April; waar gaan we eindigen met het aantal zonuren?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

April; waar gaan we eindigen met het aantal zonuren?

Bericht door Koos » 24-04-2020 09:59

Cijfers zijn voor De Bilt. Gegevens zijn van het KNMI.

Tot en met 23 april hebben we nu ruim 228 zonuren, ongeveer 10 gemiddeld per dag. Dat is een (ruime) eerste plaats.

Kijken we naar de gehele maand april dan hebben we nu al de 8e plek (inclusief de uren van vandaag). Maar halen we de eerste plek? We hebben dan nog pakweg 8 zonuren per dag nodig, das een pittige uitdaging met in ons achterhoofd de minder zonnige vooruitzichten voor de laatste dagen van april. Een tweede plek is zeer goed mogelijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: April; waar gaan we eindigen met het aantal zonuren?

Bericht door Johan » 24-04-2020 10:35

Een normale zonneschijnduur voor een.......doorsnee JULI !! Terechte vraag waar dit gaat eindigen ! Hopelijk neemt de zon wat gas terug in mei, maar vrees ervoor. Ik ben die zon dag in dag uit goed zat aan het worden. Als beroepsmeteoroloog krijg ik het er alleen maar moeilijker mee !! :shock: :shock:

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: April; waar gaan we eindigen met het aantal zonuren?

Bericht door Ko » 24-04-2020 12:23

Johan schreef:
24-04-2020 10:35
Ik ben die zon dag in dag uit goed zat aan het worden. Als beroepsmeteoroloog krijg ik het er alleen maar moeilijker mee !! :shock: :shock:
Goed om te lezen. Ik dacht dat het aan mij lag. Je bent niet de enige. Ben nu al toe aan de zomerslaap. Leven met regen- en donker therapie, zoals anderen 's winters lichttherapie doen.

Kijk nu al uit naar de tweede zomerhelft en de dagen weer korter worden. Voordeel van de zomertijd: de zomer is een uur eerder voorbij! :lol:
De winters waren mooi, heel vroeger.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: April; waar gaan we eindigen met het aantal zonuren?

Bericht door Koos » 24-04-2020 13:35

Johan schreef:
24-04-2020 10:35
Een normale zonneschijnduur voor een.......doorsnee JULI !! Terechte vraag waar dit gaat eindigen ! Hopelijk neemt de zon wat gas terug in mei, maar vrees ervoor. Ik ben die zon dag in dag uit goed zat aan het worden. Als beroepsmeteoroloog krijg ik het er alleen maar moeilijker mee !! :shock: :shock:
Bij mij is het het ontbreken van variatie in het weerpatroon. Op zich vind ik de zon prima, maar dan met een regelmatige afwisseling met onstabiel voorjaarsweer, zodat je weer eens met plezier naar de luchten kunt kijken. Daarnaast natuurlijk af en toe een fatsoenlijke hoeveelheid hemelwater voor de natuur om ons heen. Mag van mij een onstabiele voorjaarsperiode aanbreken....

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: April; waar gaan we eindigen met het aantal zonuren?

Bericht door Gerard » 24-04-2020 13:58

Dan groeit de hennep ook veel beter natuurlijk :). De neerslagprognoses zijn nog sterk wisselend voor onze omgeving, dus datzelfde geldt dan meestal voor de zon. Voor de zonnecelopbrengsten is het perfect weer, maar de panelen liggen nu wel vol met pollen (net als de auto momenteel, behalve de ruiten dan).

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: April; waar gaan we eindigen met het aantal zonuren?

Bericht door Pieter » 24-04-2020 17:17

De zon vrolijkt de mensen nog een beetje op in deze donkere coronatijd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: April; waar gaan we eindigen met het aantal zonuren?

Bericht door Ko » 24-04-2020 20:27

Menigeen is de zon al beu Pieter. En betreft coronatijd gaan ook steeds meerderen hun eigen gang. Blijf zoveel mogelijk thuis, nou sorry hoor als je ziet hoe druk het al is 's morgens op de snelweg en dan overdag al die mensen. Allemaal lui die niet noodzakelijk de straat op hoeven. Alsof er niks aan de hand is.

Als het niet gauw gaat regenen krijg je ernstige problemen. Beregeningsverboden, misoogsten of verzakkingen van huizen en gebouwen, nee daar worden we vrolijk van. Naast corona kunnen we dat soort problemen er echt niet bij hebben. De sloten staan hier weer kurkdroog. De stoffige vergeelde grasvelden krijgen ook weer gestalte, 2018 en 2019 zijn back.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: April; waar gaan we eindigen met het aantal zonuren?

Bericht door Dick » 24-04-2020 20:40

De zon ben ik niet zat, vooral omdat de temperaturen goed uit te houden zijn. Er moet wel regen gaan vallen om de droogte terug te dringen. Met het relatief natte slotoffensief van deze maand zit een droogterecord er niet meer in. Wat aantal uren zonneschijn betreft zal het erom hangen, een tweede plek sowieso, lijkt me.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: April; waar gaan we eindigen met het aantal zonuren?

Bericht door Dick » 26-04-2020 15:50

Vanaf gisteren staat De Bilt in de top vijf. In de loop van Koningsdag zal het KNMI doorstoten naar de tweede plek. In de top vijf is het dringen, dus dat is een makkie. Alleen staat nummer één (april 2007) op eenzame hoogte, dat verschil is niet zomaar te overbruggen. Zeker niet nu het weer, naar verwachting, de laatste drie dagen gaat omslaan. Mogelijk gaan meerdere stations in Nederland hun status van ‘droogste april ooit’ op de valreep verspelen. Het zal moeilijk worden de ‘nul’ vast te houden.
Ik gok erop dat april 2020 zich gaat nestelen in dat gat tussen 1942 (258,8 uur) en 2007 (284,4 uur). Het is wel een verbijsterende gedachte dat april 2020 een kans maakte als eerste aprilmaand de magische grens van 300 uur te doorbreken op het KNMI. Ik vermoed dat er wel stations zijn in den lande die dat gaan redden.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: April; waar gaan we eindigen met het aantal zonuren?

Bericht door Pieter » 26-04-2020 20:37

Het is zondagavond 26 april en de zon gaat bijna onder, met het aantal uren zon van de laatste 3 dagen (11.8 6.4 en 13.0 ) kom ik op 259.7 zonneuren , April heeft nog 4 dagen te gaan maar het weer gaat ook veranderen, dus een 2e plaats lijkt wel zeker, een eerste plaats onzeker. maar niet onmogelijk.

Plaats reactie