.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Lente 2020

Bericht door Dick » 01-06-2020 10:11

Jan Visser had als commentaar op zijn website “het lijkt me onmogelijk dat de lente dit huzarenstukje de komende decennia (!) nog eens gaat uithalen.” Ik durf dat niet zo stellig te beweren. “The sky is the limit” zou ik in goed Nederlands willen zeggen. De Lente Van Twintig had zich in De Bilt op een haar na in de top drie van zonnigste zomers/zonnigste seizoenen gewurmd. ‘Zonnehoofdstad’ Den Helder moest deze lente alleen de zomer van 1976 voor zich dulden.
Het KNMI heeft afgelopen voorjaar ook een nieuw record zonneschijnpercentage geboekt: 62% (was 58% in de zomer van 1947). Ook hier zijn de bakens verzet.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Lente 2020

Bericht door Daniël » 01-06-2020 10:24

Op https://www.aer.com/science-research/cl ... cillation/ "Arctic Oscillation and Polar Vortex Analysis and Forecasts" wordt uitgelegd dat er nu nog steeds koppelingen zijn tussen de troposfeer en de stratosfeer en op zijn beurt weer tussen de stratosfeer en de troposfeer. En dat een koppeling tussen de stratosfeer en de troposfeer de oorzaak is van noordelijk gelegen blokkades zoals wij die in afgelopen mei hebben gehad. En verder dat een dynamisch geforceerde Final Warming meer invloed op het weer heeft dan een Final Warming t.g.v. alleen maar het opwarmen van de stratosfeer t.g.v. de warmtestraling van de zon zelf.
GFSOPNH00_0_41.png
GFSOPNH00_0_42.png
GFSOPNH00_0_39.png
GFSOPNH00_0_40.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: Lente 2020

Bericht door Hans » 01-06-2020 16:04

In mijn ogen is het zogenaamd gevestigde record aan zonuren nog altijd twijfelachtig. Oude records stammen uit de tijd van de Campbell-Stokes metingen. Als we het eens zijn over de enorme afwijkingen die dit per dag kon opleveren, zijn de oude records mogelijk net zo twijfelachtig als "Warnsveld". Daarnaast waren er destijds best wel aerosolen en CFK's in de atmosfeer. logisch dat dat nu minder is, waardoor minder condenstiekernen en dus minder wolkenvorming. Ook Corona lijkt hier best wel een rol in te hebben door veel minder vliegtuigen in de lucht. Of klimaatverandering hier een rol speelt is mij totaal niet duidelijk. Schonere lucht zal best wel een stijging van de temp opleveren, dus een (voor mij dan) positief bijkomend effect.

Daniël
Berichten: 1480
Lid geworden op: 31-12-1999

Re: Lente 2020

Bericht door Daniël » 01-06-2020 17:00

Gerard schreef:
31-05-2020 19:58
Voor de gedwongen thuiszitters was het een heerlijke lente, veel zon en frisse lucht, dat maakte deze periode veel dragelijker. Ook voor de gezinnen met (niet)schoolgaande kinderen was het een zegen dat het vaak mooi weer was. Na het studeren thuis kon dan de energie buiten geloosd worden.
Als het de afgelopen twee maanden tijdens de lockdown wisselvallig en nat weer was geweest, zou deze periode voor velen erg vervelend geweest zijn. Want dan moest je maar binnen zitten. Erg 'toevallig' dat juist nu de horeca en scholen weer opengaan, het wisselvalliger gaat worden. Zou onze Lieve Heer daar voor gezorgd hebben?

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Ko » 01-06-2020 17:25

Mast, D.A.W. (Daniël) schreef:
01-06-2020 17:00
Gerard schreef:
31-05-2020 19:58
Voor de gedwongen thuiszitters was het een heerlijke lente, veel zon en frisse lucht, dat maakte deze periode veel dragelijker. Ook voor de gezinnen met (niet)schoolgaande kinderen was het een zegen dat het vaak mooi weer was. Na het studeren thuis kon dan de energie buiten geloosd worden.
Als het de afgelopen twee maanden tijdens de lockdown wisselvallig en nat weer was geweest, zou deze periode voor velen erg vervelend geweest zijn. Want dan moest je maar binnen zitten.
Ik weet niet hoor maar dat was nou precies de bedoeling, dat mensen thuis bleven. Het heet niet voor niets een LOCK DOWN. En betekent juist niet erop uit gaan. Alleen snappen sommigen dat niet die toch gewoon door gingen en waarvoor terecht boetes uitgedeeld zijn. Gelukkig gaven velen er wel gehoor aan. Maar als het koel en nat was geweest waren er nog meer mensen thuis gebleven en was het virus mogelijk nog sneller ingedamd.

Nu alles weer opengesteld is is het maar afwachten of er geen tweede golf komt. En als die komt kun je je borst nat maken, dan volgt er een totale lockdown waarbij er niks mag dan verplicht thuis blijven. En dat is dan te danken aan diegenen die zonodig toch buiten moesten komen voor hun onnozele ditje en datje. Hopelijk gaat het goed en kan het leven weer normaal doorgang vinden.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 01-06-2020 17:54

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2020

Bericht door John » 01-06-2020 18:02

Lees ik op de KNMI site https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nie ... oorjaar


In de aflopen 50 jaar is er een toename van een neerslagtekort in de lente van bijna 50%. Niet doordat er gemiddeld minder neerslag zou vallen, maar door toename verdamping, samenhangend met meer zon en hogere temperaturen.
Het gaat hard zo en ik lees het als een zichzelf versterkend proces.

Het komt overeen met de metingen en waarnemingen die we met elkaar delen.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Lente 2020

Bericht door Pieter » 01-06-2020 19:23

Op dit moment is er een grote demonstratie tegen racisme.op de Dam waarbij de deelnemers zowat over elkaars voeten struikelen, weg corona, weg 1.5 meter !! het lijkt allemaal voorbij , hopen dat dat goed gaat. Ook hier zal het mooie weer mee spelen .

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 01-06-2020 19:47

John schreef:
01-06-2020 18:02
Lees ik op de KNMI site https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nie ... oorjaar


In de aflopen 50 jaar is er een toename van een neerslagtekort in de lente van bijna 50%. Niet doordat er gemiddeld minder neerslag zou vallen, maar door toename verdamping, samenhangend met meer zon en hogere temperaturen.
Het gaat hard zo en ik lees het als een zichzelf versterkend proces.

Het komt overeen met de metingen en waarnemingen die we met elkaar delen.
Er valt gemiddeld wel minder neerslag. April dus een kleine 25% droger geworden.
Nu hoorde ik de minister laatst zeggen dat Nederland de laatste decennia juist is ingericht om het water zo snel mogelijk af te voeren!
Wie of wat was in de jaren 60/70/80 het adviserende orgaan naar de regering? Er zijn duidelijk grote fouten gemaakt!

Ze schrijven in het artikel dat ze ingaan op het tekort van april en mei maar ze gebruiken neerslagcijfers van maart t/m mei

"We gaan hier in op de maximale waarde van het neerslagtekort in het meteorologische voorjaar, dus in dit geval in de maanden april en mei."

april 1971 t/m 1980 426,1 mm
april 2011 t/m 2020 343 mm

mei 1971 t/m 1980 506,8 mm
mei 2011 t/m 2020 469 mm

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 01-06-2020 20:59

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 18:53, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie