.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2020

Bericht door John » 05-03-2020 21:39

Ko schreef:
05-03-2020 20:19
John schreef:
05-03-2020 19:47
Ko schreef:
05-03-2020 18:20
Als de huidige westcirculatie doorzet tot in of na de zomer kan het zomaar een heel andere zomer worden dan de laatste jaren.
Dan zal die westcirculatie toch vooral polaire lucht van noordelijke breedte moeten aanvoeren, want in getransformeerd polaire lucht (via het zuidwesten) wordt het in de zomermaanden ook al meer dan 25 graden dieper landinwaarts. En als de westcirculatie ons lucht van maritiem tropische origine brengt, dan zijn we nat en krijgen we broeierige warmte. :roll:
Wat was het dan in 1988? Dat was een echte westcirculatie zomer, ook 1987 trouwens. Beide zomers vele dagen onder de 20 graden.
Als je kijkt naar 1987 en 1988 dan zie je dat we vaak beïnvloed werden door polaire lucht van noordelijke breedte. Op heel veel dagen in 1988 en ook in juli 1987 hebben we veel te maken gehad met depressies gevuld met lucht vanaf het regio’s Groenland en Spitsbergen of het zeegebied ertussen.
De koudste mogelijk scenario’s dus. Die depressies gedroegen zich vaak stationair, bleven dagen boven onze omgeving of noordelijk deel Britse Eilanden slepen. Gedroegen zich als zogenaamde koude putten. Aanmaak van veel wolken en nattigheid in toch al koude lucht van origine. Subtropische lucht heeft dan geen kansen. De weg naar Nederland ligt niet open.

Bij een westcirculatie wel. Vergelijk het met deze winter. Geregeld mengde zich maritiem tropische lucht in deze circulatie en kregen we maxima ruim in de dubbele cijfers ondanks wolken en soms ook regen.
In de zomer zijn dit de vochtig benauwde warmtesectoren, die boven land enigszins uitdrogen waardoor redelijk zonnig, maar zwoel warm tot zomers warm landinwaarts.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Ko » 06-03-2020 07:18

John schreef:
05-03-2020 21:39
Als je kijkt naar 1987 en 1988 dan zie je dat we vaak beïnvloed werden door polaire lucht van noordelijke breedte. Op heel veel dagen in 1988 en ook in juli 1987 hebben we veel te maken gehad met depressies gevuld met lucht vanaf het regio’s Groenland en Spitsbergen of het zeegebied ertussen.
De koudste mogelijk scenario’s dus. Die depressies gedroegen zich vaak stationair, bleven dagen boven onze omgeving of noordelijk deel Britse Eilanden slepen. Gedroegen zich als zogenaamde koude putten. Aanmaak van veel wolken en nattigheid in toch al koude lucht van origine. Subtropische lucht heeft dan geen kansen. De weg naar Nederland ligt niet open.
Ja die koudeputten, daar zijn juni 1994 en 1995, juli 2000 en augustus 2014 ook voorbeelden van. Kwamen ze maar wat vaker voor, geeft mooie dynamische afwisseling.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Jurgen
Berichten: 305
Lid geworden op: 31-12-1989

Re: Lente 2020

Bericht door Jurgen » 06-03-2020 08:27

John schreef:
05-03-2020 21:39
Ko schreef:
05-03-2020 20:19
John schreef:
05-03-2020 19:47
Ko schreef:
05-03-2020 18:20
Als de huidige westcirculatie doorzet tot in of na de zomer kan het zomaar een heel andere zomer worden dan de laatste jaren.
Dan zal die westcirculatie toch vooral polaire lucht van noordelijke breedte moeten aanvoeren, want in getransformeerd polaire lucht (via het zuidwesten) wordt het in de zomermaanden ook al meer dan 25 graden dieper landinwaarts. En als de westcirculatie ons lucht van maritiem tropische origine brengt, dan zijn we nat en krijgen we broeierige warmte. :roll:
Wat was het dan in 1988? Dat was een echte westcirculatie zomer, ook 1987 trouwens. Beide zomers vele dagen onder de 20 graden.
Als je kijkt naar 1987 en 1988 dan zie je dat we vaak beïnvloed werden door polaire lucht van noordelijke breedte. Op heel veel dagen in 1988 en ook in juli 1987 hebben we veel te maken gehad met depressies gevuld met lucht vanaf het regio’s Groenland en Spitsbergen of het zeegebied ertussen.
De koudste mogelijk scenario’s dus. Die depressies gedroegen zich vaak stationair, bleven dagen boven onze omgeving of noordelijk deel Britse Eilanden slepen. Gedroegen zich als zogenaamde koude putten. Aanmaak van veel wolken en nattigheid in toch al koude lucht van origine. Subtropische lucht heeft dan geen kansen. De weg naar Nederland ligt niet open.

Bij een westcirculatie wel. Vergelijk het met deze winter. Geregeld mengde zich maritiem tropische lucht in deze circulatie en kregen we maxima ruim in de dubbele cijfers ondanks wolken en soms ook regen.
In de zomer zijn dit de vochtig benauwde warmtesectoren, die boven land enigszins uitdrogen waardoor redelijk zonnig, maar zwoel warm tot zomers warm landinwaarts.
Behalve de "klassiekers onder de koele zomers" zoals 1987 en 1988, vind ik ook 2007 nog het vermelden waard. Ik heb zelden zo van een zomer genoten als die. Na een hitte explosie van zomer 2006 ervoer ik zomer 2007 als een verademing. Verfrissende westenwinden en prachtige wolkenluchten maakten toen de dienst uit. Ik was in augustus 2007 op vakantie in de omgeving van Schoorl en heb toen de heide nog nooit zo mooi zien bloeien. Dit door de constante vochtigheid en toch ook redelijke temperaturen. Want i.t.t. zomers 1987 en 1988 was zomer 2007 niet koel te noemen. Ik zou tekenen voor elk jaar zo,n zomer!

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Ko » 06-03-2020 09:44

Ja zomer 2007 heb ik ook fijne herinneringen aan. Zowel juli als augustus talrijke buien die het tot een natte zomer brachten. Ook niet warm, alleen juni. Tevens geen hittegolf, ook fijn!

Voorjaar 2007 echter andere koek. April was een ramp, bloedheet en kurkdroog. Ruim zes weken droogte, van eind maart tot ruim in mei.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Lente 2020

Bericht door Pieter » 06-03-2020 21:02

Misschien even een ander onderwerp in deze discussie; Maar vandaag gaf de buienradar meerdere malen aan dat het hier in Purmerend zou gaan regenen, maar de dag is geheel droog verlopen, Ted Groentjes uit Krommenie nam hetzelfde waar, Het zou daar volgens de buienradar 2,6 uur hebben geregend, maar in werkelijkheid viel er geen druppel. Is buienradar de weg kwijt ??.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 06-03-2020 22:38

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 19:38, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Ko » 07-03-2020 07:19

Dat had ik nou soms ook, dat het droog bleef terwijl het volgens buienradar zou moeten regenen. Gister hele dag droog, of dat klopte weet ik niet maar denk het wel.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Johan
Berichten: 287
Lid geworden op: 31-05-2011

Re: Lente 2020

Bericht door Johan » 07-03-2020 09:37

Ted schreef:
06-03-2020 22:38
Pieter schreef:
06-03-2020 21:02
Misschien even een ander onderwerp in deze discussie; Maar vandaag gaf de buienradar meerdere malen aan dat het hier in Purmerend zou gaan regenen, maar de dag is geheel droog verlopen, Ted Groentjes uit Krommenie nam hetzelfde waar, Het zou daar volgens de buienradar 2,6 uur hebben geregend, maar in werkelijkheid viel er geen druppel. Is buienradar de weg kwijt ??.
Vroeger was Buienradar toonaangevend. Was betrouwbaar. De laatste jaren gooien ze de pet ernaar. Wil je een goede buienradar. Dan moet je naar www.weatheronline.co.uk . Dan klik je op radar rechtsboven. Je ziet dan eerst de Britse Eilanden. Dan zie je links 'World' staan. Je klikt dan op 'Europe'. Dan zie je 'Europe' staan. Dan zie je daaronder 'Netherlands' staan. Klik erop en voila je hebt dan een goed radarbeeld van Nederland.
Je kan zelfs nog een stap verder. Als je op het radarplaatje op een provincie klikt, krijg je de radar van die provincie.

De radar van vandaag klopte aardig. Deze gaf bij mij wel de grens aan dat er een enkele spat kon vallen. Dan had er minder dan 0.1 mm gevallen.

De medewerkers van Buienradar kan beter de stekker van de site eruit trekken.
Ik gebruikt altijd meerdere apps om alles te controleren

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Ko » 07-03-2020 12:54

Mijn betrouwbaarste controle is gewoon naar buiten kijken en maar zien wat er wel of niet komt. :lol: Gek genoeg merk ik op dat het droger blijft als ik de radar vaak in de gaten hou en dat het regenachtiger is als ik 'm niet kijk. Standje retro is zo gek nog niet.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2020

Bericht door Sebastiaan » 07-03-2020 13:55

Ko schreef:
07-03-2020 12:54
Mijn betrouwbaarste controle is gewoon naar buiten kijken en maar zien wat er wel of niet komt. :lol: Gek genoeg merk ik op dat het droger blijft als ik de radar vaak in de gaten hou en dat het regenachtiger is als ik 'm niet kijk. Standje retro is zo gek nog niet.
Retro is m.i. de leukste manier van weerbeleving.

Hier word ik als liefhebber van extreem weer een beetje opgewonden van. We hebben een nieuw neerslagrecord voor half februari tm half maart. Nu al op op 7 (dus tm 6 maart qua neerslag). Bijzonder. Komt nog meer bij.
GFS6u toont een leuk fantasieland.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie