.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2020

Bericht door Sebastiaan » 20-05-2020 16:37

Gerard schreef:
20-05-2020 16:15
Sebastiaan schreef:
20-05-2020 11:45
Koos,
Je kijkt naar etm. gem., dat wordt gedrukt door lage tn door het heldere weer. We leven overdag.
Ja, maar het valt wel op dat er door menigeen vrijwel alleen naar het kortdurende maximum gekeken wordt, ook als het de rest van de dag gewoon koud is. Nee je moet naar het etmaalgemiddelde kijken. We leven niet alleen tussen 13 en 15 uur.
Gisteravond kon ik voor het eerst met de hond lopen zonder dat het ver onder de 10 graden was, of dat het zelfs vroor. Een verademing.
En vandaag en gisteren zonder jas op de fiets, daar heb ik een half jaar op moeten wachten. Zodra het redelijk weer is barst hier het geweeklaag :hardhuilen: los over dat het zo warm is. :thermo: Wat een onzin.
Ik fiets al weken zonder jas. Behalve dan tijdens het koude intermezzo. Blijkbaar ben ik gehard :mrgreen:
PS. april stond gewoon in de top 10 :D

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2020

Bericht door Gerard » 20-05-2020 16:44

Sebastiaan, zou in Groenland een geweldig leven hebben :lol:
Ik vermoed dat je niet 's morgens bij 8 graden zonder jas fietst....

Ik kijk even naar de verwarring over de te koude of de te warme lente tot nu toe volgens de tabellen van Mscha/KNMI.
Gerben verwart "normaal tot nu toe" met "tot nu toe gemeten", dat laatste is waar Koos op duidt en die waarde vind je in een andere tabel.

Of Gerben kijkt naar het jaargemiddelde. Ik zal niet ontkennen dat de door Gerben getoonde tabel niet verwarrend is.

https://www.mscha.org/knmi/month.cgi?st ... 0&month=-3

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 20-05-2020 16:48

Gerard schreef:
20-05-2020 16:44
Sebastiaan, zou in Groenland een geweldig leven hebben :lol:

Ik kijk even naar de verwarring over de te koude of de te warme lente tot nu toe volgens de tabellen van Mscha/KNMI.
Gerben verwart "normaal tot nu toe" met "tot nu toe gemeten", dat laatste is waar Koos op duidt en die waarde vind je in een andere tabel.

Of Gerben kijkt naar het jaargemiddelde. Ik zal niet ontkennen dat de door Gerben getoonde tabel niet verwarrend is.

https://www.mscha.org/knmi/month.cgi?st ... 0&month=-3
Verwart! Tot eergisteren was de lente in het noorden te koel. Dat geeft de tabel toch duidelijk aan

Ted
Berichten: 4023
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 20-05-2020 17:12

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.

Ko
Berichten: 5931
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Ko » 20-05-2020 18:35

Hier valt het juist tegen omdat de beloofde bewolking helemaal niet komt! En dan ook nog een hogere max tot 23 graden. Ondanks ik in deze tijd van het jaar in de handen mag klappen elke dag dat het beneden de 25 graden blijft ben ik toch niet zo gelukkig. De saaiheid duurt gewoon veel te lang. Ik bid elke dag dat die zon eens wat minder schijnt! :?
Op naar een koel, nat en somber zomerseizoen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 20-05-2020 18:43

GFS laat de zomer koel en nat beginnen

Afbeelding

Sebastiaan
Berichten: 12294
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Lente 2020

Bericht door Sebastiaan » 20-05-2020 19:34

Komende weken weinig verandering

Volgens de meest recente uitdraai van het ECMWF (Europees weermodel) verandert er de komende weken niet veel aan het huidige weerpatroon. Hogedrukgebieden bepalen de komende weken in een groot deel van Europa het weer. Ze volgen min of meer hetzelfde spoor door vanaf de Azoren richting West-Europa te trekken met als eindbestemming Oost-Europa. Storingen krijgen vanaf de Atlantische Oceaan geen schijn van kans om West-Europa te bereiken. En wanneer dit wel een keer gebeurt is de storing zo zwak dat het nauwelijks nog neerslag produceert. De komende weken zien we een patroon ontstaan waarbij (vrij) warm weer wordt afgewisseld door een aantal koelere dagen. Bij een overgang van warm naar koeler weer kunnen soms een paar buien tot ontwikkeling komen. https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuw ... roog/6192/

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Lente 2020

Bericht door Dick » 20-05-2020 19:53

Het werd vanmiddag inderdaad opeens akelig zweterig. Hopelijk geen voorproefje van de zomer. Dat de zon loeiheet aanvoelt is op zich niet gek, het is nog maar een maand naar de kortste dag. In de schaduw merk je toch dat het nog geen zomer is. Ik vind het jammer dat die tintelend frisse nachten voorbij zijn. Het was heerlijk ‘s morgens op de fiets naar mijn werk.
Sinds gisteren staat de lente van ‘20 ferm op de tweede plek als het om de zonneschijn gaat. Waarschijnlijk gaat 2011 ook nog voor de bijl en rest alleen de vraag of de 700-uurgrens geslecht gaat worden.

John
Berichten: 7868
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2020

Bericht door John » 20-05-2020 20:18

Sebastiaan schreef:
20-05-2020 19:34
Komende weken weinig verandering

Volgens de meest recente uitdraai van het ECMWF (Europees weermodel) verandert er de komende weken niet veel aan het huidige weerpatroon. Hogedrukgebieden bepalen de komende weken in een groot deel van Europa het weer. Ze volgen min of meer hetzelfde spoor door vanaf de Azoren richting West-Europa te trekken met als eindbestemming Oost-Europa. Storingen krijgen vanaf de Atlantische Oceaan geen schijn van kans om West-Europa te bereiken. En wanneer dit wel een keer gebeurt is de storing zo zwak dat het nauwelijks nog neerslag produceert. De komende weken zien we een patroon ontstaan waarbij (vrij) warm weer wordt afgewisseld door een aantal koelere dagen. Bij een overgang van warm naar koeler weer kunnen soms een paar buien tot ontwikkeling komen. https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuw ... roog/6192/

Het wakkert mijn enthousiasme niet aan. :mrgreen:
Zo lang er nog ‘beweging’ in de hogedruk zit, is er nog een beetje afwisseling in temperatuur, windkracht en windrichting.

Mijn vrees gaat uit naar een stationaire warme hoogterug boven het westen van Europa. Stilstaande snoeihete lucht gedurende meerdere weken. :roll: :cry:

Pieter
Berichten: 3058
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Lente 2020

Bericht door Pieter » 20-05-2020 20:23

Weet iemand nog hoe het zit met de (record) hoeveelheid zonne-uren van deze lente ? 2020 zou kans maken de zonnigste lente ooit te worden. Hoe ver liggen we nu in de race ?

Plaats reactie