Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 06-07-2020 18:02

Hans schreef:
06-07-2020 18:00
Kerkhof, J.A. (John) schreef:
06-07-2020 15:59
Vincent schreef:
06-07-2020 13:10
Ik vind dit herfstige weer niet per se interessanter dan een hittegolf, dus dan komt het vooral neer op persoonlijke smaak: van mij mag het in de zomer iedere dag minstens zomers warm zijn, en dat begrijpt hier niemand. Net zoals ik niet begrijp dat mensen vrolijk kunnen worden van herfstweer in de zomer, terwijl ook onze winters uitsluitend nog uit herfstdagen bestaan. ;)
Wellicht spelen in de smaak- en sfeerbeleving van het weer ook het generatieverschil een rol.

Globaal hebben de vijftigers en ouder een ander referentiekader opgebouwd dan de generatie 30 jaar en jonger. Dat verklaart voor een deel het elkaar niet of onvoldoende begrijpen.
Van weerbeleving en generatieverschillen geloof ik totaal niks. Ik ben geboren in 1e helft jaren '50 vorige eeuw. in de tijd dat ik op de middelbare school zat gingen wij vrijwel dagelijks naar het open lucht zwembad. Nooit spijt van gehad, ondanks dat hier vaak wordt beweerd dat de zomers in de '60's veel kouder en natter zijn verlopen. dat is wel eens een keer een paar weken zo geweest, maar eigenlijk nooit de hele zomer, in mijn herinnering dan. Ik denk dat hier meer geldt:"Ben je aanhanger van warm of koud weer?" Ik heb regelrecht een enorme hekel aan kou, dat hoort gewoon niet bij zomer...
In Nederland wel. Een graad of 5/6 vannacht?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 06-07-2020 18:48

Benieuwd wat ervan terecht gaat komen

Afbeelding

Afbeelding

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 06-07-2020 19:11

John schreef:
06-07-2020 15:59
Vincent schreef:
06-07-2020 13:10
Ik vind dit herfstige weer niet per se interessanter dan een hittegolf, dus dan komt het vooral neer op persoonlijke smaak: van mij mag het in de zomer iedere dag minstens zomers warm zijn, en dat begrijpt hier niemand. Net zoals ik niet begrijp dat mensen vrolijk kunnen worden van herfstweer in de zomer, terwijl ook onze winters uitsluitend nog uit herfstdagen bestaan. ;)
Wellicht spelen in de smaak- en sfeerbeleving van het weer ook het generatieverschil een rol.

Globaal hebben de vijftigers en ouder een ander referentiekader opgebouwd dan de generatie 30 jaar en jonger. Dat verklaart voor een deel het elkaar niet of onvoldoende begrijpen.
Eens John. Maar ook de plaats waar je woont in Nederland speelt daarbij een rol denk ik.
Ik heb het er nog vaak met mijn ouders over; de winters van de jaren 60/70/80 en ook de zomers. En slechte zomerperioden waren er in overvloed. Maar klagen deden we nooit, dat zit ook niet in de natuur van een rasechte Groninger. In slechte zomers hebben we ons net zo goed vermaakt als in goede zomers. En de zomers in de jaren 60 en 70 waren soms een stuk kouder en natter dan dat we nu hebben.
Voor mezelf geldt; ik ben een weerliefhebber in hart en nieren. Ik kan dan ook van alle types weer genieten. Vandaag was het soms 13/14 °C, maar dan kijk ik in de lucht en zie de prachtige buienluchten en geniet ik met volle teugen. Evengoed kan ik genieten van erg zonnig en warm weer. Daarom zie je mij ook nooit mijn voorkeur benoemen. Natuurlijk heb ik liever sneeuw en ijs in de winter, maar ik besef drommels goed dat dat maar sporadisch meer gaat voorkomen in mijn leven, helaas.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 06-07-2020 20:31

Ook zaterdag en zondag zeer lage minima! Heerlijk
En maandag ook nog een koude nacht. Mooie uitvoer! Laat het maar uitkomen aub

Afbeelding

Afbeelding

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 06-07-2020 20:47

En dinsdag weer een bak met water! Deze juli wordt Ko zijn feestje😀

Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2020

Bericht door Sebastiaan » 06-07-2020 20:50

Vincent schreef:
06-07-2020 17:08
John schreef:
06-07-2020 15:59

Wellicht spelen in de smaak- en sfeerbeleving van het weer ook het generatieverschil een rol.

Globaal hebben de vijftigers en ouder een ander referentiekader opgebouwd dan de generatie 30 jaar en jonger. Dat verklaart voor een deel het elkaar niet of onvoldoende begrijpen.
Dat lijkt mij eerlijk gezegd ook de enige goede verklaring voor de soms onoverbrugbare meningsverschillen hier en op weerwoord! :applaus:

In mijn beleving was de zomer van 2011 bijvoorbeeld extreem slecht, terwijl zulke koele zomers vroeger heel normaal waren. Van normvervaging is dus geen sprake, want de norm zelf is nu gewoonweg totaal niet meer vergelijkbaar met de norm van pakweg 40 jaar geleden!
Wat ook een rol speelt -wellicht mede door hierboven aangegeven reden- dat ik herfstweer in de zomer anders vindt dan in de winter. Wellicht dat je door deze opmerking dat ook herkend? ;) Daarnaast zijn er op WW een aantal zeurpieten zonder relativeringsvermogen en/of kennis.
Laatst gewijzigd door Sebastiaan op 06-07-2020 21:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Sebastiaan
Berichten: 12288
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2020

Bericht door Sebastiaan » 06-07-2020 20:52

Opmerkelijk dat we een 'koel' hogedrukgebied zien. 850 hPa op circa 5c.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 06-07-2020 21:03

Wel sneu voor de kampeerders mocht dit zo letterlijk uitkomen. Meer neerslag kan natuurlijk ook nog

Afbeelding

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerard » 06-07-2020 21:06

Koos schreef:
06-07-2020 19:11
John schreef:
06-07-2020 15:59
Vincent schreef:
06-07-2020 13:10
Ik vind dit herfstige weer niet per se interessanter dan een hittegolf, dus dan komt het vooral neer op persoonlijke smaak: van mij mag het in de zomer iedere dag minstens zomers warm zijn, en dat begrijpt hier niemand. Net zoals ik niet begrijp dat mensen vrolijk kunnen worden van herfstweer in de zomer, terwijl ook onze winters uitsluitend nog uit herfstdagen bestaan. ;)
Wellicht spelen in de smaak- en sfeerbeleving van het weer ook het generatieverschil een rol.

Globaal hebben de vijftigers en ouder een ander referentiekader opgebouwd dan de generatie 30 jaar en jonger. Dat verklaart voor een deel het elkaar niet of onvoldoende begrijpen.
Eens John. Maar ook de plaats waar je woont in Nederland speelt daarbij een rol denk ik.
Ik heb het er nog vaak met mijn ouders over; de winters van de jaren 60/70/80 en ook de zomers. En slechte zomerperioden waren er in overvloed. Maar klagen deden we nooit, dat zit ook niet in de natuur van een rasechte Groninger. In slechte zomers hebben we ons net zo goed vermaakt als in goede zomers. En de zomers in de jaren 60 en 70 waren soms een stuk kouder en natter dan dat we nu hebben.
Voor mezelf geldt; ik ben een weerliefhebber in hart en nieren. Ik kan dan ook van alle types weer genieten. Vandaag was het soms 13/14 °C, maar dan kijk ik in de lucht en zie de prachtige buienluchten en geniet ik met volle teugen. Evengoed kan ik genieten van erg zonnig en warm weer. Daarom zie je mij ook nooit mijn voorkeur benoemen. Natuurlijk heb ik liever sneeuw en ijs in de winter, maar ik besef drommels goed dat dat maar sporadisch meer gaat voorkomen in mijn leven, helaas.
Wij waren ook altijd buiten in die zomers, maar toch kan ik mij 1 zomer herinneren dat het monopoly-bord na de zomervakantie versleten was: iedere dag regen want depressie na depressie kwam over met fronten. :donderwolk: :onweersbui: :regenwolk: Maar goed, vervelen deden we ons toen ook niet. :)

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 06-07-2020 21:50

Zomers van vroeger. Buiten zijn was vanzelfsprekend.
Alleen in de zomer van 1976, de hittegolf, met die zonovergoten reeks tropische dagen in Brabant, ging het er overdag buiten rustiger aan toe. Het was voor velen een niet eerder meegemaakte aanhoudende hitte.
Die merkwaardige periode 1949-1974 zonder langdurige hitte ging eraan vooraf. Het ontbreken van hittegolven was ook al voor de correcties een gegeven.

Plaats reactie