retro-weerbeleving

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Gesloten
Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Ko » 12-05-2020 10:15

Die heldere luchten zijn niet bepaald ouderwets. Die zonnige dagen komen m'n strot uit. Leuk dat het zonnige weer kou oplevert maar als het een stuk warmer is overheerst het zonnige weer ook. Andere weertypes krijgen totaal geen kans. Het wordt de eentonigste lente ooit zo.
De winters waren mooi, heel vroeger.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: retro-weerbeleving

Bericht door John » 12-05-2020 15:01

Ko schreef:
12-05-2020 10:15
Die heldere luchten zijn niet bepaald ouderwets. Die zonnige dagen komen m'n strot uit. Leuk dat het zonnige weer kou oplevert maar als het een stuk warmer is overheerst het zonnige weer ook. Andere weertypes krijgen totaal geen kans. Het wordt de eentonigste lente ooit zo.
Vandaag voor mij gevoel toch redelijk ouderwets weer voor de maand mei.

Korte felle opklaringen, naast stapelwolken en gespreide stapelwolken en zojuist rond 10 graden en dat is redelijk ouderwets koel/koud midden op de middag in Brabant, ondanks opklaringen en zonder regen of buien.

Het is zo dag, zoals ik mij er diverse kan herinneren uit mei en soms juni met hogedruk ten westen of noordwesten van ons en instroom van een koele of koude luchtsoort via de Noordzee. De dag begint helder en halverwege de ochtend vormen zich stapelwolken, die al of niet uitspreiden en van die platte wolkenvelden vormen, gescheiden door stroken blauw.

Koos
Berichten: 1024
Lid geworden op: 16-11-2012
Contacteer:

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Koos » 12-05-2020 17:36

Ronduit koud nu...(provincie Groningen)
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Ko » 12-05-2020 18:57

Het valt mee dat midden Brabant eens een keer niet de warmste plek is.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Ko » 12-05-2020 19:03

John schreef:
12-05-2020 15:01
Vandaag voor mij gevoel toch redelijk ouderwets weer voor de maand mei.

Korte felle opklaringen, naast stapelwolken en gespreide stapelwolken en zojuist rond 10 graden en dat is redelijk ouderwets koel/koud midden op de middag in Brabant, ondanks opklaringen en zonder regen of buien.

Het is zo dag, zoals ik mij er diverse kan herinneren uit mei en soms juni met hogedruk ten westen of noordwesten van ons en instroom van een koele of koude luchtsoort via de Noordzee. De dag begint helder en halverwege de ochtend vormen zich stapelwolken, die al of niet uitspreiden en van die platte wolkenvelden vormen, gescheiden door stroken blauw.
Ja, gelukkig bleef het niet de hele dag blauw. Echt koude meidagen komen regelmatig voor maar toch beperkt tot enkele dagen. Behalve vorig jaar en 2013, toen wel langduriger.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Gerben » 12-05-2020 19:08

In het lentetopic blijven. Straks wil je wat terugzoeken en dan kun je het niet vinden. Van mij mag het topic op slot want er is toch niemand retro

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: retro-weerbeleving

Bericht door John » 12-05-2020 19:53

Gerben schreef:
12-05-2020 19:08
In het lentetopic blijven. Straks wil je wat terugzoeken en dan kun je het niet vinden. Van mij mag het topic op slot want er is toch niemand retro
Je hebt helemaal gelijk. Mijn enthousiasme over het huidig drukpatroon en het bijpassend weerbeeld bracht mij op het verkeerde spoor. :mrgreen:

Hoewel ik bij het lentetopic ook wat geschreven en geplaatst heb. ;)

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 12-05-2020 22:20

Ik vond het vandaag interessant weer met uitspreidende cumuli m.a.g. een vette stratocumulus.
"Met stratocumulus aan de hemelbaan, kun je gerust zonder plu uit wandelen gaan".
Een enkel zwak buitje uitgezonderd dan. Hier is niets gevallen.
Ik kan me genoeg mei en vooral ook junimaanden herinneren dat met een NNW-stroming uitgebreide Sc-velden het zomerweer verpestten..
Droog maar koel. In juni heet dat schapenscheerderskou!

Sebastiaan
Berichten: 12244
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Sebastiaan » 14-05-2020 16:14

Ik zal eerlijk toegeven, ik ben een beetje opgewonden. Enthousiast zelfs. We beleven bijzondere tijden. Januari bracht (bijna) record hoge luchtdruk. Februari extreem hoge AO (op dagbasis), en zelden zo zacht, het hart van de lente is record zonnig. Contrast enorm in neerslag tussen half februari tot half maart en vervolgens half maart tot half april was record groot. We kenden een Biltse Tn lager dan in de winter. En dan vergeet ik vast nog e.e.a. Wat hebben we toch een gave hobby!

Even een sprong naar gisteren. Ik liep rond 20 uur buiten met mijn hond. De laagstaande zon prikt in de ogen. De wind is fris. De longen vullen zich met koude lucht. Het was een onwerkelijke ervaring. Iets dat we in deze tijd van het jaar maar zelden meemaken. De surprise van de -1,0c was daar vanmorgen. En toch, hoe leuk cijfers ook zijn... de zintuigelijke ervaring gaat voor alles. Vanavond belooft ook weer bijzonder te worden. Koud aanvoelend, de stand van de zon (op dat moment van de dag), de kraakheldere lucht (ik vermoed weinig wolken) en het vooruitzicht van een ijskoude nacht. Ja, ik ga het opzoeken. Fietsend ervaar je de lucht zelfs nog meer. Voelen, ervaren hoe de natuur ons verrast.

8-)

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: retro-weerbeleving

Bericht door Hans » 14-05-2020 23:42

Ja, Sebastiaan, dat is de ware weerbeleving!! Ook niet naar de thermometer kijken maar voelen, voelen....
Alle techniek uitschakelen en alleen maar het aanwezig zijn in het nu...
De meimaand op de helft, ouderwets IJsheiligenweer!
Nu ook weer op donderdagavond laat, de tinteling, de pure helderheid (nog even gekeken of ik ook heeeeel mischien lichtende nachtwolken zou zien, nog iets te vroeg denk ik, juni leent zich daar beter voor, hoewel de grijze nachten vanaf half mei er weer zijn...)
Het ervaren van de natuur zoals het komt, de ultieme retro-weerbeleving..
Het is soms moeilijk om de meten is weten eigenschap los te laten maar retro werkt verhelderend...

Gesloten