Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Over moessontijden gesproken....

Bericht door Koos » 11-07-2020 15:33

Wilfried schreef:
11-07-2020 14:12
De klassieke symptomen van de vermaledijde AGW houden we het maar op Gerben, de warmte moet zich koste wat kost een weg banen naar noord Europa. Ik kan me nog juli 1980 herinneren dat er tot de 20e geen enkel, maar dan ook echt geen enkel zicht op verbetering was bij een van de hefstigste moessontijden die ik hier ooit heb meegemaakt, maar spontaan en uit het niets werden de slechtweergebieden ineens tegengehouden door een opbouwende rug. De stranden stroomden eind juli helemaal vol. ☀️😎
Hier eventjes 12,6 mm in 10 minuten tijd.

Gaat nu nog hard, dus flinke meting. Rond 90 mm maandneerslag na de eerste 11 dagen van juli.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: @Gerben. Minimum komende nacht

Bericht door Koos » 11-07-2020 15:42

Koos schreef:
10-07-2020 17:18
Zoals afgesproken gaan we de avond ervoor onze verwachting voor de komende nacht geven.
Je ziet nu duidelijk dat de opklaringen ons land binnenlopen. De bovenlucht is flink afgekoeld en vanavond zal ook de wind gaan liggen.
Vooral landinwaarts zal het voor de tijd van het jaar koud worden.
De laagste temperaturen zien we tegen de oostgrens aan; Hupsel, Deelen,Twente in die omgeving. Daar kan het lokaal tussen 5 en 6 °C worden. Ik verwacht niet dat de temperatuur beneden de 5 °C komt.
In het grootste deel van het land daalt de temperatuur naar waarden tussen 7 en 9 °C. Langs de kust blijft de afkoeling beperkt tot een graad of 10 a 11.
@ Gerben. Ik heb je nog niet gehoord over deze perfecte verwachting van mijn zijde. Zelfs met de stations erbij. :)
Gaan we vanavond nog wel een volgend rondje doen? Niet bij de pakken neerzitten hoor... ;) :D
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: @Gerben. Minimum komende nacht

Bericht door Gerben » 11-07-2020 15:50

Koos schreef:
11-07-2020 15:42
Koos schreef:
10-07-2020 17:18
Zoals afgesproken gaan we de avond ervoor onze verwachting voor de komende nacht geven.
Je ziet nu duidelijk dat de opklaringen ons land binnenlopen. De bovenlucht is flink afgekoeld en vanavond zal ook de wind gaan liggen.
Vooral landinwaarts zal het voor de tijd van het jaar koud worden.
De laagste temperaturen zien we tegen de oostgrens aan; Hupsel, Deelen,Twente in die omgeving. Daar kan het lokaal tussen 5 en 6 °C worden. Ik verwacht niet dat de temperatuur beneden de 5 °C komt.
In het grootste deel van het land daalt de temperatuur naar waarden tussen 7 en 9 °C. Langs de kust blijft de afkoeling beperkt tot een graad of 10 a 11.
@ Gerben. Ik heb je nog niet gehoord over deze perfecte verwachting van mijn zijde. Zelfs met de stations erbij. :)
Gaan we vanavond nog wel een volgend rondje doen? Niet bij de pakken neerzitten hoor... ;) :D
Je hebt gewonnen door bewolking. Dat is een schijnoverwinning. Anders was het zeker 1 tot 4 graden geworden.
Je bent net een mens! Je vraagt om erkenning voor je voorspelling terwijl je mij die erkenning door goed voorspelde weerpatronen nooit geeft! Maar nu als een kip vooraan gaan staan. Ook dit had ik goed voorspeld. O zo typisch mens...

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2020

Bericht door Gert » 11-07-2020 15:51

Hieronder lange termijn . Over een aantal dagen kijken wat er van uit komt


Guidance meerdaagse

Beoordeling lange termijn door meteoroloog

Geldig van maandag 13 juli tot zaterdag 25 juli
Synoptische ontwikkeling:

Een uitloper van een hogedrukgebied ligt maandag nog boven onze omgeving, maar neemt, dankzij de afvlakkende hoogterug, in betekenis af. De aanwezige lucht is van maritiem polaire oorsprong. Tegelijkertijd beweegt een lagedrukgebied ten zuiden van IJsland al opvullend richting de Noorse Zee. Het bijbehorende frontale systeem beweegt dinsdag tezamen met een verscherpende hoogtetrog over de Noordzee en ons land zuidoostwaarts. Daarna komt een volgende uitloper vanuit het Azorenhoog over onze omgeving te liggen. Op vrijdag en zaterdag komt een centrum hierin boven ons land te liggen. Dit neemt daarna in betekenis af, waarna een volgende rug vanaf de Atlantische Oceaan het stromingspatroon in onze omgeving gaat bepalen. De eerste dagen bevinden we ons in maritiem polaire lucht, aan het einde van de week komen we onder het hoog in warmere lucht terecht.

Modelbeoordeling en onzekerheden:

De eerste dagen is de spreiding in het EPS beperkt. Op dinsdag laat een groot (90%) deel van het EPS neerslag zien, daarna afnemende neerslagkansen. Tot en met donderdag is viijwel het gehele EPS aan de koele kant, met temperaturen rond of iets onder normaal. Daarna neemt de onzekerheid toe. Ongeveer de helft van het EPS toont het patroon met het hoog over onze omgeving volgend weekend en opwarming, het andere houdt een meer west tot noordwestelijke stroming in stand, waarbij het hoog wat zuidwestelijker ligt en een Scandinavisch laag meer invloed heeft. Op de lange termijn is toont een groter deel van het EPS weer een noordwestelijke aanvoer tussen hoge druk ten zuidwesten van ons en lage druk ten noordoosten. Dit levert dan weer temperaturen rond of onder normaal op. De kansen op warm weer zijn dan gering (20%). De neerslagkans ligt rond de 40%,

Samenvatting meerdaagse-periode:

Maandag droog met geregeld zon. Dinsdag grote kans op neerslag, daarna weer afnemende neerslagkansen. Maximumtemperaturen rond 21°C.

Samenvatting EPS-periode:

Aanvankelijk grote kans op een droog weertype, maar geleidelijk nemen de neerslagkansen iets toe tot zo'n 50% aan het eind van de periode. Grote kans (70%) op maximumtemperaturen rond of onder het langjarig gemiddelde.

Paraaf meteoroloog: aberson

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2020

Bericht door Sebastiaan » 11-07-2020 16:17

Eerste decade juli in Leeuwarden even koel als vorig jaar en 2004, koeler vinden we in 2002 (14,5c). https://www.mscha.org/knmi/summer.cgi?s ... ar&month=7

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Zomer 2020

Bericht door Gert » 11-07-2020 16:44

Sebastiaan schreef:
11-07-2020 16:17
Eerste decade juli in Leeuwarden even koel als vorig jaar en 2004, koeler vinden we in 2002 (14,5c). https://www.mscha.org/knmi/summer.cgi?s ... ar&month=7

Wat we er ook van leren is dat we de maand juli niet moeten afschrijven op grond van de eerste decade. Zeker in een tijd van een opwarmende aarde.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 11-07-2020 16:58

Gerben en Koos.

Verwachte minima afgelopen nacht.

Ik vind de opmerking over bewolking raar.
Bewolking is een synoptisch gegeven. Bewolking neem je mee in een temperatuurverwachting.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: @Gerben. Minimum komende nacht

Bericht door Gerard » 11-07-2020 17:17

Gerben schreef:
10-07-2020 18:26
Koos schreef:
10-07-2020 17:18
Zoals afgesproken gaan we de avond ervoor onze verwachting voor de komende nacht geven.
Je ziet nu duidelijk dat de opklaringen ons land binnenlopen. De bovenlucht is flink afgekoeld en vanavond zal ook de wind gaan liggen.
Vooral landinwaarts zal het voor de tijd van het jaar koud worden.
De laagste temperaturen zien we tegen de oostgrens aan; Hupsel, Deelen,Twente in die omgeving. Daar kan het lokaal tussen 5 en 6 °C worden. Ik verwacht niet dat de temperatuur beneden de 5 °C komt.
In het grootste deel van het land daalt de temperatuur naar waarden tussen 7 en 9 °C. Langs de kust blijft de afkoeling beperkt tot een graad of 10 a 11.
Wordt kouder dan 5 graden. De laagste temperatuur verwacht ik tussen 1 en de 4 graden.
Mijn verwachting was 5,3 +/- 0,5 Het werd uiteindelijk 5,5.

Koos en ik hadden het beide goed, Gerben zat er ver naast moeten we constateren. ;)

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 11-07-2020 17:18

Dan kunnen jullie goed bewolking voorspellen! Misschien dat temperatuurvoorspellen ook nog eens komt😀

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerard » 11-07-2020 17:21

Gerben schreef:
11-07-2020 17:18
Dan kunnen jullie goed bewolking voorspellen! Misschien dat temperatuurvoorspellen ook nog eens komt😀
Die bewolking had ik wel zien komen ja, maar die was meer naar het midden nauwelijks aanwezig.
Een tip voor een volgende prognose: door afkoeling kan ook bewolking ontstaan. :)

Plaats reactie