Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 04-07-2020 10:07


Sebastiaan
Berichten: 12287
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2020

Bericht door Sebastiaan » 04-07-2020 11:29

Vincent schreef:
04-07-2020 03:53
Van dit gematigde weer word ik in deze tijd van het jaar toch niet echt vrolijk. De zomer is immers hèt seizoen waar ik tenminste nog een beetje vrolijk van kan worden (van onze winters heb ik inmiddels al geen verwachtingen meer)...
En de lente dan :zonnetje:

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 04-07-2020 11:54

Ted schreef:
04-07-2020 09:05
Ko schreef:
04-07-2020 08:22
Het 'gematigde' licht wisselvallige zomerweer is net enkele dagen aan de gang en nou hebben Vincent en ook Pieter (roepdoos) er al weer genoeg van. Nou vooruit ik zal Gerard er ook maar bij vermelden want die zal ook al wel wat anders willen dan al dat herfstweer. :mrgreen:

Het mag van mij juist nog wat 'ruiger'. Nog steeds teveel zon naar m'n zin zoals urenlang gister, daarin warm aanvoelend en vooral bij weinig wind. Want echt veel wind stond er gister niet. Nog steeds in t shirt en korte broek omdat temp te hoog is voor andere kleding. En regenen doet het ook niet. Eergister was eventjes leuk maar er mag nou wel weer wat komen van nattigheid.

Hopelijk doen we dit weekend mee met de regen en niet dat het zuiden weer de dans ontspringt.
Van herfstweer spreek ik nog niet het is vrijwel alle dagen nog rond de 20 graden. Brabant en Limburg nog steeds 22 graden. Is een fractie onder normaal. Vandaag en morgen is het even minder, maar de komende week wordt het al weer droger.
De warme dagen gaan gewoon door. Misschien begin volgende week ook in Brabant een dagje onder de 20 graden.
Het waterballet van 30 mm gespreide regenval afgelopen woensdag was heel welkom.

Ik vind het fijn de zon niet automatisch overheersend is momenteel. De dauwpunten zouden lager mogen. Dat gebeurt maandag dan tijdelijk.
Ik zou het prachtig vinden als juli en augustus zonder zomerse dagen verlopen. De kans is heel klein, zeker in Brabant.
Zonnig weer, 22 graden, zwakke wind, dauwpunt 12 graden. Voor ieder wat wils. Liefhebbers van warmte nemen plaats in de zon. In de nacht of vroege ochtend af en toe een bui.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2020

Bericht door Pieter » 04-07-2020 12:27

Ko zit nog steeds te hopen op nog meer regen en wind, terwijl ikzelf (En heel veel anderen) er al genoeg van hebben, De af gewaaide boomtakken liggen hier al op het fietspad , Veel mensen zitten nu , (al dan niet gedwongen ) In een bootje of in een caravan of tent in Nederland , Na al het corona thuis zitten met mooi weer er nu even tussen uit en dan zitten rillen en zowat uit je tentje waaien, Geen lol aan !!De natuur heeft weer genoeg water gehad Hopelijk weten de hogedruk gebieden Nederland nog te vinden de komende tijd.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 04-07-2020 13:51

Pieter schreef:
04-07-2020 12:27
Ko zit nog steeds te hopen op nog meer regen en wind, terwijl ikzelf (En heel veel anderen) er al genoeg van hebben, De af gewaaide boomtakken liggen hier al op het fietspad , Veel mensen zitten nu , (al dan niet gedwongen ) In een bootje of in een caravan of tent in Nederland , Na al het corona thuis zitten met mooi weer er nu even tussen uit en dan zitten rillen en zowat uit je tentje waaien, Geen lol aan !!De natuur heeft weer genoeg water gehad Hopelijk weten de hogedruk gebieden Nederland nog te vinden de komende tijd.
Het windklimaat in het midden van Brabant laat meer rust zien dan in Noord- Holland. Dus daar eerder een wegwaai beleving dan bij ons.
Veel mensen hebben nog geen vakantie. Alleen het noorden van het land heeft nu zomervakantie.
Niemand dwingt mensen om in een bootje, caravan of tent in Nederland te gaan zitten. Bij warm en zonnig weer zijn de tentjes en caravans weer te warm. :lol:

Nederland is een prima land voor doe- vakanties. De meeste mensen vinden dan gematigd zomerweer prettiger dan hitte.
Rillen in je tentje valt wel mee. Zowel de maxima als minima zijn tot nu niet van bibber allure.

Kleine Kinderen vinden wind, regenplassen, getik van de regen op tent en caravan gezellig.

Met andere woorden: niet te somber Pieter. Mensen hoeven niet naar Noord- Holland voor hun vakantie. :mrgreen:

Tot slot: er loert een verhoogde kans op zomerwarmte aan de horizon.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Ko » 04-07-2020 14:02

Verwoerd, P. (Pieter) schreef:
04-07-2020 12:27
Ko zit nog steeds te hopen op nog meer regen en wind, terwijl ikzelf (en heel veel anderen) er al genoeg van hebben. De natuur heeft weer genoeg water gehad.
Ik vreesde er al voor dat men zo zou gaan denken en beleven. Er is echter nog helemaal niet genoeg gevallen. We hebben nog steeds een grote achterstand van boven de 100 mm door het extreme voorjaar. Zo'n regendagje als woensdag maakt dat echt niet in 1 klap goed. Het zou nog wekenlang moeten doorregenen.

John schreef:
04-07-2020 11:54
Ik zou het prachtig vinden als juli en augustus zonder zomerse dagen verlopen. De kans is heel klein, zeker in Brabant.
Met maar een of twee zomerse dagen zou ik ook al heel gelukkig zijn! Want dat betekent ook altijd veel minder warme dagen. Wat dat betreft waren er sinds 2000 al een aantal van dat soort zomermaanden.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2020

Bericht door Pieter » 04-07-2020 14:10

Hier in Noord Holland momenteel erg slecht weer, Grijs en donker buiten, De (mot) regen vlagen worden horizontaal voortgejaagd door de krachtige zw wind , temp 16 C , Ik kan me nauwelijks voor stellen dat de campeerders heer veel plezier aan beleven, Hopelijk is dit het dieptepunt van deze zomer !!

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Zomer 2020

Bericht door Vincent » 04-07-2020 14:27

Sebastiaan schreef:
04-07-2020 11:29
Vincent schreef:
04-07-2020 03:53
Van dit gematigde weer word ik in deze tijd van het jaar toch niet echt vrolijk. De zomer is immers hèt seizoen waar ik tenminste nog een beetje vrolijk van kan worden (van onze winters heb ik inmiddels al geen verwachtingen meer)...
En de lente dan :zonnetje:
Van de lente word ik meestal toch wel vrolijk, dat ligt echt niet alleen aan het weer. Sterker nog: weerkundig gezien is het meestal ook gewoon een saai seizoen. ;)

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2020

Bericht door Pieter » 04-07-2020 14:32

Dagelijks werk ik buiten in de groenvoorziening en merk momenteel weinig of niets van de droogte, Net als in 2019 Alleen in mei wat gele en bruine grasvelden gehad maar deze zijn al lang weer groen en groeien gewoon door, net als het onkruid en de struiken en bomen, Dat de verdamping in de zomer hoger is dan de hoeveelheid neerslag lijkt me een normaal verschijnsel , alleen werd die verdamping vroeger niet gemeten John en Ko Kijk eens om je heen in de natuur Is het in Brabant dan echt zo erg ??

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zomer 2020

Bericht door Dick » 04-07-2020 15:56

Zandgronden zijn altijd veel gevoeliger voor droogte dan klei en veen. Het is op dit moment gewoon erg groeizaam weer hier in en rond Rotterdam. Dat neerslagtekort dat ook hier in de voorgaande lente flink was opgelopen doet helemaal niet meer ter zake.

Plaats reactie