.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Afgelopen 14 dagen gewoon weer 3,9 °C te warm

Bericht door Koos » 23-11-2020 14:11

Ten opzichte van de geldende norm. En dan moet je bedenken dat de norm al flink is opgeschoven de afgelopen 30 jaar.
Ook mooi te zien hoe snel rond deze tijd van het jaar de norm daalt. 11 november is een normale Tg 8,2 °C, nu nog rond 5,7 °C. Dat is ook 1 van de redenen waarom de pluim aan het eind ogenschijnlijk vaak afkoelt. In de berekeningen wordt natuurlijk een stukje klimatologie meegenomen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Herfst 2020

Bericht door Ko » 23-11-2020 16:14

Het is echt te hopen dat de winter leuker wordt dan dat november presteert. Steeds meer zonovergoten dagen, zeer zacht, droog tot zeer droog, vrijwel geen mist, heel weinig zonloze dagen, geen vorstdagen, geen ijsdagen, geen Hellmann, geen sneeuw. Alleen een extreem warm maandgemiddelde. Het is toch weer aan het uitlopen op een horrormaand met hoofdletter H. (Daarvan is bij mij sprake als een maand in combi veel te warm, veel te droog en veel te zonnig verloopt).

Ook al zou het roer om gaan tegen de maandwissel, de laatste novemberdagen kunnen dat niet meer goedmaken. De zoveelste tegenvallende maand van dit jaar, en 2019, en 2018. 👎
De winters waren mooi, heel vroeger.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Herfst 2020

Bericht door Pieter » 23-11-2020 19:07

Grondtemperatuur in Volkel nu al -1,4 C

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Kansstaafjes NO minimum temperaturen; valt niet mee

Bericht door Koos » 23-11-2020 22:10

Eigenlijk tot en met zondag zelfs niet echt veel kans op vorst.
De eerste vorstdag is hier na 2006 niet meer zo laat geweest.
Kennelijk speelt de bewolking toch een te grote rol in combinatie met wat wind. Aanvoer van koude lucht is er namelijk niet, dus ben je afhankelijk van stralingsvorst.
Ook deze week hoeven we ons nog niet druk te maken over winterweer. December maar eens afwachten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Herfst 2020

Bericht door Hans » 23-11-2020 22:31

Een waar woord Koos! Men kijkt veeeel te ver vooruit.
De romantiek is helemaal verdwenen door die vele lange termijn weerkaarten en pluimen.
En dan zijn we met weer bezig dat over een week (of zelfs nog langer) plaats moet vinden.
Het zal altijd anders zijn....
Ja, je kunt zeggen "voorpret" okay maar laten we de ontwikkelingen voor morgen en overmorgen niet vergeten. Dat is vaak al moeilijk te doorgronden.....

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Windroospluim

Bericht door Koos » 23-11-2020 22:33

Laat mooi de draaiing van de wind zien tussen 84 en 96 uur.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Herfst 2020

Bericht door Koos » 23-11-2020 22:52

Hans schreef:
23-11-2020 22:31
Een waar woord Koos! Men kijkt veeeel te ver vooruit.
De romantiek is helemaal verdwenen door die vele lange termijn weerkaarten en pluimen.
En dan zijn we met weer bezig dat over een week (of zelfs nog langer) plaats moet vinden.
Het zal altijd anders zijn....
Ja, je kunt zeggen "voorpret" okay maar laten we de ontwikkelingen voor morgen en overmorgen niet vergeten. Dat is vaak al moeilijk te doorgronden.....
Wat dat betreft zitten we exact op 1 lijn Hans. Neem zo'n dag als vandaag. Zowel de zonsopkomst als de zonsondergang waren spectaculair. Verder veel zon en prachtige vergezichten. Helder weer dus. Dan fiets en wandel ik en dan denk ik; wat is het toch altijd mooi, dat weer in Nederland. Dan ben ik ook direct een sporadische grijze en grauwe dag vergeten.
Ik heb helemaal niets met de lange termijn. De korte en de middellange termijn hebben wel mijn aandacht. Maar genoeg daarover, ieder zijn ding natuurlijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Herfst 2020

Bericht door Gerard » 23-11-2020 23:38

De komende tijd meer ruimte voor dit soort plaatjes, ruimte voor de zon! Heerlijk, grijs en grauw weer kan me gestolen worden. Liever een flinke bui regen afgewisseld met zonneschijn dan zo'n grauwe donkere mistroostige dag.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Bij aflandige stroming is er stroomopwaarts

Bericht door Koos » 24-11-2020 07:54

Totaal geen kou aanwezig in Europa.
Moskou noteert ook gewoon + 2,0 °C vanochtend
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Neerslagmetingen online. Prachtig

Bericht door Koos » 24-11-2020 09:55

Wat een historie.

In Froombosch worden metingen verricht vanaf 1959, maar helaas zijn heel veel gegevens verloren gegaan. In Slochteren heeft mijn opa het jarenlang gedaan en heeft mijn broer het overgenomen.
https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... and-online

Plaats reactie