Neerslagtekorten2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gerben » 09-07-2020 13:12

Gert schreef:
09-07-2020 12:00
Hier de visie van de meteorologen van weer.nl op de huidige situatie. Ik moet zeggen dat deze meteorologen knap actief zijn. Diverse items per dag. Prima werk


https://www.weer.nl/nieuws/2020/regen-h ... beeindigd/
Dit artikel schat hij toch verkeerd in. De voorgeschiedenis van Scandinavië en Oost Europa zou zacht zijn geweest. Met het huidige weer zou het dan gewoon regenen bij hoge dauwpunten

https://www.weer.nl/nieuws/2020/weersit ... ulair-uit/

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gerben » 09-07-2020 13:32

En komende dinsdag/woensdag waarschijnlijk regen. Ze letten daar juist slecht op

"Vooral na het weekend warmer
In het weekend schijnt de zon veel vaker. Zaterdag kan in het binnenland nog een enkele bui ontstaan, zondag blijft het droog en wisselen stapelwolken en de zon elkaar af. De wind draait zondag naar het noordoosten en de temperaturen gaan al iets omhoog. Vanaf maandag is de temperatuurstijging veel duidelijker. We krijgen dan een veel zomerser weerbeeld met een afwisseling van wolken en zon en temperaturen overdag tussen 21 en 25 graden uitkomen. Hoewel lokaal nog steeds een bui kan vallen, is het dan meestal droog.

Door: Reinout van den Born / Weer.nl"

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gerben » 09-07-2020 13:50

En 1,5 dag geleden schreven ze dit. En dat noemt Gert prima werk! Het is niet zo moeilijk om elke dag een aantal klimaat/weerindustrieberichten te schrijven

"Zomerse warm

Het hogedrukgebied trekt na het weekend over ons land en komt vervolgens ten noorden van Nederland te liggen. Daardoor staat er maar weinig wind, later uit een voornamelijk noordoostelijke richting. Daarmee wordt droge lucht aangevoerd en de zon kan het aardoppervlak goed opwarmen. Maandag wordt in Limburg mogelijk de 25 graden al aangetikt en dinsdag gebeurt dat op veel plaatsen in het binnenland.

Woensdag en donderdag komt de temperatuur volgens de huidige berekeningen nog wat hoger uit. In Brabant en Limburg zou het zelfs 27 of 28 graden kunnen worden. Naast flink wat zon zien we ook dagelijks stapelwolken ontstaan, maar het blijft waarschijnlijk droog. In de kustgebieden is het meestal zonnig, maar is het met 22 graden iets minder warm door een verkoelende zeewind. Voor vakantiegangers in Nederland lijkt het dus uitstekend zomerweer te worden."

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gert » 09-07-2020 14:37

Gerben schreef:
09-07-2020 13:50
En 1,5 dag geleden schreven ze dit. En dat noemt Gert prima werk! Het is niet zo moeilijk om elke dag een aantal klimaat/weerindustrieberichten te schrijven

"Zomerse warm

Het hogedrukgebied trekt na het weekend over ons land en komt vervolgens ten noorden van Nederland te liggen. Daardoor staat er maar weinig wind, later uit een voornamelijk noordoostelijke richting. Daarmee wordt droge lucht aangevoerd en de zon kan het aardoppervlak goed opwarmen. Maandag wordt in Limburg mogelijk de 25 graden al aangetikt en dinsdag gebeurt dat op veel plaatsen in het binnenland.

Woensdag en donderdag komt de temperatuur volgens de huidige berekeningen nog wat hoger uit. In Brabant en Limburg zou het zelfs 27 of 28 graden kunnen worden. Naast flink wat zon zien we ook dagelijks stapelwolken ontstaan, maar het blijft waarschijnlijk droog. In de kustgebieden is het meestal zonnig, maar is het met 22 graden iets minder warm door een verkoelende zeewind. Voor vakantiegangers in Nederland lijkt het dus uitstekend zomerweer te worden."
Ik heb het over het feit dat ze vrijwel elke dag nieuwe items plaatsen. Ook interessante items wat mij betreft.😉

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Koos » 09-07-2020 15:22

Gerard schreef:
09-07-2020 11:49
Het valt op dat op de VWK-stations een veel hogere neerslagsom aangegeven wordt dan op de KNMI-stations: zo wordt de droogte natuurlijk nooit opgelost. :lol:
Ik vermoed een storing in Sylphide of bij het KNMI want er ontbreken heel veel 10-minutenwaarden van afgelopen nacht van de KNMI-stations.
Is een "normaal" verschijnsel Gerard, eigenlijk standaard. Soms duurt het zelfs 48 uur. Ik merk dat nu omdat ik de cijfers die horen bij het neerslagtekort dagelijks converteer naar excel en dagelijks zijn de cijfertjes weer anders door "naleveringen" van een aantal stations. Is op zich niet erg, als je het maar weet.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pieter
Berichten: 3058
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Pieter » 09-07-2020 22:27

het neerslagtekort moet nu snel afnemen , niet alleen de aanzienlijke hoeveelheden neerslag,( de zware plensbuien in juni en nu al ruim 50 mm juliregen) maar ook de grijze zonloze dagen met lage temperaturen waarop de verdamping heel laag ligt. misschien gaan we naar een neerslagoverchot !1.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gerben » 09-07-2020 22:47

Pieter schreef:
09-07-2020 22:27
het neerslagtekort moet nu snel afnemen , niet alleen de aanzienlijke hoeveelheden neerslag,( de zware plensbuien in juni en nu al ruim 50 mm juliregen) maar ook de grijze zonloze dagen met lage temperaturen waarop de verdamping heel laag ligt. misschien gaan we naar een neerslagoverchot !1.
Klopt. Het is ook geen dynamische grafiek die het KNMI toont. De berekeningen van de grafiek zijn statisch

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Koos » 10-07-2020 17:29

Gerben schreef:
09-07-2020 22:47
Pieter schreef:
09-07-2020 22:27
het neerslagtekort moet nu snel afnemen , niet alleen de aanzienlijke hoeveelheden neerslag,( de zware plensbuien in juni en nu al ruim 50 mm juliregen) maar ook de grijze zonloze dagen met lage temperaturen waarop de verdamping heel laag ligt. misschien gaan we naar een neerslagoverchot !1.
Klopt. Het is ook geen dynamische grafiek die het KNMI toont. De berekeningen van de grafiek zijn statisch
Ik heb gisteren de cijfers gedownload en vandaag weer. Tot dag 15 terug vinden er steeds correcties plaats. Weliswaar minimaal, maar toch. Vanaf dag 15 en verder terug is de grafiek statisch
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Pieter
Berichten: 3058
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Pieter » 13-07-2020 22:23

Beste Koos, Een toelichting bij deze grafiek is geen overbodige luxe, Weet niet waar ik naar zit te kijken bvd

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Koos » 14-07-2020 00:03

Pieter schreef:
13-07-2020 22:23
Beste Koos, Een toelichting bij deze grafiek is geen overbodige luxe, Weet niet waar ik naar zit te kijken bvd
Moi Pieter.

Je kijkt naar een grafiek van het neerslagtekort in De Bilt. En dan de laatste 15 dagen. Ik download nu geregeld deze cijfers omdat ik voor mezelf inzichtelijker wil hebben waar we staan qua zon/neerslag en temperatuur.
Wat mij opviel is dat de cijfers van de laatste 15 dagen steeds minimaal veranderen; ze zijn niet stationair. Ik weet niet precies waar dit aan ligt, maar het zal een of andere correctie betreffen. In de grafiek heb ik twee dagen tegen elkaar uitgezet en zo zie je wat er verandert. Het stelt verder weinig voor hoor en waarde = 0.

Groet, Koos
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie