Corona-virus

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Ted
Berichten: 4011
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 23-01-2021 11:07

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 11:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Corona-virus

Bericht door Dick » 23-01-2021 16:53

Deze week wilde ik bij mijn huisarts langsgaan vanwege een hardnekkige ontsteking aan mijn luchtwegen waar ik al weken last van heb. De assistente wilde mij niet toelaten, omdat deze klacht ‘Coronagerlateerd’ kan zijn. Nou heb ik twee maanden geleden bloed laten prikken, om te laten onderzoeken of ik Corona heb gehad. Er werden antistoffen aangetroffen, ik heb dus Inderdaad Corona gehad, vermoedelijk al in maart. Ik ben toen namelijk met milde klachten twee weken thuis gebleven. Desalniettemin was de assistente bang dat ik toch alsnog Corona had opgelopen, als één van die unieke gevallen die tweemaal besmet worden. Om een lang verhaal kort te maken: ik heb me deze week alsnog laten testen, met een negatieve uitslag zoals verwacht. Ik snap die angst van zo’n assistente op zich wel, je kunt beter geen risico’s nemen. Aan de andere kant vind ik het ook niet nodig om mensen, die aantoonbaar immuun zijn, te laten testen en de toegang tot de huisarts te ontzeggen.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Corona-virus

Bericht door Richard » 23-01-2021 18:02

Of je het nu met me eens bent zoals Hans, of niet zoals Ted, daar gaat het me nog geeneens om. Het is dan ook niet mijn bedoeling om hier uitgebreid over C. te discussiëren. Daar zijn genoeg andere fora voor.

Terug naar de vraag, c.q. hypothese waar het mij om gaat.
Wat gebeurt er met de grotere (hoest-, en nies)druppeltjes als die door een stoffen (of ander materiaal) mondkapje geperst word ?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ook die druppels doorslaan in kleinere druppeltjes die ook nog eens langer blijven hangen, en dus ingeval er virusdeeltjes in voorkomen ook schadelijker zijn (dieper binnendringen ) dan de grotere druppels.
Het lijkt me met zoveel kennis hier op het forum ook voor wat aerosolen betreft, dat iemand hier vast wel iets zinnigs over kan zeggen.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Corona-virus

Bericht door Gerben » 23-01-2021 18:06

Richard schreef:
23-01-2021 18:02
Of je het nu met me eens bent zoals Hans, of niet zoals Ted, daar gaat het me nog geeneens om. Het is dan ook niet mijn bedoeling om hier uitgebreid over C. te discussiëren. Daar zijn genoeg andere fora voor.

Terug naar de vraag, c.q. hypothese waar het mij om gaat.
Wat gebeurt er met de grotere (hoest-, en nies)druppeltjes als die door een stoffen (of ander materiaal) mondkapje geperst word ?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ook die druppels doorslaan in kleinere druppeltjes die ook nog eens langer blijven hangen, en dus ingeval er virusdeeltjes in voorkomen ook schadelijker zijn (dieper binnendringen ) dan de grotere druppels.
Het lijkt me met zoveel kennis hier op het forum ook voor wat aerosolen betreft, dat iemand hier vast wel iets zinnigs over kan zeggen.
Kleinere druppeltjes is minder erge besmetting....dus minder klachten

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Corona-virus

Bericht door Richard » 23-01-2021 19:59

Gerben schreef:
23-01-2021 18:06
Richard schreef:
23-01-2021 18:02
Of je het nu met me eens bent zoals Hans, of niet zoals Ted, daar gaat het me nog geeneens om. Het is dan ook niet mijn bedoeling om hier uitgebreid over C. te discussiëren. Daar zijn genoeg andere fora voor.

Terug naar de vraag, c.q. hypothese waar het mij om gaat.
Wat gebeurt er met de grotere (hoest-, en nies)druppeltjes als die door een stoffen (of ander materiaal) mondkapje geperst word ?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ook die druppels doorslaan in kleinere druppeltjes die ook nog eens langer blijven hangen, en dus ingeval er virusdeeltjes in voorkomen ook schadelijker zijn (dieper binnendringen ) dan de grotere druppels.
Het lijkt me met zoveel kennis hier op het forum ook voor wat aerosolen betreft, dat iemand hier vast wel iets zinnigs over kan zeggen.
Kleinere druppeltjes is minder erge besmetting....dus minder klachten
Dat klinkt heel plausibel, en ben ik best bereid te geloven.
Alleen kleinere druppels die langer blijven hangen besmetten dan weer meer mensen over grotere afstand en mogelijk gedurende langere tijd. Oftewel minder erge besmetting c.q. klachten maar wel bij meer mensen lijkt me.
Bovendien wellicht dieper binnendringend dus blijft de vraag wat schadelijker is.

Grotere druppels die naar de grond vallen (en daar weinig kwaad doen) of de kleine die langer blijven hangen.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Corona-virus

Bericht door Hans » 24-01-2021 11:14

De luchtpijp vertakt zich in steeds nauwere kanaaltjes. Grote druppel komen niet veel verder dan 1e vertakking. Aerosolen kunnen veel dieper in longen doordringen, wat ziektebeeld dus verergert en daarmee zijn aerosolen dus veel gevaarlijker. Als er dan alleen maar gehamerd wordt op vooral houden aan maatregelen van bijna een jaar geleden was toen begrijpelijk, maar nu achterhaald.

@Ted, RIVM werkt cijfer dagelijks bij, maar daar zitten om diverse redenen resultaten bij van soms meer dan 3 weken geleden. Daarnaast geld dat hoe meer testen, hoemeer positieve uitslagen (al dan niet false). Op maandag en dinsdag wordt het meest getest, op woensdag en donderdag rond weekgemiddelde, van vrijdag t/m zondag het minst. R0 wordt gebruikt voor beslissingen door beleidmakers. Alleen deze berekening is gebaseerd op voortschrijdende gemiddelde over 4 weekdagen. Met als gevolg dat dag cijfers nu dalen, terwijl R0 stijgt. Als je dan even meeneemt dat iemand zich laat testen als hij/zij zich al een aantal dagen ziek voelt, dat de nieuwste maatregelen zijn genomen op basis van R0 van bijna een week eerder, tja...

Ted
Berichten: 4011
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 25-01-2021 13:07

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 11:30, 1 keer totaal gewijzigd.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Corona-virus

Bericht door Richard » 28-01-2021 22:06

@ Ted

"Blijf zoveel mogelijk thuis"
Oftewel blijf vooral zoveel mogelijk daar waar de meeste besmettingen plaatsvinden en men geen natuurlijk vitamine D bekomt.
#selffulfilling prophecy#
Draag ook vooral niet werkende (zelfs averechts werkende zoveel is wel duidelijk zie voorgaande berichten) mondkapjes.
#idem dito#

Grappig ook hoe het bestaat dat nota bene iemand die het KNMI aanvalt over een afronding van 0.001 graad c op jaarbasis de RIVM gegevens up-to-date noemt, maar dat terzijde.

Geen aanval hoor, ik trek alleen een conclusie :D

Overigens heb ik de vraag ook elders neergelegd vwb mondkapjes en aerosolen en kreeg ik te horen dat dat nog niet onderzocht was. Men wil hiermee ook niet over 1 nacht ijs gaan. Me dunkt we zijn zo'n 300 nachten verder en er had na uitgebreid onderzoek al anderhalve meter ijs kunnen liggen :kopstoter:
Word vervolgd is me toegezegd, dat dan weer wel.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Corona-virus

Bericht door Hans » 29-01-2021 10:38

Blotkamp, R.E. (Richard) schreef:
28-01-2021 22:06
@ Ted

"Blijf zoveel mogelijk thuis"
Oftewel blijf vooral zoveel mogelijk daar waar de meeste besmettingen plaatsvinden en men geen natuurlijk vitamine D bekomt.
#selffulfilling prophecy#
Draag ook vooral niet werkende (zelfs averechts werkende zoveel is wel duidelijk zie voorgaande berichten) mondkapjes.
#idem dito#

Grappig ook hoe het bestaat dat nota bene iemand die het KNMI aanvalt over een afronding van 0.001 graad c op jaarbasis de RIVM gegevens up-to-date noemt, maar dat terzijde.

Geen aanval hoor, ik trek alleen een conclusie :D

Overigens heb ik de vraag ook elders neergelegd vwb mondkapjes en aerosolen en kreeg ik te horen dat dat nog niet onderzocht was. Men wil hiermee ook niet over 1 nacht ijs gaan. Me dunkt we zijn zo'n 300 nachten verder en er had na uitgebreid onderzoek al anderhalve meter ijs kunnen liggen :kopstoter:
Word vervolgd is me toegezegd, dat dan weer wel.
Hier zijn veel onderzoeken naar gedaan, met evenzovele publicaties, zie website Maurice de Hond. Maar ja statistici worden door RIVM volkomen genegeerd, men wil zelf tzt het wiel uitvinden, zie ook op de site van Maurice de zeer terechte kritiek op de wekelijkse presentatie van RIVM rapporten die aan alle kanten rammelt, klik ook eens op de site op de knop Live Video's
https://maurice.nl

Plaats reactie