrijk in die tijd want dan kreeg je een vleespakket mee. Vlees dat thuis meer dan welkom was om de pot mee aan te vullen.

Mijn vader weet nog dat hij op een ijskoude dag in februari 1956 als 17-jarige jongen van Terschuur naar de handelsschool in Amersfoort moest fietsen en weer terug. Waarbij het op de terugweg tegen de wind in zo koud was dat én zijn handen én zijn beide voeten bevroren. De pijn die hij voelde toen het gevoel, zittend voor de kachel, in handen en voeten weer terugkeerde. Hij verkrampt er nog van als hij aan dat moment terugdenkt.
De winter van 1963

De winter van 1963 leverde unieke beelden op. Nog één keer kon de ijswegencentrale, ook zo’n woord dat in onbruik is geraakt, een netwerk van verkeerswegen over bevroren meren en kanalen aanleggen. Leuk was dat je er ook zonder rijbewijs met je auto op mocht, omdat het verkeersreglement er niet van kracht was. Gelukkig hebben we de foto’s nog, want die zijn bijzonder. Van verkeersborden en wegen op het IJsselmeer en zelfs een benzinestation, helemaal in het midden. Er werden autotoertochten uitgezet, waar duizenden mensen in auto’s aan meededen. Zelfs het eerste weekend van maart was er nog één.

In de weekenden, tegen het einde van de winter, trokken honderdduizenden mensen naar de kust om de Noordzee te bekijken die tot 4 kilometer vanaf het strand was dichtgevroren. Bij de Scheveningse Pier liepen veel mensen het ijs een stukje op. Het waren unieke gebeurtenissen waar wij in onze tijd geen flauwe notie meer van hebben. Wel hadden we de winter van 1979 nog, met al zijn sneeuw, wind, kou en ijzel ook een monument.
Elfstedentochten

Elfstedentochten waren er gelukkig nog wel; de eerste in 22 jaar tijd over het natte ijs van 21 februari 1985 en een volgende, meteen in het jaar erna op 26 februari, waaraan prins Willem-Alexander destijds nog meedeed. Beide tochten werden door Evert van Benthem gewonnen. Daarna moesten we 11 jaar wachten, totdat het op 4 januari weer zover was, waarschijnlijk voor de laatste keer. Henk Angenent won. Dat is straks 24 jaar geleden.

Terug in het nu zijn we op 12 november aangekomen, en schommelen de temperaturen de nog dagenlang tussen 12 en 16 graden. In het zuiden kan het zaterdag en zondag plaatselijk zelfs 17 graden worden. Winters zijn niet meer dan een echo uit vervlogen tijden. De vragen van nu zijn of het blad nog wel valt. En wanneer de nieuwe knoppen uitlopen. https://www.weer.nl/nieuws/2020/met-ver ... r-verloren

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Winter 2021

Bericht door Karel » 12-11-2020 17:02

Het is een feit ook voor mij. Herinneringen aan een soort kleine ijstijd in de vorige eeuw. We zullen snel wennen aan de nieuwe orde. Mooie zomers en energiebesparende winters. Voor winterweer zullen we verder moeten kijken dan Nederland.

Plaats reactie