Corona-virus

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Corona-virus

Bericht door Gerben » 27-06-2020 20:50

Ja waar zou dat vocht nu vandaan komen? Wij weerliefhebbers zouden dat toch moeten weten!!


"Lekkage
En dan, na ruim een week, verslechtert de situatie acuut, een tafereel dat artsen wereldwijd voor raadselen stelt, alsof het lichaam na een dag of tien op een T-splitsing komt en de verkeerde afslag neemt. Op een röntgenfoto zien de longen, normaal gesproken zwart van kleur, er opeens uit als matglas: overal vocht, de longen dreigen te verdrinken. Dat moet duiden op ARDS, een ziektebeeld waarbij de longen het zo zwaar hebben dat beademing nodig is. Het zijn de inderhaast opgetrommelde immuuncellen die dat vocht op hun geweten hebben, ze veroorzaken ontstekingen om de schade op te kunnen ruimen. Maar artsen merken al snel dat zich iets wonderlijks voordoet: ze zien wel matglas, de patiënt is ook kortademig, maar op de foto’s zijn aanvankelijk nauwelijks sporen van ARDS te zien. Waar komt al dat vocht dan vandaan?"

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Corona-virus

Bericht door Gerben » 28-06-2020 12:00

Zo vaak gehoord dat het virus versnelt en dat dan mensen in ongeveer 24 uur in het ziekenhuis versneld achteruitgaan. Dat een virus versnelt is onbegrepen. Klopt ook want dat virus zal niet versnellen. Wat versnelt er wel? De trigger zit in het infuus want daar zit zout en of glucose in volgens Wiki. Wat doet zout en of glucose dan? Als mineraalwater verstoord wordt door andere stoffen gaat het minder verdampen. Koorts loopt op. Door de achteruitgaande hygiëne van de patiënt in de dagen voordat de patiënt in het ziekenhuis kwam zijn poriën dichtgeslibd. In het ziekenhuis kom je in een vicieuze cirkel terecht....

Waarom meer mensen met overgewicht?

e=m zo stelde Einstein. Dus mensen met overgewicht moeten relatief meer energie afvoeren

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Corona-virus

Bericht door Gerard » 04-07-2020 23:37

Poriën die dichtslibben door minder wassen? Dat is echt niet het geval, dat zweet laat zich niet tegenhouden. Dan zouden veel zwervers en daklozen niet lang te leven hebben. Ik heb gelezen dat dat vocht komt door een overreactie van het lichaam, auto-immuunachtig, wat je ziet bij zonneallergie bijvoorbeeld, oedeem in de huid door overactieve witte bloedlichaampjes.

"Als mineraalwater verstoord wordt door andere stoffen gaat het minder verdampen", die parallel is me niet zo duidelijk. Door infuus van 0,9% NaCl (fysiologische zoutoplossing) en glucose zouden de longen vollopen?

Ted
Berichten: 4011
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 31-07-2020 20:56

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 14:16, 1 keer totaal gewijzigd.

Wilfried
Berichten: 239
Lid geworden op: 31-12-1987

Re: Zomer 2020

Bericht door Wilfried » 31-07-2020 22:39

Ted schreef:
31-07-2020 20:56
Vandaag las ik in de krant eigenlijk iets doms. Er stond op de voorpagina van het Noordhollands Dagblad het volgende:
'Stranddag Kom maar op met die zon.'

Ik denk dan in de coronatijd en 1 1/2 meter afstand het volgende:
'Stranddag Kom maar op met die corona.'

Het kweekt juist corona. Te volle treinen, te dicht op elkaar. Iedereen zit in elkaars nek te hijgen. De toename per dag is de laatste weken al vertienvoudigd. Rond 5 juli was dit 36 per dag en nu is dat 340 personen. Als dit doorgaat zitten we over 2 a 3 weken in een totale lockdown. Dan zijn we uitgezomerd. Kunnen we binnen lekker tegen onze eigen muren kijken van je woonkamer. :kopstoter:

Toevallig is nu net op NPO1 Ab Osterhaus aan het woord. Hij zegt dat als we zoals vandaag zo doorgaan, hij bang is voor een tweede golf. Nu is het nog maar eind juli, hoe is het als straks de R weer in de maand zit, zegt ie. Het blijft onzeker, maar de mensen moeten zich niet te nonchalant gedragen nu.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Zomer 2020

Bericht door Gerard » 31-07-2020 23:34

Wilfried schreef:
31-07-2020 22:39
Ted schreef:
31-07-2020 20:56
Vandaag las ik in de krant eigenlijk iets doms. Er stond op de voorpagina van het Noordhollands Dagblad het volgende:
'Stranddag Kom maar op met die zon.'

Ik denk dan in de coronatijd en 1 1/2 meter afstand het volgende:
'Stranddag Kom maar op met die corona.'

Het kweekt juist corona. Te volle treinen, te dicht op elkaar. Iedereen zit in elkaars nek te hijgen. De toename per dag is de laatste weken al vertienvoudigd. Rond 5 juli was dit 36 per dag en nu is dat 340 personen. Als dit doorgaat zitten we over 2 a 3 weken in een totale lockdown. Dan zijn we uitgezomerd. Kunnen we binnen lekker tegen onze eigen muren kijken van je woonkamer. :kopstoter:

Toevallig is nu net op NPO1 Ab Osterhaus aan het woord. Hij zegt dat als we zoals vandaag zo doorgaan, hij bang is voor een tweede golf. Nu is het nog maar eind juli, hoe is het als straks de R weer in de maand zit, zegt ie. Het blijft onzeker, maar de mensen moeten zich niet te nonchalant gedragen nu.
Het kan meevallen, het virus kan én niet tegen UV én niet tegen ozon waar het RIVM voor waarschuwde. Dat is juist een prima sterilisatiemiddel, schimmels bacteriën en virussen worden ermee vernietigt. De mens heeft er niet zo snel last van, we hebben anti-oxidanten in ons lichaam, vooral bij de juiste voedselkeuzes. Waar we wel slecht tegen kunnen is het scala aan chemicaliën die uit de gore houtkorven komen die blijkbaar zonodig gestookt moeten worden als het een mooie zomeravond is (en maar promoten op TV en in de bouwmarkten en het ministerie volksgezondheid maar zwijgen). Veel gezondheidsschadelijker dan een beetje ozon, dat dus juist gunstige werking heeft.

Maar dit valt onder item Corona, dus de berichten zijn verplaatst.

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Corona-virus

Bericht door Gert » 05-08-2020 15:07

Ter info


De gemeten zonnestraling lag tussen half maart en half juni ongeveer 2,5 procent hoger dan het gemiddelde over dezelfde periode in de afgelopen vier jaar. Sinds de maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus werden afgekondigd, heeft meer zonnestraling het aardoppervlak kunnen bereiken. Dat blijkt uit onderzoek van KNMI en de TU Delft.

De relatie tussen zonnestraling, luchtvervuiling en bewolking is complex. Wat het onderzoek lastig maakt, is dat ook een veranderende bewolking effect heeft op de invallende zonnestraling. Daarom zijn alleen gegevens gebruikt van onbewolkte uren, dus alleen overdag als de zon schijnt.

Afname luchtvervuiling

De maatregelen hebben ook geleid tot een afname van luchtvervuiling boven Nederland. Het vliegverkeer viel zo goed als stil, het wegverkeer halveerde min of meer en ook de industriële activiteit daalde. De uitstoot van vliegtuigen, auto's en fabrieken vormt zogeheten aerosolen, deeltjes die zonnestraling kunnen tegenhouden.

Langetermijntrends, typisch over periodes van meer dan 10 jaar, in zonnestraling worden vooral toegeschreven aan wolken en aerosolen (fijne deeltjes in de lucht). Ongeveer 80 procent van de aerosolen worden door de mens uitgestoten. Natuurlijke bronnen van aerosolen zijn onder andere Saharazand (een paar jaar geleden is onze zon hierdoor rood gekleurd geweest) en zout vanaf de zee.

Invloed van aerosolen

Er wordt onderzoek gedaan naar de invloed van aerosolen op de opwarming van de aarde. Het lijkt erop dat we dit misschien experimenteel kunnen bepalen dankzij het coronavirus.


Klimaatbericht door Pier Siebesma (KNMI) en Marieke Dirksen (TU Delft)

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Corona-virus

Bericht door Gerard » 10-08-2020 16:39

Niets nieuws onder de zon (wat toepasselijk), er wordt al heel lang onderzoek gedaan naar de rol van aerosol in de stralingsbalans en daarvoor zijn al legio episodes met lage en hoge luchtverontreiniging tijdens zonnig weer bekend. Al voor 2000 werden de optische eigenschappen van aerosol bestudeerd. De daling bij aanvoer van continentale lucht tijdens de Corona-crisis (inmiddels alweer terug naar de oude situatie) is een extra bouwsteen in het geheel.

Richard
Berichten: 5120
Lid geworden op: 31-12-1993

Re: Corona-virus

Bericht door Richard » 22-01-2021 07:30

Zomaar een idee :

Wat betreft aerosolen is het toch hoe kleiner hoe schadelijk maw hoe dieper in de longen binnendringend hoe schadelijker (vgl : fijnstof)

Vergelijk het zitten onder een stoffen zonnescherm bij een regenbui nu eens met het dragen van een mondkapje.

Tijdens een regenbui voel je als het ware een deel van de regendruppels door het doek heen als een fijne nevel doorslaan. Gelukkig zijn die hele fijne druppeltjes niet schadelijk.

Als we hoesten dan kan ik me voorstellen dat de druppeltjes al vrij gauw naar de grond vallen en volgens mij is hier dan ook de anderhalve meter afstand op gebaseerd.

Wat gebeurt er met de grotere (hoest-, en nies)druppeltjes als die door een stoffen (of ander materiaal) mondkapje geperst word ?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ook die druppels doorslaan in kleinere druppeltjes die ook nog eens langer blijven hangen, en dus ingeval er virusdeeltjes in voorkomen ook schadelijker zijn (dieper binnendringen ) dan de grotere druppels.
25 juli 2019 : Warnsveld is niet meer. Gilze-Rijen 40,7 maar voor hoe lang. 1 dag of 75 jaar of...
Dit is de dag waarvan we wisten dat die zou komen... Toch ?

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Corona-virus

Bericht door Hans » 22-01-2021 18:13

Blotkamp, R.E. (Richard) schreef:
22-01-2021 07:30
Zomaar een idee :

Wat betreft aerosolen is het toch hoe kleiner hoe schadelijk maw hoe dieper in de longen binnendringend hoe schadelijker (vgl : fijnstof)

Vergelijk het zitten onder een stoffen zonnescherm bij een regenbui nu eens met het dragen van een mondkapje.

Tijdens een regenbui voel je als het ware een deel van de regendruppels door het doek heen als een fijne nevel doorslaan. Gelukkig zijn die hele fijne druppeltjes niet schadelijk.

Als we hoesten dan kan ik me voorstellen dat de druppeltjes al vrij gauw naar de grond vallen en volgens mij is hier dan ook de anderhalve meter afstand op gebaseerd.

Wat gebeurt er met de grotere (hoest-, en nies)druppeltjes als die door een stoffen (of ander materiaal) mondkapje geperst word ?

Ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat ook die druppels doorslaan in kleinere druppeltjes die ook nog eens langer blijven hangen, en dus ingeval er virusdeeltjes in voorkomen ook schadelijker zijn (dieper binnendringen ) dan de grotere druppels.
Helemaal mee eens, alleen RIVM/OMT/Kabinet weigeren dit eerlijk te benoemen. De leiding van RIVM blijft met hun niet up-to-date en onbetrouwbare cijfers alleen maar zeuren over afstanden, handen wassen, mondkapjes en thuisblijven, terwijl eigen medewerkers een andere mening hebben, o.a. over ventilatie en aerosolen. Men volgt alleen de mening van andere EU landen zonder zich zelf eens te verdiepen in de sinds vorig jaar beschikbare vele nieuwere onderzoeksresultaten. Ook hun wekelijkse update rammelt statistisch aan alle kanten. Avondklok is hier een goed voorbeeld van, cijfers dalen in werkelijkheid, Engelse variant lijkt ook niet echt van belang, ook niet in Lansingerland.

Plaats reactie