.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Een opmerkelijke temperatuurverdeling morgen

Bericht door Gerben » 27-09-2020 17:07

Koos schreef:
27-09-2020 15:05
Gerben schreef:
27-09-2020 12:12


Dat heb ik de afgelopen maanden regelmatig waargenomen dat Adrie en de Wijs dat beter doen. Ook de regio. Jaren ervoor weet ik niet want toen kende ik MOS nog niet.
Waar kan ik de dagelijkse regionale verwachtingen vinden van de Wijs en van Adrie?
Ik denk niet dat het KNMI daar een archief van heeft. Deze is van dhr Wijs van vrijdag voor zaterdagochtend. MOS zat er 2 a 3 graden naast. Jij ook want jij haalde het schema koudste Eelde erbij terwijl het geen temperatuurrecordkaarten waren. Vind ik nog steeds een rare actie!

Afbeelding

Afbeelding

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Herfst 2020

Bericht door Pieter » 27-09-2020 17:24

Ondanks dat er vooral in de middag weinig zon te zien was voelde het niet koud aan , bij een temperatuur van ca 17 C zaten nog veel mensen op het terras Opmerkelijk dat Brabant en Limburg na lange tijd van warmte nu eens niet de hoogste temperaturen hadden maar de laagste, met in Maastrichtslechts max, 13,6 C De hoogste temperatuur in Hoek van Holland met 18,6 C

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Een opmerkelijke temperatuurverdeling morgen

Bericht door Koos » 27-09-2020 17:27

Gerben schreef:
27-09-2020 17:07
Koos schreef:
27-09-2020 15:05
Gerben schreef:
27-09-2020 12:12


Dat heb ik de afgelopen maanden regelmatig waargenomen dat Adrie en de Wijs dat beter doen. Ook de regio. Jaren ervoor weet ik niet want toen kende ik MOS nog niet.
Waar kan ik de dagelijkse regionale verwachtingen vinden van de Wijs en van Adrie?
Ik denk niet dat het KNMI daar een archief van heeft. Deze is van dhr Wijs van vrijdag voor zaterdagochtend. MOS zat er 2 a 3 graden naast. Jij ook want jij haalde het schema koudste Eelde erbij terwijl het geen temperatuurrecordkaarten waren. Vind ik nog steeds een rare actie!

Afbeelding
Jij begrijpt er echt helemaal niets van.

Ik liet die recordtemperatuur ter info zien, mocht het nog iets kouder worden dan de 3 °C. Ik heb nergens gezegd dat het record-koud kon worden. Die opmerking van jou dat het geen recordkaarten waren slaat nergens op. Zou het iets langer opgeklaard zijn geweest dan waren we erg dicht bij een dagrecord gekomen voor Eelde, en dat met dezelfde kaarten. Hoe vaak heb ik jou kaarten zien plaatsen met uitspraken die werkelijk nergens op sloegen voor wat betreft de temperatuur. Ik heb daar nooit iets over gezegd, is ook niet nodig. Het zijn en blijven verwachtingen.
Dus is geen rare actie in tegenstelling tot veel acties van jou waar ik geen begrip voor heb. Laat het een leuk en leerzaam forum zijn waar ruimte is voor elkaars inbreng, kom niet met one-liners die nergens op slaan, laat iemand of een instituut het een keertje mis hebben, ga niet je eigen inbreng steeds op de voorgrond plaatsen en verdedigen, maar haal ook eens bakzeil, het zou het forum en vooral jezelf sieren. Reageer op een andere manier dan wat je nu doet, want dat brengt niets. Jij bent echt niet degene die altijd gelijk heeft en het beter weet.

Dus vanaf nu zien we een andere Gerben die een stuk positiever en objectiever is en open staat voor inbreng van andere personen.

Uit de guidance van vrijdag:
Aandachtspunten
Temperatuur:
Als het in het grootschalig laag in de nacht naar zaterdag flink opklaart, koelt het flink af, tot plaatselijk 2 graden en lokaal vorst aan de grond. Grootste kans hierop in het noorden, noordoosten en midden van het land.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2020

Bericht door Gerben » 27-09-2020 17:47

Ik heb zo wat de hele nacht genowcast. In Eelde was het vrijwel de hele nacht helder. Soms licht bewolkt en vooral watmistig/nevelig. Volgens de kaarten van weerplaza en de waarnemingen bij het KNMI.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2020

Bericht door Gerben » 27-09-2020 17:59

Ik sta voor alle dingen open die men wetenschappelijk kan onderbouwen. En dat zal zo blijven. Mensen denken dat ik niet in de molecuul geloof maar dat is helemaal niet waar.
Waarom denk jij dat ik negatief ben? Als dat zou zijn dan zou ik me toch niet op een forum vertonen...
Guidance die ik postte was van na 17 uur. Die van jou waarschijnlijk van de ochtend.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Herfst 2020

Bericht door Koos » 27-09-2020 18:04

Gerben schreef:
27-09-2020 17:47
Ik heb zo wat de hele nacht genowcast. In Eelde was het vrijwel de hele nacht helder. Soms licht bewolkt en vooral watmistig/nevelig. Volgens de kaarten van weerplaza en de waarnemingen bij het KNMI.
Nowcasten doe je ter plekke. En wie woont er in de achtertuin van Eelde?
En wanneer de beste meteorologen inschatten dat het zou kunnen afkoelen tot rond 2 °C onder gunstige omstandigheden, hoe kun jij dan in vredesnaam stellen dat het geen recordwaardige kaarten zijn?
Het was hier ongeveer 30% van de nacht licht tot half bewolkt weer. Das ruim voldoende om het niet ver genoeg te laten afkoelen.
Goed te zien in het temperatuurverloop in combinatie met de aanwezige bewolking. Bij glasheldere omstandigheden was het rustig nog een aantal graden verder afgekoeld.

Even voor jou: dit is nu een voorbeeld van onderbouwing.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2020

Bericht door Gerben » 27-09-2020 18:32

Ja nevelig dus. Te begrijpen bij dit weertype. Het weer nowcasten in Eelde zou ik zelfs vanuit een ander heelal kunnen. Daarvoor hoef ik niet in Eelde te zijn.
Jammer dat je niet ziet/begrijpt dat het geen temperatuurrecordkaarten zijn. Loop eens door het archief bij weergegevens en zoek er in het archief bij wetterzentrale de kaarten bij.
Overdag zou het wel een recordkoude max kunnen opleveren bij goede timing van neerslag

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Herfst 2020

Bericht door Koos » 27-09-2020 18:57

Gerben schreef:
27-09-2020 18:32
Ja nevelig dus. Te begrijpen bij dit weertype. Het weer nowcasten in Eelde zou ik zelfs vanuit een ander heelal kunnen. Daarvoor hoef ik niet in Eelde te zijn.
Jammer dat je niet ziet/begrijpt dat het geen temperatuurrecordkaarten zijn. Loop eens door het archief bij weergegevens en zoek er in het archief bij wetterzentrale de kaarten bij.
Overdag zou het wel een recordkoude max kunnen opleveren bij goede timing van neerslag
Even naar de hoogte van de bewolking kijken Gerben. Is geen grote moeite. En ik heb nu nog steeds geen definitie of voorbeeld gezien met een recordwaardige kaart vwb het minimum. Graag per omgaande voor mijn beeldvorming. Anders blijven we in cirkels draaien.
En natuurlijk weer een waardeloze opmerking als zou je vanuit het heelal kunnen nowcasten. Je weet dus niet wat nowcasten is. Regent het hier op dit moment of niet? Dat kun je achter een computer onmogelijk zien of het moet een erg duidelijk signaal zijn. Hoe vaak neemt de radar signalen waar waarbij het om uitregenende wolken gaat en de neerslag de grond niet bereikt. En dan kun jij bepalen of het regent of niet? Kom op zeg.

Bij nevel is het zicht < 1000 m. Kun jij 1 punt noemen waarop dit het geval was? (1 meting van 1270 meter om 08:20 uur, verder alle metingen boven 1700 meter). Bovendien heb ik heel wat extreem koude nachten genoteerd met mist en/of nevel. Te denken aan de eerste 4 nachten van 1979, allen met nevel
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Neerslagkaart geeft geheel ander beeld

Bericht door Koos » 27-09-2020 19:41

Na de afgelopen etmalen. Toch zal er landelijk nog flink wat moeten vallen wil september gemiddeld op de normale maandhoeveelheid uitkomen.
Hier nu 54 mm tegen 68 mm normaal (t/m 26 september). Eelde iets minder.
Eens zien hoe het de komende etmalen gaat worden. Volgens de oper van GFS 12Z voor hier niet veel.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Herfst 2020

Bericht door Gerben » 27-09-2020 20:11

Koos schreef:
27-09-2020 18:57
Gerben schreef:
27-09-2020 18:32
Ja nevelig dus. Te begrijpen bij dit weertype. Het weer nowcasten in Eelde zou ik zelfs vanuit een ander heelal kunnen. Daarvoor hoef ik niet in Eelde te zijn.
Jammer dat je niet ziet/begrijpt dat het geen temperatuurrecordkaarten zijn. Loop eens door het archief bij weergegevens en zoek er in het archief bij wetterzentrale de kaarten bij.
Overdag zou het wel een recordkoude max kunnen opleveren bij goede timing van neerslag
Even naar de hoogte van de bewolking kijken Gerben. Is geen grote moeite. En ik heb nu nog steeds geen definitie of voorbeeld gezien met een recordwaardige kaart vwb het minimum. Graag per omgaande voor mijn beeldvorming. Anders blijven we in cirkels draaien.
En natuurlijk weer een waardeloze opmerking als zou je vanuit het heelal kunnen nowcasten. Je weet dus niet wat nowcasten is. Regent het hier op dit moment of niet? Dat kun je achter een computer onmogelijk zien of het moet een erg duidelijk signaal zijn. Hoe vaak neemt de radar signalen waar waarbij het om uitregenende wolken gaat en de neerslag de grond niet bereikt. En dan kun jij bepalen of het regent of niet? Kom op zeg.

Bij nevel is het zicht < 1000 m. Kun jij 1 punt noemen waarop dit het geval was? (1 meting van 1270 meter om 08:20 uur, verder alle metingen boven 1700 meter). Bovendien heb ik heel wat extreem koude nachten genoteerd met mist en/of nevel. Te denken aan de eerste 4 nachten van 1979, allen met nevel
Dat noemen ze mist

Plaats reactie