Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Zomer 2020

Bericht door Jurgen » 20-08-2020 14:09

Het valt inderdaad erg mee met de verwachte hitte vandaag. Weliswaar voelt het benauwd aan, maar zonder zon is het al stukken aangenamer. Het is al wekenlang geleden dat we zo.n bewolkte dag hebben gehad als vandaag! Van de verwachte 28-29 graden komt niets terecht. Ik zag er gisteren al tegenop, maar dit loop echt heel anders dan waar ik voor had gevreesd...

Warmte getal tot en met gisteren 129.1 punten. Vandaag gaan we vorig jaar voorbij. Schat in dat er vandaag 2 punten bij komen. Morgen ook nog 2 en dan is het voorlopig wel genoeg. Dan staat deze zomer samen met 1983 en 2003 rond de 133 punten...

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 20-08-2020 14:39

Jurgen schreef:
20-08-2020 14:09
Het valt inderdaad erg mee met de verwachte hitte vandaag. Weliswaar voelt het benauwd aan, maar zonder zon is het al stukken aangenamer. Het is al wekenlang geleden dat we zo.n bewolkte dag hebben gehad als vandaag! Van de verwachte 28-29 graden komt niets terecht. Ik zag er gisteren al tegenop, maar dit loop echt heel anders dan waar ik voor had gevreesd...
Ik vind het fantastisch dat die koperen ploert tot nu toe meest achter bewolking schuil gaat. Het is wel bijzonder drukkend, zo gauw de zon een doorschijnend wolkenveld heeft gevonden.
Ik zag gisteren ook op tegen vandaag. Vreesde voor een zonovergoten tropische dag. Ik mis echt het rustgevend karakter van bewolkte dagen in de zomer.
Zonneschijn betekent al gauw schitteren, blikkeren, spiegelen, etc... . Een schreeuwende omgeving, vol in het licht. Prima, in afwisseling met bewolkte dagen. Maar altijd en alleen maar dat zomerse zonlicht, dan vind ik op den duur vermoeiend.

In de lente en herfst (21 september- 21 maart) is de lichtinval meestal zachter. Hoewel het ook dan prima is om tussendoor bewolking te hebben.
Van de week bekroop mij de gedachte: wat als de afname van bewolking in Nederland nog niet ten einde is? Als de komende decennia nog zonniger worden? Dan meteen ook nog weer extra warmer. We vinden straks nog maar weinig elementen uit het klimaat van 1951-1980 terug in het klimaat van bijvoorbeeld 2010-2040.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 20-08-2020 15:06

Toch misschien nog een interessante avond/nacht

"Neerslag:

Vanmiddag in de westelijke helft op het koufront op hoogte een enkele bui. Vanavond toenemende kans op buien, op de Noordzee mogelijk ook stratiforme neerslag. CAPE-waardes in de loop van de middag en in de eerste helft van de avond zeer hoog met 2500+ J/kg (indicatie Harmonie), met een schering van ca. 45 kn zijn goed georganiseerde multicellen/supercellen mogelijk. Als de buien ontstaan gaat dit meteen gepaard met onweer en lokaal veel regen, (grote) hagel is dan ook waarschijnlijk (kansschatting van vroeg dienst 30%). Triggers zijn de nabijheid van de frontale golf (op hoogte zien we voor het koufront uit enkele gebieden met koudere lucht, zie bijvoorbeeld tijd-hoogtediagram van Vlissingen) en uiteraard de convergentie bij de vore. Het bereiken van de convectietemperatuur is dubieus."

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Ko » 20-08-2020 15:29

John schreef:
20-08-2020 14:39
Jurgen schreef:
20-08-2020 14:09
Het valt inderdaad erg mee met de verwachte hitte vandaag. Weliswaar voelt het benauwd aan, maar zonder zon is het al stukken aangenamer. Het is al wekenlang geleden dat we zo.n bewolkte dag hebben gehad als vandaag! Van de verwachte 28-29 graden komt niets terecht. Ik zag er gisteren al tegenop, maar dit loop echt heel anders dan waar ik voor had gevreesd...
Ik vind het fantastisch dat die koperen ploert tot nu toe meest achter bewolking schuil gaat. Het is wel bijzonder drukkend, zo gauw de zon een doorschijnend wolkenveld heeft gevonden.
Ik zag gisteren ook op tegen vandaag. Vreesde voor een zonovergoten tropische dag. Ik mis echt het rustgevend karakter van bewolkte dagen in de zomer.
Zojuist zelfs nog in spatjes regen gereden. Nu pas breekt voor het eerst de zon goed door. Ook al kan het komende uren nog steeds 29 graden worden, (daar is niet veel voor nodig) het waren inderdaad een heerlijke afgelopen uren.

Van mij mag het morgen weer zo, halve dag bewolkt met wat regen! Ook al is het lang niet genoeg. De grasvelden worden bruiner en bruiner, steeds meer schade ... op nog de restschade. Echt vreselijk dat het hier maar niet lang wil doorregenen.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Zomer 2020

Bericht door Jurgen » 20-08-2020 15:54

De warmte kwam later dan verwacht, maar inmiddels is toch een feit. In een half uur tijd steeg de temperatuur van 24 naar 27 graden toen de opklaringen arriveerden. En stijgt nu nog steeds en zodoende worden de maxima pas laat op de middag bereikt. En dat vormt de voedingsbodem voor potentieel onweer..
Kans op shelfclouds lijkt me reëel..

De spanning zit er weer goed in!

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 20-08-2020 16:20

Ko schreef:
20-08-2020 15:29

Zojuist zelfs nog in spatjes regen gereden. Nu pas breekt voor het eerst de zon goed door. Ook al kan het komende uren nog steeds 29 graden worden, (daar is niet veel voor nodig) het waren inderdaad een heerlijke afgelopen uren.

Van mij mag het morgen weer zo, halve dag bewolkt met wat regen! Ook al is het lang niet genoeg. De grasvelden worden bruiner en bruiner, steeds meer schade ... op nog de restschade. Echt vreselijk dat het hier maar niet lang wil doorregenen.
De droogteverschijnselen zijn inderdaad weer behoorlijk geworden. En er is geen uitzicht op regen van betekenis, Ko. Niet bij een overgang naar minder warme lucht en niet bij de geleidelijke binnenkomst van meer directe maritiem polaire lucht.
Laatst gewijzigd door John op 20-08-2020 17:35, 1 keer totaal gewijzigd.

Johan
Berichten: 293
Lid geworden op: 31-05-2011

Re: Zomer 2020

Bericht door Johan » 20-08-2020 17:34

Een heerlijke temperatuur

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 20-08-2020 18:01

Vannacht ook een heerlijke temperatuur. GFS komt met 26 graden voor deze regio 😀

Pieter
Berichten: 3052
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2020

Bericht door Pieter » 20-08-2020 20:57

Code geel voor heel Nederland kans op onweer, hagel en windstoten , De lucht zit vol onstabiele bewolking, maar geen druppel en geen bliksem ,nu alleen een regen buitje in zuid Limburg,

Pieter
Berichten: 3052
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Zomer 2020

Bericht door Pieter » 20-08-2020 21:43

Arcen is en blijft het heetste stukje Nederland met 5 zomerse en maar liefst 12 tropische dagen in augustus , Zuid Franse omstandigheden daar

Plaats reactie