.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2020

Bericht door Gerard » 17-05-2020 00:44

Ik heb nog eens oude communicatie nagekeken die ik met de beheerder van het vroegere www.weergegevens.nl had over wat afwijkingen op die site. Hij doet ook de gegevens bij Wetterzentrale. Hij gaf toen al aan dat weergegevens.nl moeizaam bij te houden was (wordt nu meteen doorverwezen naar Wetterzentrale via dat adres) en dat het beter is om Wetterzentrale aan te houden voor de weerstatistieken. Oftewel: waarschijnlijk geen -1,8 of -2,0 lager dan normaal voor Gilze Rijen, maar we moeten inderdaad de -1,1 aanhouden als Wetterzentrale de juiste normalen hanteert.

Wat nu voor Weerstatistieken.nl geldt weet ik niet: zijn daar dan verouderde normalen gebruikt of juist op Wetterzentrale. Of is er verschil vanwege homogenisatie. Zondag even verder naar kijken.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Lente 2020

Bericht door Karel » 17-05-2020 08:49

Met al die (nacht)vorsten de afgelopen IJsheiligenperiode nog eens gekeken naar de rol van alle vormen van water in de stralingshuishouding bij luchttemperaturen van ongeveer 0 graden. Verdamping van aanwezig water in droge lucht kan het grondoppervlak en voorwerpen flink afkoelen (-2501.0 J g-1).
Veel sproeiwater over boomgaarden ter voorkoming van vorstschade is daarom zeer belangrijk (+334.5J g-1). Op een zandoppervlak kan verdamping van water in droge lucht de lucht flink afkoelen.
Bron: http://www.fao.org/3/y7223e/y7223e09.htm


Afbeelding

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 17-05-2020 10:08

Precies Karel. En s winters met sneeuwdek brengt sublimatie de temperatuur wat extra lager. Niet alleen omdat een sneeuwlaag de bodem zo goed isoleert

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Lente 2020

Bericht door Paul » 17-05-2020 10:53

Alweer vorst aan de grond. De hele week al,
Knipsel4.PNG
Over de bijdrage van de droogte aan de afkoeling. Het belangrijkste bij (deze) lage minima is denk ik de lage luchtvochtigheid. Hierdoor weinig condensatie. Bij condensatie komt een geweldige hoeveelheid warmte vrij, waterdamp is de beste moderator voor de luchttemperatuur denkbaar (zie ook mijn artikel in Weerspiegel, december jl).

De droge, van oorsprong arctische lucht, is mijns inziens van veel groter belang geweest voor de afkoeling dan bodemfactoren als grondsoort en grondwaterstand. Vochtigheid van de bodem speelt omgekeerd wel als door de zonnestraling overdag de bodem opwarmt en vocht hieraan wordt onttrokken. Daardoor kan de van oorsprong droge luchtsoort snel vochtiger worden (in de nacht condenseert dat vocht weer terug, met de navenante warmtestroom), dat speelde deze week veel minder vanwege het neerslagtekort van de afgelopen twee maanden.

De warmtestroom van de bodem zelf speelt in deze tijd van het jaar veel minder dan in de winter. De grond is in de lente nog relatief koud (6-8 graden afhankelijk van de diepte), in de winter daarentegen is de bodem nog warm na de zomer en herfst. Dan is het bijzonder nuttig als er een sneeuwdek ligt dat isoleert, de gradiënten zijn veel groter. Maar ook dan zijn extreme minima alleen mogelijk mits de luchtsoort voldoende weinig vocht bevat.

Over de zonneschijn tenslotte. Ik ben het niet met Gerard eens als hij wil zeggen dat het (nagenoeg) ontbreken van luchtverkeer op geen enkele manier heeft bijgedragen aan het zonnetotaal dat gemeten is. OK, koude bovenluchten waren er veel, maar niet meer dan dat. Hoe vaak keek ik in die warme weken in april bijvoorbeeld niet naar een strak blauwe hemel, met soms een paar natuurlijke (!) cirrusveegjes en nog minder een enkele verwaaide vliegtuigstreep. Normaal gesproken had de lucht in die dagen vol gezeten met vliegtuigcirrus. Het aprilrecord scheelde maar een paar uur, landelijk, genoeg weinig contrails om dat beetje extra zonuren te scoren. Zeker in de vroege ochtend en late avond heeft cirrus veel invloed op het zonnetotaal.

Verder bleef de lucht relatief schoon bij oosten winden, normaal hoeft de wind maar een beetje aflandig te worden of je komt in de vervuiling. Ook dat draagt bij aan het zonnige karakter van het weer.

De cirrusfactor bij de lage minima zal inderdaad van weinig betekenis geweest zijn, gezien de polaire bovenluchten. Echter het ontbreken van de invloed van autoverkeer (plus industrie) betwist ik. Luchtvervuiling is een zwaar onderschat probleem in Nederland, met name het fijnstof. Nederland (behalve de noordelijke provincies) heeft een notoir slechte luchtkwaliteit, een van de slechtste van Europa en in de dichtbevolkte Randstad kunnen we wedijveren met India en China (vergeet niet Rotterdam haven en Schiphol, de cijfers zijn duidelijk, alleen het grote publiek blijft onwetend). Vervuilde lucht verhindert nachtelijke afkoeling, alleen de mate waarin zou ik niet weten. Dat er totaal geen invloed zou zijn, waag ik echter te betwisten.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 17-05-2020 11:31

Bij die 2 dagen lichte vorst in Eelde was de luchtvochtigheid zelfs hoog. Zo rond de 97%

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gerben op 17-05-2020 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.

Paul
Berichten: 1028
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Lente 2020

Bericht door Paul » 17-05-2020 11:42

Gerben schreef:
17-05-2020 11:31
Bij die 2 dagen lichte vorst in Eelde was de luchtvochtigheid zelfs hoog. Zo rond de 97%
Ja, aan het eind van de nacht. Niet overdag, want dan krijg je de temperatuur echt niet meer omlaag. De droogte van de lucht werd treffend geïllustreerd door het gebrek aan rijpvorming. Je kon amper zien dat het gevroren had.

John
Berichten: 7865
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2020

Bericht door John » 17-05-2020 11:45

Paul schreef:
17-05-2020 11:42
Gerben schreef:
17-05-2020 11:31
Bij die 2 dagen lichte vorst in Eelde was de luchtvochtigheid zelfs hoog. Zo rond de 97%
Ja, aan het eind van de nacht. Niet overdag, want dan krijg je de temperatuur echt niet meer omlaag.
Dat weet Gerben ook, neem ik aan. Eigenlijk is er dan niets bijzonders aan zijn opmerking. Meestal vallen immers de minima en de hoogste relatieve vochtigheid samen tijdens een open weerbeeld weertype, zonder verandering van luchtsoort.

Toch plaatst hij die opmerking. Opvallend.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 17-05-2020 11:49

Paul schreef:
17-05-2020 11:42
Gerben schreef:
17-05-2020 11:31
Bij die 2 dagen lichte vorst in Eelde was de luchtvochtigheid zelfs hoog. Zo rond de 97%
Ja, aan het eind van de nacht. Niet overdag, want dan krijg je de temperatuur echt niet meer omlaag. De droogte van de lucht werd treffend geïllustreerd door het gebrek aan rijpvorming. Je kon amper zien dat het gevroren had.
Maar op moment dat de laagste temperaturen bereikt werden was de lucht niet droog. De RV gaat omhoog als de zon een tijdje onder is. Althans zonder rare föhninvloeden

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 17-05-2020 11:53

John schreef:
17-05-2020 11:45
Paul schreef:
17-05-2020 11:42
Gerben schreef:
17-05-2020 11:31
Bij die 2 dagen lichte vorst in Eelde was de luchtvochtigheid zelfs hoog. Zo rond de 97%
Ja, aan het eind van de nacht. Niet overdag, want dan krijg je de temperatuur echt niet meer omlaag.
Dat weet Gerben ook, neem ik aan. Eigenlijk is er dan niets bijzonders aan zijn opmerking. Meestal vallen immers de minima en de hoogste relatieve vochtigheid samen tijdens een open weerbeeld weertype, zonder verandering van luchtsoort.

Toch plaatst hij die opmerking. Opvallend.
Ik plaats die opmerking omdat Paul het volgende schrijft

"Het belangrijkste bij (deze) lage minima is denk ik de lage luchtvochtigheid."

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 17-05-2020 12:04

En zoals Paul schrijft...

Door de droogte vindt er geen verrijping plaats. Als op grote schaal verrijping had plaatsgevonden dan had een ijzige wereld voor verdere afkoeling gezorgd....

Plaats reactie