Neerslagtekorten2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Richard » 20-06-2020 13:12

Planten begieten met afwaswater lijkt me geen goed idee om meerdere redenen.
Wat doet afwasmiddel met planten ?
Etensresten in het water trekt ongedierte aan lijkt me zo.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gerard » 20-06-2020 13:29

Daniël schreef:
20-06-2020 09:21
AD: "Drinkwater op rantsoen bij extreme droogte: ‘Kunnen maar beter voorbereid zijn’".

Zie ook "Ervaringen met drinkwaterrestricties in het buitenland en verkenning van de mogelijkheden voor Nederland".

Het is een goede zaak om nu al bezuinigingen op je drinkwaterverbruik door te voeren:
  • Na het afwassen je afwaswater gebruiken om na je kleine boodschap je toilet daarmee door te spoelen, of om met dat water je planten in de tuin te begieten;
  • Door op je wasmachine de functie 'Spoelstop' in te schakelen. Daarmee wordt het wasproces vlak voor het eindcentrifugeren en afpompen onderbroken. De afvoerslang van je wasmachine doe je dan in een emmer of een in een grote gieter en tijdens het centrifugeren laat je het spoelwater daarin lopen. Dat water kun je dan vervolgens gebruiken om je toilet na je kleine boodschap door te spoelen;
  • Tijdens het douchen wanneer je jezelf met een washandje aan het inzepen bent, zet je de douchekraan uit;
  • Tuinen niet meer besproeien.
Hoe dan ook vind ik het maar raar dat er schoon drinkwater gebruikt wordt om je toilet mee door te spoelen.
Dat soort dingen - behalve wat bij douchen staat - moet je automatiseren, anders komt er niets van terecht: een reservoir waar redelijk schoon afvalwater ingaat onder de vloer en gebruik van pompje dat het reservoir in het toilet weer opvult.
Zeulen met emmertjes, dat gaat niet gebeuren.

Afwaswater hergebruik, dan moet je al geen vaatwasser in gebruik hebben en wat Richard zegt: de plantjes zullen er niet blij mee zijn. Afwasmiddelen zijn nogal basisch en er kunnen allerlei etensresten in de tuin terecht komen, zoals Richard al aangaf is dat niet verstandig.

Ik heb wel tijdens één van de vorige drogere zomers badwater gebruikt om het grasveld en border mee te bevloeien. Dat werkte prima, maar ook dan alleen doen als er weinig zeepmiddelen in zitten (en na het badderen van de kleinkinderen was het redelijk schoon nog).

Een groter reservoir voor regenwater maken kan ook uitkomst bieden: te gebruiken voor alle doeleinden ook.
Bij de NDR zag ik een programma waarin ook droogte behandeld werd en waarbij een amateurtuinder vele kuubs aan regenwater in containers opgeslagen had voor gebruik in de tegenwoordig vaak (in periodes) te droge zomer.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Pieter » 20-06-2020 13:48

Zo nat is de maand juni tot vandaag zo nat dus
neerslag mei 2020.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Daniël » 20-06-2020 14:50

Gerard schreef:
20-06-2020 13:29
Afwaswater hergebruik, dan moet je al geen vaatwasser in gebruik hebben en wat Richard zegt: de plantjes zullen er niet blij mee zijn. Afwasmiddelen zijn nogal basisch en er kunnen allerlei etensresten in de tuin terecht komen, zoals Richard al aangaf is dat niet verstandig.
Ik gebruik altijd 'Klok afwasmiddel original' dat het EU-Ecolabel heeft. Daarin zitten er geen parfum en ook geen kleurstoffen in.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gerard » 20-06-2020 22:15

Daniël schreef:
20-06-2020 14:50
Gerard schreef:
20-06-2020 13:29
Afwaswater hergebruik, dan moet je al geen vaatwasser in gebruik hebben en wat Richard zegt: de plantjes zullen er niet blij mee zijn. Afwasmiddelen zijn nogal basisch en er kunnen allerlei etensresten in de tuin terecht komen, zoals Richard al aangaf is dat niet verstandig.
Ik gebruik altijd 'Klok afwasmiddel original' dat het EU-Ecolabel heeft. Daarin zitten er geen parfum en ook geen kleurstoffen in.
Maar er zit - net als bij andere afwasmiddelen - 5 tot 15% anionogene oppervlakteactieve stoffen en 5% amfotere oppervlakteactieve stoffen in. Verder nog lactic acid, maar er staat niet op hoeveel daarvan. (Ja wij hebben ook Klok afwasmiddel).
Of die ingrediënten schadelijk zijn voor de planten in sterk verdunde oplossing? Ik heb het niet geprobeerd, maar ik kan me wel herinneren dat als je bellenblaassop morst op het gras dat er dan gele plekken komen. Natuurlijk is dan de concentratie groter dan bij afwaswater.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Gerard » 20-06-2020 22:28

Pieter schreef:
20-06-2020 13:48
Zo nat is de maand juni tot vandaag zo nat dus
neerslag mei 2020.png
Ik zie op de kaart april, als onderschrijft zie ik mei en je schrijft juni.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Koos » 21-06-2020 22:46

Gerard schreef:
20-06-2020 22:28
Pieter schreef:
20-06-2020 13:48
Zo nat is de maand juni tot vandaag zo nat dus
neerslag mei 2020.png
Ik zie op de kaart april, als onderschrijft zie ik mei en je schrijft juni.
Ik denk dat Pieter deze kaart bedoeld als ik zo naar de tekst kijk. Friesland blijft duidelijk achter qua neerslag in Juni, maar ook delen van het noorden van Nederlands Limburg en het zuiden van Gelderland. De laatste week van juni is er weer neerslag mogelijk, afgaande op de verwachtingen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Toevoeging grafiek neerslagtekort

Bericht door Koos » 23-06-2020 11:19

Ik zie dat er een parameter is toegevoegd aan de grafiek van het KNMI. Het gaat om het maximum per dag aan neerslagtekort in de periode 1906-2019. Je kunt zien dat 2020 een poosje boven dat maximum heeft gebivakkeerd.

Overigens lijken we de komende 2 weken, met de neerslagverwachting, "afscheid te gaan nemen" van het jaar 1976
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.


John
Berichten: 2611
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Toevoeging grafiek neerslagtekort

Bericht door John » 23-06-2020 14:38

Koos schreef:
23-06-2020 11:19
Overigens lijken we de komende 2 weken, met de neerslagverwachting, "afscheid te gaan nemen" van het jaar 1976
Tja, zomer 1976 schakelde rond deze tijd over op de hoogste versnelling met dag aan dag zon en lokaal 15 tropische dagen op rij (wanneer zouden we dat weer meemaken?).

Plaats reactie