HIRLAM verdwijnt per 01/07/2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: HIRLAM verdwijnt per 01/07/2020

Bericht door Koos » 04-07-2020 15:58

Gert schreef:
04-07-2020 07:44
Onderstaande komt uit de guidance van het KNMI


Modelbeoordeling:
Hirlam is met de neerslag wat enthousiaster dan de andere modellen. Bij het warmtefront en in de warme sector van tijd tot tijd regen of motregen. In de warme sector zijn Hirlam en EC wat actiever, dit lijkt realistisch gezien de actualiteit. Harmonie onderschat (lichte) coalescentie neerslag vaak. De mate van uitdieping van het bovengenoemde laag is nog enigszins onzeker. Deze is van belang voor de snelheid waarmee het koufront later op zondag doorkomt.



Op de diverse weersites zie ik geen updates meer van Hirlam maar blijkbaar draait het KNMI het model nog wel
Ja, dat heb ik mij ook al afgevraagd Gert. Toch bijzonder, want dan zou je denken dat ze het ook gewoon online kunnen laten...

Edith
Berichten: 56
Lid geworden op: 30-06-2004

Re: HIRLAM verdwijnt per 01/07/2020

Bericht door Edith » 04-07-2020 18:17

De weerkaarten van HiRLAM zijn ook nog steeds te vinden op de site van Weeronline: http://webservice.weeronline.nl/vakman_hirlam. Als ik het goed begrepen heb, is HiRLAM een coöperatie van meerdere Europese landen (IJsland, Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken, Estland, Litouwen, Ierland, Nederland, Frankrijk en Spanje). Betekent het dat Nederland uit de coöperatie is gestapt? Op de website van HiRLAM staat immers nergens dat ze gestopt zijn. Ik heb overigens niet de hele website bestudeerd. ;)

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: HIRLAM verdwijnt per 01/07/2020

Bericht door Gert » 05-07-2020 08:30

Edith schreef:
04-07-2020 18:17
De weerkaarten van HiRLAM zijn ook nog steeds te vinden op de site van Weeronline: http://webservice.weeronline.nl/vakman_hirlam. Als ik het goed begrepen heb, is HiRLAM een coöperatie van meerdere Europese landen (IJsland, Noorwegen, Zweden, Finland, Denemarken, Estland, Litouwen, Ierland, Nederland, Frankrijk en Spanje). Betekent het dat Nederland uit de coöperatie is gestapt? Op de website van HiRLAM staat immers nergens dat ze gestopt zijn. Ik heb overigens niet de hele website bestudeerd. ;)
Kan inderdaad zijn dat ze nog gebruik maken van de versie die de andere landen gebruiken.

Plaats reactie