Zomer 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 26-07-2020 09:50

Gerben schreef:
25-07-2020 13:10
Lage inschatting. Lokaal rond de 50 mm of nog wat meer


Harmonie komt ook tot zo'n 45 mm. Arome ziet het ook vaak goed bij veel neerslag

Afbeelding
Slechte inschatting. Dit is het geworden:

Froombosch 19 mm. Maand ruim 117 mm
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 26-07-2020 09:52

Koos schreef:
26-07-2020 09:50
Gerben schreef:
25-07-2020 13:10
Lage inschatting. Lokaal rond de 50 mm of nog wat meer


Harmonie komt ook tot zo'n 45 mm. Arome ziet het ook vaak goed bij veel neerslag

Afbeelding
Slechte inschatting. Dit is het geworden:

Froombosch 19 mm. Maand ruim 117 mm
Aantal mm is wel goed maar niet de positie. Zuiodoostelijke deel van het land nauwelijks iets gevallen

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Zomer 2020

Bericht door Dick » 26-07-2020 10:00

Hier in Capelle aan den IJssel ging het in het holst van de nacht, rond enen, even goed los. Onweer, windvlagen en (stort)regen. Mijn vriend werd er wakker van, ik sliep overal doorheen. Ik had mijn regenmeter nog niet geleegd, er zat vanmorgen 23 mm in. Vanaf vrijdag gevallen, voornamelijk gisteren overdag en vannacht. De regenmeter van mijn Davis werkt nog steeds niet naar behoren, geen idee wat eraan schort. Deze heeft een totaalscore van 14,8 mm over de afgelopen drie dagen.
Puur ‘werktechnisch’ gezien geniet ik van deze zomer tot nog toe. Vele malen aangenamer en beter vol te houden dan de voorgaande twee edities. En tijdens ‘de hittegolf die geen hittegolf werd’, een maand terug, was ik net een week op vakantie in Drente en Groningen.
De laatste week heb ik met een ploegje natuurlijke oevers ingeplant op Rotterdam-Zuid (Charlois). Dit soort van klussen doen we normaal gesproken in de herfst of het voorjaar. Het betrof hier een restpartij, van 8000 oeverplanten, die de gemeente in eerste instantie wilde ‘doordraaien, weggooien dus. Daarom toch maar ingeplant, op hoop van zegen, want de kans op verdroging is in deze tijd van het jaar wel hoog. Daarom ben ik blij dat het gematigd zomerweer is (en niet witverziekend heet, zoals een jaar geleden) met af en toe regen. Kan die jonge aanplant nog wortelen voor het winterseizoen. Het gevaar van aanplant in het najaar is namelijk dat de het jonge gewas nog niet is geworteld mocht het onverhoopt flink gaan vriezen in de winter. En je hoeft maar naar de absurde lente te kijken die we dit jaar hebben beleefd om te beseffen dat ook aan aanplant in het voorjaar risico’s kleven.
Om een lang verhaal kort te maken: een heerlijke zomer wat mij betreft.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 26-07-2020 10:17

Gerben schreef:
26-07-2020 09:52


Aantal mm is wel goed maar niet de positie. Zuiodoostelijke deel van het land nauwelijks iets gevallen
Aantal mm's is erg slecht.

Noem maar een paar stations die rond 45 of 50 mm hadden of zelfs iets meer.
Let wel op dat jouw reactie was op het bericht van het KNMI. Daar stond letterlijk bij vermeld dat het de neerslag van de zaterdag betrof en niet de totale neerslag van het weekend.
Neerslagsom komt zaterdag op de meeste plaatsen uit tussen de 5-10 mm, daar waar de pittige buien vallen kan lokaal tot ca. 20 mm vallen.
Vandaar ook mijn overzicht van de zaterdag-neerslag.
Laatst gewijzigd door Koos op 26-07-2020 10:23, 1 keer totaal gewijzigd.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 26-07-2020 10:21

Dick schreef:
26-07-2020 10:00
Hier in Capelle aan den IJssel ging het in het holst van de nacht, rond enen, even goed los. Onweer, windvlagen en (stort)regen. Mijn vriend werd er wakker van, ik sliep overal doorheen. Ik had mijn regenmeter nog niet geleegd, er zat vanmorgen 23 mm in. Vanaf vrijdag gevallen, voornamelijk gisteren overdag en vannacht. De regenmeter van mijn Davis werkt nog steeds niet naar behoren, geen idee wat eraan schort. Deze heeft een totaalscore van 14,8 mm over de afgelopen drie dagen.
Puur ‘werktechnisch’ gezien geniet ik van deze zomer tot nog toe. Vele malen aangenamer en beter vol te houden dan de voorgaande twee edities. En tijdens ‘de hittegolf die geen hittegolf werd’, een maand terug, was ik net een week op vakantie in Drente en Groningen.
De laatste week heb ik met een ploegje natuurlijke oevers ingeplant op Rotterdam-Zuid (Charlois). Dit soort van klussen doen we normaal gesproken in de herfst of het voorjaar. Het betrof hier een restpartij, van 8000 oeverplanten, die de gemeente in eerste instantie wilde ‘doordraaien, weggooien dus. Daarom toch maar ingeplant, op hoop van zegen, want de kans op verdroging is in deze tijd van het jaar wel hoog. Daarom ben ik blij dat het gematigd zomerweer is (en niet witverziekend heet, zoals een jaar geleden) met af en toe regen. Kan die jonge aanplant nog wortelen voor het winterseizoen. Het gevaar van aanplant in het najaar is namelijk dat de het jonge gewas nog niet is geworteld mocht het onverhoopt flink gaan vriezen in de winter. En je hoeft maar naar de absurde lente te kijken die we dit jaar hebben beleefd om te beseffen dat ook aan aanplant in het voorjaar risico’s kleven.
Om een lang verhaal kort te maken: een heerlijke zomer wat mij betreft.
Mooi verhaal Dick. En helemaal eens!
Dat van die Davis is erg herkenbaar. Ben een jaar lang bezig geweest met instellen (2009) en dacht dat het goed was. Een paar weken later weer een te groot verschil. Nu gebruik ik al jaren de Hellmann regenmeter en dat is natuurlijk goed. De afwijking van de vantage is nu ongeveer 7 of 8%. Dat is gewoon teveel.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Zomer 2020

Bericht door John » 26-07-2020 10:24

Ko schreef:
26-07-2020 09:30
Het is erg opvallend hoe vaak midden Brabant niet meedoet aan grote regensystemen. Omdat het puur nachtregen betrof vind ik het dit keer niet zo erg dat het meeste wederom aan m'n huisje voorbij ging.

Deze juli staat niet in m'n favo top tien. Qua temp is het aangenaam maar daar is ook alles mee gezegd. Het overgrote deel van de tijd verloopt nog steeds (te) droog, heel weinig regen overdag en dan ook nog vaak die zon.
Hoe meer je er op let, hoe erger het wordt? :mrgreen:

Klimatologisch is het midden van Brabant nu eenmaal niet het natste deel van Nederland.

In het westen en midden van het land komen natte dagen (meer dan 10 mm) het vaakst voor, periode 1981-2010. Bron: klimaatatlas.
Laatst gewijzigd door John op 26-07-2020 10:41, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 26-07-2020 10:34

Koos schreef:
26-07-2020 10:17
Gerben schreef:
26-07-2020 09:52


Aantal mm is wel goed maar niet de positie. Zuiodoostelijke deel van het land nauwelijks iets gevallen
Aantal mm's is erg slecht.

Noem maar een paar stations die rond 45 of 50 mm hadden of zelfs iets meer.
Let wel op dat jouw reactie was op het bericht van het KNMI. Daar stond letterlijk bij vermeld dat het de neerslag van de zaterdag betrof en niet de totale neerslag van het weekend.
Neerslagsom komt zaterdag op de meeste plaatsen uit tussen de 5-10 mm, daar waar de pittige buien vallen kan lokaal tot ca. 20 mm vallen.
Vandaar ook mijn overzicht van de zaterdag-neerslag.
Goed lezen...

Afbeelding

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Zomer 2020

Bericht door Koos » 26-07-2020 10:37

Gerben schreef:
25-07-2020 13:10
Lage inschatting. Lokaal rond de 50 mm of nog wat meer

Neerslag:
Op passage van het warmtefront af en toe (lichte) regen. In de warme sector gaat de aanvankelijk voornamelijke stratiforme regen in de loop van de middag en avond meer over in een buiig convectief karakter, deels door dagelijkse gang en later door de inlopende hoogtetrog. Op het koufront en in een zone voor het koufront uit activerende neerslag en toenemende kans op enkele stevige buien met kans op onweer. De buien nabij het koufront bevinden zich in een regime met een CAPE van 400-700 J/kg in het westen tot 700-1000 J/kg in het oosten (indien genoeg opwarming plaats kan vinden). De effectieve schering op de buien in een zone voor het koufront uit bedraagt ca. 30 kn, in het (zuid)oosten lokaal iets meer, bij het koufront enkele kn minder. De convectieve modus is multicel, in het oosten in de warme lucht mogelijk beter georganiseerd. Neerslagsom komt zaterdag op de meeste plaatsen uit tussen de 5-10 mm, daar waar de pittige buien vallen kan lokaal tot ca. 20 mm vallen.

Harmonie komt ook tot zo'n 45 mm. Arome ziet het ook vaak goed bij veel neerslag

Afbeelding
Dit is het bericht Gerben en niet anders. Niet ineens andere verwachtingen erbij halen. Op dit bericht reageerde jij met "lage inschatting". En dan niet tegen mij zeggen "goed lezen", maar eerst eens een keertje bij jezelf te rade gaan. Dat kan namelijk ook.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerben » 26-07-2020 10:40

Koos schreef:
26-07-2020 10:17
Gerben schreef:
26-07-2020 09:52


Aantal mm is wel goed maar niet de positie. Zuiodoostelijke deel van het land nauwelijks iets gevallen
Aantal mm's is erg slecht.

Aantal mm is precies goed. Regio Ouddorp /Rotterdam is zo'n 50 mm gevallen. Niet overal natuurlijk maar lokaal wel.
Het KNMI zat dus fout. Schrijf daar maar eens over en niet telkens bij mij aan komen want ik maak nauwelijks fouten 🤣🤣

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Modelbeoordeling

Bericht door Koos » 26-07-2020 10:44

Bron: KNMI.
Let wel, de meerdaagse verwachting wordt 1 keer per dag ververst, dat gebeurt zo rond 03:00 uur in de nacht. Soms wat eerder, soms wat later. ECMWF van 12:00 uur daags ervoor wordt dan beschouwd.
Maar de modelbeoordeling wordt een aantal keren per dag ververst en aangepast met de laatste inzichten. Meestal met Harmonie als bron. Daar waar andere bronnen worden gebruikt wordt dat erbij vermeld.
Guidance modelbeoordeling voor Nederland, de Nederlandse kustwateren en de Noordzee, gebaseerd op de HARMONIE run van 00 UTC en de overige genoemde modellen en gidsen met bijbehorende runtijd.
Modelbeoordeling door meteoroloog

Synoptische situatie:
Een complex lagedrukgebied ten noordwesten van Schotland ligt de komende 48 uur vrijwel stationair. Het bijbehorende hoogtekoufront (splitfront) ligt actueel boven het oosten en trekt de komende uren weg. Aan de grond ligt het koufront boven het westen en trekt vanochtend oostwaarts. Op hoogte volgt een bovenluchttrog achter dit koufront en verlaat het noordoosten in de loop van de ochtend. Na de koufrontpassage wordt met een westelijke stroming maritiem polaire lucht aangevoerd waarin zondagochtend een ondiepe grondtrog van west naar oost trekt. Zondagmiddag en zondagavond bereikt een trekrug het westen van het land. Deze rug verlaat in de nacht naar maandag het oosten van Nederland, daarna krijgen we te maken met een zuidwestelijke aanvoer van nog steeds maritiem polaire lucht. Een laag, actueel nog ver ten westen van Ierland, trekt de komende 48u oostwaarts en bereikt maandagochtend het westen van Engeland. Een bijbehorend warmtefront bereikt in de middag het zuidwesten en trekt in de middag en de avond noordoostwaarts over het land. Op nadering van dit laag wordt met een zuidelijke stroming steeds warmere lucht aangevoerd. In de warme sector is de aanvoer van tropische oorsprong. Maandagavond bereikt het koufront het westen van het land.

Modelbeoordeling:
De uitvoer is consistent en bruikbaar. De detailverschillen behelzen o.a. de lage bewolking. De St boven de Noordzee en het westen van het land wordt het beste in de Hap1 en Hir uitvoer beschreven en ontbreekt deels in de Harmonie40 en EC uitvoer. Het laag dat eerder in Hir bij de grondtrog was te zien is inmiddels uit de uitvoer verdwenen. De neerslag op het warmtefront op maandag wordt verschillend beschreven, met name HIR en EC laten hierop neerslag ontstaan, de Harmonies doen dit niet. De timing van het koufront dat op maandagavond volgt wordt door de diverse uitvoer ook nog verschillend opgelost, voorlopig houden we het op de avond.

Aandachtspunten
Temperatuur:
-

Wind:
Vanmiddag in het uiterste noordoosten bij buien kans op uitschieters tot ca. 30 kn. Maandag achter het koufront 6 Bft op de westelijke Noordzee.

Bewolking:
Op het hoogtekoufront Cu/Sc/Cb, rond 1000 vt, toppen FL270 / -40°C. Ten westen van het koufront Cu/Cb en later Tcu, toppen FL200 / -20°C, dalend naar FL070. Bij de trog zondag Cb's met toppen tot max FL120-150 / -10 °C. Ook maandag Cu/Sc en misschien wat TCu door inzaaiing. Op het warmtefront Sc/Ac. Bij het koufront Sc en enkele TCu's, toppen tot FL120 / °C C. Achter het koufront Sc/Cu.

Neerslag:
De buien tussen het koufront en de ondiepe grondtrog bevinden zich in een regime met een CAPE van 400-700 J/kg, vanmiddag boven het noordoosten mogelijk iets meer. De effectieve windschering bedraagt 15 kn, convectieve modus single/multicell. Maandag bij het warmtefront enige stratiforme neerslag, maar van weinig betekenis. Op het koufront maandag wederom convectieve neerslag, landinwaarts in betekenis afnemend.

Zicht:
Goed zicht, in neerslag loopt het zicht terug. In de nacht naar maandag in het noorden lokaal nevel of een ondiepe mistbank.

Paraaf meteoroloog: boonstra

Uitgifte: 26/07/2020 04.53 uur LT.

Plaats reactie