Winter 2020, de saaiste ooit?

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2020, de saaiste ooit?

Bericht door Hans » 02-02-2020 19:04

Ik ben totaal geen deskundige!! Toch denk ik ook dat als je in tijden van eeuwen denkt het klimaat fluctueert.
Tijdvakken van eeuwen zijn overzichtelijker dan van jaren of decennia. Na heeeele lange tijden kun je pas iets goed vaststellen.
De mensheid zal wel enigszins bijdragen maar ik geloof niet zo grootschalig als men ons voor schotelt.
Eerder langdurige klimaatwisselingen die al duizenden jaren bezig zijn.
Een mensenleeftijd (laten we 80/90 jaar nemen) kan mogelijk een flinke opwarming meemaken, daarna weten we het niet...80/90 jaar is een mm-tje op een km.

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2020, de saaiste ooit?

Bericht door Sebastiaan » 02-02-2020 19:34

Dick schreef:
02-02-2020 18:04
Sebastiaan schreef:
02-02-2020 11:29
Gert schreef:
02-02-2020 11:21
Bij WNL was Salomon Kroonenberg te gast . Hij relativeerde de klimaathype . Kortom hou hoop winterliefhebbers
Kroonenberg is een notoire leugenaar. Hij is vaak op zijn onjuiste gedachten gewezen, maar blijft er mee door gaan. Onbegrijpelijk.
https://klimaatveranda.nl/2017/02/06/de ... #more-4727
Net nog een boek van Kroonenberg uitgelezen. Hij is geoloog; ik heb fysische geografie gestudeerd en heel erg in geologie geïnteresseerd. Kroonenberg denkt in termijnen van geologische tijdvakken en dan heb je het inderdaad over klimaatschommelingen waarbij de huidige vooralsnog in het niet valt. Hij is er duidelijk niet van overtuigd dat de huidige opwarming uit menselijk handelen voortkomt, ziet deze eerder als een natuurlijke variatie zoals de Kleine IJstijd en de warme Middeleeuwen. Daarnaast ziet hij de volgende IJstijd al aankomen, binnen 10.000 jaar, en betoogt hij dat we de opwarming misschien wel nodig hebben om de gevolgen daarvan (enigszins) te verzachten. Persoonlijk lijkt me dit een gevaarlijk streven. Om doelbewust een potentieel catestrofale opwarming op een termijn van decennia tot eeuwen te bevorderen om een in principe onafwenbare catastrofale afkoeling op een termijn van duizenden jaren mogelijk een beetje te kunnen uitstellen. Bovendien ga ik ervan uit dat de mensheid over 10.000 jaar wel over middelen beschikt om een nieuwe IJstijd te doorstaan. Of Kroonenberg een (notoire) leugenaar is durf ik niet te zeggen. Ik hoop toch dat hij integer handelt vanuit zijn vakdiscipline en zich niet voor het karretje van populistische ‘klimaatontkenners’ laat spannen.
Hoi Dick, ik raad je aan de test in de link te lezen. https://klimaatveranda.nl/2017/02/06/de ... #more-4727 Daarin je lezen dat zijn stellingen onderuit zijn gehaald. Toch blijft hij ze verkondigen. Waarom nodigt WNL hem uit? En geen expert op het gebied van zeewaterstijging. Die zijn er. M.a.w. het is een activistisch, politieke insteek om leugens en verdraaiingen de wereld in te brengen. Ik vind dat bedroevend. Laten we praten op basis van feiten, naar voren gebracht door experts.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2020, de saaiste ooit?

Bericht door John » 02-02-2020 23:07

De vraag stellen, is de vraag beantwoorden. ;)
Je antwoord staat voor je vraag.

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Winter 2020, de saaiste ooit?

Bericht door Johan » 03-02-2020 07:38

Sebastiaan schreef:
02-02-2020 19:34
Dick schreef:
02-02-2020 18:04
Sebastiaan schreef:
02-02-2020 11:29
Gert schreef:
02-02-2020 11:21
Bij WNL was Salomon Kroonenberg te gast . Hij relativeerde de klimaathype . Kortom hou hoop winterliefhebbers
Kroonenberg is een notoire leugenaar. Hij is vaak op zijn onjuiste gedachten gewezen, maar blijft er mee door gaan. Onbegrijpelijk.
https://klimaatveranda.nl/2017/02/06/de ... #more-4727
Net nog een boek van Kroonenberg uitgelezen. Hij is geoloog; ik heb fysische geografie gestudeerd en heel erg in geologie geïnteresseerd. Kroonenberg denkt in termijnen van geologische tijdvakken en dan heb je het inderdaad over klimaatschommelingen waarbij de huidige vooralsnog in het niet valt. Hij is er duidelijk niet van overtuigd dat de huidige opwarming uit menselijk handelen voortkomt, ziet deze eerder als een natuurlijke variatie zoals de Kleine IJstijd en de warme Middeleeuwen. Daarnaast ziet hij de volgende IJstijd al aankomen, binnen 10.000 jaar, en betoogt hij dat we de opwarming misschien wel nodig hebben om de gevolgen daarvan (enigszins) te verzachten. Persoonlijk lijkt me dit een gevaarlijk streven. Om doelbewust een potentieel catestrofale opwarming op een termijn van decennia tot eeuwen te bevorderen om een in principe onafwenbare catastrofale afkoeling op een termijn van duizenden jaren mogelijk een beetje te kunnen uitstellen. Bovendien ga ik ervan uit dat de mensheid over 10.000 jaar wel over middelen beschikt om een nieuwe IJstijd te doorstaan. Of Kroonenberg een (notoire) leugenaar is durf ik niet te zeggen. Ik hoop toch dat hij integer handelt vanuit zijn vakdiscipline en zich niet voor het karretje van populistische ‘klimaatontkenners’ laat spannen.
Hoi Dick, ik raad je aan de test in de link te lezen. https://klimaatveranda.nl/2017/02/06/de ... #more-4727 Daarin je lezen dat zijn stellingen onderuit zijn gehaald. Toch blijft hij ze verkondigen. Waarom nodigt WNL hem uit? En geen expert op het gebied van zeewaterstijging. Die zijn er. M.a.w. het is een activistisch, politieke insteek om leugens en verdraaiingen de wereld in te brengen. Ik vind dat bedroevend. Laten we praten op basis van feiten, naar voren gebracht door experts.

Zijn stellingen onderuit gehaald ? Zal wel zijn door de globalistische elite die aan heel die klimaatonzin geld wil verdienen. Ik geloof Kroonenberg wel.

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Winter 2020, de saaiste ooit?

Bericht door Dick » 03-02-2020 20:48

Nou ja, uit dat topic (‘het klimaatrelativisme van...Kroonenberg’) dat ik ruim vijf jaar geleden zelf heb geopend en nu uit de mottenballen heb gehaald blijkt dat ik toendertijd de kritische reacties op de opvattingen van Kroonenberg al heb gelezen. Ik was dat alweer vergeten. Het lijkt er toch op dat deze geoloog van een twijfelaar in een rabiate ontkenner is veranderd. We worden overspoeld met warmterecords, maar de stellingen lijken zich alleen maar te verharden. Ik hoor dooddoeners als “vroeger was het ook warm”, of “op andere plaatsen is het juist koud”. Er lijkt geen kruid opgewassen tegen dergelijke onnozelheden.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2020, de saaiste ooit?

Bericht door Vincent » 05-02-2020 13:15

Mocht het komende zondag inderdaad flink gaan stormen, dan is de winter van 2020 wat mij betreft alsnog niet meer de saaiste ooit. Flinke stormen zijn hier in het binnenland best zeldzaam namelijk!

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2020, de saaiste ooit?

Bericht door Hans » 08-02-2020 13:37

En mischien worden de kaarten dan eens goed door elkaar geschud en komt koudere lucht wat meer in beweging.....??

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2020, de saaiste ooit?

Bericht door Hans » 09-02-2020 09:57

Hopen op late kou is meer dan de realiteit waarschijnlijk.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2020, de saaiste ooit?

Bericht door Pieter » 11-02-2020 19:45

Nog steeds geen echt winterweer, maar de saaiheid is er wel van af, met een echte storm die al 3 dagen voortduurt, met daarbij buien met regen, hagel, natte sneeuw en gisteravond een stevig onweer, al meer reuring dan de hele maanden december en januari tesamen, en er komt nog meer aan , ook de dagen met hoge temperaturen (Tot ruim 13 C )zijn bijzonder.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Winter 2020, de saaiste ooit?

Bericht door Vincent » 11-02-2020 22:58

Inderdaad, dit zijn de eerste boeiende dagen in maanden, wat mij betreft zelfs sinds eind augustus! En die dodelijke saaiheid lijkt voorlopig ook wel even weg te blijven. :)

Plaats reactie