Stratosfeer winter 2019/2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Wilfried
Berichten: 239
Lid geworden op: 31-12-1987

Re: Stratosfeer winter 2019/2020

Bericht door Wilfried » 07-02-2020 12:37

Welke factoren zijn er momenteel die een Major SSW dwarsbomen of zelfs onmogelijk maken/hebben gemaakt? Ik heb zelf het idee dat de sterkte van een koude stratosferische vortex niet van invloed hoeft te zijn. Ook omdat we nu inmiddels in een oostelijke QBO zitten gecombineerd met een zonnevlekkenminimum had ik er eerlijk gezegd wat meer van verwacht. Of (wss. een open deur) heeft de IOD nog steeds een langdurig na-ijleffect. @ Paul, Sebastiaan, Karel?

(Ik heb nog nooit van m'n leven zoveel teleurstelling en frustratie ervaren als W19/20, zeker ook omdat het na 2013 al 7 seizoenen mager gesteld is met significant winterweer. Daarmee bedoel ik een wintermaand met minimaal een stuk of 5 ijsdagen en minimaal 3 nachten met strenge vorst).

Johan
Berichten: 350
Lid geworden op: 10-01-2018

Re: Stratosfeer winter 2019/2020

Bericht door Johan » 07-02-2020 19:33

Wilfried schreef:
07-02-2020 12:37
Welke factoren zijn er momenteel die een Major SSW dwarsbomen of zelfs onmogelijk maken/hebben gemaakt? Ik heb zelf het idee dat de sterkte van een koude stratosferische vortex niet van invloed hoeft te zijn. Ook omdat we nu inmiddels in een oostelijke QBO zitten gecombineerd met een zonnevlekkenminimum had ik er eerlijk gezegd wat meer van verwacht. Of (wss. een open deur) heeft de IOD nog steeds een langdurig na-ijleffect. @ Paul, Sebastiaan, Karel?

(Ik heb nog nooit van m'n leven zoveel teleurstelling en frustratie ervaren als W19/20, zeker ook omdat het na 2013 al 7 seizoenen mager gesteld is met significant winterweer. Daarmee bedoel ik een wintermaand met minimaal een stuk of 5 ijsdagen en minimaal 3 nachten met strenge vorst).
Zal wel wezen ! Hardnekkig ding, die Polar Vortex ! Dat ding zal er toch ééns aan gaan...?

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer winter 2019/2020

Bericht door Paul » 09-02-2020 19:16

Wilfried schreef:
07-02-2020 12:37
Welke factoren zijn er momenteel die een Major SSW dwarsbomen of zelfs onmogelijk maken/hebben gemaakt? Ik heb zelf het idee dat de sterkte van een koude stratosferische vortex niet van invloed hoeft te zijn. Ook omdat we nu inmiddels in een oostelijke QBO zitten gecombineerd met een zonnevlekkenminimum had ik er eerlijk gezegd wat meer van verwacht. Of (wss. een open deur) heeft de IOD nog steeds een langdurig na-ijleffect. @ Paul, Sebastiaan, Karel?
In de eerste plaats moeten we de invloed van de QBO niet overdrijven, hij is nog maar nauwelijks negatief in januari (plaatje).
Er waren verschillende (soms zelfs record sterke) wave1 en wave2 deze winter, maar de uitwerking op zowel stratosfeer als troposfeer bleef gering.
De IOD is besproken: deze heeft de TPV op gang gebracht en kreeg vervolgens weinig weerstand vanuit de stratosfeer. TPV en SPV zitten in een dodenspiraal.

Nou blinken de afgelopen winters sowieso niet uit in blokkadevorming. Sinds 2014 is dat een probleem, dat nog eens verergerd is door de extreme El Nino van 2015/2016, de sterkste ooit gemeten. Ik heb eens nagegaan wat de invloed is van een 'super El Nino' op het stromingspatroon van het noordelijk halfrond (zie plaatje, ONI > of gelijk aan 2). De eerste winters na zo een gebeurtenis zijn gemiddeld meer zonaal. Die invloed mag je gerust doortrekken naar deze winter, vier jaar na dato, vanwege de globale opwarming en bijzondere kracht van de El Nino (https://origin.cpc.ncep.noaa.gov/produc ... ONI_v5.php). Die, gecombineerd met opnieuw een (ditmaal zeer zwakke) El Nino is er overigens (mede) de oorzaak van dat we wereldwijd weer een januarirecord hebben gebroken.

Normaal gesproken mag je vanaf het zonneminimum een meer negatieve NAO verwachten, alleen nu werken zowel stratosfeer als troposfeer tegen. Daarbij mag ook meegenomen worden dat het werkelijke zonneminimum (op basis van solar flux), nog moet komen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer winter 2019/2020

Bericht door Sebastiaan » 09-02-2020 20:10

Ik denk dat we er wel vanuit mogen gaan dat februari een positieve NAO krijgt :shock:

Als ik me niet vergis is dit het geval sinds december 2013, sinds nu, voor elke wintermaand!

Paul zou jij eens een plaatje willen maken van winter (dec tm feb) van 2014 tot 2020 ;)

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer winter 2019/2020

Bericht door Paul » 09-02-2020 22:11

Sebastiaan schreef:
09-02-2020 20:10
Ik denk dat we er wel vanuit mogen gaan dat februari een positieve NAO krijgt :shock:

Als ik me niet vergis is dit het geval sinds december 2013, sinds nu, voor elke wintermaand!

Paul zou jij eens een plaatje willen maken van winter (dec tm feb) van 2014 tot 2020 ;)
Voorlopig plaatje is al erg genoeg.
Knipsel6.png
Doet denken aan de eerste periode van het nieuwe klimaat (waar hebben we die aan te danken!).
Knipsel4.PNG
De gehele periode 2014-2020 alleen december en januari.
Knipsel5.PNG
Is vooral een lokaal gebeuren, met positieve NAO. Opgewarmde atmosfeer.
1998-2008, ook verre van ideaal voor wat betreft de winters, gebeurde hetzelfde boven de Stille Oceaan. Hangt samen met positieve PDO.
Knipsel2.PNG
Wat een verschil met de jaren 2009-2013.
Knipsel3.PNG
Weinig (> ONI 2) El Nino vervuiling en op de sweet spot voor wat betreft de zonnecyclus.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Karel
Berichten: 3189
Lid geworden op: 31-07-1978

Re: Stratosfeer winter 2019/2020

Bericht door Karel » 14-02-2020 11:47

Paul tegen deze achtergrond moeten we het verleden bekijken. Aardige indicatie voor wat ons gemiddeld gezien de komende 5 jaar te wachten staat volgens de modellen van UKMO. De mondiale temperatuurverwachting van UKMO voor de komende vijf jaar met uitersten en gemiddelden en de analyse van de vorige 5 jaar verwachting van 2014 (normaal is hier de periode 1981-2010). Voor de methode zie:https://www.metoffice.gov.uk/research/c ... l-fc/index. Zoals verwacht een stevig opwarmingssignaal de komende 5 jaar gemiddeld gezien. De periode 2014 - 2019 was in flink wat gebieden en vooral in de arctische poolgebieden significant te laag berekend.
Afbeelding

Afbeelding

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer winter 2019/2020

Bericht door Paul » 15-02-2020 10:23

Karel schreef:
14-02-2020 11:47
Paul tegen deze achtergrond moeten we het verleden bekijken. Aardige indicatie voor wat ons gemiddeld gezien de komende 5 jaar te wachten staat volgens de modellen van UKMO. De mondiale temperatuurverwachting van UKMO voor de komende vijf jaar met uitersten en gemiddelden en de analyse van de vorige 5 jaar verwachting van 2014 (normaal is hier de periode 1981-2010). Voor de methode zie:https://www.metoffice.gov.uk/research/c ... l-fc/index. Zoals verwacht een stevig opwarmingssignaal de komende 5 jaar gemiddeld gezien. De periode 2014 - 2019 was in flink wat gebieden en vooral in de arctische poolgebieden significant te laag berekend.
5-jaar run is natuurlijk experimenteel, maar gezien de successen van de winterberekeningen deze winter de moeite waard om naar te kijken.

De onderschatte opwarming kan iig voor een deel toegeschreven worden aan de extreme El Nino van 2015-2016, de sterkste sinds het begin van de metingen. Die veroorzaakte een flinke spike in de opwaartse trend.
Knipsel9.PNG
Wat we nu zien lijkt op een herhaling van wat we in 1989/1990 meemaakten: een enorme aanzwengeling van de polar vortex. We overschrijden naar alle waarschijnlijkheid de AO records van die jaren. https://twitter.com/WorldClimateSvc/sta ... 0839783424
Knipsel5.PNG
Ik geef een grafiekje van februari 1990.
knipsel8.PNG


Destijds had het tot gevolg dat we jarenlang geen SSW meer hadden. Dergelijk strakke stromngspatronen zijn zonder twijfel dodelijk voor de totstandkoming van stratosferische opwarmingen.

De temperatuur in de poolgebieden de afgelopen winters was veel hoger dan normaal. Deze winter is dat anders.
Knipsel7.png
Ook in de negentiger jaren viel de opwarming in de poolgebieden nog mee. Anders dan wat vaak gedacht wordt (wintermeeting) geeft een zonale depressietrein geen opwarming op de Noordpool. De poolwervel blijft gesloten en de kou geconserveerd. Veel ernstiger zijn verstoringen als in januari 2016, met heftige polaire blokkades en extreem warmtetransport richting de Noordpool.

In principe zijn de kansen op een SSW volgende winter groter, maar deze winter legt wel een zware hypotheek op de kansen. Het patroon van de huidige winter is dramatisch.
Knipsel6.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12243
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Stratosfeer winter 2019/2020

Bericht door Sebastiaan » 15-02-2020 12:38

Paul, het AO-dagrecord is al gebroken op 10 februari.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: Stratosfeer winter 2019/2020

Bericht door Vincent » 15-02-2020 18:34

In principe zijn de kansen op een SSW volgende winter groter, maar deze winter legt wel een zware hypotheek op de kansen. Het patroon van de huidige winter is dramatisch.
En dan te bedenken dat we vorig jaar wél een SSW hadden, maar dat deze ons desondanks op wintergebied helemaal, maar dan ook echt hélemaal niets opleverde! 10 zachte winters op rij lijkt nu ineens een akelig realistisch scenario te zijn dus...

Paul
Berichten: 1022
Lid geworden op: 31-12-1979

Re: Stratosfeer winter 2019/2020

Bericht door Paul » 16-02-2020 12:07

Sebastiaan schreef:
15-02-2020 12:38
Paul, het AO-dagrecord is al gebroken op 10 februari.
Ik wil je graag geloven, maar zonder exacte cijfers kost met dat de nodige moeite.
Dit plaatje is het enige wat ik heb, NOAA komt bij mijn weten later met de dagcijfers. Ik heb ze tot eind vorige maand.
ftp://ftp.cpc.ncep.noaa.gov/cwlinks/[url][/url]
Knipsel6.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie