Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door Sebastiaan » 18-11-2019 13:07

Ronald, en m.n. Dick en John, nog inhoudelijke opmerkingen. Kan er bijv. iets beter? Over welke onderwerpen hoor je graag iemand spreken (ik sluit niet uit dat er een vervolg komt...)

Ronald
Berichten: 128
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door Ronald » 18-11-2019 14:02

Ik vond alles prima geregeld Sebastiaan, wat mij betreft kan de volgende bijeenkomst al gepland worden...

En mocht inderdaad een volgende komen dan wil ik wel een bijdrage leveren over de verhouding warm en koud in ons klimaat, en de ontwikkelingen op dit vlak.
Jaren geleden heb ik dit onderwerp al eens besproken in een meeting van het Piet Paulusma forum, maar in de 10 jaar die sindsdien verlopen zijn is die verhouding verder gewijzigd.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door John » 18-11-2019 20:06

Ik vond de bijdragen afwisselend en prima van lengte. Er zat daardoor vaart in het programma. :D

Ik moet er nog beter over nadenken welke onderwerpen ik graag besproken zie, als er een vervolg komt.

Even voor de vuist weg:
X. De invloed van een sneeuwdek op ons winterweer.
X. De invloed van arctische lucht op ons winterweer.
X. De invloed van polaire lucht op ons winterweer.

X. De ideale drukverdeling voor het brengen van winterweer naar Nederland en het belang van de voorgeschiedenis in de drukverdeling. De meningen lopen hierover uiteen. Is dat terecht? Is er dan geen ideale drukverdeling?

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door Gerben » 18-11-2019 20:23

Deze invloeden zijn toch wel bekend

"Even voor de vuist weg: 
X. De invloed van een sneeuwdek op ons winterweer. 
X. De invloed van arctische lucht op ons winterweer. 
X. De invloed van polaire lucht op ons winterweer. "

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door John » 18-11-2019 21:13

Gerben schreef:
18-11-2019 20:23
Deze invloeden zijn toch wel bekend

"Even voor de vuist weg: 
X. De invloed van een sneeuwdek op ons winterweer. 
X. De invloed van arctische lucht op ons winterweer. 
X. De invloed van polaire lucht op ons winterweer. "
Laat maar horen (lezen) dan. :D

Gerard
Berichten: 13570
Lid geworden op: 31-12-2004

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door Gerard » 20-11-2019 16:07

Helaas was het voor mij niet mogelijk om mee te genieten van de discussie en presentaties, maar hopelijk lukt het een volgende keer wel! :)

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door Paul » 21-11-2019 10:07

Gerard schreef:
20-11-2019 16:07
Helaas was het voor mij niet mogelijk om mee te genieten van de discussie en presentaties, maar hopelijk lukt het een volgende keer wel! :)
Wat mij betreft organiseren we volgend jaar weer een nieuwe wintermeeting. Zelf had ik graag wat meer aandacht willen besteden aan de stratosferische processen, misschien volgend jaar als daar animo voor is. Ook interessant is het wat dieper in te gaan op de sneeuwgeschiedenis van de lage landen. Er is redelijk wat over te vertellen, zeker vanaf 1850, inclusief wat statistiek.

Wat mij betreft was het een zeer geslaagde middag, ik heb enorm genoten van de presentaties (Sebastiaan, Bart en Reinout, dank jullie wel). De sfeer was uitstekend en ik heb veel goede gesprekken kunnen voeren, de tijd vloog voorbij...

Dick
Berichten: 3298
Lid geworden op: 31-05-1994

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door Dick » 21-11-2019 22:03

Ik ben nogal nostalgisch ingesteld, zeker als het om ‘ouderwetsche’ winters gaat. Kwam goed aan mijn trekken. Heerlijk om te merken dat meerdere generatie- c.q. leeftijdgenoten de winter van 1978/79 als referentiekader hebben. Toen werd de vlam ontstoken, ook bij mij. Het technische deel was heel leerzaam, maar ging mij af en toe wel boven de pet. Ik zal er een volgende keer zeker bij zijn, ijs en weder dienende. Ben heel benieuwd welke invloed de ‘solar flux’ op de komende winter gaat hebben. Een reprise van de Kleine IJstijd zal teveel gevraagd zijn. Kleine IJstijd 2.0 misschien voor de broodnodige afkoeling in een oververhit klimaat (?).

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door Sebastiaan » 22-11-2019 10:22

Ondertussen hebben Paul en ik contact gehad en volgend jaar is er wederom een meeting ;)

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Verslag wintermeeting bij MeteoGroep

Bericht door Gerben » 02-04-2020 17:13

Sebastiaan schreef:
17-11-2019 11:12
Verslag van Gerard (van WW) wintermeeting bij MG.

Reinout nam het woord, en begon met het weergeven van de winterverwachtingen die door diverse weerbureaus uitgegeven zijn in de afgelopen weken. Die winterverwachtingen schetsen bepaald geen rooskleurig beeld voor de komende winter. Toen volgde er een ‘weers-omslag’ in zijn presentatie met een grote ‘MAAR’ in zijn powerpoint. De meest recente winterverwachting van Meteogroup laat een ander beeld zien. In plaats van een NAO+ winter zou er volgens deze verwachting toch een ander regime mogelijk zijn. Vooral het zonnevlekkenminimum veroorzaakt een verandering in de stratosfeer. De hogere temperatuur van de ozonlaag door versterkte UV-C straling zou veranderingen veroorzaken. En dat met een hoge waarschijnlijkheid die zelfs de onderzoekers verrast heeft. Het effect zou een grotere kans op NAO- zijn. Al met al een verwachting die door de aanwezigen zeer gewaardeerd werd.
Er is precies het tegenovergestelde gebeurd🤣🤣

Plaats reactie