Winter 2020

Discussieer mee over alles wat met het weer, weerkunde en de wereld eromheen te maken heeft
Plaats reactie
Gert
Berichten: 1774
Lid geworden op: 31-12-1992

Re: Winter 2020

Bericht door Gert » 09-03-2020 06:48

Hans schreef:
08-03-2020 20:58
Bij een drakenwinter moet ik eerder denken aan kil (net boven nul), motregenachtig en verder weinig stroming zonder enige kans op verbetering totdat de astronomie de zaak redt.

Dit jaar was toch heel wat anders. In februari ging de beuk erin. :D Iedereen denkt altijd aan sneeuw en ijs als winterweer, maar stormen en scherpe fronten zijn evenzeer winterweer op deze breedtegraden. De doortocht van enkele zware koufronten was maximaal genieten, zowel achter de grafieken van het weerstation als achter glas - en soms zelfs buiten, want eentje kwam iets te vroeg door en toen kon ik niet meer op tijd dekking zoeken. Dat was even ouderwets schuiven en worstelen op de fiets.

Conclusie: qua kou behoorlijk antiwinters, maar december met zijn retro-hoeveelheid mistdagen en februari waarin precies het tegenovergestelde gebeurde maken er geen kleurloos seizoen van. We doen het ermee, ik ben al lang blij dat het grondwater er weer goed voor staat zodat we een oplawaai in de vorm van een droog uitvallend voorjaar in elk geval zonder directe problemen kunnen verdragen. (Zal je zien dat het voorjaar een keer te nat wordt, dat is ook al even geleden. :lol: )
Hans helemaal mee eens. Een prima winter vanuit een dynamisch oogpunt en dat zeker voor februari. Nu al 4 onweersdagen op mijn station en ook veel hageldagen. Voor de liefhebber van sneeuw en vorst ( en dat ben ik ook ) was het zeer teleurstellend. Echter het had ook een winter kunnen zijn met relatief veel zon en 10+ of een nw stroming onder hogedrukregiem met eindeloos stratocumulus en dat was het gelukkig niet.

John
Berichten: 7850
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2020

Bericht door John » 09-03-2020 16:40

Zacht en dynamisch weer heb ik genoeg zien langskomen in winters sinds 1988.

Ik zie in de winter op zijn tijd toch liever markante scheidingen tussen luchtsoorten, zoals een overgang naar pure maritiem arctische lucht met sneeuwbuien, lichte vorst in de nacht en typische kortdurende maxima rond +3 graden.
Ook een overgang naar koud continentaal polair met etmaalgemiddelden onder nul is prima.
Dan laat ik de continentaal arctische lucht buiten beschouwing, want deze luchtsoort is minder voor de hand liggend.

Deze winter lag er niets voor de hand. :roll:

Geen markante verschillen in luchtsoort en weerbeeld aan weerszijden van het polair front. Het was mild polair met 7 tot 11 graden of boterzacht met 11 tot 17 in maritiem tropische lucht.
Alleen rondom 11 februari even wat dieper in polaire lucht, wat zich uitbetaalde in talrijke korrelbuien, zowel van hagel als korrelsneeuw.
En in Rijen dan een soort epicentrum van nachtelijke sneeuwval op 26 februari. De sneeuwval was zo hevig dat er ondanks warme voorgeschiedenis en temperaturen nul toch een stevige sneeuwlaag van 5-6 cm lag in de nanacht en er een sneeuwschuiver door de straten reed. :D

Ik vind het van die typische sneeuwval in de huidige eeuw. Het is voor de vierde keer dat er minsten 15 mm neerslag in de vorm van sneeuw valt waardoor er toch een stevige sneeuwlaag komt te liggen ondanks positieve kwikstanden.

1. 25 november 2005. Er viel circa 20 mm als sneeuw in Rijen.
2. 7 december 2014. Er viel circa 30 mm als sneeuw in Rijen.
3. 12/13 januari 2017. Na 15 mm avondregen, ging de intensieve neerslag in Rijen na 21.30 snel over in fikse sneeuwval. Nog eens Ruim 15 mm neerslag leidde tot 7-8 cm sneeuw rond 01.O0 uur in de nacht. Ook toen werd de sneeuwlaag door een sneeuwschuiver aangepakt. :D

4. En dus de nacht van 26 februari, een CAD, met klein laag, leidde in Rijen tot ruim 15 mm neerslag in sneeuwvorm in enkele uren.

In het tijdvak 1971-2000 heb ik nooit zo’n situatie meegemaakt als bovengenoemde vier gevallen.

Landelijk bekeken spant 25 november 2005 nog altijd de kroon. In oostelijk midden Nederland is toen meer dan 50 mm neerslag in pure sneeuwvorm gevallen bij positieve temperaturen.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2020

Bericht door Gerben » 01-04-2020 21:24

Gerben schreef:
18-12-2019 20:58
Als het echt zo koud gaat worden dan krijgen we een ozongat op het noordelijk halfrond

Afbeelding
Goed gezien Gerben

https://www.weerplaza.nl/weerinhetnieuw ... pool/6054/

John
Berichten: 7850
Lid geworden op: 31-10-1980

Re: Winter 2020

Bericht door John » 02-04-2020 10:07

Kijk eens aan. Ik vind het ook en applauswaardig. :applaus:

Eigenlijk te treurig voor woorden dat we niet in de gaten hielden dat je gelijk groeiende was. :D

We zien in het algemeen natuurlijk dat aandacht voor bepaalde topics ook snel uitdoven als nieuwe input ontbreekt.

Gerben
Berichten: 16631
Lid geworden op: 08-09-2013

Re: Winter 2020

Bericht door Gerben » 02-04-2020 10:40

Het lijkt een stratosferisch respons te zijn op de SSW op het zuidelijk halfrond 2019. Na SSW 2010 op het zuidelijk halfrond volgde ook een ozongat boven het noordelijk halfrond in 2011!
Interessante materie!

Sebastiaan
Berichten: 12235
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2020

Bericht door Sebastiaan » 02-04-2020 12:15

De afgelopen twee weken was het zonnig en fris onder invloed van een hogedrukgebied boven Scandinavië. Dat was deze winter en met name in februari wel anders. Het stormde en de regen kwam regelmatig met bakken uit loodgrijze luchten. Zo bereikte Ciara ons land, de eerste storm met een naam. Tot niemands verrassing was de temperatuur veel te mild, geholpen door de opwarming van de aarde.
Bovengemiddeld sterke wind

De gegevens van de KNMI-meetmast in Cabauw (figuur 1) bevestigen dat de wind in februari bovengemiddeld sterk was; we moeten helemaal terug tot 2002 of 1990 om een vergelijkbare februarimaand te vinden. Doordat op grote hoogte een sterke straalstroom aanwezig was, was het een komen en gaan van lagedrukgebieden in onze regio. De gemiddelde drukverdeling laat wat dat betreft niets aan de verbeelding over: over de gehele Noord-Atlantische Oceaan en Scandinavië was de luchtdruk tot wel ruim 20 hPa lager dan normaal.
Groot noord-zuid luchtdrukverschil

Figuur 2 toont de Noord-Atlantische Oscillatie (NAO)-index voor de winters sinds 1950. Deze index meet het verschil in luchtdruk tussen Gibraltar en Stykkisholmur (IJsland). Het luchtdrukpatroon dat erbij hoort, lijkt erg op dat van afgelopen februari. Afgelopen winter was de NAO-index sterk positief. Dit betekent dat er een groot noord-zuid luchtdrukverschil over de Noord-Atlantische oceaan was, dat gepaard ging met veel en vaak westenwind. Hierdoor was het in een groot deel van Noord Europa milder en natter dan gemiddeld. Ook in Nederland, alhoewel je in figuur 2 direct ziet dat het verband tussen de NAO-index en de temperatuur of neerslag in Nederland verre van perfect is. Om bij ons meer impact te hebben zou het patroon eigenlijk verder oostelijk moeten liggen. De afgelopen twee weken vormden een goed tegenvoorbeeld, waarin noordoostenwind bij ons gepaard ging met een positieve NAO-index, het omgekeerde van wat je zou verwachten. [opm. Sebastiaan: het is juist realistisch om te beseffen dat positieve NAO prima kan samengaan met Scandihoog]
Meer westenwind en opwarming, met meer neerslag

Temperatuur en winterneerslag zijn de afgelopen vijftig jaar geleidelijk toegenomen. De NAO-index was daarentegen heel variabel, zonder duidelijke trend [opm. Sebastiaan: wonderlijk, je zou zeggen meer positieve NAO]. Verder oostwaarts zien we wel een trend in de luchtdruk in de winter: een afname boven Scandinavië en een toename boven de Middellandse Zee (figuur 3). Dit patroon geeft bij ons meer westenwind en opwarming, met meer neerslag en minder kans op schaatsweer. Omdat we dit patroon ook terugzien in toekomstprojecties door klimaatmodellen, wordt met deze mogelijkheid ook al rekening gehouden in de KNMI-klimaatscenario’s uit 2014. Klimaatmodellen laten geen toename zien in winterstormen.

https://www.knmi.nl/over-het-knmi/nieuw ... windwinter

Sebastiaan
Berichten: 12235
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2020

Bericht door Sebastiaan » 02-04-2020 12:17

afbeelding 1
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12235
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2020

Bericht door Sebastiaan » 02-04-2020 12:18

afbeelding 2
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Sebastiaan
Berichten: 12235
Lid geworden op: 31-12-1977

Re: Winter 2020

Bericht door Sebastiaan » 02-04-2020 12:19

afbeelding 3
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.

Plaats reactie