Neerslagtekorten2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Koos » 29-09-2020 07:37

Gerard schreef:
29-09-2020 00:25
Grondwaterstand locatie NB.jpg
Als voorbeeld de doorlopende meetreeks van een grondwaterstation in Noord-Brabant, je ziet dat (na) afgelopen winter de situatie even heel goed was, maar dat het weer rap slechter wordt in de zomertijd. Dat geldt ook voor voorgaande zomers en de trend is neerwaarts als je alle zomerminima met elkaar verbindt. In het winterhalfjaar valt meer neerslag dan eerst maar het compenseert toch niet voldoende wat in het zomerhalfjaar te kort aan neerslag valt en/of verdwijnt door meer verdamping (en grondwaterbemaling).
Mooi overzicht Gerard.
Dat laatste intrigeert mij, de grondwaterbemaling. Het zal natuurlijk nodig zijn, maar hoe zo'n invloed heeft dit gedeelte op de grondwaterstand? De rest van de natuur, zoals bossen etc kan hier schade van ondervinden natuurlijk. Stel dat de zonuren en neerslag de komende jaren zo blijft, wat nog lang niet zeker is, wat kunnen we bedenken om bemaling te beperken? Meer bufferen?

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Adwin » 29-09-2020 10:29

Gerard schreef:
29-09-2020 00:25
Als voorbeeld de doorlopende meetreeks van een grondwaterstation in Noord-Brabant, je ziet dat (na) afgelopen winter de situatie even heel goed was, maar dat het weer rap slechter wordt in de zomertijd. Dat geldt ook voor voorgaande zomers en de trend is neerwaarts als je alle zomerminima met elkaar verbindt. In het winterhalfjaar valt meer neerslag dan eerst maar het compenseert toch niet voldoende wat in het zomerhalfjaar te kort aan neerslag valt en/of verdwijnt door meer verdamping (en grondwaterbemaling).
Hoi Gerard, Heb je die grafiek ook voor de decennia daarvoor? Nu vergelijk je de natste periode sedert de laatste anderhalve eeuw (globaal 1996-2016) met 3 drogere zomers. Dan is de trend wel neerwaarts, maar als de jaren daarvoor worden genomen, lijkt er mij een stijging van 10-15% over de 50 jaar er voor.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gerard » 29-09-2020 16:35

Ik heb kortstondig gespeurd naar iets wat de grondwaterstanden kan representeren in Noord-Brabant, langere meetreeksen leken niet beschikbaar, maar ik zal nog eens kijken, het zal van de locatie afhangen waarschijnlijk.

Hoe algemeen die bronbemaling is, is me ook nog niet duidelijk maar het lijkt logisch dat de agrarische sector bij ontbreken van gevulde greppels het water van onder uit de bodem moet halen om hun gewas te redden van de zomerdroogte. Ik las ook dat ca. 30% van het grondwater verdwijnt zonder dat duidelijk is wat de oorzaak is. Misschien is het de versterkte verdamping door grondwater sproeien tijdens hete dagen.... :islogisch: .
Meer bufferen is een oplossing, hier in de omgeving zie ik heel veel bassins bij agrarische bedrijven, water van dee schuren en de kassen verdwijnt erin.
Irrigatiekanalen vanaf de (grote) rivieren en beken graven?

Adwin
Berichten: 539
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Adwin » 29-09-2020 18:19

Gerard schreef:
29-09-2020 16:35
Ik las ook dat ca. 30% van het grondwater verdwijnt zonder dat duidelijk is wat de oorzaak is. Misschien is het de versterkte verdamping door grondwater sproeien tijdens hete dagen.... :islogisch: .
Meer bufferen is een oplossing, hier in de omgeving zie ik heel veel bassins bij agrarische bedrijven, water van dee schuren en de kassen verdwijnt erin.
Irrigatiekanalen vanaf de (grote) rivieren en beken graven?
Het dakwater in mijn buurt (Gemert, bouwjaar 2011) wordt afgevoerd via de regenpijp naar gootjes naast de tuinen. Deze ondiepe goten lopen naar de straat waarna het via een gootje midden op de weg naar iets diepere bekkentjes loopt. Ook de regen op de straat gaat dus niet via het riool maar via goten in het midden van de weg naar de bekkentjes. Pas als die overstromen en dat gebeurt zelden, wordt het water weer via de straat afgevoerd naar de beek verderop.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gerben » 29-09-2020 21:59

Gerard schreef:
29-09-2020 16:35
Ik las ook dat ca. 30% van het grondwater verdwijnt zonder dat duidelijk is wat de oorzaak is.
Waar heb je dat gelezen?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gerard » 29-09-2020 23:59

Zodra ik even tijd heb zoek ik het weer op, er zijn nogal wat sites die ik nagezocht heb op relevante informatie.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gerben » 30-09-2020 17:14

Dat is vreemd! Het is geen onvoorziene gebeurtenis. Dat had men toch wel kunnen voorzien als je de grond intensiever gaat gebruiken. Landbouw is bv vanaf 1950 ruimschoots vertienvoudigd. Ook industrie en bevolkingstoename zijn excessief gestegen.

"Verzekeraars dekken schade aan funderingen van een huis als gevolg van droogte niet, omdat het niet gaat om een ‘onzeker voorval’, zo legt het Verbond uit. De schade die is ontstaan door jarenlange lage grondwaterstand wordt niet gezien als een ‘onvoorziene gebeurtenis’. ,,Dit onderzoek zien we dan ook als waarschuwing naar huiseigenaren", zegt woordvoerder Ernst Moeksis namens de verzekeraars. ,,Ze gaan er misschien vanuit dat dit onder de opstalverzekering valt, maar dat is niet zo. Een laag grondwaterpeil is een sluipmoordenaar voor huizen. Je ziet het niet en ineens klemt een deur of ontstaan er scheuren in de muur.”

https://www.ad.nl/wonen/1-miljoen-huize ... ~a2e388ee/

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gerben » 30-09-2020 17:41

En als er een trilling door de droge kleigrond gaat als gevolg van droogte in landbouwprovincie Groningen dan kan dat natuurlijk eerder tot schade leiden. Hoe weet men of dat door de aardbeving komt en of de droogte?

https://www.sodm.nl/documenten/vragen-e ... rdbevingen

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gerben » 30-09-2020 20:28

Kijktip: bij Nieuwsuur zo meteen over verdroging. Komt niet alleen door klimaatverandering zei men. Toename temperatuur dus ook niet

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gerard » 30-09-2020 23:45

Meerdere effecten dus. Dat het grondwater niet meer op peil komt 's winters zoals in de uitzending beweerd werd, klopt niet met de dat wat je in de figuur ziet die ik plaatste. Het zal dus toch eerder de combinatie zijn van toegenomen waterconsumptie van drinkwaterbedrijf, agrarische sector en het versnelde uitdrogen zomers door meer warmte en minder neerslag. Als de tendens van drogere zomers doorzet dan zal het (grond)waterbeheer aangepast moeten worden. Sowieso moet de verspilling van drinkwater gestopt worden.

Plaats reactie