Steeds hoor je de wind!!

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Albert
Berichten: 133
Lid geworden op: 17-01-2020

Steeds hoor je de wind!!

Bericht door Albert » 21-02-2020 23:59

Inderdaad. Steeds hoor je de wind. Overigens een oude hit van de groep Kadanz. Toch wel erg toepasselijk op dit moment en de afgelopen weken. Van veel mensen om mij heen krijg ik nu de vragen: Hoe kan dit? Al zo'n drie weken aan de gang. Windkracht 7 en dan weer kracht 8 aan de kust. Nog nooit meegemaakt en zolang. Ook van Albert..... zet die wind nu eens uit! Mensen worden er duidelijk moe van. En als het dan nog eens regent ook..... meer hoef ik niet bij jullie te vermelden. Toch? Wat ik als antwoorden meegeef is het volgende. De temperatuur verschillen tussen het noordelijk- en het zuidelijkhalfrond gaan nu kleiner worden. Het zeewater bij ons is nu niet bepaald echt afgekoeld. Dit is een pluspunt en is zeker van invloed op ons weer. De hogedruk opbouw wint hier door terrein en zal de straalstroom doen opschuiven naar het Noorden. Al met al duurt dit nog een paar weken en komen we vanaf begin maart in rustiger vaarwater.

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Steeds hoor je de wind!!

Bericht door Ko » 22-02-2020 07:19

Ik vind de duur van deze westcirculatie niets bijzonders hoor. Al vaker meegemaakt in verleden winters. Lang geleden weliswaar maar toch, het kwam al eerder voor. En toen duurde het wel langer dan drie weken.

Hier valt de regen bijna alleen maar 's avonds en 's nachts dus velen zullen daar geen last van hebben. En dan hier ook nog de helft minder dan in het noorden. Daar baal ik alleen maar als een stekker van. Ik vind dat meer opvallend, die hardnekkige tweedeling. Al meerdere jaren duurt dat voort.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Steeds hoor je de wind!!

Bericht door Jurgen » 22-02-2020 08:42

De meest sprekende voorbeelden van langdurige westcirculaties vind ik winter 1987-1988 en 1994-1995. In 1988 sloeg het in april, na 3,5 maand vrijwel onafgebroken wc, radicaal om naar droog en stabiel weer, waarna in juli 1988 de westcirculatie ten volle terugkwam en toen t/m september voortduurde. Met onderbreking van de eerste augustusweken...
En in 1974 begon in juli een westcirculatie die het een half jaar zou uithouden...

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Steeds hoor je de wind!!

Bericht door Dick » 22-02-2020 09:40

Ko schreef:
22-02-2020 07:19
Ik vind de duur van deze westcirculatie niets bijzonders hoor. Al vaker meegemaakt in verleden winters. Lang geleden weliswaar maar toch, het kwam al eerder voor. En toen duurde het wel langer dan drie weken.

Hier valt de regen bijna alleen maar 's avonds en 's nachts dus velen zullen daar geen last van hebben. En dan hier ook nog de helft minder dan in het noorden. Daar baal ik alleen maar als een stekker van. Ik vind dat meer opvallend, die hardnekkige tweedeling. Al meerdere jaren duurt dat voort.

Vermoedelijk balen ze in het noorden ook van die tweedeling. :paraplu:

Ko
Berichten: 5930
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Steeds hoor je de wind!!

Bericht door Ko » 22-02-2020 10:35

Jurgen schreef:
22-02-2020 08:42
In 1988 sloeg het in april, na 3,5 maand vrijwel onafgebroken wc, radicaal om naar droog en stabiel weer, waarna in juli 1988 de westcirculatie ten volle terugkwam en toen t/m september voortduurde. Met onderbreking van de eerste augustusweken...pa
En in 1974 begon in juli een westcirculatie die het een half jaar zou uithouden...
Het is te hopen dat het voorjaar een onderbreking geeft, met droge april en/of mei. Des te groter de kans op een natte zomer. Behalve 1988 kwam dat ook voor in 1987, 1993, 1998, 2000, 2007 en 2011. Al deze jaren hadden ook die westcirculaties in de winter.
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Hans
Berichten: 1736
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Steeds hoor je de wind!!

Bericht door Hans » 22-02-2020 12:29

Het weer heeft gelukkig geen herinnering. De kansen op weerpatronen die elkaar opvolgen zijn er natuurlijk wel (bepaalde voorkeuren van luchtdrukverdelingen).
Echter gelukkig is geen jaar hetzelfde. Dat biedt toch hoop op verrassingen hetgeen weer bijdraagt aan meer of minder plezier aan de weerhobby.
Niemand kan in de toekomst kijken. Dus,......geen zorgen over maken..

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Steeds hoor je de wind!!

Bericht door Gerben » 22-02-2020 12:44

Hans schreef:
22-02-2020 12:29
Het weer heeft gelukkig geen herinnering. De kansen op weerpatronen die elkaar opvolgen zijn er natuurlijk wel (bepaalde voorkeuren van luchtdrukverdelingen).
Echter gelukkig is geen jaar hetzelfde. Dat biedt toch hoop op verrassingen hetgeen weer bijdraagt aan meer of minder plezier aan de weerhobby.
Niemand kan in de toekomst kijken. Dus,......geen zorgen over maken..
Water heeft wel geheugen dus het weer ook. De manier waarop het valt is groter dan de corioliskracht. Als je dat gaat testen in een grote stilstaande bak water dan keert de corioliskracht pas na 20/30 dagen terug. Onderschat dat geheugen van het weer niet

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Steeds hoor je de wind!!

Bericht door Pieter » 22-02-2020 14:08

In de GFS kaarten vanaf 1 maart trekken de lagedrukgebieden steeds zuidelijker en gaan via Belgie/ noord Frankrijk naar het zuidoosten, waarschijnlijk door een meer zuidelijke straalstroom Als dit werkelijkheid wordt volgt er misschien nog wat late winter/ lente kou.

Pieter
Berichten: 3054
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Steeds hoor je de wind!!

Bericht door Pieter » 22-02-2020 15:59

Al het derde weekend met stormweer, mijn dochter vroeg al wat de naam van deze storm is ? voor zo ver ik weet heeft deze geen naam !!

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Steeds hoor je de wind!!

Bericht door John » 22-02-2020 17:28

Hans schreef:
22-02-2020 12:29
Het weer heeft gelukkig geen herinnering. De kansen op weerpatronen die elkaar opvolgen zijn er natuurlijk wel (bepaalde voorkeuren van luchtdrukverdelingen).
Echter gelukkig is geen jaar hetzelfde. Dat biedt toch hoop op verrassingen hetgeen weer bijdraagt aan meer of minder plezier aan de weerhobby.
Niemand kan in de toekomst kijken. Dus,......geen zorgen over maken..
Behalve dat het allemaal zachte jaren zijn, waarin de zachte maanden overheersen.

Plaats reactie