Corona-virus

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Corona-virus

Bericht door Gert » 15-03-2020 08:07

We beleven mondiaal en in Nederland momenteel bijzondere tijden. Een groot deel van de mondiale economie komt piepend en krakend tot stilstand. Zo neemt het aantal vluchten mondiaal dagelijks verder af. Deze crisis zou misschien wel interessant studiemateriaal kunnen opleveren. Ik ga er namelijk vanuit dat de CO2 uitstoot tijdelijk daalt en dat er beduidend minder contrails worden aangemaakt. Vooral het laatste zal voor klimatologen interessant zijn om te kijken of het effect heeft om de mondiale temperatuur. Ik meen dat tijden 9/11 de temperatuur een kleine daling liet zien omdat er minder kunstmatige bewolking werd gevormd. Ik ben benieuwd of de huidige crisis ook in de klimatologie/ meteorologie een bepaalde impact laat zien .

Een ander aspect is de biometeorologie. In hoeverre gaat het virus reageren op het zomerhalfjaar wat aanstaande is. Zal het virus verdwijnen of verzwakken? Blijft het actief op het zuidelijk halfrond? De toekomst zal het leren.

Hans
Berichten: 1292
Lid geworden op: 31-12-2004
Contacteer:

Re: corona virus

Bericht door Hans » 15-03-2020 10:36

En zo wordt een virus inderdaad toch nog weergerelateerd, maar dan met een mens als tussenstap.
Los van dit ik dit vooral heel eng vind (mensen van mijn generatie hebben nog nooit ergens bang voor hoeven zijn, dus we kunnen het geen maat geven) is het meteorologisch best een interessante zaak. Twee keer eerder hebben we een significante afname van het vliegverkeer gezien, in 2001 en in 2012 (aanslagen en een vulkaanuitbarsting). Beide waren echter van betrekkelijk korte duur. Ordegrootte enkele dagen tot een week.

Dit kan echter wel eens een maand of wat gaan duren, verondersteld dat de samenleving en beschaving het houdt zodat er straks weer iets te herstellen valt. Dat gaan we met enige waarschijnlijkheid wel vernemen in de stralingsbalansen op hogedrukdagen in gebieden waar het normaliter vol met vliegverkeer zit. Omdat dit wereldwijd is, zal het effect ook alleen maar duidelijker zijn. Hou die servers, dataloggers en automatische pyranometers aan de praat. Mocht dit met een gruwelijkse sisser aflopen na een maand of twee lockdown, dan hebben we inderdaad interessant studiemateriaal.

Pieter
Berichten: 3039
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: corona virus

Bericht door Pieter » 15-03-2020 13:01

Het is vreselijk wat er momenteel gebeurt, Maar zoals de legendarische Johan Cruijf al zei: ieder nadeel heeft z'n voordeel. Minder vliegverkeer, de lucht wordt al meetbaar schoner, minder verkeer op de weg dus minder files en minder ongelukken en zo zijn er nog wel wat voordelen te bedenken.

Ted
Berichten: 4011
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 15-03-2020 13:38

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 19:34, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 1696
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: corona virus

Bericht door Hans » 15-03-2020 13:59

De natuur straft de mens uiteindelijk af. De manier waarop beslist ook de natuur. Doordat alles wereldwijd beperkt wordt zouden de natuur en atmosfeer daar baat bij kunnen hebben. De mens kan niet straffeloos alles naar zijn hand zetten.
De natuur komt dan met iets (dat zien we nu, en er zal nog wel meer volgen!) waarop de mens vooreerst nog geen antwoord heeft.
En,.....een virus kan ook nog eens muteren en wie weet wat dat weer tot gevolg heeft...
Laten we hopen dat het allemaal toch nog mee gaat vallen maar ik ben wel bang.....

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: corona virus

Bericht door Dick » 17-03-2020 10:22

Sinds gisteren zit ik thuis, vanwege een hoestje en ontstoken luchtwegen. Voor mij op zich niets bijzonders, maar het zou een milde reactie op Corona kunnen zijn. Het is sowieso niet verstandig naar mijn werk te gaan. We rijden met onze ploegjes voor groenonderhoud van en naar de werkplek in pick-ups. Onmogelijk om dan 1,5 meter afstand te houden. Het risico op besmetting is hoog. Het is prachtig weer, heerlijk om buiten te werken. Veel meer dan een frisse neus halen zit er voorlopig niet meer in. Ondertussen maar hopen dat de maatregelen die nu genomen worden genoeg zullen zijn om Italiaanse toestanden te voorkomen. Het zal een zaak van lange adem worden, met mogelijk zelfs een complete ‘lockdown’. Hoe dan ook in alle opzichten maatschappelijk ontwrichtend. Het zou best kunnen dat we over een paar maanden hittegolven gaan verwelkomen als medestrijders tegen het virus. Als mocht blijken dat hoge temperaturen de verspreiding ervan afremmen.

Pieter
Berichten: 3039
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: corona virus

Bericht door Pieter » 17-03-2020 16:28

Ik bevind mij nagenoeg in de zelfde situatie als Dick, Ook ik zit thuis met hoestbuien door vastzittend slijm en neusverkoudheid en een beetje koorts maar ze willen mij niet testen, Ook ik werk in het groen met een groepje collega's die ik niet wil besmetten. Even naar de supermarkt gefietst om brood te halen, maar vandaag geen brood op de plank alleen een paar croissantjes, egoïstisch gedrag steekt de kop op, en niemand weet hoe lang het gaat duren. Hopelijk draait een warme zomer dit virus de nek om.

Ko
Berichten: 5909
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: corona virus

Bericht door Ko » 17-03-2020 16:48

Heb zelf (nog) nergens last van. Misschien heb ik het geluk dat ik vorig najaar al flink ziek ben geweest, mega verkouden doodmoe en wat koorts hielden toen dik twee weken aan.

Als je hier buiten kijkt oogt het wat rustiger. Toch zijn er ook velen die zich niks aan lijken te trekken van het virus. Hebben allemaal ramen open en lopen en fietsen volop buiten. Alsof er niks aan de hand is. Dit lokt wel uit tot een complete lockdown. Of ze zich er dan aan houden? Naar je werk of supermarkt mag ook dan nog gewoon. Of buiten rondom ieders eigen huis. Mensen zijn heel eigenwijs.

Of warm en zonnig weer invloed heeft op het virus weet niemand. In Italië is het zonnig en tussen 15 en 20 graden, terwijl Carona daar ook nog gewoon volop heerst en het land op slot zit. Denk dat de invloed op het virus veel groter is dat hoe meer mensen het hebben gehad des te groter het aantal mensen dat dan immuun is geworden. Dat gaat in rap tempo want het aantal nieuwe besmettingen rijst de pan uit van dag tot dag.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Ted
Berichten: 4011
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 17-03-2020 18:31

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.

Ted
Berichten: 4011
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 17-03-2020 18:35

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 19:32, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie