Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2020

Bericht door Gert » 17-07-2020 22:51

Koos . Kun jij mij een link geven?

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 17-07-2020 22:58

Gert schreef:
17-07-2020 19:35
Voor de liefhebber


https://www.weer.nl/nieuws/2020/30-daag ... gedachten/
Compleet onzeker dus, waarbij de beste papieren voor het zuiden en zuidoosten zijn weggelegd. Het noorden en de wadden zitten gemiddeld het dichtst bij de lagedrukgordel en zijn het meest kwetsbaar voor bewolking en wat regen of motregen.

Kan alle kanten op, tenminste zo lees ik het.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 17-07-2020 22:59

Gert schreef:
17-07-2020 22:51
Koos . Kun jij mij een link geven?
Komt ie Gert; rechtsboven tabblad MeteoVista/MOS
http://webservice.weeronline.nl/vakman_mos

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 17-07-2020 23:06

Karel schreef:
17-07-2020 20:15
@Gert
Interessante gedachten en geen conclusie voor de maand augustus als geheel ondanks enkele interessante details!

De verwachtingen voor augustus 2020 van ECMWF zijn er ook. Te droog en aan de warme kant voor Nederland. De kilte blijft gemiddeld ten noorden van Nederland.
https://effis.jrc.ec.europa.eu/applicat ... -forecast/
Wat mij opvalt is dat op 1 juli het ECMWF een maand juli met normale temperaturen verwachtte voor onze omgeving. Maar het lijkt er toch sterk op dat de maand ongeveer 1 °C te koud zal eindigen. Juli zou toch eigenlijk de maand moeten zijn die het beste te verwachten was. Wat dan te denken van de rest van de verwachting?
Maar zeker interessant om te volgen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 17-07-2020 23:13

Ted schreef:
17-07-2020 16:46
Wat voor weer wordt het nu morgen?

De ene zegt vrij zonnig en DROOG!
De ander zegt dat het nogal BEWOLKT blijft met een ENKEL BUITJE.
De volgende zegt met PITTIGE BUIEN.

Nog en keer:

De ene zegt 19 tot 23 graden.
De ander zegt grootste deel van het land 25+.
De volgende zegt 20 tot 26 graden. Alleen Limburg boven de 25 graden.

Het zou onder de 25 graden blijven en droog. Dit werd maandag t/m donderdag meestal steeds gezegd. Vrijdag loopt ineens alles uiteen. Normaal is het andersom dat het op een gegeven moment vrijwel zeker is.

Buienradar gaat zelfs voor midden Nederland met 26 graden. Limburg dan 28?
Wie had pittige buien voorzien Ted? Dat heb ik eigenlijk nergens gelezen.
Ik wordt ontzettend vaak gevraagd naar welke sites mensen moeten kijken voor een verwachting die dicht bij de waarheid ligt. Dat komt natuurlijk omdat iedereen weet dat ik een weerfanaat ben. Ik verwijs mensen dan inderdaad naar het KNMI en weerplaza. Maar ook meteoblue vind ik niet verkeerd. En natuurlijk voor de temperaturen MOS. Daar kunnen weerplaza en het KNMI niet aan tippen. Uitzonderingen daargelaten, maar die zijn er niet veel.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2020

Bericht door Gert » 17-07-2020 23:33

Koos schreef:
17-07-2020 22:59
Gert schreef:
17-07-2020 22:51
Koos . Kun jij mij een link geven?
Komt ie Gert; rechtsboven tabblad MeteoVista/MOS
http://webservice.weeronline.nl/vakman_mos
Thanks

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 17-07-2020 23:37

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 14:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Ko » 18-07-2020 07:26

Ted schreef:
17-07-2020 23:37
Wie heeft pittige buien voorzien?

Ja, dat is juist het punt. Je hebt dan bv. zenders zoals 100% NL, Radio 10, Veronica, Sky Radio, Radio 538. Ze zeggen dan ook niet van wie die prutsweerberichten vandaan komen. Je hebt dan Weeronline, Weer.nl, Buienradar. Iedereen schreeuwt dan maar wat.

Ook belachelijk is het nu op TV. Heb je op NPO1 om 17.55 uur Malle Pietje en om 18.15 uur het weerbericht van het NOS Journaal. Gewoon één weerbericht uitzenden en niet 2 van verschillende bronnen binnen 20 minuten.
Wat dacht je van de commerciële tv weerberichten RTL 4? En vroeger had je dan ook nog malle Pietje Paulusma op SBS 6 die weer afweek van RTL 4. Die voorspelde meerdere strenge schaatswinters waar totaal niks van terecht kwam. Snap niet dat die bij velen zo geliefd was, z'n voorspellingen klopten vaker niet dan wel.

Ik kijk al vele jaren geen weerberichten meer. Radio weerberichten op het werk ontkom je soms niet aan. En de meeste komen dan van weer.nl en als je dan ziet hoe vaak het niet uitkomt. Dan merk je gelijk dat het heel erg is gericht op boven de rivieren. Omdat Brabant dan meer bij België hoort krijg je vaak grote verschillen, wat met die Paulusma ook het geval was.

Weerplaza ook vaak zo'n deuzige. Voor vandaag te lezen op nu.nl: veel stapelwolken waaruit in het binnenland soms een bui kan vallen! Terwijl het KNMI kaartje geheel droog aangeeft. Die zitten er nog het vaakst naast.

Vandaag en denk ook morgen waarschijnlijk de enige twee zomerse dagen van de maand. (De koele juli 2011 had er toevallig ook twee). Komende week koude nachten en max rond of iets onder de 20, zo ook in de laatste week. Ik mis alleen nog regen van betekenis. Als dat verder uitblijft deze maand eindigt juli hier gek genoeg te droog!
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2020

Bericht door Gert » 18-07-2020 08:23

Een aantal jaren geleden heeft er in Meteorologica een artikel gestaan waar de verwachtingen van het KNMI en diverse commerciële weerbureaus onder de loep werden genomen. Het verschil was minimaal. Ik weet natuurlijk niet hoe het nu is. Wat ik wel denk is dat de commerciële bedrijven er belang bij hebben om in de aandacht te komen. Aandacht genereert reclame en daarmee geld. Ik snap dat men de balans tussen een professionele verwachting en de genoemde aandacht heel goed moet bewaren, zeker tijdens de extremere weersituaties.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2020

Bericht door Gert » 18-07-2020 08:24

Hieronder de analyse en prognose van het KNMI


Beoordeling lange termijn door meteoroloog

Geldig van maandag 20 juli tot zaterdag 01 augustus
Synoptische ontwikkeling:
De gehele periode hebben we te maken met een aanvankelijk vrij noordelijk gelegen westelijke stroming waarin zwakke diffluente patronen oostwaarts trekken. Aan de grond hebben we meestal te maken met uitlopers van het Azorenhoog boven West-Europa. In het komende weekeinde passeert een diffluent patroon waardoor wij met meestal zwakke storingen te maken krijgen. Ook hierna is de cylonale invloed duidelijk groter dan deze week.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
De tendens naar meer cyclonale invloed vanaf het einde van de week blijft consistent in de uitvoer aanwezig. De neerslagkans ligt dan meestal zo rond 50%. Tot het midden van de week is het wat aan de koele kant, daarna liggen de maxima rond normaal, de minima meestal iets boven normaal. Het aandeel zeer warme leden blijft beperkt tot maximaal 10%.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Eerst overwegend droog met zonnige perioden met maxima iets onder normaal. Aan het einde van de week toenemende kans op regen en temperaturen rond normaal.

Samenvatting EPS-periode:
Wisselvallig weer met temperaturen rond normaal, iedere dag ongeveer 50% kans op regen.

Paraaf meteoroloog: Huiskamp

Uitgifte: 18/07/2020 01.40 uur LT

Plaats reactie