Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2020

Bericht door Sebastiaan » 08-06-2020 13:54

Gerben schreef:
08-06-2020 11:29
Dit wordt een heel ander weertype. Ik zou niet eens meer weten wanneer we in de zomer lagedruk op het continent hadden
Ja, het hoog ligt N en gaat ook niet zomaar weg.

Het valt mij op -wellicht niet terecht (?)- dat de weerdiensten het vaak niet hebben over het dauwpunt (of vochtigheid van de lucht). Toch is dat in de zomer in een belangrijk element. Zo zien we dat de EC-oper dagenlang komt met een dauwpunt van 18-20c. Dat is erg hoog. Zwoel weertype. Het zou mij niet verbazen dat er alleen gewezen wordt op de oplopende temperatuur...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Zomer 2020

Bericht door Daniël » 08-06-2020 14:47

Op https://www.knmi.nl/nederland-nu/weer/w ... meerdaagse "Guidance meerdaagse" o.a. het volgende:
Guidance meerdaagse

Beoordeling lange termijn door meteoroloog
Geldig van woensdag 10 juni tot maandag 22 juni

Synoptische ontwikkeling:

Een hoog boven de oceaan heeft een uitloper naar het Noordzeegebied. Boven Midden-Europa bevindt zich een hoogtelaag. Rond het midden van de week trekt een (hoogte)laag over de Britse Eilanden zuidwaarts naar zuidwest-Europa. Boven Scandinavië en vaak ook boven de noordelijke Atlantische Oceaan ligt een blokkerend hoog. Vanaf de oceaan vinden van tijd tot tijd cyclonale impulsen in zuidoostelijke richting, naar Zuidwest-; Zuid; of Midden-Europa plaats. Ook ligt er boven Zuidoost-Europa vaak een hoogtelaag.

Modelbeoordeling en onzekerheden:

De grootschalige ontwikkelingen zijn min of meer consistent. Er zijn verschillen in de baan en de intensiteit van het hoogtelaag, dit zorgt ervoor dat de voorspelbaarheid voor het weer bij ons matig is. Mogelijk krijgen wij er donderdag iets van mee in de vorm van buien, de neerslagkans ligt dan rond 50%, mogelijk komt de activiteit ook vanuit het hoogtelaag boven Midden-Europa. Het geblokkeerde patroon blijft daarna in stand met cyclonale invloeden vanaf de Atlantische Oceaan, de afsplitsingen vinden meestal in zuidoostelijke richting plaats. In ongeveer 40% van de leden vinden de cyclonale impulsen zodanig oostelijk plaats dat ze ook het weer bij ons beïnvloeden, soms trekken ook storingen aan de noord- of noordoostkant van de cyclonale pool van de blokkade westwaarts die Nederland beïnvloeden. In ongeveer de helft van de leden overheerst de invloed van het hoog.
Wel bijzonder dat er vanaf de oceaan toch nog wat cyclonale impulsen onze kant opkomen en het Azorenhoog nu even niet de neiging heeft om alsmaar uitlopers onze kant op te sturen.

Afbeelding
test8.gif
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 08-06-2020 21:31

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 15:07, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 1740
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Zomer 2020

Bericht door Hans » 08-06-2020 23:37

Ik heb wel zin in een paar (flinke) onweersbuien tegen en in het komende weekend.
De situatie zou er naar kunnen zijn...

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 09-06-2020 11:16

Hans schreef:
08-06-2020 23:37
Ik heb wel zin in een paar (flinke) onweersbuien tegen en in het komende weekend.
De situatie zou er naar kunnen zijn...
Dag Hans, beste retroman,

Dat je zin hebt in een paar (flinke) onweersbuien tegen en in het komende weekend, kan ik mijn voorstellen. Je staat daar niet alleen in.

Echter, hoe weet je dat de situatie er naar zou kunnen zijn?

Als retroman kun je toch niet uit het weer van vandaag en gisteren afleiden dat er komend weekend zwoele zomerwarmte boven Nederland hangt?

Toch je laten verleiden tot blikken op de toekomstige weerkaarten? ;)

Ik ben wel benieuwd of en op welke schaal de zwoele zomerwarmte zich samen met cyclonale verstoringen boven het continent vertaalt in forse buien. Kletsnat tot amper een druppel, het zal van regio tot regio verschillen.

We hebben de afgelopen periode vanaf vorige week donderdag niet zo veel regen gehad. Eigenlijk heeft alleen vrijdagochtend met 9,5 mm enige betekenis gehad, naast natuurlijk minder verdamping de afgelopen dagen.
Intussen kleurt het zand vandaag toenemend lichtgrijs. En ook dieper in de grond treffen we nog droog zand.
Dus tientallen millimeters regen, liefst uitgesmeerd over een aantal uren, is ons welkom hier in de regio Gilze-Rijen en Breda.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 09-06-2020 12:51

Precies en daarom kun je beter niet retro gaan want dan mis een een hele hoop

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2020

Bericht door Sebastiaan » 09-06-2020 14:07

Gerben schreef:
09-06-2020 12:51
Precies en daarom kun je beter niet retro gaan want dan mis een een hele hoop
Mwah. Het ligt er aan. Ik heb zelf retro-ervaring gehad in o.a. winter 2018. Alle informatie die beschikbaar is, leidt ook af (tenminste bij mij). Omdat ik geen internet e.d. had was het een zeer intense ervaring (eind feb-begin mrt) waarvan ik veel details nog scherp weet. Volgende keer, doe ik het wederom zo.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 09-06-2020 16:18

Sebastiaan schreef:
09-06-2020 14:07
Gerben schreef:
09-06-2020 12:51
Precies en daarom kun je beter niet retro gaan want dan mis een een hele hoop
Mwah. Het ligt er aan. Ik heb zelf retro-ervaring gehad in o.a. winter 2018. Alle informatie die beschikbaar is, leidt ook af (tenminste bij mij). Omdat ik geen internet e.d. had was het een zeer intense ervaring (eind feb-begin mrt) waarvan ik veel details nog scherp weet. Volgende keer, doe ik het wederom zo.
Ja dat wel. Maar toevallig dacht ik er vanmorgen aan toen ik in de auto zat. Hoe zou ik kunnen weten dat er waarschijnlijk een onweersperiode aankomt? Of dat er morgen en of donderdag misschien regen komt. Het was doodstil met behoorlijke motregen. Ik kon niks bedenken

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 09-06-2020 17:53

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 15:06, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 09-06-2020 18:17

Ted schreef:
09-06-2020 17:53
'De kans op bovennormale temperaturen is tot en met het einde van de volgende week meer dan 90% met maxima die meest in een brede band rondom 25 °C liggen.'

Adrie heeft het weer gereserveerd.

Vind het knap dat je 10 a 11 dagen vooruit met zo'n grote zekerheid geeft. Er kunnen wel meer dan 90% van de modellen het aangeven, maar dat is echt geen garantie.
Hij geeft toch geen garantie? Hij zegt dat de kans meer dan 90% is. Die kans kan elke dag op grond van de nieuwe berekeningen weer anders liggen.

Plaats reactie