Neerslagtekorten2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Jan Visser laat zijn mening ook zien

Bericht door Koos » 04-09-2020 13:16

Het groeiseizoen van 2020 is niet het droogste ooit. Tijdens de afgelopen 24 uur in het noorden en noordwesten meer dan 20 mm.

Dagelijks verschijnen op sociale media kaarten en grafieken met de neerslagtekorten in ons land. Sinds medio april, toen de roeptoeteraars van Weeronline 2020 tot het ‘droogste jaar ooit’ hadden verklaard, zijn de droogtekaartjes een ware hype. Hoewel de droogte in een groot deel van Nederland een serieus probleem is (onder meer in het zuidoosten van Brabant), is het groeiseizoen van 2020 (april-september) op basis van neerslag en verdamping niet het droogste jaar ooit. Evenmin maakt het groeiseizoen deel uit van de 5 procent droogste jaren (…). En dan heb ik nog niet eens over de natste sprokkelmaand ooit. In februari viel er gemiddeld in den lande 147 tegen normaal 57 mm.
Het zou wel eens fijn zijn wanneer de ‘alarmistische droogtetwitteraars’ aandacht schenken aan de regen. Het natte goud werd tijdens de afgelopen 24 uur namelijk rijkelijk over met name het noordelijk deel van Nederland uitgestort. Tussen gisternacht en vanochtend viel er in Den Burg en Zaandam 20, Purmerend en Westenholte 22, Wijster 23, Hensbroek, Sint Pancras, Hitzum en Westerbork 24, Landsmeer 25 en Eerste Exloërmond 29 mm. De langdurige regens werden veroorzaakt door het frontensysteem van een depressie bij IJsland. Onder invloed van het slepende koufront nam de neerslagintensiteit gisteravond in het noorden en noordwesten eerder toe dan af.
https://janvissersweer.nl/
Laatst gewijzigd door Koos op 05-09-2020 07:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Neerslagtekorten2020. Edit

Bericht door Koos » 04-09-2020 13:23

John schreef:
04-09-2020 09:27


Een tweedeling die overigens nog niet leidt tot een tweedeling in het gemiddelde jaartotaal over 30 jaar. (Dat delen van Brabant zeker niet tot het natste deel van Nederland behoren is al bekend en terug te vinden in de klimaatatlas maar leidt niet tot een pure tweedeling. De neerslag is net iets grilliger over het land verdeeld. )
Zo'n tweedeling kan zich natuurlijk wel aan het ontwikkelen zijn.

In het algemeen zijn frontale uitlopers in het zuiden minder actief en zijn in maritiem polaire lucht de buien hier minder talrijk en minder intensief vanwege en geringere diepte der onstabiliteit.
Een slingerend actief polair front, met golfstoringen, over of net zuid van Brabant trekkend. Dat hebben we nodig. Of een diepere noordwestelijke stroming zodat de buien ook dieper naar het zuiden voorkomen. Beiden zijn synoptische toevalligheden, ik zal er maar niet veel hoop aan ontlenen.

Volgens mij val ik in herhaling met het bovenstaande bericht. :lol:
Ik zal verder zwijgen hierover. :mrgreen:
Ik zit ook nog geregeld een keer in de klimaatatlas te kijken. Is volgens mij niet het laatst uitgebracht exemplaar, maar er staan mooie overzichtelijke kaarten in. Maakt veel duidelijk.
Maar ook zo'n klimaatatlas houdt de opwarming bijvoorbeeld niet meer bij. En dat zou inderdaad ook zo met zonneschijn en neerslag kunnen zijn. Kijk maar eens hoe snel het zonniger wordt in Nederland.
Na het grote zonnejaar 2018 is het nu alweer (iets) zonniger....
Mijn klimaatatlas is over de klimaatperiode 1971-2000. Ik weet niet of er nog een is uitgebracht over de periode 1981-2010.
Laatst gewijzigd door Koos op 04-09-2020 23:19, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gerard » 04-09-2020 23:05

1 bericht verwijderd. Alleen inhoudelijke reacties zijn toegestaan. Kritiek mag, maar niet met allerlei kwalificaties die er niet toe doen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gerben » 04-09-2020 23:33

Gerard schreef:
04-09-2020 23:05
1 bericht verwijderd. Alleen inhoudelijke reacties zijn toegestaan. Kritiek mag, maar niet met allerlei kwalificaties die er niet toe doen.
Als je consequent zou zijn dan zou je het roeptoeteren van Jan Visser ook weghalen. Hij hoort zich maar te gedragen tegenover zijn collega's. Daarbij is Visser ook niet consequent want hij zegt niks over het roeptoeteren van andere weerbedrijven.
Daarbij zegt hij niks over de zomerverwachting. Als enige had weeronline het goed!

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... t-en-droog

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gerard » 05-09-2020 00:31

Gerben schreef:
04-09-2020 23:33
Gerard schreef:
04-09-2020 23:05
1 bericht verwijderd. Alleen inhoudelijke reacties zijn toegestaan. Kritiek mag, maar niet met allerlei kwalificaties die er niet toe doen.
Als je consequent zou zijn dan zou je het roeptoeteren van Jan Visser ook weghalen. Hij hoort zich maar te gedragen tegenover zijn collega's. Daarbij is Visser ook niet consequent want hij zegt niks over het roeptoeteren van andere weerbedrijven.
Daarbij zegt hij niks over de zomerverwachting. Als enige had weeronline het goed!

https://www.nieuweoogst.nl/nieuws/2020/ ... t-en-droog
Jan Visser heeft zelf niets op deze site geschreven, er is tekst van zijn hand aangehaald, daarin zie ik geen kwalificaties die persoonsgericht zijn. Wel meer algemene kritiek op de organisatie en op media, dat houden we voor zijn rekening, mag je het mee oneens zijn, maar laten we hier inhoudelijk reageren.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Ko » 05-09-2020 08:01

Als we het dan toch over Visser hebben, hij schijnt een waarnemer in Prinsenbeek te hebben. Dat is een dorpje cq wijk grenzend aan Breda. Bijna altijd is het daar veel natter, in een lange strook over de hele westrand van de stad.

Als het eens een keer tot hoosregen komt, wat ook deze zomer het geval was daar, dan wordt er gedaan alsof dat voor heel Breda geldt. Ik weet niet meer de datum maar dacht ergens in juni of juli, die tientallen millimeters die daar vielen. Breda was in 1 klap van de droogte af. Nee!!!!! Die hoosbuien vielen alleen maar over de westrand, ofwel het hele midden en hele oostelijk deel van de stad (grootste deel van Breda dus!) bleven droog en hebben nu nog steeds last van droogte!

Dat vind ik dan erg storend. Niet alleen deze keer maar dat is al veel vaker zo voorgekomen en verteld in zomers in het verleden. Dan zou ie toch mijn cijfers eens onder ogen moeten zien, dan krijgt ie een heel ander weerpraatje.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Koos » 05-09-2020 08:36

Ko schreef:
05-09-2020 08:01
Als we het dan toch over Visser hebben, hij schijnt een waarnemer in Prinsenbeek te hebben. Dat is een dorpje cq wijk grenzend aan Breda. Bijna altijd is het daar veel natter, in een lange strook over de hele westrand van de stad.

Als het eens een keer tot hoosregen komt, wat ook deze zomer het geval was daar, dan wordt er gedaan alsof dat voor heel Breda geldt. Ik weet niet meer de datum maar dacht ergens in juni of juli, die tientallen millimeters die daar vielen. Breda was in 1 klap van de droogte af. Nee!!!!! Die hoosbuien vielen alleen maar over de westrand, ofwel het hele midden en hele oostelijk deel van de stad (grootste deel van Breda dus!) bleven droog en hebben nu nog steeds last van droogte!

Dat vind ik dan erg storend. Niet alleen deze keer maar dat is al veel vaker zo voorgekomen en verteld in zomers in het verleden. Dan zou ie toch mijn cijfers eens onder ogen moeten zien, dan krijgt ie een heel ander weerpraatje.
Andersom geldt natuurlijk ook Ko. Jij hebt inmiddels in ontelbare berichten aangegeven dat het bij jou erg droog is. Maar jij bent ook niet heel Breda. Er zijn plaatsen genoeg waar het wel te droog is, maar in veel mindere mate dan bij jou. Dat zou je ook eens kunnen benadrukken. De droogte is een lokale aangelegenheid. Op sommige plaatsen is het ernstig. Maar we moeten echt niet doen of heel Nederland te lijden heeft onder de droogte. Zo is het niet. Omdat de droogte een issue is wordt het ook enorm onder een vergrootglas gelegd. Steeds herhalen hoe droog het wel niet is is weinig zinvol. Wat kunnen we er aan doen?
Qua neerslagtekort (waarbij naar mijn mening de 13 meetstations ruim onvoldoende zijn voor een goed beeld van Nederland)horen we inmiddels niet meer bij de 10% jaren met grootste neerslagtekort.
Over het hele jaar gemeten, over 32 KNMI-stations, hebben we ongeveer 3% te weinig neerslag gehad. Dat is dus marginaal te weinig.
In de zomer is er iets meer dan normaal neerslag gevallen over 32 KNMI weerstations gemeten.
Nogmaals, in mijn ogen wijst er nog steeds niets op dat het droger aan het worden is in Nederland. De zogenaamde trend is er niet. Droogte is een lokale aangelegenheid. De komende jaren moeten uitwijzen in hoeverre droogteperikelen terugkeren en op welke plaatsen. Wel moeten we ons beter wapenen tegen droogte. Bufferen en grondwaterpeilen hoog aanhouden. Dat zie je hier in de provincie heel mooi gebeuren de laatste jaren. Mooie hoge waterstanden in de kanalen. Maar goed, hier kan dat ook natuurlijk.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Ko » 05-09-2020 09:37

Spakman, K.S. (Koos) schreef:
05-09-2020 08:36
Nogmaals, in mijn ogen wijst er nog steeds niets op dat het droger aan het worden is in Nederland. De zogenaamde trend is er niet. Droogte is een lokale aangelegenheid.
Noem het maar lokaal. De hele zuidoostelijke helft van Nederland heeft er nog last van. Dat zijn dus de provincies Brabant, Gelderland en Limburg.

Ja ik bekijk het vooral vanuit mijn plek, Breda dus. Daar zie ik nog geen trend maar wel opvallend dat het al voor de derde keer op rij te droog is. In deze eeuw waren de zomers hier erg droog in 2003, 2006, 2009, 2013, 2018, deels 2019 en 2020.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Koos » 05-09-2020 09:52

Ko schreef:
05-09-2020 09:37


Ja ik bekijk het vooral vanuit mijn plek, Breda dus. Daar zie ik nog geen trend maar wel opvallend dat het al voor de derde keer op rij te droog is. In deze eeuw waren de zomers hier erg droog in 2003, 2006, 2009, 2013, 2018, deels 2019 en 2020.
Ik kijk voornamelijk naar deze kaarten Ko. En dat zijn neerslagkaarten, heeft dus niets met neerslagtekort-kaarten te maken. Dan zie ik bijvoorbeeld in juni en juli geen extreem droge maanden in de omgeving van Breda. Heb jij exacte meetgegevens van jezelf? Meet je met Hellmann of automatisch?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Koos » 05-09-2020 09:59

Ko schreef:
05-09-2020 09:37
In deze eeuw waren de zomers hier erg droog in 2003, 2006, 2009, 2013, 2018, deels 2019 en 2020.
Ik doe even een paar kaartjes uit een aantal zomers die jij benoemt. Dan kan het volgens mij nooit erg droog zijn geweest in die zomers in jouw omgeving
Augustus 2006 was een onvergetelijke natte maand in delen van Nederland
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie