Neerslagtekorten2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Koos » 16-06-2020 14:52

Pieter schreef:
15-06-2020 17:49
Nu ben ik wel benieuwd hoe de neerslagtekorten zijn veranderd door de zondvloedachtige regens in oost en noordoost Nederland(lokaal ruim 100 mm ) Hier in Purmerend allen wat gespetter .
Dit is het nu Pieter.
Het neerslagtekort wordt berekend over 13 weerstations. Het karakter van het weer nu is dat het veelal buien betreft. Stel je eens voor dat geen van de 13 weerstations te maken krijgt met deze buien, dan lijkt het nog erg droog in Nederland. Andersom kan natuurlijk ook...

Maar het neerslagtekort is aardig stabiel geworden de laatste tijd. Nu zou er eigenlijk nog een daling ingezet moeten worden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Daniël » 16-06-2020 15:40

Koos schreef:
16-06-2020 14:52
Maar het neerslagtekort is aardig stabiel geworden de laatste tijd. Nu zou er eigenlijk nog een daling ingezet moeten worden.
Kijk ik naar de nieuwste uitvoer van ECMWF, dan lijkt mij dat het neerslagtekort vanaf volgende week maandag weer gaat stijgen.

Afbeelding

eps_pluim_rr_06260.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Adwin
Berichten: 540
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Adwin » 17-06-2020 15:02

Mathematisch lijkt er neerslagtekort met een hoog doorlopend potentieel neerslagoverschot. Feit is ook dat er sedert 1900 slechts 33 jaar natter waren op dit moment. Ik vraag me af of verdamping niet afneemt bij langere droogte en dat het model ons daardoor fopt. Er valt immers niet veel te verdampen als de grond droog is en de blaadjes wat verlept.
Verder is het doorlopende neerslag tekort een te korte serie. De jaren twintig hadden soms op 1 jaar net iets meer regen dan nu. Een 5-tal jaar had niet eens de helft van de neerslag tot nu toe.
Dan is er nog de mediaan met een tekort, wat vaak in de media wordt vergeten.

Het grondwaterpeil zal zeker nog hoger kunnen, maar laten we even kijken wat er in 1911, 1917, 1921, 1930 1976, 2018 gebeurd is. Niet zoveel De natuur herstelde zich gewoon, niemand kwam om van de dorst.

De media benaderen m.i nu een te nat jaar alsof er een droogteramp dreigt. De twee vorige jaren moest het 200 dagen hard regenen volgens de experts. Op ons forum is relativeren ook soms nodig vind ik. Neem dit bericht: https://www.omroepbrabant.nl/nieuws/322 ... verdroging
Laatst gewijzigd door Adwin op 17-06-2020 19:17, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door John » 17-06-2020 15:40

Relativering is prima.
Ik schrijf vaak klagend vanaf de zandgronden. Bakken water eerder in het jaar voegen niet veel toe aan afnemende kans op droogte in de wortelzone van de hogere zandgronden. Veel vaste planten, zomergoed, heesters, struiken, en moestuingewassen hebben vooral wortels in de wortelzone, een gebied 5 tot 40 cm diep.

Als het tijdens het groei- en bloeiseizoen zonnig, droog en warm is verdampt er veel vocht. Zeker als er nog eens wind staat. Dat verdampen gaat door ook als het al weken droog is, tenzij alle begroeiing het loodje heeft gelegd, maar dat gebeurt niet snel.
Er is op de hogere zandgronden in genoemd seizoen regelmatig een flinke slok water nodig, ook na een natte winter of een natte maartmaand. Die neerslag blijft immers niet behouden in de bovenste 40 cm.
Juni 2019 gaf flinke buien, ook in Rijen natte maand. Een maand later toch droogteverschijnselen in de wortelzone.


De wortelzone heeft er niet eerder (in 50 jaar) zo droog bij gelegen als in zomer 2018. Een aantal soorten vaste planten en heesters verloren hun blad totaal. Daarmee nog niet dood. Toen er in augustus 2018 weer wat meer neerslag viel, gaven vaste planten verse scheuten uit de grond en kregen kale heesters terug bladontplooiing. Eind april 2018 hadden we nog meer dan 50 mm in 48 uur tijd, maar daar was dus weinig van over 8 weken later.

Ik ben op zich niet zo beducht voor grote sterfte onder planten, maar veel soorten staan er simpelweg frisser bij en gedijen beter als er regelmatig een zomerregen valt.


John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door John » 17-06-2020 19:54

De schade in bossen van de droogte van afgelopen jaren is goed te zien. Ik heb dat niet eerder zo breed gezien.

Adwin
Berichten: 540
Lid geworden op: 17-02-2013

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Adwin » 17-06-2020 20:06

John schreef:
17-06-2020 19:54
De schade in bossen van de droogte van afgelopen jaren is goed te zien. Ik heb dat niet eerder zo breed gezien.
Ik weet niet wat je dan ziet, maar het is logisch dat wat je ziet, niet eerder hebt gezien. Tenzij je 1976 nog voor je kan halen. De neerslag is de afgelopen decennia namelijk evident toegenomen in Nederland. https://knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/to ... -seizoenen
Een droog jaar als 2018 valt op maar valt ook in het niet bij de extreem droge periode voor de tweede wereldoorlog. Ik kon hier geen berichten vinden op internet die schade geven aan vegetatie destijds, er was natuurlijk geen internet, maar grootschalig sterfte van vegetatie zou zeker vermeld worden.

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door Jurgen » 17-06-2020 20:09

Deze dagen zal het in ieder geval wat verlicht worden met de droogte. En hopelijk gaat de hoge druk opbouw vanaf maandag geen weken duren....

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door John » 17-06-2020 22:20

Adwin schreef:
17-06-2020 20:06
John schreef:
17-06-2020 19:54
De schade in bossen van de droogte van afgelopen jaren is goed te zien. Ik heb dat niet eerder zo breed gezien.
Ik weet niet wat je dan ziet, maar het is logisch dat wat je ziet, niet eerder hebt gezien. Tenzij je 1976 nog voor je kan halen. De neerslag is de afgelopen decennia namelijk evident toegenomen in Nederland. https://knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/to ... -seizoenen
Een droog jaar als 2018 valt op maar valt ook in het niet bij de extreem droge periode voor de tweede wereldoorlog. Ik kon hier geen berichten vinden op internet die schade geven aan vegetatie destijds, er was natuurlijk geen internet, maar grootschalig sterfte van vegetatie zou zeker vermeld worden.
Ja, toegenomen neerslag, in winterhalfjaar. Neerslag stabiel gebleven in zomer, zo geeft het artikel aan. Bovendien verdamping toegenomen in lente en zomer de afgelopen decennia. Ik bedoel maar. Per saldo dus oplopend potentieel neerslagtekort in de periode april tot en met augustus.

John
Berichten: 2611
Lid geworden op: 31-12-1985

Re: Neerslagtekorten2020

Bericht door John » 18-06-2020 08:14

John schreef:
17-06-2020 22:20
Adwin schreef:
17-06-2020 20:06
John schreef:
17-06-2020 19:54
De schade in bossen van de droogte van afgelopen jaren is goed te zien. Ik heb dat niet eerder zo breed gezien.
Ik weet niet wat je dan ziet, maar het is logisch dat wat je ziet, niet eerder hebt gezien. Tenzij je 1976 nog voor je kan halen. De neerslag is de afgelopen decennia namelijk evident toegenomen in Nederland. https://knmi.nl/over-het-knmi/nieuws/to ... -seizoenen
Een droog jaar als 2018 valt op maar valt ook in het niet bij de extreem droge periode voor de tweede wereldoorlog. Ik kon hier geen berichten vinden op internet die schade geven aan vegetatie destijds, er was natuurlijk geen internet, maar grootschalig sterfte van vegetatie zou zeker vermeld worden.
Ja, toegenomen neerslag, in winterhalfjaar. Neerslag stabiel gebleven in zomer, zo geeft het artikel aan. Bovendien verdamping toegenomen in lente en zomer de afgelopen decennia. Ik bedoel maar. Per saldo dus oplopend potentieel neerslagtekort in de periode april tot en met augustus.
Plus toegenomen waterverbruik, plus snellere waterafvoer.

Plaats reactie