retro-weerbeleving

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Gesloten
Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Ko » 16-10-2019 09:56

Gerben, hoe kan dat nou als wij ze steeds vanuit Brabant naar het zuiden zien vliegen? Ofwel naar Zuid-Europa. Jouw volksdomheid-uitdrukking is wel erg tegenstrijdig maar dat ben je soms wel vaker :D
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Gerben » 16-10-2019 13:15

Ko schreef:
16-10-2019 09:56
Gerben, hoe kan dat nou als wij ze steeds vanuit Brabant naar het zuiden zien vliegen? Ofwel richting zuid Europa. Jouw volksdomheid uitdrukking is wel erg tegenstrijdig maar dat ben je soms wel vaker :D
Overdag gaan ze ergens wat eten Ko. En later vliegen ze weer terug naar hun slaapplekkie
Ik zie ze ook wel eens west of oost vliegen

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 16-10-2019 17:28

Heren, het gaat om de hoogte waarop ze vliegen.
Als ze erg hoog vliegen van N naar Z doe ik soms gevolgtrekkingen (los ervan of die kloppen of niet).
Soms zie je ook op lagere hoogten ganzen in andere richtingen vliegen.
Als ze flink hoog zitten zijn ze echt op doorreis.

Vincent
Berichten: 2071
Lid geworden op: 31-12-2010

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Vincent » 24-10-2019 17:47

Ik moet zeggen, dat na de in meerdere opzichten ongelofelijke zomer van 2019 het weer me nu even totaal niet interesseert. De herfst vind ik sowieso al een relatief saai overgangsseizoen, en we weten nu al dat de winter waarschijnlijk toch weer niks gaat voorstellen. Dus waarschijnlijk weer 3 vervelende, donkere maanden waarin er voor mij bijna niets te beleven valt.

De weersverwachtingingen hou ik op dit moment niet (echt) in de gaten, maar van verrassende toestanden is er desondanks totaal geen sprake, helaas. Wel lekker natuurlijk, dit zachte oktoberweer, maar spannend? Nee, dat is toch echt iets heel anders. En de wisselvallige periode van de afgelopen weken vond ik ook al niet spannend...
Laatst gewijzigd door Vincent op 18-11-2019 16:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 26-10-2019 04:40

Heel veel weer kun je interessant of oninteressant vinden maar bedenk: elke weersituatie is uniek!
Waar gaat het op aan? Wat doet die stevige wind?
Wordt hij nog sterker? Hoe zit het met de aanvoer van zachte of minder zachte lucht? Komt er nog regen bij?
Hoe is de reactie op de reactie? Er is altijd wat te beleven als je aan retro-weer beleving doet...

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 28-10-2019 09:01

Mooie heldere koude maandagochtend. Het echte herfstgevoel. We gaan richting winter...
Zouden er nu echte vorstnachten komen?

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: retro-weerbeleving

Bericht door John » 28-10-2019 17:38

Hans schreef:
28-10-2019 09:01
Mooie heldere koude maandagochtend. Het echte herfstgevoel. We gaan richting winter...
Zouden er nu echte vorstnachten komen?
Dat maakt niet veel uit. Daarna keert zwoel novemberweer terug. Het spijt me dat ik je retro doorbreek. :mrgreen:

Retro-weerbeleving is fijn. Ik duik erin. En dan maar hopen dat ik ineens een sneeuwtapijt voor mijn voeten heb, of een dikke rijplaag zie, of sneeuwbuien en opklaringen in een directe maritiem arctische
luchtstroom op mij af zie komen. :D

Meer wensen heb ik niet vanaf medio november tot einde februari. 8-)

Voor pure schrale kou, hoe diep de kou ook mag zijn, voel ik weinig verlangen. Een gevriesdroogd landschap, zonder witsporen, vind ik te min.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Ko » 28-10-2019 18:18

John schreef:
28-10-2019 17:38
Voor pure schrale kou, hoe diep de kou ook mag zijn, voel ik weinig verlangen. Een gevriesdroogd landschap, zonder witsporen, vind ik te min.
Nou, ik heb toch onder deze omstandigheden erg genoten van winter 1996/97. Drie weken droge diepvrieskou, leidend tot twee kouderecords zoals de koudste Oud en Nieuw van de 20ste eeuw en tevens de koudste eerste januaridecade. En als klapstuk uiteraard op 4 januari de Elfstedentocht.

Wat verder terug in de tijd, kon de zeer koude februari 1986 me ook bekoren. Gemiddeld ruim -3 graden, bijna allemaal vorst- en ijsdagen en ook toen eind van de maand nog een Elfstedentocht.

Tuurlijk heb ik ook liever alles erop en eraan, maar met pure droge vrieskou kan ik net zo van de kou genieten.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 28-10-2019 23:33

Gewoon op je af laten komen en beleven. Ik heb inmiddels (al jaren...) wel geleerd dat verwachtingen toch vrijwel altijd anders uitpakken.
Komende (dinsdag)nacht koud en mogelijk tot 0 graden maar dan moet het wel flink opklaren en zojuist waren er nog veel te veel wolkenvelden.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 31-10-2019 23:40

Koud weer voor de tijd maar niet bijzonder.
Dalende barometer. Vaak wordt het dan weer zachter...
Toch vandaag de eerste echte vorstdag en nog net in oktober. -0.3 hier in de bebouwde kom van Enschede W.

Gesloten