.

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Lente 2020

Bericht door John » 17-05-2020 12:19

Gerben schreef:
17-05-2020 12:04
En zoals Paul schrijft...

Door de droogte vindt er geen verrijping plaats. Als op grote schaal verrijping had plaatsgevonden dan had een ijzige wereld voor verdere afkoeling gezorgd....
Ik vind de uitwisseling van berichten over dit onderwerp lastig om te volgen. Hebben we over feiten of zijn het meningen?

Ik stel in elk geval vast, over de afgelopen 40 jaar, dat tijdens heldere en windstille nachten verdere afkoeling stagneert naarmate er dauw/mist/ rijp gevormd wordt.

Voor de maand oktober heb ik eens gekeken naar optredende vorstdagen van betekenis. Het blijkt dat deze vaak gekoppeld zijn aan de HN-circulatie. Deze koud weer circulatie is vaak brenger van droge diep polaire of arctische lucht.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: Lente 2020

Bericht door Koos » 17-05-2020 16:17

Gerard schreef:
17-05-2020 00:01


Als je bij weerstatistieken per station naar de grafiekjes linksonder gaat en de muis op de laatste dag zet, dan krijg je de Tg van de maand "normaal tot nu toe" en de "lopende Tg van de maand tot nu toe in 2020". Die worden boven het plaatje apart nog eens weergegeven in een tabelletje.
Een paar nagekeken. Voor Deelen, Den Helder, en Eelde klopt het, maar bij Gilze Rijen zie ik een afwijking van 0,2 graden tussen tabel en grafiekwaarden (Tabel -1,8, grafiek -2,0 afwijking van "normaal tot nu toe"). Eigenaardig. Er is nog iets vreemds, bij Wetterzentrale worden andere normalen gebruikt dan bij weerstatistieken.nl. Daardoor krijg je bij weerstatistieken.nl grotere verschillen tussen "normaal gemiddeld tot nu toe" en "gemiddeld tot nu toe". Mogelijk heeft dat met de harmonisatie te maken die op de ene site wel en de andere niet is doorgevoerd.
Hallo Gerard. Daar zijn we weer. De "normaal" die je daar in de grafiek ziet is de normaal voor dat etmaal en niet voor de maand.
Voorbeeldje: bij Deelen zie je 13,05 °C staan, dat is dus de normaal voor 15 mei als etmaal zijnde. De normaal voor het gemiddelde van 01 t/m 15 mei wordt in deze grafiek niet aangegeven volgens mij. De normaal voor Deelen van 1 t/m 15 mei is volgens mij 12,3 °C. Ik kan bij gelegenheid wel even een grafiekje van Deelen maken, inclusief de normalen van de maand-to-date. Ik doe dit al wel voor De Bilt. Kwestie van appels met appels vergelijken.... ;). Het maandgemiddelde kan dus niet in 1 oogopslag worden vergeleken met het normale maandgemiddelde, of ik zie iets over het hoofd. Daarvoor gebruik is dus steevast https://www.wetterzentrale.de/averages. ... =5&dag2=15
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 17-05-2020 18:20

Het wisselvallige is er alweer bijna helemaal uit. Alleen rond zaterdag wat buien. Daarna weer zon zon zon...Dom weer!

Afbeelding

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Ko » 17-05-2020 18:54

Meestal vind een radicale weeromslag plaats rond een maandwissel. Is me tenminste wel vaker opgevallen. Dus een of twee weken later is de kans misschien groter.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Lente 2020

Bericht door Johan » 17-05-2020 20:36

Gerben schreef:
17-05-2020 18:20
Het wisselvallige is er alweer bijna helemaal uit. Alleen rond zaterdag wat buien. Daarna weer zon zon zon...Dom weer!

Afbeelding
Zeg wel ! Ik begin die lantaarn boven mijn kop echt beu te geraken. Als professioneel meteoroloog echt niet fijn ! Gelukkig kon ik enkele nachten geleden mij wat optrekken aan de lage minima voor de tijd van het jaar... Maar voorts...?

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Lente 2020

Bericht door Johan » 17-05-2020 20:37

Ko schreef:
17-05-2020 18:54
Meestal vind een radicale weeromslag plaats rond een maandwissel. Is me tenminste wel vaker opgevallen. Dus een of twee weken later is de kans misschien groter.

Laten we dan hopen dat juni alvast uit een wat ander vaatje tapt !

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2020

Bericht door Gerard » 17-05-2020 21:19

Gerben schreef:
17-05-2020 10:08
Precies Karel. En s winters met sneeuwdek brengt sublimatie de temperatuur wat extra lager. Niet alleen omdat een sneeuwlaag de bodem zo goed isoleert
Nee, 's nacht berijpt de sneeuwlaag, sublimatie, maar daarbij komt warmte vrij want de fase is van waterdamp naar ijs.

Als er een waterlaagje in de bodem aanwezig is dan zal dat bevriezen en daardoor koelt de lucht erboven minder af want er komt eveneens warmte vrij, faseovergang van water naar ijs. Dat is ook de reden dat vruchtbomen besproeid moeten worden: het ijs dat zich er op vormt geeft warmte af (zie Tabel van Karel) en de bladtemperatuur daalt niet verder én er wordt een beschermend laagje gevormd tegen uitstraling.
Wijk aan Zee heeft vaak opvallend koude nachten, oorzaak: kale droge zandgrond (duingebied), geen water dat eerst bevriest alvorens de lucht gaat afkoelen, de lucht koelt meteen af. Dit gaat allemaal om heldere hemel, stralingsvorst en geen wind. Een situatie waarbij de laagste temperaturen en de grootste temperatuuramplitude over de dag bereikt wordt.

De situatie is natuurlijk anders als er 's nachts een zeer droge wind waait en de bodem is vochtig, dan zal er wel verdamping optreden en dan koelt de natte bodem meer dan een droge. Maar dat is niet de situatie waarbij de laagste temperaturen bereikt worden, want daarvoor heb je windstilte en heldere hemel nodig. (Ja transportkou kan ook flink lage temperatuur brengen, maar dat is geen statische situatie).

We hebben het dus blijkbaar verschillende situaties in gedachten: ik windstilte en jij flinke luchtverplaatsing tijdens de nacht.

Karel gaat uit van het beregenen tijdens de nacht, dat is weer heel iets anders, dan jaag je niet lucht over water maar water door lucht en ja dan koelt het af door verdamping, dat is altijd het geval als water en lucht langs elkaar glijden en de lucht droog is.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Lente 2020

Bericht door Gerben » 17-05-2020 21:40

Bij rijp komt warmte vrij. Sublimatie koelt. Men schrijft dat bij rijp warmte vrijkomt maar wat gebeurt er nog meer!? Er gebeuren een aantal dingen tegelijk. Rijp zorgt ook voor een laagje ijs waardoor er minder warmte uit de bodem kan ontsnappen en daardoor sterker kan afkoelen. Je kan niet zomaar stellen bij rijp komt energie vrij en daardoor koelt het minder af.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2020

Bericht door Gerard » 17-05-2020 21:55

Paul schreef:
17-05-2020 10:53
Over de zonneschijn tenslotte. Ik ben het niet met Gerard eens als hij wil zeggen dat het (nagenoeg) ontbreken van luchtverkeer op geen enkele manier heeft bijgedragen aan het zonnetotaal dat gemeten is. OK, koude bovenluchten waren er veel, maar niet meer dan dat. Hoe vaak keek ik in die warme weken in april bijvoorbeeld niet naar een strak blauwe hemel, met soms een paar natuurlijke (!) cirrusveegjes en nog minder een enkele verwaaide vliegtuigstreep. Normaal gesproken had de lucht in die dagen vol gezeten met vliegtuigcirrus. Het aprilrecord scheelde maar een paar uur, landelijk, genoeg weinig contrails om dat beetje extra zonuren te scoren. Zeker in de vroege ochtend en late avond heeft cirrus veel invloed op het zonnetotaal.

Verder bleef de lucht relatief schoon bij oosten winden, normaal hoeft de wind maar een beetje aflandig te worden of je komt in de vervuiling. Ook dat draagt bij aan het zonnige karakter van het weer.

De cirrusfactor bij de lage minima zal inderdaad van weinig betekenis geweest zijn, gezien de polaire bovenluchten. Echter het ontbreken van de invloed van autoverkeer (plus industrie) betwist ik. Luchtvervuiling is een zwaar onderschat probleem in Nederland, met name het fijnstof. Nederland (behalve de noordelijke provincies) heeft een notoir slechte luchtkwaliteit, een van de slechtste van Europa en in de dichtbevolkte Randstad kunnen we wedijveren met India en China (vergeet niet Rotterdam haven en Schiphol, de cijfers zijn duidelijk, alleen het grote publiek blijft onwetend). Vervuilde lucht verhindert nachtelijke afkoeling, alleen de mate waarin zou ik niet weten. Dat er totaal geen invloed zou zijn, waag ik echter te betwisten.

Paul ik heb de hele periode goed opgelet en gekeken of de condensstrepen al dan niet oplosten: ze losten steeds snel op, ze hadden dus geen bestaansrecht in de dalende droge lucht. Het is ook een ideale manier om te zien of een hogedrukgebied nog krachtig is of aftakelend. alleen bij imploderende hogedrukgebieden verschijnen én cirrus én uitgroeiende condensstrepen. Ook al waren er minder vliegtuigen, er waren er nog altijd genoeg om te zien wat er gebeurde: oplossen of aangroeien. Slechts een heel enkele dag vond er aangroei plaats, bijvoorbeeld op 7 april.

Bij zuidoosten tot zuiden wind wordt het vrij snel vuiler de lucht op leefniveau dat heeft te maken met de warmere bovenlucht en lagere inversie, de vervuiling hoopt zich in de alleronderste luchtlagen op. Nu hadden we te maken met wind meestal tussen noordwest en oostnoordoost, koude bovenlucht en een hoog inversieplafond in de talloze hogedrukgebieden afkomstig van noordelijke breedten.

Bij deze trajecten hebben we dus steeds schone luchtmassa's uit het noorden gehad zonder continentale historie, of continentale historie waar niet de grootste vervuilingsbronnen zitten (dus niet een traject over Roergebied, Polen Tsjechië, Vlaanderen).

Nu ben ik na 40 jaar luchtkwaliteitsmetingen zeer goed op de hoogte van de luchtvervuiling in Europa op allerlei locaties en ik ken de luchtvervuiling van China en India uit literatuur en ik kan je verzekeren dat we hier met PM2.5-gehaltes (jaargemiddeld) schommelend tussen 15 tot 25 ug/m^3 (inclusief de steden), gelukkig zeer ver achterblijven bij India en China, waar regelmatig (buiten de lockdown) concentraties tussen 500 en 1000 ug/m^3 gehaald worden. In de jaren '70 en '80 waren hier wel nog concentraties soms van 100 tot 150 ug/m^3. Grotendeels was dat te wijten aan het niet ontzwavelen van brandstoffen en gebruik van zwavelrijke brandstof voor huishoudens in het Oostblok (sinds 1989 drastisch veranderd daarginds).

Ik ben het dus met je eens dat de grotere temperatuurstijging in NL dan wereldgemiddeld sinds de jaren '80 grotendeels te wijten is aan de afname van de hoeveelheid fijnstof alhier. (Afname wel/niet van de schadelijkheid van fijnstof is een andere kwestie).

De opvallende nachtelijke afkoeling die we zo nu en dan sinds eind maart zien is niet te wijten aan minder aerosol/fijnstof. Misschien wel aan verminderde antropogene emissie van waterdamp en CO2, zie elders wat ik daarover schreef.
Mogelijk een enkele dag door minder cirrus homogenitus, de bewolking die zorgt voor het dempen van de amplitude.

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Lente 2020

Bericht door Gerard » 17-05-2020 22:01

Gerben schreef:
17-05-2020 21:40
Bij rijp komt warmte vrij. Sublimatie koelt. Men schrijft dat bij rijp warmte vrijkomt maar wat gebeurt er nog meer!? Er gebeuren een aantal dingen tegelijk. Rijp zorgt ook voor een laagje ijs waardoor er minder warmte uit de bodem kan ontsnappen en daardoor sterker kan afkoelen. Je kan niet zomaar stellen bij rijp komt energie vrij en daardoor koelt het minder af.
Ik doelde op rijpvorming op sneeuw bij windstil weer. Des te vochtiger de lucht des te meer rijp gevormd wordt en des te meer energie er vrij komt. Daarbij, als de lucht veel waterdamp bevat zal ook de uitstraling tegengegaan worden. Ergo: veel rijpvorming (of dauwvorming) zorgt voor minder lage temperatuur. Daarom koelt het in de kustgebieden ook veel minder af dan in het binnenland, het is er altijd vochtiger.

Plaats reactie