Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Bijvoorbeeld de periode 23 juni t/m 23 juli 1978 (Eelde)

Bericht door Koos » 27-07-2020 23:24

Jurgen schreef:
27-07-2020 22:23
Toch weer verbazend hoe juli aan het einde van de maand "bijgetrokken" zal zijn. Dwz het aantal uren zonneschijn zal toch weer met gemak over de 200 uur gaan in De Bilt, gekeken naar de verwachting voor de resterende 4 dagen.

Wat de temperatuur betreft hangt alles van 30 en 31 juli af. Hoe heet zal het uiteindelijk gaan worden? Daarmee wordt het thermisch tekort ook een stuk verminderd. Het zou mij verbazen als we onder de 17 graden blijven...

En velen klagen dat het zo.n slechte zomer is! Ik ben vanmiddag nog eens de weerspiegels van 1977 t/m 1981 ingedoken en daar de zomers van díe jaren vergeleken met de huidige zomer. Als je dan de cijfers ziet van die jaren, wat was dat dan onvoorstelbaar koel! En toen wisten we niet beter. We waren het gewend. Want stel je nou eens voor dat je anno 2020 een zomer à la 1978 zou krijgen met een gemiddelde van slechts 15.3 graden. Dan zou het geklaag over het weer waarschijnlijk nog het coronanieuws, wat nu al een half jaar het nieuws beheerst, overstijgen...
Een gemiddelde van 12,6 °C. Slechts 127 zonuren. Slechts een paar droge etmalen...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 28-07-2020 05:40

Meteoroloog is voorzichtig met de temperaturen voor vrijdag en zaterdag. Ook niets over mogelijke regen- en of onweersbuienop zaterdag en of zondag!

"Guidance meerdaagse
Beoordeling lange termijn door meteoroloog

Geldig van donderdag 30 juli tot dinsdag 11 augustus
Synoptische ontwikkeling:
Een rug behorende bij het Azorenhoog strekt zich uit tot onze omgeving. De stroming is westelijk en voert maritiem polaire lucht aan. In de rug vormt zich een apart hogedrukfiliaal dat donderdag oostwaarts over onze omgeving trekt waarna op vrijdag en zaterdag een zuidelijke stroming op gang komt. Er wordt dan warme lucht aangevoerd. Zaterdag volgt een vore waarna met een westelijke stroming wederom maritiem polaire lucht aangevoerd wordt en af en toe storingen onze omgeving kunnen bereiken, weliswaar in afgezwakte vorm wegens de nabijheid van een rug die zich uitstrekt vanuit het Azorenhoog. Op hoogte is er aanvankelijk sprake van een rug die zondag oostwaarts beweegt waarna het bovenluchtpatroon cyclonaal wordt end e bovenlucht geleidelijk kouder. Aan het einde van de periode is er een indicatie dat een hoogterug wat meer invloed krijgt in onze omgeving.

Modelbeoordeling en onzekerheden:
Tot en met zaterdag is de spreiding in de pluim mbt de verschillende parameters betrekkelijk klein. Aanvankelijk ligt de temperatuur rond of iets beneden de normaal, na passage van het hogedrukgebied lopen de temperaturen echter fors op en volgen er twee warme dagen (vrijdag en zaterdag) waarbij de temperatuur ruim boven de normaal komt te liggen (ca. 5 graden). Daarna wint koudere lucht weer terrein en neemt ook de dagelijkse neerslagkans toe naar 50-60%, om vervolgens richting het einde van de periode weer af te nemen naar 30-40%.

Samenvatting meerdaagse-periode:
Zonnig en droog, vrijdag en zaterdag zomers warm, in het zuidoosten mogelijk tropisch warm. Daarna temperaturen rond of iets beneden normaal, meer bewolking en een toenemende neerslagkans.

Samenvatting EPS-periode:
Grote kans (60%) op een licht wisselvallig weertype met middagtemperaturen iets onder het langjarig gemiddelde. Aan het einde van de periode afnemende neerslagkansen."

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 28-07-2020 06:21

De zaterdag is in deze uitvoer flink afgekoeld in de regen- en onweersbuien. Mooie setting voor enorme regen- en onweersbuien. Lokaal veel water weer

Afbeelding

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2020

Bericht door Gert » 28-07-2020 07:09

Ko schreef:
27-07-2020 23:03
Jurgen schreef:
27-07-2020 22:23
Toch weer verbazend hoe juli aan het einde van de maand "bijgetrokken" zal zijn. Het zou mij verbazen als we onder de 17 graden blijven...

En velen klagen dat het zo.n slechte zomer is! Ik ben vanmiddag nog eens de weerspiegels van 1977 t/m 1981 ingedoken en daar de zomers van díe jaren vergeleken met de huidige zomer. Als je dan de cijfers ziet van die jaren, wat was dat dan onvoorstelbaar koel! En toen wisten we niet beter. We waren het gewend. Want stel je nou eens voor dat je anno 2020 een zomer à la 1978 zou krijgen met een gemiddelde van slechts 15.3 graden. Dan zou het geklaag over het weer waarschijnlijk nog het coronanieuws, wat nu al een half jaar het nieuws beheerst, overstijgen...
Het is steeds meer verwennerij, ondanks juni erg warm was. Eigenlijk onterecht geklaag, men is gewoon extreem verwend. En dat wordt alleen maar erger. Wordt tijd dat we weer terug naar de basis gaan.

Dat juli 'bijtrekt' merk ik wel, voor mij juist achteruit. Toch weer die referentie uit m'n jeugd. Toch weer een juli in de 17 graden? Gevoelsmatig dus te warm. Echt zonde! Juli lag zo op koers een echt koele van betekenis te worden, meer dan anderhalve graad eronder.

Benieuwd op wat ik ga uitkomen. Misschien net beneden de 17 gezien de vele zeer koude nachten, vaak kouder dan De Bilt.
Men is inderdaad verwend anderzijds groeit er een hele groep mensen (20 jaar en jonger) die nauwelijks of niet koele zomers kennen en zeker geen strenge winters. Deze groep mensen heeft dus duidelijk een andere referentiekader.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Ko » 28-07-2020 08:01

Gert schreef:
28-07-2020 07:09
Men is inderdaad verwend anderzijds groeit er een hele groep mensen (20 jaar en jonger) die nauwelijks of niet koele zomers kennen en zeker geen strenge winters. Deze groep mensen heeft dus duidelijk een andere referentiekader.
Tja, wat mij opvalt is dat juist de ouderen klagen. Dus 40 jaar en ouder. Juist zij zouden toch moeten beseffen dat de zomers tegenwoordig veel warmer zijn dan vroeger.

Als ik op mezelf terugkijk klaagde ik nooit over koel regenachtig of mistig zomerweer. En dat kwam vaak voor hoor in de tachtiger jaren. Daar is juist o.a. m'n weerinteresse door ontstaan. Zal wel komen omdat ik eigenlijk nooit om warmte heb gegeven.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Zomer 2020

Bericht door Jurgen » 28-07-2020 09:06

Juli t/m de 27e op 165 uren zon. Met nog 4 (vrij) zonnige dagen als afsluiting van de maand gaan we vrijwel zeker weer over de 200 uur heen. De 4e 200+ uren zon maand op rij!

Hoe anders was het eind 70er jaren, toen van mei 1977 tot mei 1980 geen enkele maand de 200 uren zon haalde of er zelfs maar in de buurt kwam. Als je die tijd bewust hebt meegemaakt, weet je pas hoe bijzonder het huidige klimaat wel niet is!

Sebastiaan
Berichten: 12292
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2020

Bericht door Sebastiaan » 28-07-2020 09:16

Ko schreef:
28-07-2020 08:01
Gert schreef:
28-07-2020 07:09
Men is inderdaad verwend anderzijds groeit er een hele groep mensen (20 jaar en jonger) die nauwelijks of niet koele zomers kennen en zeker geen strenge winters. Deze groep mensen heeft dus duidelijk een andere referentiekader.
Tja, wat mij opvalt is dat juist de ouderen klagen. Dus 40 jaar en ouder. Juist zij zouden toch moeten beseffen dat de zomers tegenwoordig veel warmer zijn dan vroeger.

Als ik op mezelf terugkijk klaagde ik nooit over koel regenachtig of mistig zomerweer. En dat kwam vaak voor hoor in de tachtiger jaren. Daar is juist o.a. m'n weerinteresse door ontstaan. Zal wel komen omdat ik eigenlijk nooit om warmte heb gegeven.
Je bent een bikkel :mrgreen: Mistig zomerweer. Dat zien we niet vaak. Regenachtig weer in de zomer vind ik niet erg. Vooral flinke plensbuien.

28 juli 2014 was daarom een prachtige dag, meer dan 100 mm in het Gooi.

Sebastiaan
Berichten: 12292
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2020

Bericht door Sebastiaan » 28-07-2020 09:26

Koos, bedankt voor de 1978-grafiek.

Indrukwekkend.

We ontsnappen trouwens dit weekend. De zeer warme lucht is er in ieder geval (22c in zuid NL), maar extreem warm wordt het niet.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 28-07-2020 10:27

Sebastiaan schreef:
28-07-2020 09:26
Koos, bedankt voor de 1978-grafiek.

Indrukwekkend.

We ontsnappen trouwens dit weekend. De zeer warme lucht is er in ieder geval (22c in zuid NL), maar extreem warm wordt het niet.
Bedankt Sebastiaan.

Ik heb voor de aardigheid MOS er even bijgepakt. Kijken hoe het uiteindelijk wordt. Voor het noorden en noordwesten lijken geen tropische dagen weggelegd. Donderdag al flink warm in het zuiden.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Kans op significante neerslag lijkt klein

Bericht door Koos » 28-07-2020 10:35

Tot en met zondag.
GFS/ECMWF/MOS/GEM/ICON laten allemaal weinig activiteit zien.
2 grafiekjes; GFS en ECMWF
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie