Winter 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2020

Bericht door John » 29-12-2019 11:15

Gert schreef:
29-12-2019 07:29
Misschien eerder langs gekomen maar toch voor alle zekerheid hier geplaatst. Op grond van deze verwachting weinig hoop, zeg maar gerust geen hoop voor de winterliefhebber


:D

https://www.severe-weather.eu/long-rang ... 4hXupK-COU
Maar Gert, wat heb nu gedaan? :shock:

Je hebt heel ver vooruit gekeken.
Dit is ver, heel ver voorbij retro-beleving.

Sebastiaan en Gerben houden het wat dichter bij huis. Stralingskoude is haalbaar mits een volgend hoog zich juist plooit en tevoren een portie tamelijk koude en droge lucht toelaat tot over Nederland.

Pluimgemiddelde volgend lijkt eerder een maritieme invloed in de aanslag. Wellicht een zuidoost Nederland wintertje. :D
Terwijl tegelijkertijd Gerard zich omringd weet door open water en positieve temperaturen.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2020

Bericht door John » 29-12-2019 11:39

Op de site Weer.nl las ik laatst dat tot in de negentiger jaren Helsinki, de Baltische Staten en het westen van Rusland standaard een witte kerst hadden.
Deze standaard, dat mag duidelijk zijn, is er niet meer.

Ik mis ook vaak de Europese vorstgrens, zowel west- oost georiënteerd als noordwest- zuidoost georiënteerd. De lijn, waarachter het dag en nacht onder nul is. Voorheen liep die grens regelmatig midden over Europa.

Afgelopen december stagneert de west- oost georiënteerde vorstgrens tussen bijvoorbeeld het Zweedse Östersund en Kiruna. Dat is toch en ver van mijn huis show.

Een noordwest- zuidoost georiënteerde vorstgrens vanuit delen van Scandinavië en noordwest Rusland tot over het oosten of midden van Europa zien we nog zelden.
Laatst gewijzigd door John op 29-12-2019 12:06, 1 keer totaal gewijzigd.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2020

Bericht door Gerben » 29-12-2019 12:02

John schreef:
29-12-2019 11:39
Op de site Weer.nl las ik laatst dat tot in de negentiger jaren Helsinki, de Baltische Staten en het westen van Rusland standaard een witte kerst hadden.
Deze standaard, dat mag duidelijk zijn, is er niet meer.
Ik las laatst van iemand die daar 25/35 jaar gewerkt heeft dat het tot 15 januari in Nederland niet zou vriezen. Dit schreef hij op 25 december. Uurtje of 55 erna vroor het. Wellicht staan we voor die tijd op de schaats.

John
Berichten: 7852
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2020

Bericht door John » 29-12-2019 12:11

Je hebt vriezen en vriezen. :D

Van oudsher waren er weermannen die enkel nachten met stralingsvorst niet aankondigden als: het gaat de komende dagen vriezen.

Als er dag en nacht vorst in het vooruitzicht kwam, dan werd het door hen aangekondigd als: de komende dagen gaat het vriezen. Er liep dan vaak een fatsoenlijke vorstgrens over Europa die zich naar Nederland verplaatste.


Stralingsvorst in de nacht en maxima hooguit +2 graden, waarbij elke dag Hellmann groeien mag, werd waarschijnlijk als naderende vorstperiode verwoord.

Bovenstaande verschillen zijn thans voor velen vervaagd. Er kan vanuit behoefte tot ophef en vertier al heel opwindend gesproken worden over enkele nachten stralingsvorst.

Ik had bijvoorbeeld ook begin december kunnen zeggen: we krijgen geen vriesweer deze maand.
En ik kan vinden dat ik gelijk heb gekregen vanuit de oude gedachte aan vriesweer (dag en nacht). :D

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2020

Bericht door Gerben » 29-12-2019 12:22

John schreef:
29-12-2019 12:11
Je hebt vriezen en vriezen. :D

Van oudsher waren er weermannen die enkel nachten met stralingsvorst niet aankondigden als: het gaat de komende dagen vriezen.

Als er dag en nacht vorst in het vooruitzicht kwam, dan werd het door hen aangekondigd als: de komende dagen gaat het vriezen. Er liep dan vaak een fatsoenlijke vorstgrens over Europa die zich naar Nederland verplaatste.


Stralingsvorst in de nacht en maxima hooguit +2 graden, waarbij elke dag Hellmann groeien mag, werd waarschijnlijk als naderende vorstperiode verwoord.

Bovenstaande verschillen zijn thans voor velen vervaagd. Er kan vanuit behoefte tot ophef en vertier al heel opwindend gesproken worden over enkele nachten stralingsvorst.

Ik had bijvoorbeeld ook begin december kunnen zeggen: we krijgen geen vriesweer deze maand.
En ik kan vinden dat ik gelijk heb gekregen vanuit de oude gedachte aan vriesweer (dag en nacht). :D
Welnee dat bedoelde hij niet. Weddenschap had hij verloren. Tientje tegen 1 persoon🤣🤣

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2020

Bericht door Pieter » 29-12-2019 12:44

Voor de jaarwisseling wordt de kern van een hogedrukgebied boven Nederland verwacht Dat betekent droog, rustig en vrij koud weer met grote kans op mist, De vuurwerkdampen blijven dan lang hangen en kunnen de mist verdichten In de niewjaarsnacht van 1993 leidde dit tot extreem dichte mist (minder dan 50 meter zicht) en mede door gladheid gebeurde er veel ongelukken , Laten we hopen dat dit geen herhaling van 1993 wordt !!.

Ko
Berichten: 5914
Lid geworden op: 08-06-2013

Re: Winter 2020

Bericht door Ko » 29-12-2019 12:56

Het mag van mij het hele jaar mistig zijn maar aub niet tijdens de jaarwisseling. Dat is zonde van het vuurwerk wat je dan niet ziet. Zeker als het vuurwerk verbod van kracht wordt in de toekomst.
De winters waren mooi, heel vroeger.

Hans
Berichten: 1709
Lid geworden op: 31-12-1997

Re: Winter 2020

Bericht door Hans » 29-12-2019 13:02

Wat de mist met oud en nieuw betreft: te denken aan 31 dec 2007 toen het hier in het oosten totaal dicht zat 's avonds. Hier waar ik woon in Enschede-W toen maar hooguit 1 'a 2 meter zicht. De mensen liepen voor de auto's uit. Heel naar en onwerkelijk.
Moeten we niet weer meemaken...

Pieter
Berichten: 3043
Lid geworden op: 31-12-2008

Re: Winter 2020

Bericht door Pieter » 29-12-2019 15:30

In de pluim van buienradar duiken de temperaturen volgende week de diepte in, overdag rond het vriespunt en s,nachts ca - 5 C , Als ik de weerkaarten er naast leg kan ik het nauwelijks geloven maar laat me graag verrassen !.

Ted
Berichten: 4013
Lid geworden op: 31-03-1984

Bericht door Ted » 29-12-2019 16:49

.
Laatst gewijzigd door Ted op 13-02-2021 20:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Plaats reactie