Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 25-06-2020 19:29

Gerben schreef:
25-06-2020 18:58
Wat bedoel je nou met die 2 postings Koos?
Is niet zo moeilijk Gerben. Je hebt een aantal keren deze week aangegeven dat het vandaag zou regenen. Dat heeft het niet gedaan. Dat geef ik aan.
Daarnaast was je (jij niet alleen trouwens)wel heel erg stellig dat er NERGENS een tropische dag zou zijn vandaag, toch is dat op 6 stations het geval geweest.

Dat is het risico van stellige uitspraken. Je zou heel gemakkelijk meer terughoudendheid in je berichten kunnen ventileren. Daarbij komt dat ik de meteorologen van het KNMI heel erg respecteer om hun kennis en kunde. De guidance is wat dat betreft leidend bij mij. En de temperatuurkaarten van MOS. Na jaren is wel duidelijk dat deze er gemiddeld het beste op zitten.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Satellietfoto's laten ook veel zien

Bericht door Koos » 25-06-2020 19:34

Gerben schreef:
25-06-2020 19:15


Bovenste foto zal dan toch wel van deze juni zijn. Ik zie toch een duidelijk verschil
Bovenste foto is van 29 juni 2018. Onderste foto is van 3 augustus 2018.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Satellietfoto's laten ook veel zien

Bericht door Koos » 25-06-2020 19:37

Gerben schreef:
25-06-2020 19:15


Bovenste foto zal dan toch wel van deze juni zijn. Ik zie toch een duidelijk verschil
Ik doe ook even de foto van vandaag en van 29 juni 2018.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 25-06-2020 19:56

Koos schreef:
25-06-2020 19:29
Gerben schreef:
25-06-2020 18:58
Wat bedoel je nou met die 2 postings Koos?
Is niet zo moeilijk Gerben. Je hebt een aantal keren deze week aangegeven dat het vandaag zou regenen. Dat heeft het niet gedaan. Dat geef ik aan.
Daarnaast was je (jij niet alleen trouwens)wel heel erg stellig dat er NERGENS een tropische dag zou zijn vandaag, toch is dat op 6 stations het geval geweest.

Dat is het risico van stellige uitspraken. Je zou heel gemakkelijk meer terughoudendheid in je berichten kunnen ventileren. Daarbij komt dat ik de meteorologen van het KNMI heel erg respecteer om hun kennis en kunde. De guidance is wat dat betreft leidend bij mij. En de temperatuurkaarten van MOS. Na jaren is wel duidelijk dat deze er gemiddeld het beste op zitten.
Toch sluiten de meteorologen de neerslag van vandaag toch niet geheel uit. Zie delen uit de guidance. Vrijdag zou ook droog zijn en nu komen ze met mogelijk zware onweersbuien en heel veel neerslag.
En GFS stond vandaag alleen met die neerslag...
Met de temperatuur zat ik er vandaag goed op. Gisteren zou het nog 30 tot 33 graden worden hoorde ik regelmatig op de radio.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 25-06-2020 20:03

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 14:50, 1 keer totaal gewijzigd.

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Zomer 2020

Bericht door Jurgen » 25-06-2020 20:30

Het is en blijft spannend hoe zwaar het te verwachte onweer van vrijdag avond gaat uitpakken. Maar één ding is duidelijk: deze zomer gaat het toch over een andere boeg gooien dan alleen maar hitte en droogte...

Met die wetenschap in het achterhoofd dat het geen wekenlange situatie zal worden, beleef ik de huidige warmte als minder enerverend als de vorige 2 zomers. Gewoon het idee dat er weer vrij snel een verfrissende westenwind opsteekt met de broodnodige neerslag.

Puur gevoelsmatig dus, want het is natuurlijk erg warm en hier in huis is het 27 graden. Zonder airco uiteraard...
Dus laat die afkoeling maar komen!

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2020

Bericht door Gert » 25-06-2020 20:58

Dat de atmosfeer een complex geheel is blijkt uit onderstaande guidance. ( gelukkig maar) Anderzijds wel kans op pulse storms

Het timingsverschil van de vore is afgenomen. Nog steeds komen alle modellen met een in activiteit afnemend convectief signaal aan het begin van de middag boven het uiterste zuidwesten. Dit lijkt te wijten aan het passeren van een opvullende hoogtetrog, die momenteel nog in de Golf van Biskaje ligt. Het volgende aandachtspunt is de convectie die later vrijdagmiddag en begin van de avond vanaf de grond kan ontstaan, met initieel de convergentie in de vore als forcering, daarna eventueel ook op de outflow. In de loop van de avond kan ook versterkte convergentie boven de inversie voor de benodigde trigger zorgen. Dit komt mogelijk door het inzetten van het nachtelijk windmaximum noordoost van de vore. Dit kan ervoor zorgen dat de buien mogelijk noordelijker uitkomen dan in de diverse uitvoer. De verschillen in de representatie van de convectieve neerslag worden vanaf vrijdagavond dan ook beduidend groter, hetgeen vaker voorkomt in dergelijke situaties met weinig stroming in een vore. EC geeft een sterk afwijkend gedrag met convectieve 'ringen' die vanuit een eerste complex ZW-waarts uitbreiden (dit is een model-onvolkomenheid, vergelijkbaar met patronen die we vaker in de tropen zien). In de loop van de nacht van vrijdag op zaterdag zorgt de PVA aan de voorzijde van de hoogtetrog mogelijk voor een dynamische trigger.

Hans
Berichten: 1745
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Zomer 2020

Bericht door Hans » 25-06-2020 22:23

31.1 vandaag en volop zonnig met aan het eind van de middag al wat opbollende stapelwolken. Een vrij hoge basis hadden deze trouwens.
De lucht is nu weer helder en we maken ons op voor mischien wel een tropennacht..... ???
Dan de vrijdag nog een keer tropisch en dan kan ik hier een hittegolf bij tekenen.
Het zal er in ieder geval niet aangenamer op worden morgen. En dan maar afwachten wanneer de zuidelijke (onweers)buien het oosten aandoen.
Hoeft van mij niet zo: hagel en windstoten enz...
Regen is welkom maar a.u.b. niet met donder en geweld.
Ik ben blij met de op handen zijnde afkoeling...

Sebastiaan
Berichten: 12297
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2020

Bericht door Sebastiaan » 25-06-2020 22:25

Dauwpunt piekt zaterdag, maakt vervolgens een flinke val. Dat gaan we merken.
Stabiel, warm zomerweer is ver weg. Komende tien dagen (na zaterdag) schommelt het kwik rond normaal (iets te koel, tot iets te warm). Laatste dagen van de pluim gaan we richting 25c.

Regelmatig regen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Leuke dag om te volgen

Bericht door Koos » 26-06-2020 07:02

De guidance van vanochtend 06:00 uur:

"Modelbeoordeling:
Er is nog veel onzekerheid wat betreft de (onweers)buien, tot aan het passeren van het koufront lopen de neerslagpatronen in de modellen flink uiteen. Ook actueel zijn er verschillen; het buiencomplex boven Centraal-Frankrijk wordt niet uitgebreid genoeg weergegeven en er ontbreken ook enkele buien boven Het Kanaal. Er is nog steeds een beperkt timingsverschil (2 uur) bij de vore, waarbij HAP1 het snelst is en EC/HIR wat trager. Alle modellen komen in meer of mindere mate met een in de ochtend oplevende buienactiviteit boven België en Noord-Frankrijk en juist weer een in activiteit afnemend signaal aan het begin van de middag boven het zuidwesten en zuiden. Dit lijkt te wijten aan het passeren van een opvullende hoogtetrog, die momenteel nog in de Golf van Biskaje ligt. Het volgende aandachtspunt is de convectie die later vanmiddag en in het begin van de avond vanaf de grond kan ontstaan, met initieel de convergentie in de vore als forcering, daarna eventueel ook op de outflow. In de avond kan ook convergentie boven de inversie voor de benodigde trigger zorgen, mogelijk versterkt door het inzetten van een nachtelijk windmaximum noordoost van de vore. EC geeft een sterk afwijkend gedrag met convectieve 'ringen' die vanuit een eerste complex ZW-waarts uitbreiden (dit is een model-onvolkomenheid, vergelijkbaar met patronen die we vaker in de tropen zien). In de loop van de nacht naar zaterdag zorgt de PVA aan de voorzijde van de hoogtetrog mogelijk voor een dynamische trigger en dan zien we in alle modellen enkele georganiseerde buien over het land trekken, tot aan het passeren van het koufront. In het noordoosten kan dagelijkse gang daarbij nog een rol spelen in de middag. Ook de timing van de koufrontpassage levert nog timingsverschillen op tussen de modellen."

Plaats reactie