retro-weerbeleving

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Gesloten
Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 23-02-2020 14:12

Het is met de stevige wind(vlagen) veel zachter geworden.

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 26-02-2020 23:38

"Valt de sneeuw in het slijk, dan binnen drie dagen een vaste dijk, of......het water aan de dijk".
Een oude weerspreuk uit vroeger tijden toen het weer nog normaal was...
Ik denk zelf dat het eerder het laatste wordt. Voor een vaste dijk lijkt het me redelijk laat in het seizoen...
Wel even wat kouder weer op dit moment...

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Gert » 27-02-2020 06:29

Hans schreef:
26-02-2020 23:38
"Valt de sneeuw in het slijk, dan binnen drie dagen een vaste dijk, of......het water aan de dijk".
Een oude weerspreuk uit vroeger tijden toen het weer nog normaal was...
Ik denk zelf dat het eerder het laatste wordt. Voor een vaste dijk lijkt het me redelijk laat in het seizoen...
Wel even wat kouder weer op dit moment...
Mee eens Hans. De vraag is of de verschillende weerspreuken nog bruikbaar zijn in het "nieuwe"klimaat

Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Gert » 27-02-2020 06:30

We kunnen natuurlijk een nieuw item openen op het forum en nieuwe weerspreuken bedenken. Maar eens over nadenken

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 27-02-2020 23:53

Heel goed idee Gert! We hebben al aardig wat ervaringen in het nieuwe klimaat. Toch blijf ik de oude volksweerkunde nog wel volgen en toetsen..
Vandaag al weer sneeuw kunnen optekenen. Natte sneeuw weliswaar maar toch...
De vraag is bij sneeuw altijd weer: gaat het nu kouder worden of is het een begin van verzachting?
Dat is toch van alle tijden...
Uiteindelijk zal het wel van korte duur zijn maar we hebben vlokken gezien...

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: retro-weerbeleving

Bericht door John » 29-02-2020 10:19

Hans schreef:
27-02-2020 23:53
Heel goed idee Gert! We hebben al aardig wat ervaringen in het nieuwe klimaat. Toch blijf ik de oude volksweerkunde nog wel volgen en toetsen..
Vandaag al weer sneeuw kunnen optekenen. Natte sneeuw weliswaar maar toch...
De vraag is bij sneeuw altijd weer: gaat het nu kouder worden of is het een begin van verzachting?
Dat is toch van alle tijden...
Uiteindelijk zal het wel van korte duur zijn maar we hebben vlokken gezien...
Regen voor acht uren zal de hele dag niet duren.
Mist vorst in de kist.
Sneeuw op het slik, vorst drie duimen dik.

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 29-02-2020 14:21

Tja, als het regent in november valt kerstmis in december...

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 04-03-2020 23:41

Dat is een flauwe....
Wat de mensen nu weten wisten ze vroeger niet...
Wat de mensen vroeger wisten weten ze nu niet meer...
De mensen hebben het gevoel voor weer en natuur niet meer nodig, denken ze...
De nieuwe tijd met alle meteorologische ontwikkelingen.
Toch is het jammer om de oude volksweerkunde te verwerpen....
Neem een dag als vandaag (woensdag): mooie zonnige perioden met maartse luchten (cumulus congestus).
Hier had ik <0.1 mm maar er zijn mischien plaatsen geweest waar nog een stevige plensbui is gevallen.
De lucht zag er naar uit. Het is maar net waar de verzadiging plaats vindt en de lucht de buien prijs geeft.
Blijven kijken dunkt me (is natuurlijk persoonlijk)

Hans
Berichten: 1708
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 05-03-2020 09:15

Een oostenwind, eindelijk eens een keer...
De 18de of 19de eeuwer zou denken: "komt er nu nog late kou?"hetgeen in vroeger tijden best goed tot de mogelijkheden behoorde.
Wij weten heden ten dage wel beter, mede omdat we weten dat er geen kou voorhanden is en in het warmere klimaat die kans ook steeds kleiner wordt.
Een gekrompen wind naar oost kan ook duiden op langdurige regen later...
We gaan het zien maar de retro-beleving van het weer is leuk om te doen. Verplaatsen in vroeger tijden...

Hans
Berichten: 647
Lid geworden op: 31-12-2009

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 05-03-2020 20:50

Helemaal mee eens! Mijn beide opa's waren buitenmensen, de 1 was loonwerker, de ander melkboer, toen nog met peerd en kar. Als zij 's morgens de deur uit gingen keken ze even naar de lucht en besloten naar aanleiding van wat ze zagen al dan niet een jas mee te nemen. Ook ik dacht het op een gegeven moment te weten. In het weerbericht op de radio werd verteld dat het een natte dag zou worden. Het vroor op dat moment met een vrijwel onbewolkte lucht, dus ik geloofde dat weerbericht niet en ging vrolijk op de fiets vanuit Ede naar mijn werk in Wageningen. Echter, tussen de middag begon het wel te regenen, bij een temp van net boven 0 C. Dat ging de hele middag door, zodat ik het flink de pest in kreeg en uiteindelijk toch maar terug ging naar huis. Tot op mijn huid nat geregend en totaal geen gevoel meer, sloeg vlakbij huis rechtsaf en belandde in de sloot die eerder die dag was gegraven... Daarna toch maar eens beter gaan opletten wat er te zien is en uit welke hoek de wind waait voordat ik ga.

Gesloten