Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 27-06-2020 00:08

Gerben schreef:
26-06-2020 20:12
Het lijkt dat de boel vertraagd. Zondag en misschien ook maandag nog in de warme lucht met regen- en onweersbuien
Morgen natuurlijk ook
Maandag een koelere dag met tussen 18 °C en 20 °C als maximum
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zondag beduidend koeler

Bericht door Gerben » 27-06-2020 00:12

Koos schreef:
27-06-2020 00:04
Gerben schreef:
26-06-2020 20:12
Het lijkt dat de boel vertraagd. Zondag en misschien ook maandag nog in de warme lucht met regen- en onweersbuien
Morgen natuurlijk ook
GFS/ECMWF/MOS liggen op 1 lijn. Maximaal rond 21 of 22 °C.
MOS scoort zoals altijd opvallend goed.
Wacht nou maar af Koos. Het zou vandaag ook niet regenen. Dat brengt morgen andere processen opgang als het zonnetje gaat schijnen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 27-06-2020 00:35

Ik zal het proberen uit te leggen. Dit is het resultaat van de laatste EC-uitvoer. Compleet verkeerd. Morgen als de zon opkomt gelden er dus andere krachten. Ik schat in dat eind juni die krachten boven het vasteland groter zijn dan die vanaf de oceaan. Ook de Oetelaarverstoring nu boven Polen zal door de zonkracht weer opleven dus dat geeft tegengas.
Dat is wat ik verwacht. Ik vind het niet erg als ik dat fout inschat maar de mogelijkheden liggen daar

Afbeelding

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 27-06-2020 01:46


Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zondag beduidend koeler

Bericht door Gert » 27-06-2020 07:17

[quote=Gerben schreef
Wacht nou maar af Koos. Het zou vandaag ook niet regenen. Dat brengt morgen andere processen opgang als het zonnetje gaat schijnen.
[/quote]


Volgens mij heeft het KNMI in de nacht naar vrijdag code geel uitgezet voor het zuidelijke deel van Nederland voor vrijdag betreffende onweer dus ook regen. In de guidance werd het donderdag ochtend al genoemd. En zoals bijna altijd werd het spoorboekje gevolgd in de atmosfeer

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Ko » 27-06-2020 08:14

Wederom een hele rare avond gister, zoals juni er wel meer heeft gehad. Het begon hier zo'n beetje als eerste en het was uiteindelijk de plek waar het het zwaarst tegenviel. De zon scheen nog een hele tijd na de eerste druppels wat dan 1,5 mm gaf, daarbij geen plasvorming en onder bomen bleef het gewoon droog ... het bekende riedeltje.

Pas laat in de avond vlak voor slapen gaan gaf een onweersbui iets meer, maar met 6 mm ook maar een aanfluiting. Het was meer het onweer dat opviel, constant geflits wat op een disco leek. Het was supermooi om te zien, toch had ik niet het ultieme plezier door die kater. Hoe kan het toch dat keer op keer elders tientallen millimeters meer valt op een paar km afstand? Zelfs Rijen begint een extreem verschil te geven.

Ben echt heel blij voor m'n buurman John want die droge zandgronden hadden het echt nodig. Enige waar ik hier gister vooral van genoot was de airco en het grote verschil in koelte binnen en die moordhitte buiten. Daar begon dan de ingetreden koelte wat eerder dan verwacht. Zelfs de airco kon uit blijven vannacht. Maar het vertrouwen in stortbuien ben ik kwijt. Zou zeggen op naar de volgende misser. :lol:
De winters waren mooi, heel vroeger.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zondag beduidend koeler

Bericht door Koos » 27-06-2020 09:00

Gert schreef:
27-06-2020 07:17
[quote=Gerben schreef
Wacht nou maar af Koos. Het zou vandaag ook niet regenen. Dat brengt morgen andere processen opgang als het zonnetje gaat schijnen.

Volgens mij heeft het KNMI in de nacht naar vrijdag code geel uitgezet voor het zuidelijke deel van Nederland voor vrijdag betreffende onweer dus ook regen. In de guidance werd het donderdag ochtend al genoemd. En zoals bijna altijd werd het spoorboekje gevolgd in de atmosfeer
[/quote]

Goedemorgen Gert (en Gerben). Ik geef slechts aan dat het volgens de modellen op zondag en maandag niet meer warm wordt (op maandag zelfs aan de koele kant), niet meer en niet minder. Ik geef nergens mijn eigen mening.
Zodra je je eigen mening geeft en niet meer de modellen volgt, zoals Gerben nu dus doet door te stellen dat zondag en maandag nog warm worden, waag je je op glad ijs. Zou ik zelf niet zomaar doen.
Volgen jullie MOS ook? is zeer betrouwbaar met de temperatuurverwachting.
En natuurlijk wacht ik af ;) Hier geen drup regen, hopen op vanmiddag.
Eens kijken hoe het vandaag gaat worden met de temperaturen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 27-06-2020 09:16

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 14:49, 1 keer totaal gewijzigd.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2020

Bericht door Pieter » 27-06-2020 10:11

Na deze warmtegolf van de afgelopen dagen lijkt er voorlopig geen tweede golf te komen( ik bedoel niet de corona ) en het voorlopig aan de koele en wisselvallige kant te blijven met lage druk gebieden in de omgeving Ijsland/ Scandinavie en het Azoren hoog dat af en toe zijn vleugels uit slaat richting west Europa, en zich dan weer terug trekt, Hogedruk boven Scandinavie zoals in april en mei zit er voorlopig niet in .

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zondag beduidend koeler

Bericht door Ko » 27-06-2020 10:23

Ted schreef:
27-06-2020 09:16
Afgelopen week werd er een beetje lacherig over de app van Ko gedaan. Deze heeft het heel goed gepresteerd. De meeste verwachtingen lagen 1 a 2 graden hoger dan de werkelijkheid. Hierdoor werd er geschreeuwd over een hittegolf. Het was echter wel binnen de marge.
Waar app vooral goed in scoort is de steeds zeer weinige regen. Keer op keer, ook gister weer. De max temps lagen wel iets hoger in werkelijkheid. Zo is de hittegolf straks al binnen bij de 25, het is nou al 23 dus je hoeft geen deskundige te zijn om je af te vragen of dat lukt. App gaf oorspronkelijk maar 1 tropische dag. De koelere periode lijkt wel in aantocht, voorlopig ver beneden de 25.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Plaats reactie