Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Scandinavië

Bericht door Koos » 17-08-2020 23:44

Lag er mooi bij vandaag
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Michael
Berichten: 141
Lid geworden op: 06-02-2013
Contacteer:

Re: Gemiddelde augustustemperatuur De Bilt

Bericht door Michael » 18-08-2020 10:09

Koos schreef:
17-08-2020 23:20
Michael schreef:
17-08-2020 12:17


De race is ook hier te volgen.
Volgens de verwachting van Accuweather komen we op 20,8°C uit. Vanaf morgen (als we binnen twee weken van het eind van de maand zitten) komt er ook een legitiemere verwachting (zoals voorheen op weer.nl stond) bij.
Bedankt Michael. Ik ben een vaste bezoeker van jouw prachtige site. Je kunt er erg veel uithalen. Dat van accuweather was mij al een paar keer opgevallen. Zitten zij met de verwachtingen niet structureel wat aan de hoge kant?
Of het structureel is, weet ik niet, maar op dit moment verwacht Accuweather dat augustus uitkomt op 20,9°, en weer.nl (of eigenlijk MeteoGroup, ik haal de cijfers van Wetter24 sinds ze niet meer op weer.nl staan) 20,6°.

Geen idee waar Accuweather de verwachtingen op baseert. Voor de eerste weken misschien GFS (ze zijn tenslotte Amerikaans) maar voor de rest van de 90 dagen? Enkhuizer Almanak misschien?

Nog iets wat de verwachte waarde op basis van de MeteoGroup-gegevens mogelijk betrouwbaarder maakt, is dat ik daarvoor het gemiddelde van de verwachte uurwaarden (de zwarte lijn in de grafieken hier uitreken, terwijl ik bij Accuweather alleen verwachte minima en maxima heb, en daar dus maar het gemiddelde van neem.
Weerstatistieken op mscha.org/knmi

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Gemiddelde augustustemperatuur De Bilt

Bericht door Koos » 18-08-2020 10:17

Michael schreef:
18-08-2020 10:09


Of het structureel is, weet ik niet, maar op dit moment verwacht Accuweather dat augustus uitkomt op 20,9°, en weer.nl (of eigenlijk MeteoGroup, ik haal de cijfers van Wetter24 sinds ze niet meer op weer.nl staan) 20,6°.

Geen idee waar Accuweather de verwachtingen op baseert. Voor de eerste weken misschien GFS (ze zijn tenslotte Amerikaans) maar voor de rest van de 90 dagen? Enkhuizer Almanak misschien?

Nog iets wat de verwachte waarde op basis van de MeteoGroup-gegevens mogelijk betrouwbaarder maakt, is dat ik daarvoor het gemiddelde van de verwachte uurwaarden (de zwarte lijn in de grafieken hier uitreken, terwijl ik bij Accuweather alleen verwachte minima en maxima heb, en daar dus maar het gemiddelde van neem.
Bedankt Michael. Duidelijk.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Gemiddelde augustustemperatuur De Bilt

Bericht door Sebastiaan » 18-08-2020 10:41

Michael schreef:
18-08-2020 10:09
Koos schreef:
17-08-2020 23:20
Michael schreef:
17-08-2020 12:17


De race is ook hier te volgen.
Volgens de verwachting van Accuweather komen we op 20,8°C uit. Vanaf morgen (als we binnen twee weken van het eind van de maand zitten) komt er ook een legitiemere verwachting (zoals voorheen op weer.nl stond) bij.
Bedankt Michael. Ik ben een vaste bezoeker van jouw prachtige site. Je kunt er erg veel uithalen. Dat van accuweather was mij al een paar keer opgevallen. Zitten zij met de verwachtingen niet structureel wat aan de hoge kant?
Of het structureel is, weet ik niet, maar op dit moment verwacht Accuweather dat augustus uitkomt op 20,9°, en weer.nl (of eigenlijk MeteoGroup, ik haal de cijfers van Wetter24 sinds ze niet meer op weer.nl staan) 20,6°.

Geen idee waar Accuweather de verwachtingen op baseert. Voor de eerste weken misschien GFS (ze zijn tenslotte Amerikaans) maar voor de rest van de 90 dagen? Enkhuizer Almanak misschien?

Nog iets wat de verwachte waarde op basis van de MeteoGroup-gegevens mogelijk betrouwbaarder maakt, is dat ik daarvoor het gemiddelde van de verwachte uurwaarden (de zwarte lijn in de grafieken hier uitreken, terwijl ik bij Accuweather alleen verwachte minima en maxima heb, en daar dus maar het gemiddelde van neem.
CFS lijkt me.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Weet iemand dat?

Bericht door Koos » 18-08-2020 17:00

Ik kijk iedere dag even de satellietfoto's. Deze zomer is mij een aantal keren deze opvallende blauwe kleur opgevallen ten noordoosten van Finland/Moermansk in de Barentszzee. Weet iemand wat dat is?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Meerdaagse

Bericht door Koos » 18-08-2020 17:12

Geldig van donderdag 20 augustus tot dinsdag 01 september
Synoptische ontwikkeling:
We verkeren in de warme sector van sturend (hoogte)laag dat in het weekeinde over het noorden van de Britse Eilanden noordoostwaarts trekt. Vrijdag passeert het koufront, dit lijkt eerst weinig actief te zijn maar activeert boven het oosten. In het weekeinde verkeren we ten westen van het polaire front. Daarna wordt de stroming westelijk, dinsdag passeert waarschijnlijk nog een uitloper van een opvullend laag dat over Schotland oostwaarts trekt. In de tweede helft van de volgende week komen we onder invloed van een volgend, complex sturend laag dat over de Britse Eilanden naar het zuiden van Scandinavië trekt. Daarna blijft de stroming zonaal met een afwisseling van ruggen van hoge druk en depressies die over de Britse Eilanden oost- of noordoostwaarts trekken.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
In de warme sector van het laag van donderdag loopt de T850 op naar 17°C, wat zich vertaalt in enkele warme dagen (donderdag en vrijdag), de nacht van donderdag op vrijdag wordt met minima van rond 20°C zeer warm. Het klaart waarschijnlijk op in de warme sector waardoor het zeer warm wordt, in het zuidoosten is de kans op maxima boven 30°C 80%. Het koufront is waarschijnlijk alleen boven het (uiterste) zuidoosten en oosten actief, maar dit kan nog schuiven. In het weekeinde en de eerste dagen van de volgende week is de neerslagkans niet groot, er is dan nog een enkele bui mogelijk. Na zaterdag komt de temperatuur rond normaal te liggen. Het naderbij komen van het laag in de tweede helft van de volgende week zorgt voor een weer wat toenemende neerslagkans en een hogere temperatuur (zuidwestelijke tot zuidelijk stroming). Na passage van dit laag is de kans op bovennormale temperaturen klein.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Perioden met zon. Donderdag (zeer) warm, vrijdag kans op regen. In het weekeinde een enkele bui en temperatuur dalend naar normale waarden voor de tijd van het jaar.

Samenvatting EPS-periode:
Wisselvallig met temperaturen rond normaal.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Weet iemand dat?

Bericht door Gerben » 18-08-2020 17:14

Koos schreef:
18-08-2020 17:00
Ik kijk iedere dag even de satellietfoto's. Deze zomer is mij een aantal keren deze opvallende blauwe kleur opgevallen ten noordoosten van Finland/Moermansk in de Barentszzee. Weet iemand wat dat is?
Niet Finland maar Noorwegen...
Alg is het

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 18-08-2020 18:20

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Ko » 18-08-2020 19:15

We mogen nog blij zijn dat de laatste aug decade geen hittegolf geeft zoals vorig jaar Ted. Gewoon rond de 21 overdag en koelere nachten vanaf zaterdag.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 18-08-2020 20:05

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie