Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Zomer 2020

Bericht door Johan » 02-06-2020 23:48

Gert schreef:
02-06-2020 08:20
KNMI lange termijn geeft toch weer in de loop van de periode een opwarming aan maar wel met een convectief gevoelige setting. Dit wordt vanmorgen bevestigd door de run van het GFS-model.
Laat maar komen !

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 03-06-2020 08:41

GFS-uitvoer aanhoudend koel en nat. Decaderecords neerslag
komen in zicht

Afbeelding

Afbeelding

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Ko » 03-06-2020 10:02

Decaderecords neerslag? Je bedoelt dus recordnat? Zullen we eerst eens kijken of het echt wil gaan regenen? Was nog niet verder bezig als alleen met die eindeloze hoop dat het er weer eens een keer van komen mag.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2020

Bericht door Sebastiaan » 03-06-2020 10:43

Mooie overzichten Koos. Dank! ;)

(Zijn verplaatst naar lente 2020)

Overzicht dagrecords. 4 en 15 juni hebben nog geen tropische hitte gekend. Oei :mrgreen:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Zomer 2020

Bericht door Sebastiaan » 03-06-2020 10:54

3 juni bloedheet in Nl, 32,5c in De Bilt. Een vd hoogste waarden ooit gehaald in de 1ste decade van juni.
Dagrecord staat nog steeds.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 03-06-2020 11:06

Inderdaad een mooi overzicht, Koos. (verplaatst naar Lente 2020)

Naast de zonuren zie ik ook dat Gilze-Rijen behoort tot de stations met de hoogste gemiddelde lentetemperatuur van 11,0 graden. Daarbij een hoogste afwijking ten opzichte van normaal.
Dat past in het plaatje dat ik (vanuit Rijen) en Ko (vanuit Breda-oost vaak warme geluiden laten horen. :D
Daar zijn we overigens niet altijd blij mee. Warmte-eiland Gilze-Rijen, ik weet nog niet precies wat het is, maar vaak doen we in tamelijke homogene luchtsoorten mee met de hoogte maxima. Dit verschijnsel is toenemend over de laatste decennia. Mijn beginperiode bij VWK liet het beeld niet zo sterk zien. Toentertijd vaker toch oostelijk of zuidoostelijk in Brabant warmer en/of in delen van Limburg.
De gemiddeld genomen gekrompen grondwind en de afname van puur westelijke circulatie zal wellicht een rol spelen, maar dan nog, ik heb de antwoorden niet.

Het is wel helder voor iedereen, die het in de periode april tot en met september graag zo warm mogelijk heeft, kom naar het midden van Brabant en op veel dagen zal je niet teleurgesteld worden. :mrgreen:

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 03-06-2020 11:20

Ko schreef:
03-06-2020 10:02
Decade records neerslag? Je bedoelt dus recordnat? Zullen we eerst eens kijken of het echt wil gaan regenen? Was nog niet verder bezig als alleen met die eindeloze hoop dat het er weer eens een keer van komen mag.
Ik ben totaal niet bezig met kansen op grote regenhoeveelheden. Ik zie er geen enkele aanleiding toe. Ik ben al blij als ik het een keer hoor regenen en de regengeur zich verspreiden mag. Ik reken mij niet rijk. Ik klap al in mijn handen als de periode donderdag tot en maandag 10 mm bij elkaar weet te sprokkelen. Het is echt een kwestie van mazzel hebben om meerdere buien achtereen over je te krijgen. Grootschalige landelijke regenval 'hangt' niet in de lucht.

Dit schrijft Adrie erover:

In bijna alle EC0212 Eps Leden is het rond het weekeinde met maxima tussen 15 en 19 °C aan de koele kant. Als gevolg van deze ontwikkelingen ligt neerslagkans van donderdag tot en met zondag rond 80%. De hoeveelheden lijken vooralsnog niet groot. Op de langere termijn, in de loop van volgende week, neemt de kans op warmer weer duidelijk toe naar ongeveer 70% kans op bovennormale temperaturen, omdat in een deel van de Leden de hoogtetrog westelijker komt te liggen of omdat we opnieuw onder invloed van een hoog vanaf de Oceaan komen. De neerslagkans neemt af naar ongeveer 30%.

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Zomer 2020

Bericht door Jurgen » 03-06-2020 11:52

Johan schreef:
02-06-2020 23:46
Ko schreef:
02-06-2020 23:06
Een volle week max 14 graden is in elk geval bij mij in acht jaar niet meer voorgekomen. Dat geeft me wel vertrouwen in een ander soort zomer dan de laatste paar jaar. Ook het feit dat die hogedruk een keer uitgeput moet zijn. Eigenlijk zelfde verhaal als 2011.
Zou zomaar eens kunnen ! Met een 2007-zomer kan ik eveneens perfect leven !
Helemaal mee eens! Ik had gisteren zoiets van: " Daar gaat tie weer...Het zal toch wéér niet puffen en zweten worden de komende maanden?" Oftewel, ik was de zomer al behoorlijk beu. Na zo.n bizar voorjaar met alleen maar zon, ben ik toe aan een afwisselender en ook vochtiger weertype.

Nu gaat het erom spannen hoe snel het volgende week het Atlantische hoog zich oostwaarts gaat uitbreiden en we weer tijden lang vertrokken zijn voor een periode van knallende zonneschijn en naar water snakkende natuur. Ik hoop dat de Europese Moesson lange adem gaat krijgen, maar dan wel met afwisseling van fraaie momenten met martitiem polaire cumulus/cumulonimbus luchten. Zeg maar een zomer als 2016. Dat vond ik een zeer dynamisch seizoen waar alles in verborgen zat!

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 03-06-2020 13:23

Jurgen schreef:
03-06-2020 11:52
Johan schreef:
02-06-2020 23:46
Ko schreef:
02-06-2020 23:06
Een volle week max 14 graden is in elk geval bij mij in acht jaar niet meer voorgekomen. Dat geeft me wel vertrouwen in een ander soort zomer dan de laatste paar jaar. Ook het feit dat die hogedruk een keer uitgeput moet zijn. Eigenlijk zelfde verhaal als 2011.
Zou zomaar eens kunnen ! Met een 2007-zomer kan ik eveneens perfect leven !
Helemaal mee eens! Ik had gisteren zoiets van: " Daar gaat tie weer...Het zal toch wéér niet puffen en zweten worden de komende maanden?" Oftewel, ik was de zomer al behoorlijk beu. Na zo.n bizar voorjaar met alleen maar zon, ben ik toe aan een afwisselender en ook vochtiger weertype.

Nu gaat het erom spannen hoe snel het volgende week het Atlantische hoog zich oostwaarts gaat uitbreiden en we weer tijden lang vertrokken zijn voor een periode van knallende zonneschijn en naar water snakkende natuur. Ik hoop dat de Europese Moesson lange adem gaat krijgen, maar dan wel met afwisseling van fraaie momenten met martitiem polaire cumulus/cumulonimbus luchten. Zeg maar een zomer als 2016. Dat vond ik een zeer dynamisch seizoen waar alles in verborgen zat!
Een herkenbaar verhaal. Ik schreef al eerder over mijn angstscenario: een stabiele en warme hoogterug over het westen van Europa, waardoor we wekenlang droog, overwegend zonnig en zeer warm tot heet weer hebben. Een overvloed aan knallende zonneschijn, zoals jij het noemt. De koperen ploert, zoals in mijn jeugd in de zomer van 1976 de zon wel aangeduid werd.

Ik ben nog steeds beducht voor een lange periode met droogte, hitte en zon deze zomer. Ik ben er niet gerust op.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Ko » 03-06-2020 13:33

Mijn favo verloop zou zijn, een juni die verder koel en nat zou blijven. Daarna een juli als 2000 en een augustus 2014, ofwel ook de rest van de zomer koel en nat. Alleen dan kun je 1 september constateren dat de achterstand is weggewerkt.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Plaats reactie